Tinis kackeltråd

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
kiki

Inlägg av kiki »

Hurra hurra :-({|= :-({|= hurra hurra för sorken

kram Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ett kackleri?
Jag hoppar i!

Ni pratar kurs och camp, jag blir så svårt avis. Hade verkligen drömt om campen, tänk att få umgås med min underbara underbara till sommaren 2 år gamla dotter ihop med alla er underbara underbara och era barn som jag är så nyfiken på. Som det bästa tänkbara lägret.

Men som kom jag på att det kommer att finnas en kotte då
(eller ja...kanske inte?! Hen stannar nog inne i magen ändå till 2022. :lol: )
och 5 månader gammal kan ju mycket va på tapeten eller inte alls på ett långt dag liksom.
Jag vet ju inte nu hur det står till med amningen eller nätterna och därför har jag väl långsamt insett att min tid för campen inte är den här sommaren. :cry:

Men Elle, ska ni gifta er? Grattis! När och hur?

Vi gifte ju oss i somras, i all enkelhet och hemlighet. Det blev såå mysigt. På vägen till vigseln såg vi en stor kraftig örn bara några meter i från oss sittande på åkern.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Öh helt spontant, 2 minuter sen, i duschen, Karla vill ta på Ludvigs snopp.
Ludvig säger snabbt nej och skyler sig. Och så håller det på... :D
att han alltid håller händerna för gör ju inte grejen mindre spännande!
Och att han plötsligt säger NEJ! som aldrig säger nej annars!

Hmm.. jag förstår ju både honom och Karla. Hur har/hade ni gjort?
Gotlandsmamma

Inlägg av Gotlandsmamma »

Josef tackar för alla fina gratulationer! (njae, han sover just nu men i drömmen kanske)
Jag kan verkligen INTE fatta att ett år kan gå så snabbt. I början tyckte vi att livet var kaotiskt och rätt fruktansvärt, hur man nu kan tycka det när en bebbe kommer till världen. Men det hade ju ingenting med Josef att göra, han var ju hur gosig och snäll som helst, sov och åt och myste. Men Caesar var såååå svartsjuk, 10½ mån gammal - fattade knappt nånting, och relationen var fram o tillbaka, man sov dåligt och tiden gick sin gång. Men idag njuter jag SÅÅÅÅÅÅÅ mkt. Hela tiden. Det är så ljuvligt och underbart, visst har man sina dagar som alla andra, men jag är glad och i balans! Mycket har hänt på ett år, det vet jag det!

Vår kombi-bil gick inte igenom besiktningen så maken är iväg och mekar med den, byter bromsskivor och det var dryga göra det tydligen, hoppas att det hinner bli klart i kväll så han kan ta sig hem igen, han är på jobbet o lånar deras garage där. Så nu kan jag sitta här o skriva hur mkt jag vill. Kan jag väl när jag vill i och för sig, men det kan ju vara trevligt att vara lite social när maken är hemma. Men nu så!

Vad roligt att du gillade sorkarnas namn Tinis - det gläder mig!
Maken satt en dag på jobbet och bokstaverade A som i adam, B som bertil och C som i caesar...där satt den. Och det kändes så bra. Josef var en Siri för mig, men det bidde inte så. Josefs namn bara blev.

Öland är ju helmysigt. Det låter ju som att Signe kommer få en fantastisk födelsedag. Vi kommer ha lite kalas på sön med tårta. Förresten, kan man frysa in biskvierna?
=P~
Gotlandsmamma

Glömde snopperiet...hm...min grabb blev jättenyfiken på mina bröst (vicken nyhet för ungen som aldrig blev ammad), jag lät han undersöka och så var det ur världen...ska han skyla hela tiden så kommer det ju vara såå spännande. Avdramatisera det hela lite! (lätt att säga) :wink:
kattklo

Inlägg av kattklo »

Nej det är klurigt.
Hon är ju inte lastgammal än och det är inte så vi resonerar om någonting annat här i huset. :D
Om hon rör något annat, varpå vi tar bort handen och levererar en lång harang ord så förstår inte hon och reagerar med att bli arg. Så med allt annat, ömtåligt eller farligt eller vad det nu kan vara måste visa vad den ska användas till, lägga undan den ihop.. ja eller du vet på något sätt ge ett TILLFREDSSTÄLLANDE svar.

Med mig är det inte samma sak för jag har inte reagerat (alls) som Ludvig så snippan är mindre intressant. Ibland pekar hon på sin eller min och så konstaterar vi vad det är för något, ungefär "navel" och så går livet vidare.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jajamensan Gotlandsmamma! Jag har precis gjort en laddning själv här (biskvier alltså... 8)). Dom går utmärkt att frysa in.

Men jag upptäckte att idag räckte inte ens 250 g choklad att doppa i. Det blev 6 stycken utan dopp. Får köpa mer i morgon.

Jag ska bjuda mina underbara goa kompisar på helkväll på fredag och biskvierna blir avrundningen till kaffet och cognacen (stavas det så?). Så jag har gjort TVÅ stycken på mjölkfritt margarin (inte goda! :-$... SMÖR ska det vara, det är viktigt!)

Snälla, kan ni hjälpa mig med dessertförslag? Vi har alltså en laktsointolerant i gänget så gärna något som hon kan äta. Förrätten blir lite småplock med goda ostar och bubbel, huvudrätt blir limemarinerad marulk och krämig risotto med gorgonzola (två riktigt underbara recept som jag gjort massor av gånger. Vill ni ha?)

KRAM!
Gotlandsmamma

Karlar då! :roll:
Men det må då vara nåt speciellt med snoppen...Caesar satt i badbaljan i kväll och så blir han megaröd i ansiktet...tittar ner och säger försynt snopp...och fnissar lite genant...vad är det med den då??????
kattklo

Inlägg av kattklo »

Jag vill ha recept! Det lät ju urgott.
Går allt med mjölk bort? Grädde? Smör?
Tänker spontant på något fruktigt.
Mitt ess i rockärmen är blodapelsin/citrus- fromage. Men det är det ju grädde i.
Alla brukar dock bli mycket impade.

Annars sorbe, ack så nyttigt. och utan nått laktos i. Svartvinbärssorbe med flarn till. Nötflarn doppade i choklad?
kattklo

Inlägg av kattklo »

Öh ser precis att du redan hade doppade grejjor. kanske kaka på kaka.

En annan klassiker är jordgubbskompott med löst vispad grädde. Mmmmm
och du har ju ingenting soppliknande i din meny än.
Gotlandsmamma

God frukt, gärna exotisk sådan, med riven vit choklad över, snabbt in i ugnen...så det hinner smälta lite...med glass eller grädde om man så önskar!
Det heter nåt, italienskt är det, kommer int epå bara...trög hjärna.
Men vad mysigt med tjejträff och god mat! Risotto är ju bara för gott. Man kan verkligen variera sig med det...mums. Cognac ja, du stavade väl rätt!
Gotlandsmamma

Kattklo - kommer i februari står det i din profil...har det kommit nån bebbe eller väntas det fortfarande??
Gotlandsmamma

Köpte Leilas kokbok till maken i present, och hon har många smarriga recept, massor av sött också. Man blir verkligen inspirerad!
Min man jobbade nyår så han lovade mig en 3 -rätters efter det, och den har inte infunnit sig än, nu sa jag till honom att i helgen får vi allt ha en middag tillsammans. Så det blir recept från denna bok.
Fläskfilé med risoni, blodapelsin, ruccolo, halloumiost mm.
Till efterrätt blir det Sagolik fromage -och det står att denna sötsak har serverats på Restaurang Georges i Paris, en av de bästa krogarna...så då måste den väl vara god?!
Gotlandsmamma

GINO heter det! Efterrätten alltså...med frukt
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej allihopa!

Gotlands mamman, Grattis till Josef ifrån mig :heart: :heart: .vad roligt att höra att du verkligen njuter av de små. Visst är barnen härliga men jag håller med dig om att vissa dagar är bättre än andra. Jag försöker att komma ihåg de bra dagarna och plocka fram dem ur minnet när det är en mindre lyckad dag. Det känns mycket bättre då :wink:

Tinis vad härligt det låter med en helkväll :lol: . Jag tycker att en bärpaj gjord på laktosfritt margarin är gott. Till det kan man ju servera Toffyglass som också är laktosfri. Du får skriva vad du bestämnde dig för och ja, jag vill gärna ha en massa smarriga recept. Alltid bra att ha :)

Kattklo det vi gjort när barnen blivit intresserade av pappas snopp. Då har vi bara konstaterat att pappa har en snopp och den vill han ha ifred. De har gärna fått tittat när han är naken i duschen och så. Sedan har det inte varit mer med det. :wink:

Jag ska gå kurs hos Anna i höst och det ser jag verkligen fram emot. Det ska bli så spännande, men nervöst. :D :roll:

Här hemma är jag nu ensam med barnen och alla hantverkare som far runt i vårt hus. Renoveringen går i ett rasande tempo. Jag är så imponerad av hur snabba de är och snyggt blir det också :)

Men jag tycker synd om min Tore. Han är nu inne på 13:e dygnet med sin magsjuka. Vad barn är tappra. Förstår inte hur de kan vara så glada, själv hade jag nog lagt mig ner och bara ginat. Igårkväll vaknade han efter 45 min. Han som aldrig vaknar. Sover som en stock genom allt. Var riktigt genuint ledsen i 1,5 h. Fick nästan lite panik och attityden for sin kos. Vi gav honom alvedon. Inte bättre. Ramsade ingen reaktion. Tillslut tog jag faktiskt upp honom och ammade honom (tänkte på vätskebrist). Då bajsade han den största bajsen man kan tänka sig, riktig magsjukebajs om ni förstår. Sedan somnade han med en stor suck och sov tills det var morgon. Stackarn det är klart att det gör ont i magen efter alla de här dagarna. Nu vill jag att han ska bli frisk snart. Han är så mager :cry: :cry:

Kramar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"