Komjölksallergiker-behöver hjälp!
-
lindborgskan
Hej!
Kanske redan försent att svara men jag ger min lilla tjej RISMJÖLK blandat med Gotein (som är pulveriserad getmjölk och är det som mest liknar modersmjölken och kan ätas av komjölkallerigiker) och för att få i fett har jag köpt ekologisk kokosnötsolja. den är inte härdad och innehåller immunförsvarshöjande ämnen precis som modersmjölken gör. Detta äts med stor aptit men måste nog vänjas in. Det är ingen billig välling så hon äter bara morgon och kväll.
Rismjölk är ganska söt och accepteras därför bra. Finns i nsätan alla butiker den jag köper heter Rice Dream
Lycka till
Kanske redan försent att svara men jag ger min lilla tjej RISMJÖLK blandat med Gotein (som är pulveriserad getmjölk och är det som mest liknar modersmjölken och kan ätas av komjölkallerigiker) och för att få i fett har jag köpt ekologisk kokosnötsolja. den är inte härdad och innehåller immunförsvarshöjande ämnen precis som modersmjölken gör. Detta äts med stor aptit men måste nog vänjas in. Det är ingen billig välling så hon äter bara morgon och kväll.
Rismjölk är ganska söt och accepteras därför bra. Finns i nsätan alla butiker den jag köper heter Rice Dream
Lycka till
Mamma till Theo född 19 okt 2005 & Moa född 22 maj 2007.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Aldrig kurade, men standardmodellbarn sen början.
Intressant!Gotein (som är pulveriserad getmjölk och är det som mest liknar modersmjölken och kan ätas av komjölkallerigiker)
Vår allergolog har avrådit från get- och fårmjölksprotein också, med hänvisning att de liknar komjölksproteinet och man kan reagera på det också - så det här var ju spännande läsning.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
Tack alla för era tips
Faktiskt går det bra med maten.
Eller det tog en hastig vändning efter att jag gett avocado i lite mera en 1 vecka. Plötsligt var det tvärstopp.
Hon åt inte en sked. Varken gröt eller avocado smakade som hon hade ätit bra i över en vecka. I två dagar trugade jag med detta men hon åt ingenting. sen böt jag till potatis-brockoli-puré och då slank det plötsligt ner minsann. Så hon behövde tydligen lite variation där också...
! En klock liten rackarunge som fattar att man kan sluta äta om man får samma sort alltför länge
(...typ mer än en vecka...
)
Nu äter hon risgröt utblandat i Oatly+ till frukost och kvällsmål. Till lunch och middag äter hon grönsakspuré + fruktpuré till efterrätt. Och till mellanmål äter hon fruktpuré. Så hon äter ca 3-4 burkar per dag + gröt + mjölk ca 500-600 ml/dygn!!! Underbart!!! Menyn är omfattande. Allt utom komjölksprotein förståss! Jag börja testa att ge olika puréburkar och allt har gått fint! Så nu har vi inget problem med att veta vad hon tål och inte tål. Jag ger allt åt henne isälllet
och har slutat oroa mig över om hon inte tål det. Och hittills har det fungerat finfint
Efter att vi avslutat alla antibiotikakurer + fått börja ge fast mat har hon också slutat skrika hysteriskt till kvällarna. Så nu var bara insomningen + sova hel natt problemet. Vilket nu också är fixat eftersom vi kurade henne för 5 dagar sedan....
Men hon hade ett MEGA bakslag när vi kom hem från "kur-tanten" så nu jobbar vi på för fullt för att hon skall fatta att det också är lugnt och tryggt att sova här hemma i egen säng!!
Så nu för tillfället har vi inget matbekymmer längre. MEn jag tackar er alla JÄTTE mycket för allt stöd och alla goda råd jag fått när jag var helt dessperat och inte visst vad jag skulle göra med min lilla sparris! Fast nu är hon inte heller det längre efter att ha ätit bra i snart två veckor!!!
Men en kort liten fråga bara. Hur mycket mjölk/dygn ungefär får/fick ni i era barn efter att de börjat äta fast mat eller när de var i 6 mån åldern. Och hur är/var det fördelat under dagen???
Faktiskt går det bra med maten.
Nu äter hon risgröt utblandat i Oatly+ till frukost och kvällsmål. Till lunch och middag äter hon grönsakspuré + fruktpuré till efterrätt. Och till mellanmål äter hon fruktpuré. Så hon äter ca 3-4 burkar per dag + gröt + mjölk ca 500-600 ml/dygn!!! Underbart!!! Menyn är omfattande. Allt utom komjölksprotein förståss! Jag börja testa att ge olika puréburkar och allt har gått fint! Så nu har vi inget problem med att veta vad hon tål och inte tål. Jag ger allt åt henne isälllet
Efter att vi avslutat alla antibiotikakurer + fått börja ge fast mat har hon också slutat skrika hysteriskt till kvällarna. Så nu var bara insomningen + sova hel natt problemet. Vilket nu också är fixat eftersom vi kurade henne för 5 dagar sedan....
Men hon hade ett MEGA bakslag när vi kom hem från "kur-tanten" så nu jobbar vi på för fullt för att hon skall fatta att det också är lugnt och tryggt att sova här hemma i egen säng!!
Så nu för tillfället har vi inget matbekymmer längre. MEn jag tackar er alla JÄTTE mycket för allt stöd och alla goda råd jag fått när jag var helt dessperat och inte visst vad jag skulle göra med min lilla sparris! Fast nu är hon inte heller det längre efter att ha ätit bra i snart två veckor!!!
Men en kort liten fråga bara. Hur mycket mjölk/dygn ungefär får/fick ni i era barn efter att de börjat äta fast mat eller när de var i 6 mån åldern. Och hur är/var det fördelat under dagen???
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
Vad HÄÄÄÄÄRLIGT att läsa att det löst sig så fint för er! (Var ju det jag trodde, förstås!) Superkram till er båda två! Och en sån strålande aptit! Nu får ni båda verkligen NJUTA av livet och varandra. Precis som det ska vara \:D/ .
Vad gäller mjölk i den där åldern, så såg Disas intag ut ungefär som din lilla sötnos:
Mål 1: Amma båda brösten (som blev Oatly H+ 120 ml vid 8,5 mån) + 45 min senare Frukost (Gröt)
Mål 2: Lunch (Motsvarande stor burk puré+fruktpuré)
Mål 3: Amma båda brösten+fruktpuré (som blev välling vid 7 mån)
Mål 4: Middag, som lunchen
Nattslurk: Gröt (som blev välling vid 6,5 mån)
Eftersom jag ammade kan jag inte säga vad den totala mängden blev, men uppskattningsvis 200ml per omgång borde ju ge ca 400 ml per dag.
Härligt att ni har det så bra. Att det blev ett bakslag när ni kom hem är nog inget att undra över. Hon måste förstås bara kolla att nyordningen gäller även här på hemmaplan, med mamma och pappa istället för med "kurtanter". Ha det så alldeles härligt nu!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Härlig rapport, vi älskar att få rätt! (när det är mer mat och GOD mat som står på menyn...
)
Ja, här hemma kan man inte äta samma sak mer än MAX 2 dagar i rad sen skall det helst vara nytt, men jag är lika dan så vi har haft ganska stora variationer på maten här hemma.
Lycka till och fortsätt rapportera. Och skjut nu alla små vargar ni kan tänkas ha kvar där hemma, nu är hon ju inte HUNGRIG längre! =D> \:D/
Ja, här hemma kan man inte äta samma sak mer än MAX 2 dagar i rad sen skall det helst vara nytt, men jag är lika dan så vi har haft ganska stora variationer på maten här hemma.
Lycka till och fortsätt rapportera. Och skjut nu alla små vargar ni kan tänkas ha kvar där hemma, nu är hon ju inte HUNGRIG längre! =D> \:D/
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Jo min kar e jägare, så han har haft prickskytte här hemma och träffat varendaste enOch skjut nu alla små vargar ni kan tänkas ha kvar där hemma, nu är hon ju inte HUNGRIG längre! =D> \:D/
Det är underbart när allt faller på sin plats. Och det är ju det jag har vetat hela tiden att sömn föder sömn och mat föder mat....men för oss tog det 6 mån innan det blev som det skulle, trots att jag haft receptboken enda sedan födseln. Men nu är det LEVA LIVET som gäller och skaffa flera syskon
STOR KRAM
Måste bara tillägga att läggningen tog 13 min 2:a natten hemma + ett litet pratuppvak kl 5.45. Annars sov hon lugnt hela långa natten. Och dagslurerna är klockrena! Somnar inom ½min...
JAG ÄLSKAR ANNA WAHLGREN!!!!
Mamma till trollungen Nadja, född i maj 2007.
-
Antonias mamma
Härligt Frida! 
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com