Mormorskackel

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej Bibban!

Jodå, jag har just kopierat ditt inlägg och mailat till den ömma mormodern. Jag marknadsförde Mormorskackel-tråden stenhårt under dagens fika. Så hon dyker nog upp. Om jag så skall tvinga henne :D

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Bibban

Inlägg av Bibban »

ÅsaB, kan inte tänka mig att du behöver tvinga din älskade mamma. Påminn henne bara om hur det var innan hon blev mormor...Hur jobbigt hon säkert tyckte det var att lyssna till alla euforiska mor- och farmödrar. Alla dessa underbara barnbarn, första tanden och vattenkoppor o liknande. Själv fattade jag inte lyckan...förrän jag själv blev mormor! Nu kan jag lätt prata i timmar om underverken! Då är det skönt med ett sånt här forum.
Kram från Bibban
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

Bibban skrev:Tycker faktiskt det är lite tunt med mormödrar här! Ska vi göra som på andra forum? Presentera oss och berätta om våra underverk?
:D Men Bibban då :!: Jag tycker vi är alldeles unika här som alls har en särskild mormorstråd, lysande som stjärnorna O:) Den ena mormodern efter den andra tillstöter :lol: :heart:

(Annat är det med Fädernas Forum som lider av massiv tystnad :x :cry: )

Visst ska vi presentera om inte oss själva så våra underverk :P Diskretion dock en hederssak, har jag förstått av ett av mina barn, som är nybliven förälder, och det går ju att begripa, ity det kanske inte alltid är blott solskenshistorier som (behöver) avhandlas :roll: 8-[ :| :lol:

Vi ses och hörs, "mormorar" :!: :lol:

:heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tokgrattis på morsdag alla STORmammor till mormödrar!

Hoppas Er dag varit precis så underbar som ni förtjänar!

/Fjällmor
Bibban

Inlägg av Bibban »

Tackar, tackar Fjällmor! :heart:
Dagen var jättefin! Men jag fick ingen sån gourmet-frukost som den du blev bjuden på!!!! =P~
Däremot fick jag en underbart vacker bukett liljekonvaljer och det vackraste vackra pärlarmband man kan tänka sig. Tillverkat av barnbarnen! :heart:
Dessutom firade vi på restaurang, minsann. Tre generationer mammor :!:

Du har så rätt, Anna :heart: Det här är ett underbart trevligt forum :D
Jag var onödigt gnällig :oops:

Kärlek :heart: i massor från
Bibban
mrs.mormor

Inlägg av mrs.mormor »

mrs. mormor här
Vill bara berätta att imorgon bär det av till Vagnhärad. UNDERBART att få träffa Tintin igen och som socker på moset kommer kusin Amanda med storebror Alexander. Jag har inte träffat mina små sen i påskas så det är mycke glädje/förväntans - pirr jag har innombords.
HÄRLIGT ATT VARA MORMOR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mamma till Sophie - 73 och Anna - 74
mormor till Alexander -95, Amanda - 04, Tintin -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ljuvligt!

Och har sitter jag i Italien omgiven av mina tre "italienska" barnbarn och Bibban ar med och pa lordag far vi hem alla fem - per bil genom Europa! DET blir ett aventyr!

Men innan jag reste hit lamnade jag ju lilla tvaaringen som jag haft hand om NASTAN pa heltid sedan forsta april, och det sved, ska jag saga. Det sved ordentligt. Manga mormorstarar av saknad rann dar forst i bilen :cry: pa vag bort, bort :cry: :cry:

Den ljuvliga ungen har borjat tala och med tala menas som bekant TALA. Oavbrutet. Om sig sjalv i tredje person och om precis allt annat som ar och icke ar.

En dag inhandlade vi farsk fisk (ja, stor torsk pa isbadd med huvudet kvar och ett gigantiskt oga och jattekaft tal att avhandlas, vill jag lova!) och i delikatessdisken intill fanns bl a sma fina kycklingspett for 5 kr styck. Jag tankte att det dar borde barnet gilla. Sma fina, goda bitar kyckling att peta av fran pinnen. Sa jag inhandlade sex stycken - estimerade inte barnet dem, kunde ju de omma foraldrarna lata sig smaka.

Och om detta inkop maste ju ocksa TALAS. "Kycklingspett", sa jag sa tydligt och pedagogiskt jag kunde. "Sktjschktj..." forsokte barnet. Det var ju stort omojligt :!: Jag harmade kranglet eller modan (gick i pakt, that is) och hade stora besvar. "Kyckling-spett", gick det till slut och barnet forsokte igen. Hopplost. Inte bara tje-ljudet i kyckling var omojligt utan ocksa bokstavsbelamringen NG-SP. Forsok far ni se!!!

Vi rationaliserade. Kyckling fick bli cykling. "Cyklingspett." Barnet rationaliserade sjalv den andra avdelningen och befaste faktum: "Cyklingbett." Alla nojda och glada.

Hemma glufsade hon mycket riktigt i sig inte bara ett cyklingbett utan tva. Tillsammans petade vi av en bit med hennes lilla plastsked, och sedan nasta och nasta tills trapinnen var tom. Och pa tvaaringars innovativa vis at hon naturligtvis bitarna pa logiskt vis: mattade med pinnen i halet som ju fanns pa varje losgjord bit, passade in den pa plats och anvande salunda pinnen som gaffel.

Nu fanns fyra cyklingbett kvar och dem skulle ju mamma och pappa bjudas pa omsider. Barnet ger sitt entusiastiska instammande och utbrister: "MANGA cykelbettar!"

Nar hon alltsa ska gora flertal av cyklingbett blir cykling cykel (singularis) och bett bettar (pluralis). Cykelbettar :!:

Nagon som trodde det var en barnlek att lara sig spraket man fotts till har i varlden :?:

Trodde hennes omma det forut, tror de det nog inte langre :roll: :oops: :!:

For inte hade de en aning om vad det var lilla barnet menade, nar hon fortjust annonserade "MANGA CYKELBETTAR "...

:lol: :heart: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: :lol: :heart: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

I morgon ska jag frivilligt stiga upp 04:30 :? för att duscha och göra mig i ordning och sedan åka till barnbarnets skolavslutning. :D Det är samma skola som mina barn gick i. Fortfarande delas det ut glass till barnen efter avslutningsritualerna :lol: Ska bli verkligen härligt att åka dit :heart:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
blomman

Inlägg av blomman »

Oj, blir det så tidigt ni måste upp! :shock:
Då är det tur att jag och barnen bakat två sorters bullar, tre sorters kakor och ska göra en tårta... iallafall!
Mira är hemskt glad att ni kommer! :!:
Bibban

Inlägg av Bibban »

Idag har jag, mina barnbarn och deras mamma(min dotter) haft en underbar dag på Barnens Gård utanför Karlskrona i Blekinge. Himla dyrt inträde visserligen, men vi har haft en kanon dag! Mormors plättar i picknick-korgen gjorde ju i alla fall matkontot lite mer acceptabelt. Gris-skär av solen blev jag, men det är inget ovanligt. Lär mig aldrig!
Kl 14 satt jag och badkrukan Sixten, snart 3 och tittade på syskonen som badade för fullt. Han såg lite trött ut. (Vi trodde vi kunde hoppa över middagsluren). Frågade honom: Är du lite trött? Ja, var är sängarna här??? blev hans svar! Det fixar jag! Mitt ibland alla badande, lekande, stimmande människor letade vi upp lite skugga under en liten björk. Jag bredde ut ett badlakan och Sixten la sig till ro och somnade på två små röda sekunder!
En timma senare vaknade gossen pigg och glad och klämde med glädje en mjukglass och orkade med ytterligare ett par timmar med lek och minibilskörning!
Hur hade det gått med ett icke-AW-barn? Inget gnäll här inte!! Behöver man sova så gör man det...med lite hjälp!
Varm kram från mormor Bibban, som hänger med så gott det går med en värkande rygg!
mrs.mormor

Inlägg av mrs.mormor »

mrs. mormor här!
Nästa vecka skall jag få det stora förtroendet att ha både Tintin och Amanda hos mig en hel vecka. Underbart!!!! (men säkert jobbigt också) Idag var jag och inköpte några nya leksaker till dem, jag har också gjort "revolution" i mitt hus så att det skall bli bättre plats för oss att leka och mysa. Skall försöka hämta tillbaka de gamla kunskaper jag ev. har liggande långt tillbaka i minnet sedan jag var förskollärare, dagmamma och framför allt mamma till mina toppen tjejer. Jag planerar så det skall bli så bra som möjligt. Har gjort en handlingslista och planerar hela tiden till och med i sömnen. Jag känner inte tjejerna så väl att jag vet hur de kommer att fungera tillsammans inne i en affär tex. Vi skall bada, leka och besöka deras mormors systers barnbarn tvillingar på 3,5 år. URKUL!!!!!
Psst/ Både Amanda och Tintin "kräver" av sina föräldrar att få ringa till mommor ibland, gissa om jag gillar det?
Kramen!
Mormor Eva

Inlägg av Mormor Eva »

Fick idag ett härligt vykort från barn och barnbarn. Mira 7 år hade skrivit alldeles själv från Italiensemestern :P Man förstod verkligen att de hade de skönt :!: Underbara ordval och stavningar :D Det kommer jag att spara i min "specialsamling". Ska dessutom få träffa dem om någon vecka 8) Ha en bra sommar ni andra med önskar mormor Eva :wink:
Mamma till -75, -79, -81, mormor till -99, -02 och som mest 9 dagbarn samtidigt. Alla år = lika underbara. Numer även farmor till -08 samt bonusfarmor till -08.
mrs.mormor

Inlägg av mrs.mormor »

mrs.mormor här.
Nu är semestern slut och med den den underbara veckan med Amanda och Tintin. Dom sov som klubbade mellan 19.00 - 07.00 efter kvällsrutiner och ramsa, härligt att se hur bra det kan fungera. (Mormor behövde verkligen den egna tiden som detta innebar efter sju på kvällen) OH va härliga dessa små är!!! De fick för sig att mata mormors myror - sagt och gjort - det blev svartavinbär som var både mogna och omogna. Amanda som blir 3 i höst tyckte dagen efter att det var konstigt att dom inte ätit av bären. Vi var i skogen och plockade blåbär (finns mycket lite i år) dom tyckte det va gott, men behållningen för dom var att vi upptäckte djurbajs det studerade de länge och noga. Amanda som börjar kunna fantisera påstod att hela mormors köksgolv var fullt med vatten vilket innebär att vi blev tvungna att gå på mattor eller "simma" i hela köket. Tintin nappade inte riktigt på det men verkade tycka att det var kul ändock. Grannen hade 6 kattungar som började bli lite lekfulla Amanda och Tintin bar omkring på dessa, lade dem i en dockvagn och körde omkring. Veckan har varit helt UNDERBAR tjejernas mammor och jag tycker att detta skall bli en tradition gärna ofta under året.
Alexander som blir tolv i år var med i början av veckan men sen ville han hem och vara med kompisar, han tyckte nog det var lite tråkigt eftersom det mesta av mormors tid upptogs av de små. (Vi får ta igen detta en annan gång han och jag.)
Det är fint att känna att man är mycket, mycket viktig Vi mormödrar behövs och när man känner att man orkar så är det fint att kunna få vara med dem och se/uppleva deras utveckling.
KRAM TILL ALLA MORMÖDRAR
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Kommer på studiebesök för att berätta att jag tycker att detta är en så trevlig tråd :D Brukar smygläsa ibland 8) Får nog ta och visa den för Leias mormor :heart: En mormor som med intresse och glädje läser delar ur Barnaboken och kavat ramsar sitt barnbarn i vargtimman om det behövs. Inför lillasysters ankomst har hon noga läst på i kapitlet om syskon och kan detta med annektering utantill :D

:-k Vad är det egentligen för magiskt handlag ni mormödrar har :?: Bara Leia hör talas om "mormor" skiner hon upp som en sol och då hon väl träffar mormor får lilla mamman allt se sig utkonkurrerad en stund... Har bestämt mig för att inte bli svartsjuk för jag vill så gärna unna dem båda deras glädje av varandra :heart:

:heart: Kram till alla mormödrar från Nancy
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"