Höstbarn 07

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
LaQ

Inlägg av LaQ »

Pust, äntligen lite vila här... Jag började ju jobba i onsdags och kan ju säga att man är inte van! :P Bara en halvtimmes rast på hela dagen när man är van att ha 1½ h rast under ensamlek och 1½ h rast under middagslur. Dum som jag är har jag inte haft vett att vila när jag kommit hem på eftermiddagarna/kvällarna utan ägnat tiden åt att storstäda eller springa och shoppa. Men jag njuter desto mer nu kan jag säga. 8)

Jobbet är helt OK! Kul att komma tillbaka och faktiskt har man lite annat perspektiv på saker sedan man fått barn själv. Tidigare har jag jobbat med barn i åldern 3-5 men nu jobbar jag även viss tid på avdelningen för barn 1-3 år. Jag har alltid tyckt att barnen på lilla avd varit så småååå men nu är dom ju jättestora i jämförelse med min skrutt här hemma. Hehe! För att inte tala om 3-5åringarna. De är ju jääättestora! :D

Tack för kommentarerna om filmerna också! Junior KAN äta med sked men på den där filmen var han nog extra präktig. Vanligtvis kladdar han med fingrarna eftersom det går fortast. Ibland vill han ha en gaffel och spetsa maten. Mest för att vi har en gaffel och han vill ju inte vara sämre han! Tycker mig se tendenser till att när han är hungrig och man ställer fram maten skyfflar han med händerna och sedan när efterrätten kommer eller han tycker att det börjar räcka så kan han ha tålamod till lite mer finlir med sked eller gaffel.

Det var första gången han hjälpte mig röra smet så det kanske var nyhetens behag som gjorde att han var så sansad. 8) Annars brukar han ofta få hjälpa till att skala potatis, lägga skal i skräphinken å sånt. Eller krydda maten med handen om handen. Han är rätt nöjd bara han får stå på en stol vid bänken och pilla med de redskap och grejer jag använder. Och provsmaka lite förstås. :P

Tina, va trist med öroninflammationerna! Det är frustrerande när man får olika bud från olika personer. Nu har vi ju varit förskonade med Junior men jag känner precis igen det från en av mina hundar som varit mååååånga turer till olika veterinärer med olika diagnoser och olika behandlingar. Man får nånstans försöka ta till sin egen magkänsla och sunda förnuft. Men till slut hittar man någon man litar på!

Bluna, men vilken konstig sandlådepappa! :shock: Något sådant har jag aldrig råkat ut för. Tvärtom, att föräldrarna får försvara Junior när han lånar leksaker av deras barn som inte vill låna ut. Jag har alltid med nån spade å lite grejer i korgen under vagnen så oftast kan man göra ett byte en stund. Det brukar funka fint. När vi träffar alla dagmammor med sina barn ute (vilket oftast är dem vi träffar eftersom nästan ingen annan är ute) får han förstås låna vad han vill tills de ska gå hem. Då brukar jag ta en av våra egna spadar och byta med Junior och ge tillbaka deras. Han tycker det är trist när de går hem och vill gärna gå efter. 8)

Däremot tycker jag det är svårt att hantera vad man ska säga när äldre barn tycker att Junior förstör och de inte vill att han ska vara med när de t.ex. bygger kakor eller vad de nu gör. På jobbet har jag aldrig upplevt det som ett problem eftersom det känns som att de större barnen på förskolan har förståelse för de små. Men här hemma i sandlådan är det en helt annan grej. Jag brukar försöka förklara att han vill hjälpa till osv men det brukar inte stora tjejer gå med på. Resonemang som "dela med sig", "mitt / ditt" och "vi var här först" förstår ju inte en 1åring. Iaf inte Junior.

Det har gått kanonbra för Pappan och Junior hemma de här dagarna jag varit på jobbet. Jag har kunnat vara med och väcka och vinka hejdå på morgonen och åka till jobbet. Junior har tagit det bra och haft kul med pappa på dagarna. Första dagen (i onsdags) fick jag order att skynda mig hem från jobbet då Pappan ville åka och fiska (öringpremiär). Jag gick med på det i utbyte mot att de skulle vara påklädda och ute när jag kom hem. Visst! Kan inte påstå att Junior blev särskilt begeistrad när han såg mig hemma på parkeringen. Däremot när Pappan efter en snabb rapport gick till bilen och skulle åka så spraaang Junior efter och såg väldigt länge och olyckligt efter Pappan. :^o

Junior har ätit som en häst av pappas mat och sovit som en gris. I övrigt har de varit ute massor i det fina vädret, jobbat en del med saker hemma. Fast då har Junior inte varit intresserad av att hjälpa till. När jag kommit hem på eftermiddagarna med matkassar mm har han däremot raskt och villigt hjälpt mig med dem!

Bara ett litet smolk i glädjebägaren. Junior är gnällig! Han vill saker hela tiden men det känns som att han inte vet vad han vill. Han kan stå nedanför köksbänken och peka och klänga och gnälla och när man tar ner det man tror att han vill ha så är det bara "nejnejnej" och mera gnäll. Man provar olika saker men inget duger. Lyfter man upp för att han ska titta själv blir han nöjd men det ser ut som att han tänker "hmmm vad ska jag välja". Det är som att han inte riktigt vet vad han vill men ändå vill han något så himla starkt. Är detta förtrotsen eller har vi blivit manipulerade av gnället? 8) :roll:
Storebror 07 12 18 :heart: (v. 42+2)
Lillebror 09 09 16 :heart: (v. 38+4)
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej i vårsolen!

Tänk vilken värme som kom! :D Här har vi en till liten sol hemma, förtrotsen har gjort en paus eller så var det där det värsta? :? Hon är ju inte 18 mån än så jag är beredd på en släng till. Men just nu är det som sagt lugna gatan och hon är så glad! Hon hjälper till med allt så fint, jag blir tårögd av att se henne förstå så mycket.

Farfar med fru var här i helgen och de var lite förundrade över att hon var så lugn, att hon pysslade så mycket själv, gjorde utflykter från centrum och åt själv utan problem. Och jag tänker som Anna beskriver, man behöver bara ge förutsättningar. Sambon fick sig en knäpp på näsan också när vi var ute i en lekpark. :oops: Han slängde upp henne i rutchkanan så hon skrattade. Tillslut sa han att han bara inte orkade mer. Så jag sa till Elsa att nu är pappa trött, ja det var väl inga problem. Sen hjälpte ha henne att snurra på en liten karusell. Sen sa han "Ska du inte komma och ge fart nu?" så jag sa "Måste hon aktiveras hela tiden då?". "Hmrrf..." fick jag till svar och så fick Elsa göra fart själv ett tag, gick ju bra att stå och vicka på rumpan samtidigt som man håller i sig. :P Jag menar, visst kan man leka om man känner för det, men man MÅSTE inte. Jag ser så mycket föräldrar som tjatar "Vad vill du göra nu? Ska vi gå till gungorna nu? Va? Kom då! Hit ska vi, kom! Här är gungorna." Jag brukar ställa ner Elsa och så går hon dit hon vill, hon visar mig om hon vill gunga osv. 8)

Hoppas ni alla mår bra i vårvädret! Och GLAD PÅSK från oss!
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
LaQ

Inlägg av LaQ »

Bluna skrev:Men just nu är det som sagt lugna gatan och hon är så glad! Hon hjälper till med allt så fint, jag blir tårögd av att se henne förstå så mycket.
Känner igen det så väl! Trodde att det var mina graviditetshormoner som gjorde mig blödig. Ibland får jag verkligen bita mig i läppen för att inte börja gråta när Junior är så underbart go, duktig och hjälpsam. Han VET så mycket och KAN så mycket! :heart:

Han börjar förstå hela meningar och sammanhang i ord. Man kan säga saker som "nu ska vi städa" eller "nu får du ställa tillbaka den där" och så bara gör han det! :shock:

Han småpratar för sig själv heela dagarna och det är underbart att höra när han har små utläggningar för sig själv då han går och gräver sand i sandlådan, "matar" gunghästen osv. Det är rena rappakaljan men det är underbart att lyssna på!

Senast skrev jag att han var så hemskt gnällig men det har blivit bättre! Vet inte varför det var så men nu är han solen själv igen! Det är hyfsat lugnt på trotsplanet också. Visst tramsar han när han äter ibland. Kastar på golvet osv. Men då avslutar vi måltiden och så är det bra med det. Är han hungrig så äter han! Han kan också fortfarande envisas med att bitas/dra i håret/slå fast han vet att man inte får. Ju mer man säger nej eller visar pussa/gosa/klappa fint, desto mer skrattar han, slingrar sig och drar sig undan. Tålamod! Det är vissa dagar han kan vara sådan. Upplever att det blir värre i samband med att han får tänder också. Det har varit rätt lugnt länge på den fronten men nu har han fått en liten framtand och den på andra sidan om de två små risgrynen är på väg.
Bluna skrev:Jag brukar ställa ner Elsa och så går hon dit hon vill, hon visar mig om hon vill gunga osv. 8)
Precis så gör jag också! Försöker att INTE styra. Undviker att leka och aktivera. Den inställningen har jag på jobbet också. Det minsta barn kan göra själva är väl ändå att leka!! Jag finns där som guide eller hjälp men inte lektant. Dock verkar inte alla riktigt hålla med om det alltid.

Om man jämför (fast man inte SKA jämföra barn kan jag inte låta bli ibland) Junior med jämnåriga så har han väääldigt mycket mer initiativförmåga och är mycket mer aktiv än de flesta vi träffar. Jag känner mig ganska säker på att det har att göra med att han inte har några hämningar på grund av att han aldrig blivit hindrad eller "nejad". Han kan undersöka och upptäcka med fritt sinne utan att riskera en smäll på fingrarna så att säga. Upptäckarglädje, lust och frimodighet utan gränser! När han tar för sig lämnar andra barn knappt föräldrarnas sida. Ramlar han så reser han sig upp. Inget gnäll här inte! Bara fullt ös! Jag har kanske blivit lite bortskämd och tycker det är "jobbigt" med ungar som bara ligger helt handlöst och piper och förväntar sig hjälp hela tiden fast de rent tekniskt och fysiskt KAN själva. Här curlar vi inte! Ojdå! Hoppsan! Upp å hoppa! Du kan själv! För det allra allra mesta säger jag ingenting utan går bara vidare eller fortsätter med mitt. Har också upplevt att en del vuxna inte kan låta barnen få ens fem sekunder att ligga där och fundera på hur de ska komma upp eller vad de ska göra åt sin situation. De är där DIREKT och tjatar! "Där kan du ju inte ligga, upp med dig!" Ju mer de vuxna tjatar ju mer ligger barnet kvar och gnäller. Någon som känner igen?

Nu blev det ju ett sånthär långt och svamligt inlägg igen. Som vanligt mycket funderingar om hur barn är och om vi vuxnas sätt att reagera.

En kort berättelse om vår påsk. Vi hade lite drama här på långfredagen då jag råkade ut för en blödning. Ringde sjukhuset men de sa att vi skulle avvakta. Senare på kvällen hade jag blött igenom byxor och alltihop där jag låg på soffan. Kände hur det rann ur mig när jag la handen på magen och tryckte lätt. :roll: Slutade med att jag åkte till akuten och blev undersökt. Allt var bara bra som tur var! Fick se den lill* skrutten på UL. Det var fullt liv och det var härligt att se hur h*n krumbuktade sig, hjärtat slog osv. Någon närmare förklaring till blödningen fick jag inte. Kan fysisk aktivitet, sex mm orsaka sånthär? :oops: Man tänkte ju att det skulle vara normalt liksom... Nåja, vi är lättade att allt verkar bra med lill*n! På torsdag ska vi på rutin-UL, det blir spännande! Jag har också känt små sprattel därinifrån nu. :D

Kram på er allihop och fortsatt GLAD PÅSK!
~ På äventyr ~
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

LaQ: Oj oj vilken oro att få blödning, men du verkar ta det lugnt. 8) Skönt att allt var bra och att akrobaten mår bra!

Känner igen det där med gnäll och föräldrar som rycker in utan att barnen ens bett om det än. Tycker precis som du när det gäller lek och att hjälpa för mycket. Hon ramlar många gånger ute ibland men nu reser hon sig utan gnäll eller problem. Enda gången hon gnäller är när hon fastnat så hon måste ha hjälp loss. Eller ramlat så hon verkligen inte kommer upp själv. Nu vill hon gärna gå längre sträckor och hålla i vagnen på sidan också. :D

Elsa säger ju ganska många ord nu och några gånger har hon satt ihop två ord, tex "mamma tycka" (mamma ska trycka på portkoden och Elsa öppnar). :heart: Det sötaste var nog när jag sa att hon kunde sitta i sin lilla stol som hon fått och "mysa med en bok". Sen gick hon dit och pratade för sig själv "Mysa...mysa mi bok". :heart:
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Hej Tjejer!
försökte mig på att skriva ett inlägg igår men min son tyckte det var hans tur och allt slutade med gallimatias 8)
Nu sussar han iallafall så jag får ha datorn ifred!

LaQ: HJÄLP! Att du kan vara så cool?! Jag hade nog varit lite hispigare... :oops: Vilken tur att det gick bra! Lycka till på UL :D

Vi gjorde ju vårt för en dryg vecka sedan och BM trodde att det skulle bli en tjej men ville inte säga 100% eftersom bebisen VÄGRADE sära ordentligt på benen :wink: Hon höll på läääänge och studerade men icke! Däremot var organscanningen den här gången helt olik den vi gjorde på Mölndal! På barnmorskegruppen var hon jättenoga och berättade om allt, totalt tog det ca 30-40 min. Förra gången var vi nog ute efter 10!!!!

Nu känns sparkarna ordentligt och jag kan känna svaga rörelser utanpå magen oxå :D Kul!

Påsken firade vi i Tromsö hos min bror med massor av snö och mulet väder. Kändes lät surrealistiskt att vi plockade tussilago och vitsippor här hemma innan vi åkte dit. Igår när vi kom till Landvetter vid 18 var det 18 grader ute! Snacka om skillnad. Tack för att jag bor i Götet!

Det är kul att se barnen leka med saker dom inte har hemma och se vad dom fastnar för. Kusinen som är 2 hade ett leksakshus av modell "cary-on-väska" på hjul med handtag som Dag gick och drog på i evigheter. Även "Nalle Puh"-bilen med massor av knappar var betydligt roligare än bobbycaren hemma. Men det bästa var nog dom små pallarna/stolarna... Måste nog bege mig till IKEA...

Dag är kvar i trotsen :roll: och får hysteriska utbrott på mig om det inte blir som han vill. Främlingsrädslan har återkommit och han är VÄLDIGT mammakär 8) Men alltsom oftast tycker jag ändå att han är en riktig charmis :heart:

Stor Kram
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej alla :!:

Oj var det var länge sen jag var här inne, säkert 2 månader nu... :oops: . Jag har saknar er men inte haft tid (som vanligt) det senaste. Vet inte var tiden tar vägen... :!: Mycket på jobbet. Jobbar 80% men jobbar över nästan varje dag, tur att flexklocka finns... :?

Grattis LaQ till tillskottet :D . Roligt att höra :!: Vad skoj det ska bli att få följa dig och TinasDag. Ni ska väl ha nästan samtidigt :?:

Måste tyvärr säga att vi inte alls hänger med i era svängar, eller rättare sagt era barns svängar.
Här har tösen precis lärt sig ställa sig upp själv utan stöd :o . Att lära sig gå kommer väl att ta en stund det med.
När jag ser era små på filmerna förstår jag att dom har gått ett bra tag. Förstår att tösen har en del kvar att lära :wink: Men jag ser det bara positivt. Inget jagande direkt än och jag slipper palta på en massa tjocka kläder och svåra skor när det är dags att gå utomhus. Tyvärr så måste hon alltid ha regnbyxorna på sig ute för att inte bli helt nersölad, i den här värmen... :roll:

Förtrots har vi inte heller sett röken av, utan hon är så harmonisk så det är inte sant. Klart att hon får några utbrott ibland men det är inte pga testing utan snarare frustation över att inte kunna öppna stängda dörrar eller komma över trösklen med gåvagnen :roll:
Som hon älskar sin gåvagn... :D Som hon ska packa den... :lol: Gosedjur, klossar, fjärrkontroller och mammas och pappas skor - allt ska i :!:

Tänker på det där ni diskuterade om hur andra föräldrar lägger sig i era barn. Här har vi släktingar som vill bestämma :( .
Speciellt vid matsituationer.
Tösen har just nu börjat med att äta från våra tallrikar och använda våra bestick. Så länge inte jag behöver dom är det ju helt ok :!: Hon lägger t ex sin mat i mitt uppdruckna glas och äter sen därifrån med min eller sin sked.
Andra anser att hon "leker" med maten - jag anser att hon utforskar och provar andra sätt att äta... :!:
Ibland lägger hon maten direkt på bordet och mosar det lite lätt eller stoppar in fingrarna i köttbullen. Men så länge hon fortfarande stoppar maten i munnen tycker jag att det är ok 8) , eller :?: Här börjar släktingarna direkt att torka upp, även om tösen inte ätit upp och jag kan bli så irriterad "låt henne vara" vill jag utbrista :evil:
Hon är en riktig kladd-maja och har än inte kommit på den smarta ideén att använda sked :wink: . Vi får heller inte mata utan hon använder händerna så ofta det går. Det är sällan vi äter ute kan jag tillägga... :wink:

Hur är era barn rent energimässigt :?:
Är det fart och fläkt hos er :?:
Tösen har väl alltid varit lugn kroppsligt men inte direkt i röstnivå. Hon kan ta i av kung och fosterland och skrika så det slår lock för öronen (både av glädje och arghet) och sambon har redan fått svårare att höra vad jag säger :!:
Däremot är hon lugnet själv när hon varvar ner för en stund, speciellt morgon och em. På em är hon helt enkelt underbar :heart: . Det räcker att vi lägger fram en minimadrass på golvet i köket medan vi lagar kvällsmat, så kryper hon direkt dit med sitt gosedjur, tar tummen och bara ligger och myser. När vi också har tid till det lägger vi oss jämte och då kryper hon intill en och t ex pillar i mitt hår, jollrar och pratar och riktigt gosar in sig. Och så kan vi ligga i säker 10-20 minuter. Det är verkligen dagens höjdpunkt :D - jag ÄLSKAR det :!: :!:

Vi har fått plats hos dagmamma efter sommaren och vi är verkligen jätteglad över det :) . Förskola i all ära men för de första åren var vi överrens om att ta dagmamma och sen ta förskola när hon blir ca 4-5 år om vi vill. Har bara hört mycket gott om denna dagmamman och när vi var där i januari på studiebesök så kändes allt rätt :!:
Hon har gård och hund och bor precis vid skogen där dom har mark. Dom gör en massa utflykter till fårhagen och grillplatsen och är mycket ute. Förskolan som ligger närmast är utslängd mitt ute i ingenstans och här finns bara en inhängnad går och ingen skog i närheten. Förskolan ligger vid en 5 vägskorsning och ska man åka till t ex en lekplats, samhälle eller in till byn så är det buss som gäller. Hos dagmamman finns det en större bil som dom lätt kan använda de dagar det inte är så många barn.
Dagmamman sammarbetar dessutom med en annan förskola 5 km härifrån så tösen kommer ändå att få träffa andra barn de dagar dom har lite fester, extraaktiviteter eller när dagmamman är ledig eller sjuk. Lite längre för oss att köra men vad gör 5 km istället för 2 :?:
Vi är jättenöjda med valet, men ganska ensamma om att välja dagmamma. Vi har ingen möjlighet att vara hemma längre med tösen men denna dagmamman är det närmaste hemmiljö vi kan komma och hon har ett stort hjärta :heart:

Ha det gott :!:
Nu ska här sovas...
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Nillan

Inlägg av Nillan »

LaQ skrev:Junior ska nämligen bli storebror i september. 8)
Stort stort grattis, något i efterskott från en som inte hunnit med det här trevliga stället på länge!!!! :heart: :heart: :D

Saknar hemmalivet även om maken sköter det med den äran...
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nillan

Inlägg av Nillan »

Kul att ni verkar ha hittat en bra dagmamma förresten NINA. Det låter väldigt bra.

Nu är det bestämt att det blir dagis för lilla K från slutet av augusti. Helt klart hade jag gärna haft henne hemma helt ännu längre även om vi nu väljer en annan lösning. Ingen tvekan om att det är bättre hemma än på dagis apropå er diskussion ovan. Men jag är glad att vi lyckats lösa det helt så här länge ändå.

Dagiset som är litet, vet vi är bra och ligger på gångavstånd från oss samt väldigt nära storasystrarnas skola (mellansyster börjar redan nollan). Vi kommer att jobba deltid båda två så det blir fyra korta dagar för minstingen och inget fritis för syrrorna. Läskigt men förhoppningsvis OK.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Här blir det också dagis till hösten. Känns sådär, men jag har bara hört bra om det och det ligger nära så om vi bara kan få till så korta dagar vi kan så blir det nog bra.

NINA: Känner igen det där med maten, många som har svårt med "kladd" tror jag. :roll:

Lilla pluttan var så hängig idag men ingen feber. Struntade i ensamleken och la henne framför tv:n med en filt en stund. :oops: Hon brukar inte vilja ligga still så på morgonen men nu vill hon det. Kanske blev hon lite förkyld eller så igår, det blåste kalla vindar när vi var ute.
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Vilken UNDERBAR vårdag!
Dag och jag har varit ute på promenad och sedan avverkat dagens första läkarbesök i stan. Eftersom han somnar i bilen hem så fick han luncha på Burger King (!) på Avenyn i strålande solsken medans mamman mumsade minimorötter och drack lightläsk :roll: Måste ha koll på mina lavinartliknande graviditetskilon....

Snart är det dags för 18 månaderskollen med vaccination och om jag känner min son rätt blir han lika hysterisk vid det besöket som han varit vid dom senaste 3 läkarbesöken. Stackarn blir nästan kräkfärdig av att skrika som han gör, riktig panikattack! Undrar vad det beror på?!

Snart bär det av till USA, bara 1 månad kvar nu. Känns lite skrämmande nu med svininfluensan :shock: Får ha koll på läget och se om man verkligen VÅGAR åka!!!
Hoppas ni har det bra,
Kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej hopp!

Jag är helt slut. Är så mycket som händer på jobbet och det tar otrolig energi. :(

Elsa har varit på 18 mån kontroll och fick vaccinet. Det där med bvc...jag vet inte...det är så, konstlat. Hon skulle se om Elsa kunde bygga torn och rita med en penna och det snabbt! Och visst gör hon det utan svårighet men inte fem minuter efter att man precis träffat en tant man inte känner. Kändes som att hon mest tjatade på henne för att se vad hon kunde. Och så frågade hon om hon kunde 8-10 ord. Och sen kom frågorna om mat, jodå, hon äter i stort sett allt. Och sömnen? "Ja hon sover 12 timmar natt och 1,5 på dagen" "Ååååååhhh!!!" fick jag till svar. :roll: En vecka efter vaccinet kunde hon få feber fick vi veta och nästan precis en vecka tog det. Så nu har vi en febrig madame som idag nog har haft någon blandning av trötthet och trots, för utbrott har det varit mest hela tiden. Det som varit så lugnt så länge! Nu sover hon ca en timme tidigare för tredje kvällen i rad. Hon är verkligen helt slut. :?

Och så på allt det ser jag någon dum artikel som en kompis skickade och undrade vad jag tyckte om. Aftonbladet skriver om AW:s "hemska metoder". :evil:

Nej här är det verkligen inte uppåt just nu. :roll:

TinasDag: Å snart åker ni! Häftigt! Du måste rapportera sen hur det gått med allt. :wink:
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hej allihopa! Nu var det längesen jag kikade in här.

18 månkontrollen känns långt borta för vår del. Eller iaf 1½ månad. :P Håller med Bluna, det kommer nog bli svårt att få Junior att göra en massa saker på beställning efter kort tid. Han tar ofta lång tid på sig att "tina" i nya miljöer och med människor han inte träffar väldigt ofta. Ja förutom utomhus då. Han traskar gärna fram till barn ute på lekplatsen osv och vill gräva tillsammans, borstar bort sand från deras kläder osv. :heart:

Vaccinationer säger ni... Junior har fått en hel hög med sprutor i jämförelse med andra barn. Vi har valt att köpa till Prevenar-vaccinet (mot Pneumokocker) som numera ingår i det allmäna vaccinationsprogrammet för nyfödda men som inte hade börjat gälla när våra små var nyfödda. Eftersom vi dessutom är mycket ute i skog och mark och har hundar som drar in fästingar osv, har vi också valt att köpa till vaccin för TBE. Såå... för Junior har det inneburit ett gäng extra sprutor.

Men för muskelbyggaren Junior innebär en spruta inget problem. Han sitter fint i mammas knä med ena foten fastklämd mellan mammas knän och pillar på en leksak medan bvc-tanten sticker i låret. Ofta tittar han till och med när hon sticker! :shock: (Själv är jag stickrädd!) Han gnyr lite men mest är han sur för att han blir fasthållen. Han får alltid beröm av sköterskan efteråt och hon säger alltid "Oj, du var mig en modig en!" eftersom han är så tålig. Före brukar hon alltid säga att "Den sprutan han ska få nästa gång, den gör jätteont, ojojoj, det är verkligen bäst att du ger honom lite banan eller nåt innan så att han inte har så lågt blodsocker." Detta råd har jag aldrig lytt men det har gått hur bra som helst ändå.

Junior har det bra hemma med pappa på dagarna nu och allt känns otroligt stabilt och harmoniskt. Äter som en häst, sover som en klocka och är allmänt go. Apropå kladd, jag har varit lite bekymrad minst sagt ibland. Men på sistone har det funkat kanon med maten. Junior äter så fint med riktig gaffel.

Nu är det verkligen sova-dags för min del. Jag är trött av att jobba hela dagarna och bebisen i magen gör väl sitt till. Foglossningarna som jag kände av har lugnat sig tack och lov. Men jag börjar känna mig trött i ryggen om jag håller igång en hel dag. Man sitter ju inte precis still på dagarna. Varken på jobbet eller när man kommer hem. Att vi håller på och renoverar hemma gör inte saken enklare precis. Men det måste bli klart innan bebisen kommer så det är väl bara att hugga i. Jag gör kanske inte så mycket renoveringsarbete men får dra desto tyngre lass med markservice, hundar och Junior.

Lyckades ta mig en hel eftermiddag på stan i torsdags med lite shopping och besök hos frissan med slingor, klippning, frans- och brynfärgning. Så nu känner man sig lilite piggare. :) På kvällarna när vi lagt Junior pysslar jag och syr barnkläder. Lite nöjen måste man ju hinna med. :P

Sköt om er och ha en fortsatt underbar vår allihop!
~ På äventyr ~
LaQ

Inlägg av LaQ »

Hej allihopa! Nu var det längesen jag kikade in här.

18 månkontrollen känns långt borta för vår del. Eller iaf 1½ månad. :P Håller med Bluna, det kommer nog bli svårt att få Junior att göra en massa saker på beställning efter kort tid. Han tar ofta lång tid på sig att "tina" i nya miljöer och med människor han inte träffar väldigt ofta. Ja förutom utomhus då. Han traskar gärna fram till barn ute på lekplatsen osv och vill gräva tillsammans, borstar bort sand från deras kläder osv. :heart:

Vaccinationer säger ni... Junior har fått en hel hög med sprutor i jämförelse med andra barn. Vi har valt att köpa till Prevenar-vaccinet (mot Pneumokocker) som numera ingår i det allmäna vaccinationsprogrammet för nyfödda men som inte hade börjat gälla när våra små var nyfödda. Eftersom vi dessutom är mycket ute i skog och mark och har hundar som drar in fästingar osv, har vi också valt att köpa till vaccin för TBE. Såå... för Junior har det inneburit ett gäng extra sprutor.

Men för muskelbyggaren Junior innebär en spruta inget problem. Han sitter fint i mammas knä med ena foten fastklämd mellan mammas knän och pillar på en leksak medan bvc-tanten sticker i låret. Ofta tittar han till och med när hon sticker! :shock: (Själv är jag stickrädd!) Han gnyr lite men mest är han sur för att han blir fasthållen. Han får alltid beröm av sköterskan efteråt och hon säger alltid "Oj, du var mig en modig en!" eftersom han är så tålig. Före brukar hon alltid säga att "Den sprutan han ska få nästa gång, den gör jätteont, ojojoj, det är verkligen bäst att du ger honom lite banan eller nåt innan så att han inte har så lågt blodsocker." Detta råd har jag aldrig lytt men det har gått hur bra som helst ändå.

Junior har det bra hemma med pappa på dagarna nu och allt känns otroligt stabilt och harmoniskt. Äter som en häst, sover som en klocka och är allmänt go. Apropå kladd, jag har varit lite bekymrad minst sagt ibland. Men på sistone har det funkat kanon med maten. Junior äter så fint med riktig gaffel.

Nu är det verkligen sova-dags för min del. Jag är trött av att jobba hela dagarna och bebisen i magen gör väl sitt till. Foglossningarna som jag kände av har lugnat sig tack och lov. Men jag börjar känna mig trött i ryggen om jag håller igång en hel dag. Man sitter ju inte precis still på dagarna. Varken på jobbet eller när man kommer hem. Att vi håller på och renoverar hemma gör inte saken enklare precis. Men det måste bli klart innan bebisen kommer så det är väl bara att hugga i. Jag gör kanske inte så mycket renoveringsarbete men får dra desto tyngre lass med markservice, hundar och Junior.

Lyckades ta mig en hel eftermiddag på stan i torsdags med lite shopping och besök hos frissan med slingor, klippning, frans- och brynfärgning. Så nu känner man sig lilite piggare. :) På kvällarna när vi lagt Junior pysslar jag och syr barnkläder. Lite nöjen måste man ju hinna med. :P

Sköt om er och ha en fortsatt underbar vår allihop!
~ På äventyr ~
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Ja ni, 18-månaderskollen gick faktiskt riktigt bra. inga större utbrott från Dags sida eftersom jag lyckades muta honom med ett STORT paket russin :roll:
Läkaren frågade visserligen om han kunde 8-10 ord och jag sa att det formligen sprutar ord ur munnen på honom just nu men inte ett pip sa han där...
Sen undrade han om Dag visste var alla kroppsdelar var på kroppen och det vet han ju, kan till och med orden för dom, men när läkaren undrade var foten var pekade han på sitt ben och vid frågan om magen pekade han på blöjan! Ja, det var ju i rätt region åtminstonne :wink:
Jag tog det med ro eftersom JAG vet att han kan vad han skall kunna för sin ålder och att jag precis som ni inte tycker man kan begära av barnen att dom skall prestera på uppmaning av främmande människor!
Följande blev iaf resultatet av invägning/måttagning:
13,4 kg
84 cm
50,5 cm huvud
Stor kille. Vad fort det går!!!

Kramar,
Tina
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

TinasDag: Vilken baddare han är! :D Elsa väger 8,7 kg nu. Men så var hon väldigt liten när hon föddes också. (1,8 kg) :wink:

Idag har vi haft en underbar dag! Åkte till en bondgård och tittade på ko-släpp. :lol: Åt picknick och lagom till middagsluren åkte vi hem. Hon sov i bilen med svart lakan över stolen och när vi kom hem la vi henne i sängen och ramsade ut så hon somnade bara om och sov klart sin middagslur. :sleep: :heart:

Det sprutar ut ord ja! Det är så härligt, idag sa hon "åka bilen". :shock: :D
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"