Ljuvligt!
Och har sitter jag i Italien omgiven av mina tre "italienska" barnbarn och Bibban ar med och pa lordag far vi hem alla fem - per bil genom Europa! DET blir ett aventyr!
Men innan jag reste hit lamnade jag ju lilla tvaaringen som jag haft hand om NASTAN pa heltid sedan forsta april, och det sved, ska jag saga. Det sved ordentligt. Manga mormorstarar av saknad rann dar forst i bilen

pa vag bort, bort
Den ljuvliga ungen har borjat tala och med tala menas som bekant TALA. Oavbrutet. Om sig sjalv i tredje person och om precis allt annat som ar och icke ar.
En dag inhandlade vi farsk fisk (ja, stor torsk pa isbadd med huvudet kvar och ett gigantiskt oga och jattekaft tal att avhandlas, vill jag lova!) och i delikatessdisken intill fanns bl a sma fina kycklingspett for 5 kr styck. Jag tankte att det dar borde barnet gilla. Sma fina, goda bitar kyckling att peta av fran pinnen. Sa jag inhandlade sex stycken - estimerade inte barnet dem, kunde ju de omma foraldrarna lata sig smaka.
Och om detta inkop maste ju ocksa TALAS. "Kycklingspett", sa jag sa tydligt och pedagogiskt jag kunde. "Sktjschktj..." forsokte barnet. Det var ju stort omojligt

Jag harmade kranglet eller modan (gick i pakt, that is) och hade stora besvar. "Kyckling-spett", gick det till slut och barnet forsokte igen. Hopplost. Inte bara tje-ljudet i kyckling var omojligt utan ocksa bokstavsbelamringen NG-SP. Forsok far ni se!!!
Vi rationaliserade. Kyckling fick bli cykling. "Cyklingspett." Barnet rationaliserade sjalv den andra avdelningen och befaste faktum: "Cyklingbett." Alla nojda och glada.
Hemma glufsade hon mycket riktigt i sig inte bara ett cyklingbett utan tva. Tillsammans petade vi av en bit med hennes lilla plastsked, och sedan nasta och nasta tills trapinnen var tom. Och pa tvaaringars innovativa vis at hon naturligtvis bitarna pa logiskt vis: mattade med pinnen i halet som ju fanns pa varje losgjord bit, passade in den pa plats och anvande salunda pinnen som gaffel.
Nu fanns fyra cyklingbett kvar och dem skulle ju mamma och pappa bjudas pa omsider. Barnet ger sitt entusiastiska instammande och utbrister: "MANGA cykelbettar!"
Nar hon alltsa ska gora flertal av cyklingbett blir cykling cykel (singularis) och bett bettar (pluralis). Cykelbettar
Nagon som trodde det var en barnlek att lara sig spraket man fotts till har i varlden
Trodde hennes omma det forut, tror de det nog inte langre
For inte hade de en aning om vad det var lilla barnet menade, nar hon fortjust annonserade "MANGA CYKELBETTAR "...