Surkål och ödlor

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ewa

Inlägg av Ewa »

Fjällfolket skrev:Vinkevink till sjuklingar, romantiker och ekorrmammor! :heart:

Det är så sagolikt här!

Soool
renskinn
snögrop utanför huset
kaffe
varm choklad
busglada barn i alla storlekar

datorer..?

8)

Puss på er från Lappland!
/Fjällmor
Förstår precis.
Minus renskinn och snögrop
Och för all del kaffe också...
Men visst är det bara för ljuvligt! :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Nu har grannarna precis gått hem efter vår gemensamma söndagsmiddag (stek, potatisgratäng och kokta morötter :lol:). Jättetrevligt, men lite pinsamt att Anton kramar deras jämngamla tjej lite väl hårt och yvigt emellanåt :oops:. Många tårar blir det.

Åh, Jannika, kan du inte ge en liten förhandsvink på Abbe-horot :D ?

*frieda*: Verkar jobbigt med den där hepatosen. Går det över helt med medicinen, eller kommer det klia mer?

Återkommer...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

JennyH, inte skämmas över kramar! Det är ju det bästa i världen! :D
blomman

Inlägg av blomman »

Hej!

Det var längesedan jag kikade in här hos er goa kacklare.
Tyvärr är det en omöjlighet (nej, ok då, inte omöjligt, men jobbigt :wink: ) att läsa ikapp allt.

Men jag läser om sjukor och klådor och renfällar och middagar och roliga överraskningar.. litegrann som en sammanfattning av hur livet är!

Jag har börjat blogga igen. På min hemsida. Den blir nog också mest som livet är och jag har lagt ner min prestationsångest över att alltid skriva klokt och bra och roligt. Jag skriver bara. Punkt.

Mycket öl blev det visst igår, så huvudet är lite tungt idag, men det är ju självförvållat! :roll:

Egentligen har jag inte mycket att säga, för jag är så trött, men jag ville säga hej iallafall och cyber-krama er lite! :wink:
Kram
Jannika

Inlägg av Jannika »

Heeeej miss bloom! :heart:

Vad kul med egna bloggen! :D Jag går av princip aldrig in på nåns blogg eller hemsida. Jag vet hur jag är, då fastnar jag där och tid som jag inte har rinner iväg. Jag har knappt ens varit inne på Fjällans fast hon är en mycket god cybervän. :oops:

Jenny, Abbe har en drake i sitt horo! Ovanlig och lyckosam formation. Han är ju suuupermycket oxe men har alla sina oxplaneter i det motsatta åttonde huset. Mycket intressant kombo.

Han är överhuvudtaget en hel del jord och rätt mycket luft. Praktisk och intellektuell. Inget eld alls. Ja, jag skickar idag så du får läsa mer sen.

Mulligt med renfällar Fjällan!

Kram till alla! Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Var det inte SusanD som hade djävulsk foglossning :shock: :?: Respect härifrån med, från en som inte är fullt så företagsam :roll: Aj aj aj för tanden :(

Leverfläckar har ingenting med lever att göra Jannika. Hudförändringar kan man få när man är preg. helt normalt och speciellt om man har råkat solbadat lite för mycket :wink:

Fjällan: Fet-avis :mrgreen:

JennyH: Åhhh, vad gottit det lät då =P~
JennyH skrev: *frieda*: Verkar jobbigt med den där hepatosen. Går det över helt med medicinen, eller kommer det klia mer?
Förra gången hjälpte medicinen inte alls :shock: Så jag var rätt nära en igångsättning där, men så drog det igång av sig själv...

blomman: Tack för meddelandet om den uppdaterade bloggen :thumbsup: Jag gillar bloggar jag... Hoppas att hövve-värken har släppt :D

Kram på er :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Är du säker på det *frieda*? Jag har bara svaga minnen, det var ju ett tag sen, men hela mamsen blev helt överfull med mörkbruna leverfläckar och det hade nåt med nån överproduktion/överbelastning att göra någonstans, nu minns jag inte vad. :-k :?: Kanske nån sjukvårdskunnig kan hjälpa mig här... :oops:

Nästa vecka är det fullspäckat program, två u-samtal, både dagis och skola, hälsosamtal för 40-åringen, annat sjukhusbesök för maken, vaccination för Nella och skolsköterske-inskrivning för blivande skolpojken Jaja. Phu. Förslag på nåt mer vi kan klämma in när vi ändå håller på? :lol: Tur att man har lite flexibel släkt som ställer upp.

Här faller stora långsamma snöflingor. Sååå fint!

Kram Jannika
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Åh Jannika :heart: Jag kanske lät som en besserwisser där :?: :oops:

Så här står det på growingpeople:

http://www.growingpeople.se/templates/P ... gmentering

Men annars kanske någon mer sjukvårdskunnig skulle kunna utvärdera det hela närmare ;-)

Kram :heart:
Jannika

Inlägg av Jannika »

Tack för länken *frieda* men det är inte det där jag menar utan riktiga leverfläckar/födelsemärken en masse. Jag tror att det kan höra ihop med nåt vajsing med levern. Obs, tror.

De däringa "missfärgningarna" har jag fått varje gång. På kinderna och överläppen, ibland i pannan men det har bleknat efter förlossningarna.

Så nu är vi scientologer allihopa också... Jag blir så matt på vissa somliga utan liv. :roll: Jag orkar inte ens bli upprörd för det är så tragiskt. Stackars lilla barnet. :(

Kram Jannika
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Tack Jannika, DRAKE? Är det därför han prutar eld ibland :lol:?

Jag hoppas inte ni menar mig som sjukvårdskunnig :oops:. Men Jannika, det är ju positivt att ni klarat av kräksjukan nu, så ni inte drabbas igen inför nästa vecka. Den verkar...hektisk!

*frieda*: Den här gången kommer medicinen funka finfint :thumbup:

Jag är rätt sen. Först nu börjar jag bli riktigt förälskad i Abbe. Han är ju cool, i all sin tjurighet. Som när han grabbar tag i sin tallrik full av mat, och håller den framför ansiktet och ska leka tittut :lol: :roll:. Och maten rinner sakta längs ansiktet och resten av kroppen...

Jösses vilket alla hjärtans dag-spektakel, Susan (även fast det inte var just på alla hjärtans dag)! Här gjordes bara hjärtformade prickigkorv-mackor till frukost! Och sen hade jag 3 sköna tjejer på middag (två av dom tror jag ni känner :wink:), och jag lyckades göra rödbetor som till och med Päivi åt!

Tinis: Slängde du bullarna, eller? Beror på hur relationen med svärisarna ser ut kanske... :lol:. Vad gjorde ni i Stockhom?

Torpan: Jag tror också på bebis snart :heart:!

Nu ska jag stoppa Ante i säng!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej alla goa surödlor!

Jag måtte ha världens sämsta immunförsvar, för efter magsjukan (som BARA jag i familjen fick) har jag gått stá och blivit ordentligt förkyld, det finns ingen hejd på nysningar och snoret flödar (ursäkta :oops: ) sen har jag mastiga 37,8 i feber, och det är mycket för mig.

Idag har kuren bestått av massor av c-vitaminer och kopiösa mängder vatten, och mat med en hel del vitlök i. Och så har jag läst och förfasat mig över vissa somliga mammor, som har tagit till uppgift att ha, på ren svenska, häxjakt på AW!
Men jag vet inte om just det sistnämnda är speciellt bra för tillfrisknandet... :roll: det är tur jag har lågt blodtryck sen innan...

Annars har jag drabbats av en oresonlig längtan efter våren och värmen, jag vill ha snödropp och fågelkvitter! Det känns så lååångt dit, ni ska bara SE våra snödrivor :shock: ! Tänk innan allt det har smält!

Jo, just det ja! Jag blev så glad idag när jag såg att den där hemska tyskan som slog ihjäl Max och Saga fick livstidsdomen idag! Och utvisad ur Sverige för tid och evighet. Såg mamma Emma i aftonbladet idag, och som tårarna trillade... hon är så stark och jag kan bara inte ana hur hon har det...

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyhete ... 4426170.ab
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jannika

Inlägg av Jannika »

Ja, bra att båda vårens barnamördare kunde avslöjas och fällas för sina brott. Jag tänker på Anders Eklund och Schurrer-kvinnan. Tyskans känslokalla framtoning under rättegångarna har varit obehaglig. Ljuger, undanhåller fakta och får det att låta som om det är HON som är illa behandlad. Hur kan man låtsas så konsekvent? Var finns medkänslan om de små som inte gjort henne någonting? För mig är det obegripligt!

Men det finns fler saker som är obegripliga på samma tema. Mytomani och feghet. Folk som har åsikter som de inte står för i dagsljus.

Nu är jag nyfiken på vad Jenny säger om Abbehorot. Vilken skön unge. Mat är viktigt men går att använda på många olika sätt, han är så klok, så klok. :lol:

Och var håller K-ina hus? Va? Va? :lol:

Kram Jannika
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hej alla!
Jannika skrev:Så nu är vi scientologer allihopa också... Jag blir så matt på vissa somliga utan liv. Jag orkar inte ens bli upprörd för det är så tragiskt. Stackars lilla barnet.
Apropå detta och allt möjligt som varit tidigare: När jag var liten och kom hem och klagade över att nån hade retat mig i skolan, då lärde mig min pappa att man inte ska låtsas om den som retas. Låtsas att man inte hör, eller hålla med ("ja visst har jag en töntig jacka!") eller bara skratta med eller så. Eller, (som jag tror AW föreslår också) säga "Ja det ska jag verkligen fundera på!" och sen strunta i alltihop om det bara var dumheter som nån sagt. Det funkar bra! I alla fall IRL. Om den retade inte bryr sig är det inte roligt att retas. Kanske funkar det även i cyberspace? Måste man bemöta och svara på dumma frågor och förklara och trassla in sig i ofruktbara diskussioner? Eller kan man ge ett, säger ett, svar och sen strunta i det?
Jag kände en gång en man som tyckte det var så roligt att diskutera, så han kunde hitta på nåt provocerande att säga bara för att få igång folk. Jättekul, tyckte han. Jag kunde fnissa lite åt honom ibland, för det kunde bli rätt dråpligt. Men en del klarade ju inte sånt, utan blev arga. Gick i försvar. Ibland är försvar bästa anfall (istället för tvärtom), och så blev det bråk och dålig stämning och ett himla elände.
Jag blir så ledsen över att den go´a konstruktiva stämnigen här ska bli saboterad. Men det är kanske naivt att tro att man kan tiga ihjäl bråkmakare även på internet?

:heart: Kram till alla go´a!
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst går det Stilla. Man kan inte gnabbas med sig själv i oändlighet. Och även om man är fler så kliar man ju bara varandras ryggar tillslut och då kommer ofta tråkigheterna av sig.

Problemet är ju att när det blir lögner och påhopp så är det så jäkla svårt att hålla truten. :? Jag kan aldrig hålla klaffen när vi som hålls här kallas barnmisshandlare t ex. Annars brukar jag lyckas.
Jannika

Inlägg av Jannika »

Du har så rätt Stilla. Men för vissa personligheter är det svårare än för andra, haha! :lol: Eller vad säger du Torpan? :wink: Och ska rena lögner stå obesvarade? Var går gränsen?

Jag tänker då inte vara med och göra det här forumet till ett pajkastar- och mentalnedsmutsnings-forum. Sådana finns det så många av redan, tror inte att det behövs ett till direkt. Jag tycker att det här är ett andningshål på föräldranätet.

Om alla de som ägnar massor av sin arbets- och barntid till att förtala och nedvärdera bara förstod hur många kloka, kritiska, välutbildade, kärleksfulla och underbara människor som finns på det här forumet och som lägger massor av sin tid på att HJÄLPA andra, så tror jag de skulle skämmas. Och jag har ändå bara träffat en handfull av dem IRL.

Det är ju alltid lättare att gnälla än att faktiskt GÖRA något. Det är betydligt lättare att riva ner än att bygga upp för uppbyggnad kräver förtroende och tillit. Att riva ner kräver inte så mycket alls av någonting, du kan vara ganska talanglös på det mesta men ändå förstöra och förtala. DET är inte svårt.

Skriv en egen bok då!
Starta ett eget forum som är så som du vill ha det!
Föreläs i den anda du tycker är bra!
Gör något konstruktivt och positivt!
Var en förebild för ditt/dina barn!
Var en vuxen som dina barn kan känna sig stolt över!

Jannika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"