Surkål och ödlor
Min mamma lyckades heal:a vår bil en gång när jag var liten. Värt ett försök kanske? Kostar i alla fall gratis. O:)
Annars är jag lite ledsen över att ha blivit en bricka i ett vårdnadsärende. Två fd kollegor till mig (fast på olika ställen) blev ett par med stormig affär som resulterade i uppbrott och en liten, söt unge. Jag har ingen kontakt med någon av dem IRL men både signade mig som vän på facebook. Där har jag ju hängt ett tag nu och tjabbat lite hit och dit. Idag fick jag mejl om att mamman blockar mig för det har läckt saker till pappan och jag var tydligen på listan över misstänkta.
Jag har naturligtvis inte gjort nånting, jag har fullt upp med mitt eget liv.
Vuxna människor och framförallt en liten, oskyldig unge.
Och en massa bråte som ingen blir glad av. Kanske lika bra att jag blev blockad. Paranoia som stjälper mer än hjälper. Men sorgligt är det.
Kram Jannika
Annars är jag lite ledsen över att ha blivit en bricka i ett vårdnadsärende. Två fd kollegor till mig (fast på olika ställen) blev ett par med stormig affär som resulterade i uppbrott och en liten, söt unge. Jag har ingen kontakt med någon av dem IRL men både signade mig som vän på facebook. Där har jag ju hängt ett tag nu och tjabbat lite hit och dit. Idag fick jag mejl om att mamman blockar mig för det har läckt saker till pappan och jag var tydligen på listan över misstänkta.
Vuxna människor och framförallt en liten, oskyldig unge.
Kram Jannika
-
*frieda*
Stackars digJannika skrev:Annars är jag lite ledsen över att ha blivit en bricka i ett vårdnadsärende. Två fd kollegor till mig (fast på olika ställen) blev ett par med stormig affär som resulterade i uppbrott och en liten, söt unge. Jag har ingen kontakt med någon av dem IRL men både signade mig som vän på facebook. Där har jag ju hängt ett tag nu och tjabbat lite hit och dit. Idag fick jag mejl om att mamman blockar mig för det har läckt saker till pappan och jag var tydligen på listan över misstänkta.Jag har naturligtvis inte gjort nånting, jag har fullt upp med mitt eget liv.
Vuxna människor och framförallt en liten, oskyldig unge.Och en massa bråte som ingen blir glad av. Kanske lika bra att jag blev blockad. Paranoia som stjälper mer än hjälper. Men sorgligt är det.
Först kände jag mig kränkt över att bli misstänkt för något som jag inte ens skulle överväga att göra. Aldrig. Not my buisness. Men sedan blev jag bara ledsen över att deras kamp gör att de inte vågar lita på någon. Paranoia som leder till att jag som är en vän, vill väl, blir bortstött.
Och den lilla ungen däremellan - söndersliten. Vad ska hon få för bild av hur det är att vara vuxen? Tillit? Samarbete? Relationer? När ska hon få vara barn utan ansvar för sina föräldrar?
Jag har verkligen försökt vara medkännande åt båda håll utan att bli indragen i detaljer och händelser. Saken är den att just mamman är den jag antagligen hållit lite närmare hjärtat (vi har jobbat mest ihop och jag har nog lättare att identifiera mig med henne som mamma) även om jag som sagt verkligen ansträngt mig för att inte välja sida.
Sorgligt är det. "Det är synd om människorna".
Kram Jannika
Och den lilla ungen däremellan - söndersliten. Vad ska hon få för bild av hur det är att vara vuxen? Tillit? Samarbete? Relationer? När ska hon få vara barn utan ansvar för sina föräldrar?
Jag har verkligen försökt vara medkännande åt båda håll utan att bli indragen i detaljer och händelser. Saken är den att just mamman är den jag antagligen hållit lite närmare hjärtat (vi har jobbat mest ihop och jag har nog lättare att identifiera mig med henne som mamma) även om jag som sagt verkligen ansträngt mig för att inte välja sida.
Sorgligt är det. "Det är synd om människorna".
Kram Jannika
Nej... Vad trist Jannika!
Malvamed3... Handlingsplan... Jag tror att det framför allt handlar om tålamod. Just nu gör vi så här. (Lättare för mig att beskriva än att sammanfatta Online om du ursäktar)
Det är inte Gustavs fel att han kissar i sängen. Det är Snoppen som inte vet hur man gör. (Vilket roar sonen en del - kanske litet galet. Han borde bli litet sur på snoppen istället...
)
Ingen dryck efter 18 om det inte är något extraordinärt. Ibland äter vi ju inte förrän 18-19 och då blir det svårt.
Kissa det sista han gör innan saga.
Vi upprepar Annas grammofonskiva. "Man kissar i toaletten, inte i sängen, man kissar i toaletten....."
Han vet var det finns handdukar att bädda med i sängen om det skett en olycka. (Det införde vi i förrgår efter att ha läst Online-boken)
Vi tar upp honom innan vi somnar. (Inte riktigt en Anna-linje tror jag, men jag tror verkligen att han behöver det!)
Sen sover vi och hoppas på det bästa - och det går inte alls....
På morgonen får han hjälpa till med att ta ur det våta i sängen.
På eftermiddagen/kvällen efter skola och fritids får han hjälpa till med att bädda....
Sen är det det här med springandet till vår säng.
När det blir kallt och vått i hans säng så tar han av sig pyjamasen och kommer till oss. Och vi soooover...
Här måste jag ta krafttag. Sov utanför dörren härom natten och styrde upp allt. Resultat: Bara en nedkissad säng... I går kväll orkade jag inte. Är förkyld och helt däckad - jag behövde min sömn. Sonens far har en intensiv arbetsperiod nu och han orkar inte heller. Så där får vi ta nya krafttag - snart! :thumbsup:
Vi väntar på läkartid och tror att vi får komma till Vårdcentralen i december. Syster trodde att det kanske skull ordna sig till dess. Men det tror faktiskt inte jag längre. Vi har ju väntat i några år nu vid det här laget...
Men TÅLAMOD! Det var min största bristvara innan jag blev mamma - nu har jag plenty!!!
Malvamed3... Handlingsplan... Jag tror att det framför allt handlar om tålamod. Just nu gör vi så här. (Lättare för mig att beskriva än att sammanfatta Online om du ursäktar)
Det är inte Gustavs fel att han kissar i sängen. Det är Snoppen som inte vet hur man gör. (Vilket roar sonen en del - kanske litet galet. Han borde bli litet sur på snoppen istället...
Ingen dryck efter 18 om det inte är något extraordinärt. Ibland äter vi ju inte förrän 18-19 och då blir det svårt.
Kissa det sista han gör innan saga.
Vi upprepar Annas grammofonskiva. "Man kissar i toaletten, inte i sängen, man kissar i toaletten....."
Han vet var det finns handdukar att bädda med i sängen om det skett en olycka. (Det införde vi i förrgår efter att ha läst Online-boken)
Vi tar upp honom innan vi somnar. (Inte riktigt en Anna-linje tror jag, men jag tror verkligen att han behöver det!)
Sen sover vi och hoppas på det bästa - och det går inte alls....
På morgonen får han hjälpa till med att ta ur det våta i sängen.
På eftermiddagen/kvällen efter skola och fritids får han hjälpa till med att bädda....
Sen är det det här med springandet till vår säng.
Vi väntar på läkartid och tror att vi får komma till Vårdcentralen i december. Syster trodde att det kanske skull ordna sig till dess. Men det tror faktiskt inte jag längre. Vi har ju väntat i några år nu vid det här laget...
Men TÅLAMOD! Det var min största bristvara innan jag blev mamma - nu har jag plenty!!!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Trist Jannika
allramest sorgligt för lilla barnet, såklart
tänk så många ungar det finns som det är synd om...
Och så brutalt över till nattkissning - övergången blir inte smidig men jag har lite brått såhär i arla morronstund.
K-ina, Oline är sängvätare och den enda av barnen som är det. Det är ett hormon i hjärnan som inte är riktigt utvecklat, och inget man på nåt vis kan skynda på. Sen ett halvår tillbaka äter hon tabletter innan hon lägger sig (minirin, sugtablett) och ifrån att ha kissat ner natt-trosa och säng så kissar hon ibland i natt-trosan och är torr ca 50% av nätterna. Så vi har en klar förbättring även om hon inte är helt torr. Jag tycker du ska skynda på vården, minirin kan han få utskrivet jättesnabbt och är väl värt att testas, på många barn är det total skillnad. Så ring och säg att läget är brådskande, ingen unge vill kissa i sängen om de slipper.
Nu måste jag kila!
Kram alla surödlor
Och så brutalt över till nattkissning - övergången blir inte smidig men jag har lite brått såhär i arla morronstund.
K-ina, Oline är sängvätare och den enda av barnen som är det. Det är ett hormon i hjärnan som inte är riktigt utvecklat, och inget man på nåt vis kan skynda på. Sen ett halvår tillbaka äter hon tabletter innan hon lägger sig (minirin, sugtablett) och ifrån att ha kissat ner natt-trosa och säng så kissar hon ibland i natt-trosan och är torr ca 50% av nätterna. Så vi har en klar förbättring även om hon inte är helt torr. Jag tycker du ska skynda på vården, minirin kan han få utskrivet jättesnabbt och är väl värt att testas, på många barn är det total skillnad. Så ring och säg att läget är brådskande, ingen unge vill kissa i sängen om de slipper.
Nu måste jag kila!
Kram alla surödlor
-
TorpSara
Tack för kiss-stöd sisters!
I väntan på vården ska vi inte ha blöja har de sagt. Inte alls efter fem år sa syster jag pratade med och då kände jag mig litet lurad. På BVC har de hela tiden sagt att det är hormonet som inte är utvecklat och att han inte kan styra över det. Och sen fick man höra att det var fel...
Jag tror att det får bli medicin och jag ser fram mot mer hjälp. Ett litet tag till får vi försöka kämpa på känner jag - ifall det ordnar sig ändå?!
Sen får jag ringa och tjata oss dit tror jag!
I natt var han torr! \:D/ Första gången på en vecka tror jag! Maskinen får fredagsvila! :thumbsup:
I väntan på vården ska vi inte ha blöja har de sagt. Inte alls efter fem år sa syster jag pratade med och då kände jag mig litet lurad. På BVC har de hela tiden sagt att det är hormonet som inte är utvecklat och att han inte kan styra över det. Och sen fick man höra att det var fel...
Jag tror att det får bli medicin och jag ser fram mot mer hjälp. Ett litet tag till får vi försöka kämpa på känner jag - ifall det ordnar sig ändå?!
I natt var han torr! \:D/ Första gången på en vecka tror jag! Maskinen får fredagsvila! :thumbsup:
Mamma till två pojkar.
Tycker kanske du skulle bli sur på syster istället, jag... Har du läst MammaMys kommentarer i nattkissartråden (hojta annars så letar jag reda på den)? Och hon är läkare. Och även i tidskriften som finns på vårdcentralerna har nattkissning tagits upp och där har det även hävdats att före 6 år gör man ingenting just för att det är så vanligt att hormonet inte hittat hem före 6.K-ina skrev:Tack för kiss-stöd sisters!![]()
I väntan på vården ska vi inte ha blöja har de sagt. Inte alls efter fem år sa syster jag pratade med och då kände jag mig litet lurad. På BVC har de hela tiden sagt att det är hormonet som inte är utvecklat och att han inte kan styra över det. Och sen fick man höra att det var fel...![]()
Anton har fortfarande nattblöja. Och får ha tills han blir 6, om så behövs. Grannens minsta är av samma modul. De fick sådant där larm som tjuter till slut. Alla i familjen vaknade. Utom föremålet självt. Som sov som en stock. Tror det där hänger ihop en smula. När Anton var utan blöja en sväng förra sommaren vaknade han inte ens av kisset i sängen. Så för oss var det en lätt sak att ta tillbaka blöjan.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Piggelin
Halloj,
hoppar in här för nattvätning är ett hett ämne också hos oss. Tvättmaskinen vet att den lever...
Vill bara berätta om vår tjej. Hon sover också djupt och vaknar inte alltid av vare sig själva signalen, av kissandet som sådant eller ens av att det är blött och till och med kallt, nej. Men om vi sätter på blöja (vilket är evigheter sedan) vaknar hon och blir orolig och ledsen (hon kunde vakna innan, under eller efter hon hade kissat). Hur kan det komma sig? Signalerna fungerade alltså något bättre MED blöja på, men å andra sidan vaknade hon till mer och blev uppenbart ledsen av det hela. Därav slutade vi med nattblöja strax före treårsdagen, men sliter med blöt tvätt nästan varje natt...
Nu verkar dock Evas teaterprogram ha gjort en viss nytta! Vi repeterar ofta och hon vet exakt i både ord och handling hur man går på pottan på natten. Just den här veckan har det, peppar peppar, varit torrt fyra nätter i rad. Jag vet verkligen inte om det nånsin har hänt tidigare. Man tappar liksom räkningen och sansen nånstans där i tvättberget
.
Tjing,
Piggelin
hoppar in här för nattvätning är ett hett ämne också hos oss. Tvättmaskinen vet att den lever...
Vill bara berätta om vår tjej. Hon sover också djupt och vaknar inte alltid av vare sig själva signalen, av kissandet som sådant eller ens av att det är blött och till och med kallt, nej. Men om vi sätter på blöja (vilket är evigheter sedan) vaknar hon och blir orolig och ledsen (hon kunde vakna innan, under eller efter hon hade kissat). Hur kan det komma sig? Signalerna fungerade alltså något bättre MED blöja på, men å andra sidan vaknade hon till mer och blev uppenbart ledsen av det hela. Därav slutade vi med nattblöja strax före treårsdagen, men sliter med blöt tvätt nästan varje natt...
Nu verkar dock Evas teaterprogram ha gjort en viss nytta! Vi repeterar ofta och hon vet exakt i både ord och handling hur man går på pottan på natten. Just den här veckan har det, peppar peppar, varit torrt fyra nätter i rad. Jag vet verkligen inte om det nånsin har hänt tidigare. Man tappar liksom räkningen och sansen nånstans där i tvättberget
Tjing,
Piggelin
Piggelin skrev: Man tappar liksom räkningen och sansen nånstans där i tvättberget![]()
![]()
Grejen är den att jag heller inte hittar blöjor som räcker till längre! Han är så glad över att slippa blöjan för den skavde och satt åt. Antar att det finns större att få på hjälpmedelscentralen eller så, men vi måste ju vänta på läkartiden.
Mamma till två pojkar.