Nancyfamiljen på nya äventyr

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Tintin har också dålig syn, ganska så närsynt är hon, och det kostaterades i höstas. Hon fick glasögon som hon använde lite sporadiskt i början, men upptäckte med tiden att hon faktiskt såg så mycket bättre med dem så hon använder dem nu i alla fall 80% om inte mer på dagarna, och det har hänt att hon sovit med dem också :lol:
Första paret glasögon (jo, vi har hunnit med att avverka ett par redan) försvann efter 2 månader. Misstanken är att de är nedspolade i toaletten :roll: :lol:
Så det vi lärde oss av det är att ha en försäkring som täcker ALLT!
Sedan behöver man repskydd på glasögonen och så gick vi denna gång till Blic Specsavers för de hade erbjudande om 2 barnglasögon för 995 kronor. Då har man ett par i reserv om oturen är framme...
Nu blev ju slutsumman 2400 eftersom vi tog försäkring och repskydd på båda paren.

Ett par mörkröda (inte illande utan mer åt vinrött) och ett par bruna med randiga skaklar (brunt och svart). Snygga på är de :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Stort tack rara ms Sophie för ditt informativa och peppande inlägg :heart: Är övertygad om att Tintin är jättesöt i sina glasögon och efter dina uppmuntrande ord vågar jag tro att det blir bra för Leia också :heart:

Imorgon skall vi prova ut bågar och man får även låna med hem om det är svårt att få barnet att vilja prova i affären.

Rättelse: Det jag skrev om snabbtest (fvp) i Gbg visade sig vara felaktigt. Det snabba testet görs inte som rutin utan standard är fortfarande den långa odlingstiden på 3-5 veckor.
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Det kommer bli jättebra för Leia med glasögon.
Vi åkte direkt och beställde efter vi varit hos ögonläkaren för att få dem så fort som möjligt.
Första glasögonen hade någon plast/gummi-grej över näsan för att vara mjukare och skönare för barn... men den har Tintin tuggat på flera gånger och vi fick byta den en gång :lol:
Nu har vi vanliga "näspluttar" och det fungerar bra för Tintin, de är svårare att gnaga på :lol:.

I början så fick vi påminna Tintin ofta. Inte tvinga, men påminna. Berömma, inte kommentera, kommentera andra gånger osv. Och till slut så märkte hon själv att hon såg bättre, att det var bra att använda dem. Så efter en eller två veckor så frågade hon själv efter glasögonen.

Men se till att ha en försäkring som täcker ALLT :D
för säkerhets skull...
Gablex

Inlägg av Gablex »

Hur mår du Nancy? Vi behöver ständiga uppdateringar från dig! :heart:

FYI: Jannika & jag har vilda planer på att tränga oss in i den här tråden... För egen del tänkte jag bidra med några fler av Storprinsens eskapader (han har slutat baka och börjat dansa) fast det kanske kan dröja tills du kommit lite längre fram i graviditeten och börjar bli rastlös?!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Nancy

Inlägg av Nancy »

ms Sophie: Skamlöst sent tack för ditt fina inlägg. Roligt att det gått så bra för Tintin med glasögonen :heart:

Gablex: Ockuppation emottages med glädje :wink: 8) :lol:

Rapport från Nancyfamiljen:

Lucine: Kryper obehindrat och ställer sig även upp mot möbler i den mån hon når :shock: Var har hon ärvt dessa akrobattalanger ifrån :?: Vi står stumma och lite oroade eftersom det känns som om hennes lilla kropp inte är mogen för detta än på länge.

Leia: Världens sötaste prinsessa i sina blå glasögon. Nej, det blev inga röda och hon insisterade inte heller. De blå framhäver hennes eget utseende och hon ser fortfarande ut som den lilla flicka hon är. Hon är jätteduktig på att ha på sig glasögonen och igår då vi var bortbjudna hade hon på dem i nästan fyra timmar i sträck.

Maken: Har köpt ny (begagnad) bil inför den kommande tillökningen. Jo jag säger att maken köpt för även om vi har gemensam ekonomi så har jag inte varit vidare engagerad i köpet.

Nancy: Är idag i v.10+2. Och nu måste jag fråga er. Hur i helsike är det möjligt att ha så här stor mage redan :shock: :?: Jag ser ut ungefär som i v.18 då jag väntade Leia och kanske som v.14 med Lussi.

Tyckte till och med att jag kände ett "fladder" i magen igår men det var nog bara inbillning.

Sen upptäckte jag till min förfäran att jag fått små bristningar runt naveln :? Jag som inte fått en endaste på två graviditeter och så kommer de redan nu :shock: :?: Hur sjutton kan det bli så :?:

Annars är jag trött, trött och en anings besvärad av diabetesen. Tycker att de kostråd som finns är så motsägelsefulla och det är svårt att lyssna på sin kropp när den är så nyckfull att den ena sekunden vill ha gulaschgryta och nästa mår illa av det...

Jag hade bra sockervärden sist och numera behöver jag bara sticka mig i fingrarna 3 dagar/vecka. Det blir ändock 18 stick/vecka och stickrädd som jag är så är det nedrans svårt att vänja sig. Gnäll, gnäll, himla farligt är det väl inte egentligen.

Nästa milstolpe är 19/3 då vi skall till Östra för ultraljud och fvp. Är då i v.15+4.

:heart: Stor kram från Nancy
Gablex

Inlägg av Gablex »

Men snälla lilla Lussi - hon FÖDDES ju för tusan precis! Och redan klättrar hon runt?! Vad månde bliva....

Jag känner så väl igen mig i din beskrivning av tredje graviditeten... Det VAR tyngre. Kroppen tog mer stryk liksom. Bristningarna kom med den graviditeten och - sorry - även inkontinensen på slutet... Fast jag kan glädja dig med att både bristningarna & inkontinensen är borta, så här fyra år senare (ja, ska jag vara riktigt ärlig så gick det lite snabbare än så)... Här är vi ärliga & brutala! Tredje gången tyckte jag å andra sidan att jag hade ett lugn i mig som kändes väldigt skönt. Man var helt enkelt rutinerad och erfaren!

Jag satt och var lite oinspirerad på jobbet innan i dag och letade då reda på din gamla tråd som du startade innan du blev gravid med Lussi. Minns du? Jag fick nästan rysningar (av välbehag :wink: ) när jag läste ett av dina inlägg med ungefärlig innebörd att "vi hoppas att det blir ett syskon till Leia men skulle det inte bli det så har vi ju henne". Och här sitter du nu med snart TVÅ syskon till henne - tänk så fantastiskt och underbart livet ändå är!
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Nancy och tack för rapporten. Har tänkt på er massor MEN OJ är du i vecka 10+2 redan!? :shock: Tiden går allt för fort, helt klart.

Massa kramar till dig och ser fram emot att få lära mera om er resa, spännande är det och jag slipper hitta på en massa egna äventyr, jag bara följer andras. :roll: :lol: :P
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Gablex skrev:Tredje gången tyckte jag å andra sidan att jag hade ett lugn i mig som kändes väldigt skönt.
Brutalärlighet gillar vi skarpt 8) :heart: :wink:

Ja Lussi, hon är ju våran pyttelilla 6,5-månaderbebis som föddes ...ja ungefär igår. Jag hänger inte alls med i hennes motoriska utveckling.

Både tröstande och en smula oroande att läsa dina (brutalärliga) beskrivningar av graviditet nr 3. Inkontinens låter ju helmysigt... :roll: 8)

Fast bristningarna fattar jag inte riktigt. Tycker att huden borde vara ordentligt van att vara uttänjd vid det här laget... :-k

Märker att jag har en tendens att låta gnällig ibland i mina inlägg, lite domedagsaktig som om solen gått ned för att aldrig visa sig igen.

Det skall man bara bortse från tycker jag :idea: 8) Ingen gillar en gnällmaja och en vacker dag kanske jag ändrar mig :roll: :wink:

:heart: Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:heart: Kram till TorsMamma också, såg inte ditt rara inlägg medans jag skrev :!:

Angående det Gablex skrev om två syskon till Leia... mor min förundras fortfarande över att jag överhuvudtaget har barn för hon har alltid trott att det liksom inte var min "grej"... Men man kan ju ändra sig :wink: :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Lussi har fattat grejen - här gäller det att lära sig snabbt om man ska ha en chans när lillebror/lillasyster/shrekbebis (Antons gissning på min mage :roll: ) anländer! Jag gissar att hon även kommer att promenera tidigt!

Jag är så glad för eran skull, fast det visste du ju redan :wink: .

Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeeluuuu lilla du! :heart:

Tror inte ett dugg på att din mage skulle vara av beskriven enorm och voluminös art men lite bristningar kan man bjuda på om man får förmånen att få tre gullungar i snabb följd. Tycker jag! :wink: Det är ju tätt inpå och kroppen har ju minne den med, den bara förbereder sig för det den vet ska komma helt enkelt. Duktig kropp!

Annars tycker jag att det är konstigt hur kroppen väljer sina minnesmärken. Jag har inga anlag för bristningar men däremot åderbråck och hemmorojder finns det gott om i släktkartan. Min mamma klarade sig från det förstnämnda ända till sista och fjärde graviditet som hon genomförde i samma ålder som min sista. Och då kom de med besked! Inte av medicinsk karaktär men estetisk. Så jag trodde att jag var predestinerad till samma öde. Men icke. De jag har fick jag efter min andra graviditet och det EFTER att ungen kom ut! :shock: Sen har det inte blivit fler trots två gigantiska magar med måååånga extrakilon efter det. Apropå hellre fetto än sjuko (jag lever som jag lär :lol: ).

Hemmorojderna har kommit och gått under graviditeterna, allra värst var det första gången. Då var det riktigt eländigt lååång tid efter också. Nu sista svängen har jag inte haft några alls! Är det inte märkligt?

Och inkontinent blev jag en aning efter tvåan men jag knep på och sedan dess har jag inte haft några problem trots att jag inte knipit så värst, jag brukar komma ihåg det några veckor efter men sen faller det i glömska. Alzheimer light.

Och om jag nu ska frossa i min egen sjukdomshistoria så var halsbrännan värst med trean Milo i sträckning över tid men koncentrerat mot slutet så vinner Nella med hästlängder. Gaviscon - min räddare i nattens nöd. Första gången hade jag också jättemycket kramper i vaderna men inte med resten.

Vad ville jag med den här avhandlingen då? Jo, att det inte går att säga säkert hur kroppen ska reagera eller agera och att det faktiskt inte behöver bli VÄRRE bara för att barnen blir många.

Puss Jannika
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Nancy :heart:

Så roligt att få läsa om hur ni har det! Jag håller med föregående talare, det känns som alldeles nyss vi jublade åt din graviditet med lilla Lussi - och nu är det dags igen :D :!:
Nancy skrev: Lucine: Kryper obehindrat och ställer sig även upp mot möbler i den mån hon når :shock: Var har hon ärvt dessa akrobattalanger ifrån :?: Vi står stumma och lite oroade eftersom det känns som om hennes lilla kropp inte är mogen för detta än på länge.
Hon är nog mogen, jag tror naturen fixat det så finurligt att den ser till att små barn som ska få syskon tätt, blir lite extra snabba motoriskt!

Min mormor sa jämt när en bebbe utvecklades tidigt att "hon väntar smått efter sig!" och det har stämt jättebra med mina barn!

Tack o lov har inte Frida haft jättebrått :wink: :lol:

Kram :heart: och hoppas ditt socker håller sig i skinnet!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Nancy

Inlägg av Nancy »

Jenny: Tack för ditt inlägg och kvällen goaste skratt om Shrek-bebisen i magen din :heart: :lol:

Jannika: Åh vad jag uppskattar att du (och andra) delar med er av era erfarenheter/tankar/årikter. Jätteintressant att läsa :!: :D Hm...så du tycker att jag skall bjuda på lite bristningar... nja... ok då. Om DU säger det :wink: :heart: :lol: Blir mest konfunderad eftersom jag hittills varit förskonad från det.

Mia: Tack för dina (och mormors) kloka tankar :heart: Lussi måste nog känna på sig att det gäller att sätta fart.

Angående sockret så är det "stick-dag" idag och sen telefonrapport till Östra på torsdag.

Dagens uppriktighet:

Jag ser hur jag mest skriver "negativa" saker kring mig själv och graviditeten. Det beror INTE på att jag ex. skulle vara:
a) icke tacksam
b) särdeles klen
c) blasé på detta med graviditet

Nej jag känner så väl igen detta från tidigare graviditeter. Det tar oerhört lång tid för mig att överhuvudtaget fatta att jag är gravid. Fram emot v.20 brukar det nå fram... :roll:

:idea: Jag blir jätteglad över gratulationer och lyckönskningar men innerst inne står jag fortfarande frågande och en smula chockad över faktum.

Det finns många kvinnor som verkligen njuter av att vara gravida. Det gör inte jag. Tyvärr, måste jag skriva för det hade varit trevligt att känna så. Många beskriver hur de efter graviditeten kan sakna magen men så har jag aldrig känt.

För mig är graviditeten en transportsträcka till det mest ljuvligt underbara som finns -att få träffa sitt lilla barn :heart:

Och bara tanken på att jag har chans att få lära känna ännu en underbar liten människa gör mig varm i hela kroppen av lycka och tacksamhet.

Det är alltså tanken på vad som väntar som gör att jag finner glädje i att vara gravid -inte själva tillståndet som sådant. Låter det knasigt :?:

:heart: Stor kram från Nancy
Gablex

Inlägg av Gablex »

Kära lilla Nancy!

Du ska inte vara orolig att du framstår som gnällig, för det GÖR du inte! Jag har lärt känna dig som en varm & omtänksam tjej, som dock har haft en del motgångar. Varför skulle du inte få prata/skriva om dem? Det gör vi ju alla! Nej, det där med gnällmaja-epitetet [-X glömmer vi bort - NU!

Jag är precis som du. Jag är inte heller jätteförtjust i att vara gravid. Och då har ändå mina graviditeter varit helt okomplicerade. Jag ser det exakt som du - en transportsträcka för att få träffa mitt barn. Du uttrycker det väldigt fint!

Stor kram från mig!
Elle

Inlägg av Elle »

Nancy skrev: Det är alltså tanken på vad som väntar som gör att jag finner glädje i att vara gravid -inte själva tillståndet som sådant. Låter det knasigt :?
Det låter inte ett dugg knasigt! Jag kände verkligen så nu när jag väntade Lilly, var mycket mer otålig då för jag visste ju vad som komma skall. Att snusa bebis :heart: , är ju det mest underbara som finns!

Å, vad roligt det är att få följa din graviditet så här på ett hörn. TACK för att du delar med dig!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"