Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Gablex

Inlägg av Gablex »

Jannika skrev:Jag gissar att du är gravid igen.
You wish! :lol: :lol: :lol: Näppedäpp, som Pirayan hade sagt :wink: . Allt (det mesta) gick bra i dag så jag behövde inte bli aggressiv...

Jag gillar hur du fick in ödletemat igen, by the way sådär!

Och Päivi, kör du på vattnet. Det är spännande. Apropå att kroppen talar till oss och att vi talar till våra kroppar... Du kan nog förklara det på ett pedagogiskt sätt :wink: :lol: :!:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Justdetjustdetjustdet - Mariorna! :D

First things first... 8) Oroa dig inte fjällan - jag kör på dem först och så tar vi vattusnack sen. 8) Hoppas att de dina kryar på sig snart! :heart:

Sväegerskan - jaså, jag skall vara pedagogisk också, mitt i allt :?: Vad får du allt ifrån..? :P
K-ina

Inlägg av K-ina »

Ja! Marior och Hadovatten!
Det är Maria-tid och jag VET att du håller på med nått vatten som jag inte lyckats fatta vad det är! Ser fram mot att få en liten aning från pedagogiska Päivi.

Appråpå Maria: Jannika! Jag är verkligen, verkligen, verkligen INTE gravid! Även om just jungfrufödsel och Maria ligger mig varmt om hjärtat så tror jag inte så mycket på det i min verklighet! Hur skulle man kunna vara gravid om man bara sover? Genom tandborsteriet? :shock: Så går det väl inte till? Borde läsa nån sån där "så blir du till bok" kanske?

...eller så borde jag läsa om Annas noveller... Bibban! Jag har plötsligt kommit ihåg att jag läste noveller och någon roman av Anna nån gång i slutet av 80-talet... Typ 17-18 år "gammal" och en helt omättlig boktok lånade jag "precis vad som helst" från biblioteket. Inte för att detta var "vad som helst" (då hade jag ju inte kommit ihåg det) men jag misstänker att jämnåriga polare rynkat på näsan om de vetat vad jag lånade och läste! Jag plöjde ALLT - jag lovar! Vilket jag verkligen haft glädje av som bibliotekarie...

... vilket osökt leder mig in på: lille gulle-Anton :heart: Fler låntagare bakom disken tack!!!! (Av den gulliga sorten alltså!) Vad BRA det är med små barn som får bekanta sig med sitt bibliotek på ett konkret och praktiskt sätt! Att vara hemma i den miljön gör framtida besök mer naturliga liksom! :!:

Klart slut för i kväll! Tandborsten kallar! :shock: :!: 8)
(f-n vilka övergångar!!! Jag känner mig i form! 8) :lol:)
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
K-ina

Inlägg av K-ina »

Majrovorna!!! Jag glömde Majrovorna! :shock:

Jag har odlat sådana och de var såååå goda kokta med salt och smör!

Jag blev bjuden på majrovor på ett bröllop med medeltistema och satte sommaren efter igång med storodling på min lilla odlingslott. Vi fick så jädra mycket rovor och ingen bil hade vi... De flesta blev kvar under jorden eftersom att vi aldrig orkade få hem dem på cykeln... Men de vi åt - de njöt vi av!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gablex

Inlägg av Gablex »

K-ina skrev:(f-n vilka övergångar!!! Jag känner mig i form! 8) :lol:)
You nailed it, girl!! :lol: :lol: :lol:
Anna, stolt mamma till Storprins född -98, Sessa född -00 och Pojkpiraya, född -04!
Gäst

Inlägg av Gäst »

K-ina skrev:Borde läsa nån sån där "så blir du till bok" kanske?
Jo, det kanske bibliotikarien skulle ha nytta av, haha! :lol: :lol: :lol:
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: :lol: Haha, ni måste vara gravida. Heeela bunten! (Kanske lite internt från Barnaväntan-forumet. De gravida där, speciellt de i slutskedet, är så HIMLA roliga. Jag fnissar fortfarande åt en del skojsigheter de skrivit.) Känner man sig det minstaste minsta låg blir man diiiirekt på bra humör i den här tråden. :D

Ni verkar ha så roligt här på kvällarna, då är jag sällan på plats. Igår av mycket trevlig "tandborstar"-anledning.
:oops: :lol:

Alltså. Jag känner att jag har väldigt dålig koll på majrovorna. :roll: Hur ser de egentligen ut? Är de stora som hus och svårtransporterade på en cykel? Eller är det just dina K-ina (rim) som blir exceptionellt stora?

Vad roligt Bibban att du skakar liv i Annas tidigare produktion! Men vilket jobb, hon har ju spottat ur sig en hel del! :shock: Tänk om alla hade en vän som du, då vore världen roligare att leva i. :heart:

Jag har det lite bekymmersamt på vän-fronten just nu. Lite här och där. Har funderat mycket sedan vi bestämde datum för bröllop. Vilka räknar jag som mina vänner? Vilka hänger med av gammal vana? Var drar man gränsen? Och det är INTE en ekonomisk/bröllopspraktisk fråga, mer en filosofisk. Hur definierar man en riktig vän? Nånstans känner jag att jag vill ha med människor på vår dag som jag vet vill oss/mig väl och som har förmåga att glädjas för vår skull. Där faller några bort direkt, haha! (Fast lite sorgligt också...) Eller är det bara jag som förutsätter det? Jag vet inte.

Såna som bjudit mig till bröllop genom åren (jag är ju trots allt snart 40, det har blivit några stycken) men som jag inte umgås med eller har kontakt med JUST NU? Om det vet man ju inget, vänskap går i faser. Svårt.

En som bjudit mig till bröllop fast jag vet att hon inte egentligen tyckte att hon ville (vet jag genom pålitligt skvaller). Jag ville inte heller komma och vi tackade nej på allra vänligaste vis. Ska jag storsint bjuda och hoppas hon tackar nej eller ska jag gå på magkänslan? Hon är så erbarmeligt missunnsam och negativ (det finns goda förklaringar till det fast jag orkar inte överse med hennes stil, det tar för mycket energi) men ingår i ett tidigare "gäng" även om just vi inte haft nåt tvåsamt för oss ens historiskt. De allra flesta ur det gänget kommer bli bjudna. Hm. Saker ställs på sin spets.

Jaja. Det är inte era problem. Men har ni nåt klokt att tillägga tar jag gärna emot råd.

Och min allra mesta bästa vän är i USA. Jag läääängtar efter henne.

Var är katten? BB?

Päivi, varför välja? Kör både Maria OCH vattnet? Vadå för vatten förresten? Det Jesus gick på eller?

Kram Jannika
Jannika

Inlägg av Jannika »

:lol: :lol: Haha! Nu, Gablex, såg jag att du ändrat i profilen! :lol:
Gablex skrev:Pågående projekt: smal & snygg någon gång i framtiden....
Elle

Inlägg av Elle »

Jannika, jag har också haft samma funderingar som du angående vilka vi vill bjuda på vårt bröllop. Vi har gått mycket på magkänslan. Vilka vill vi ha där och dela denna dag med oss? Vi har varit ganska "hårda" och bjuder inga "samvetes-gäster". Vi vill ha människor där som vi tycker om och som tycker om oss och vill glädjas med oss. Det är ju trots allt VÅR dag :D Jag har lärt mig mycket om vilka som är mina riktiga vänner sedan jag flyttade till Stockholm. Nyttig resa men samtidigt jobbig. Jag har "rensat" lite i vänskapskretsen och nu umgås jag med vänner som jag tycker om och som ger mig energi. Förstår du hur jag menar? En del vänner som jag umgicks med förut bara tog energi av mig och jag fick alldrig något tillbaka.

Idag har vi haft en jätte mysig förmiddag med Nya mamman och hennes två juveler och en kompis till. Det var en fröjd att se Hugo BADA i lerpölarna, UNDERBART!!

Nu ska jag ta mig en kopp java och slappa lite när båda juvelerna sover.
:heart: Elle

ps Katten är fortfarande hemma ds
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gablex

Inlägg av Gablex »

Här kommer rösterna från Skåne i Bröllopsquizzen!
Jannika skrev: Var drar man gränsen? Hur definierar man en riktig vän? Nånstans känner jag att jag vill ha med människor på vår dag som jag vet vill oss/mig väl och som har förmåga att glädjas för vår skull.
Exakt! Just så!
Jannika skrev: Såna som bjudit mig till bröllop genom åren
Bara om de uppfyller kriterierna ovan! Jag menar, om du "råkade" bli bjuden av en person för 15 år sedan bara för att han/hon vill ha ett stort bröllop, men du egentligen inte har några känslor för honom och henne - då går han/hon bort (i min värld).
Jannika skrev: En som bjudit mig till bröllop fast jag vet att hon inte egentligen tyckte att hon ville
Hmm..klippte citatet lite för tidigt kanske, men jag förstår det problematiska här. När JAG, som ung & dum, gifte mig bjöd jag en eller två personer som faller in i den här kategorin... mest för att de tillhörde ett gäng alltså. Jag hade INTE gjort det i dag. Det här är ER dag, inte gästernas. Det är ni som ska må bra och känna er omslutna av kärlek. Bjud alltså BARA sådana som kan ge er det! Jag förstår att det kanske är lite känsligt & problematiskt i praktiken, men man kan ju alltid hänvisa till en bröllopsbudget om det skulle knipa...

Åh vad kul det ska bli att kackla bröllop!
Gablex

Inlägg av Gablex »

Elle skrev:Vi har gått mycket på magkänslan. Vilka vill vi ha där och dela denna dag med oss? Vi har varit ganska "hårda" och bjuder inga "samvetes-gäster". Vi vill ha människor där som vi tycker om och som tycker om oss och vill glädjas med oss. Det är ju trots allt VÅR dag :D
Amen to that!!
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack Elle och Gablex! Tänk att man alltid får svar och hjälp på det här eminenta forumet vad man än frågar om. Bjuder jag inte den här människan så blir det ett maybe-bekant-but-not-your-friend-anymore-statement men det är kanske precis vad JAG behöver. Faktiskt. Tack igen.

Kram Jannika
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

lite fniss från fjällen... 8)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=15213

Kram på alla i favvotråden! :heart:
/Fjällmor
blomman

Inlägg av blomman »

Men, nu hade jag missat nåt, juh!

GRATTIS söta, goa Elle till brölopperiet! :heart: Vad kul!

Jag tycker att det är kul att läsa om bröllop och även närvara på dem.. som gäst.
Men jag kan liksom inte se mig själv som brud..
kattklo

Inlägg av kattklo »

Heeej!
Nej nej, jag föder inte. Jag har lagt ner det där. Så jäkla överskattat alltihop. Och egentligen, nu när det bara rullar på med kakan, vi pratade om det igår, varför inte nöja oss med ett barn och dra på långresa istället? :D
Så det ska vi göra, Malaysia here we come. Karla har armpuffarna på, alla håller en stor badboll framför kroppen så att jag smälter in under incheckningen.

Vi löste ju frågan om bröllopsgäster genom att inte ha några. Men det är ju också lite trist. Därför har vi kommit på den eminenta idéen att ha 1-års firande till sommaren, i vårt nya hus. Trädgårdsfest med kulörta lyktor. Live-band. Alla som vill får sova över. Ett överflöd av mat ska det vara. Jag vill ha en riktig bjudfest. Så det är till att börja spara. :)
MEEEN då har vi istället problem, shit har vi några vänner kvar?
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"