Tinis kackeltråd
Om jag var karl med en intressant snopp hade jag tillåtit ett visst pill men sedan pekat på NÄSAN tex. Titta näsan! Hej näsan! Och MAGEN. Titta magen! Hej magen! När man gått laget runt kan man ju ta det där skojiga handtaget igen Titta snoppen! Hej snoppen! osv. Summa sumarum: alla delar på kroppen är roliga och intressanta i jämlik grad och kräver både uppmärksamhet och hälsningsfras.
Om man nu var en karl med ofantligt känslig snopp kan man ju säga: Ja just det, där är snoppen. Pappas snopp! Lite känslig, klappa fint annars ont på pappa. Typ. Det är ju faktiskt bara en kroppsdel. Speciellt för de små. No big deal i min värld. Men så äger jag ju ingen dylik heller.
Och när vi ändå är inne på ämnet tycker jag att det är DÖVIKTIGT att benämna och prata om flickors snippor (som vi kallar det) i positiva ordalag. Ofta. Det finns alldeles för många flickor/kvinnor där ute i världen som inte fått varken namn eller kunskap om denna fantastiska kroppsdel. Och det är förödande på många sätt. Mammor med bara pojkar får credda sin egen snippa extra mycket som kompensation.
Kram Jannika
Om man nu var en karl med ofantligt känslig snopp kan man ju säga: Ja just det, där är snoppen. Pappas snopp! Lite känslig, klappa fint annars ont på pappa. Typ. Det är ju faktiskt bara en kroppsdel. Speciellt för de små. No big deal i min värld. Men så äger jag ju ingen dylik heller.
Och när vi ändå är inne på ämnet tycker jag att det är DÖVIKTIGT att benämna och prata om flickors snippor (som vi kallar det) i positiva ordalag. Ofta. Det finns alldeles för många flickor/kvinnor där ute i världen som inte fått varken namn eller kunskap om denna fantastiska kroppsdel. Och det är förödande på många sätt. Mammor med bara pojkar får credda sin egen snippa extra mycket som kompensation.
Kram Jannika
-
Gotlandsmamma
-
Gäst
Mmm, här strömmar det in! Gotlandsmamma: Gino är ju riktigt underbart gott, det kanske det blir... men du Kattklo, jag vill absolut ha recept på din fromage! Kanske kan man använda laktosfri grädde?
Nä, ilindstrom?! Är Tore sjuk ännu? Fråga KajsaIE, hon vet allt om segdragen tunnbajs på lillbarnet...
Ok, här kommer oesepten (som man säger i Östergööötland
)
Limemarinerad marulk, 4 p
500 g filead marulk i 3-4 cm tjocka skivor
Limemarinad:
1 lime (saft + rivet skal)
2 msk olivolja
kocksalt
Blanda ihop limesaft, limeskal och olivolja. Slå marinaden över fisken och strö över lite kocksalt. Marinera i kylskåp minst 1 timme. Hetta upp en grillpanna eller vanlig stekpanna och stek 2-3 min på varje sida (akta så fisken inte blir torr!)
Risotto, 4 p
3 charlottenlökar
1 stor vitklöksklyfta
en rejäl smörklick
3 dl avorioris
1 hönsbuljongtärning +5 dl kokande vatten
2 dl vitt vin
ca 175 g gorgonzola (kan uteslutas, det blir mums även utan)
salt, peppar
Fräs lök i smör. tillsätt riset och fräs ytterligare ett par min. Späd med vin och buljong och sjud ca 15 min under lock. Smula i osten och låt smälta. Smaka av med salt och peppar.
Nä, ilindstrom?! Är Tore sjuk ännu? Fråga KajsaIE, hon vet allt om segdragen tunnbajs på lillbarnet...
Ok, här kommer oesepten (som man säger i Östergööötland
Limemarinerad marulk, 4 p
500 g filead marulk i 3-4 cm tjocka skivor
Limemarinad:
1 lime (saft + rivet skal)
2 msk olivolja
kocksalt
Blanda ihop limesaft, limeskal och olivolja. Slå marinaden över fisken och strö över lite kocksalt. Marinera i kylskåp minst 1 timme. Hetta upp en grillpanna eller vanlig stekpanna och stek 2-3 min på varje sida (akta så fisken inte blir torr!)
Risotto, 4 p
3 charlottenlökar
1 stor vitklöksklyfta
en rejäl smörklick
3 dl avorioris
1 hönsbuljongtärning +5 dl kokande vatten
2 dl vitt vin
ca 175 g gorgonzola (kan uteslutas, det blir mums även utan)
salt, peppar
Fräs lök i smör. tillsätt riset och fräs ytterligare ett par min. Späd med vin och buljong och sjud ca 15 min under lock. Smula i osten och låt smälta. Smaka av med salt och peppar.
Jamen han på Rent hus måste ju vara lite sjuk. Jag menar det måste ju vara sjukligt att inte kunna göra sig av med saker och då hellre leva i en soptipp!
Åh vad jobbigt det låter med så lång och utdragen magsjuka. Vi har också haft en släng och jag tycker inte Hannes är riktigt bra än men sådär illa verkar det inte vara.
Min man och tjejen har brukat bada tillsammans då och då och nog har hon fått ta på snoppen. Helt odramatiskt och det har inte varit så intressant, men det kan ju kanske vara svårt att förstå att man måste vara försiktig...
Men visst är det lite tabu. Jag har sagt nån gång att i USA kunde väl pappan bli åtalad för nåt liknande!
Jannika, tycker du har helt rätt! Vad bra det är att det finns ett bra ord nu tycker jag. Snippa känns naturligt att säga nu för mig. När jag var liten fanns det ju inte. Vet inte ens vad vi brukade säga faktiskt.
Åh, jag är lite avundsjuk på er som ska på kurs eller på campen. Mest på campen faktiskt. Men jag kan ärligt talat inte vara 100% säker på att mina gullungar är så säkra sovare att de skulle klara av det där sammanboendet. Tror inte det. Jag är en liten fuskare helt enkelt...
Därför tror jag att jag inte skulle passa så bra på kursen heller tyvärr. Tar lite för mycket genvägar men vet ju hur jag ska göra om nåt går åt fel håll. Huvudsaken är ju faktiskt att alla sover så mycket som behövs och att man kan njuta av varandra! Funderade ett tag på på om man kunde anmäla sig till campen och bo i tält istället! 8)
En jättegod efterrätt på vintern (fast nu är det ju mer som vår!) tycker jag är vinkokta katrinplommon och /eller fikon. Klipp fikon och plommon i kanske tre delar och koka dem i rött vin så det täcker tillsammans med kanelstång. Ibland har jag i extra kanel också. Servera med glass eller grädde, gärna smaksatt med kanel. Då kan man ju ta Tofulineglass. Låt glassen smälta lite och rör den med rejält med kanel, frys in igen i en fin skål. Brukar imponera fast det är enkelt och det är såå gott.
Apropå mat så impulsköpte jag en kokbok på Coops bokrea. GI för hela familjen av Ulrika Davidsson. Jag är helt övertygad om att GI funkar men har inte brytt mig så stort. Jag är ju Blodgruppsdiet-anhängare. 8)
Iallafall så inser jag ju att vi redan äter GI utan att tänka så mycket på det. Det har faktiskt blivit en livsstil. Bara det att jag fyller på det nyttiga med choklad och fikabröd också!
Men äter man bara nyttigt så verkar det funka rätt bra med en del fusk också. Jag läste ju faktiskt Montignac för evigheter sen också, långt innan det blev inne med GI. Sen tog Blodgruppsdieten över. Undrar hur lång tid det tar innan den slår igenom. He, he. 8) 
Åh vad jobbigt det låter med så lång och utdragen magsjuka. Vi har också haft en släng och jag tycker inte Hannes är riktigt bra än men sådär illa verkar det inte vara.
Min man och tjejen har brukat bada tillsammans då och då och nog har hon fått ta på snoppen. Helt odramatiskt och det har inte varit så intressant, men det kan ju kanske vara svårt att förstå att man måste vara försiktig...
Jannika, tycker du har helt rätt! Vad bra det är att det finns ett bra ord nu tycker jag. Snippa känns naturligt att säga nu för mig. När jag var liten fanns det ju inte. Vet inte ens vad vi brukade säga faktiskt.
Åh, jag är lite avundsjuk på er som ska på kurs eller på campen. Mest på campen faktiskt. Men jag kan ärligt talat inte vara 100% säker på att mina gullungar är så säkra sovare att de skulle klara av det där sammanboendet. Tror inte det. Jag är en liten fuskare helt enkelt...
En jättegod efterrätt på vintern (fast nu är det ju mer som vår!) tycker jag är vinkokta katrinplommon och /eller fikon. Klipp fikon och plommon i kanske tre delar och koka dem i rött vin så det täcker tillsammans med kanelstång. Ibland har jag i extra kanel också. Servera med glass eller grädde, gärna smaksatt med kanel. Då kan man ju ta Tofulineglass. Låt glassen smälta lite och rör den med rejält med kanel, frys in igen i en fin skål. Brukar imponera fast det är enkelt och det är såå gott.
Apropå mat så impulsköpte jag en kokbok på Coops bokrea. GI för hela familjen av Ulrika Davidsson. Jag är helt övertygad om att GI funkar men har inte brytt mig så stort. Jag är ju Blodgruppsdiet-anhängare. 8)
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
TACK! Det blir i mina hemtrakter, i en liten träkyrka vid vattnet. Det är samma kyrka som mina föräldrar gifte sig. Bröllopet går av stapeln på vår 5-årsdag den 6/9. Jag läääängtar!kattklo skrev:
Men Elle, ska ni gifta er? Grattis! När och hur?
Jag är själv överkänslig mot laktos. Håller med ilinndstrom, en bärpaj med tofuglass eller vaniljsås(finns kanongoda lakt.fria alternativ i kyldisken). Annars ex varma hallon och glass, fruktsallad med smarriga nötter o glass, Gino som Gotlandsmamma föreslog är ju såååå gott! Men det beror ju på om hon fixar chokladen?Tinis skrev: Snälla, kan ni hjälpa mig med dessertförslag? Vi har alltså en laktsointolerant i gänget så gärna något som hon kan äta.!
KUL! Det evrkar vara många som kackalr i denna tråd som ska med. ÅÅÅÅ vad vi hinner kackla på tåget uppilindstrom skrev: Jag ska gå kurs hos Anna i höst och det ser jag verkligen fram emot. Det ska bli så spännande, men nervöst.![]()
![]()
-
ilindstrom
-
Gäst
-
Fjällfolket
vi har sagt snopp och snipp (jo, utan a) så länge jag kan minnas.... När det började sägas snippa kom dottern Fjällfolk hem och sa:Tinis skrev:Oj, vad många snoppinlägg jag missade ser jag nu...
... och konstaterar att jag nog är lite mer tabuad än ni andra
Men visst är det super att SNIPPAN finns nuförtiden. Som sagt, vad SA man förr i tiden???
/Fjällmor
-
Gotlandsmamma
Ja det ska gudarna veta vad det ska kacklas på tåget upp!!! TJOHO!
Jag fryser så eländigt, måste vara trötthet. Kanske ska kojsa mig. Maken ringde o berättade att bilen är fixad och grön. Men han hade tagit på sig ett övertidspass, 23-07, sen jobbar han 15-23 i morrn, hugaliga...jag som hade sett fram emot varma kramar!
Det ska bli superspännande att SE hur alla ser ut där uppe vid Gastsjön. Jag får alltid en bild framför mig, av hur nån ser ut...stämmer nästan aldrig...
Tinis har jag sett på bild, kiki tror jag är brunhårig och har lååångt hår, Elle långt ljust hår och så tror jag att hon är lång och smal, ilindstrom är blond och medellång, lite lockigt hår...ja gud! Och alla andra har jag också en bild av, i mitt huvud. Vad man håller på!
God natt alla sötisar!
Jag fryser så eländigt, måste vara trötthet. Kanske ska kojsa mig. Maken ringde o berättade att bilen är fixad och grön. Men han hade tagit på sig ett övertidspass, 23-07, sen jobbar han 15-23 i morrn, hugaliga...jag som hade sett fram emot varma kramar!
Det ska bli superspännande att SE hur alla ser ut där uppe vid Gastsjön. Jag får alltid en bild framför mig, av hur nån ser ut...stämmer nästan aldrig...
Tinis har jag sett på bild, kiki tror jag är brunhårig och har lååångt hår, Elle långt ljust hår och så tror jag att hon är lång och smal, ilindstrom är blond och medellång, lite lockigt hår...ja gud! Och alla andra har jag också en bild av, i mitt huvud. Vad man håller på!
God natt alla sötisar!
-
Gäst
-
Gotlandsmamma
Gotlandsmamma skrev:Elle långt ljust hår och så tror jag att hon är lång och smal, !
Har in i det längsta försökt motstå denna tråd
Orkade inte läsa 29 sidor tillbaka, utan nöjde mig med fem
och nu är det dags att krypa i säng. Får väl komma med något mer genomtänkt (eller inte
) i morgon, men kan i alla fall meddela att jag också ska till Anna i augusti och gärna delar tåg och kackel med er andra
Sist var vi ganska många som satt i samma vagn (jag och SusanD lyckades tom hamna bredvid varandra!) och det var himla trevligt!
Mamma till sju underbara barn och ett barnbarn