Första natten avklarad, men gnällig dag!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Hej

När man är förkyld ställer man samma frågor och behöver samma övertygande svar på sina frågor "Ja, du kan sova, det är tryggt här." etc.
Se till att skölja lilla näsan ordentligt med saltlösning.

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
Sullan

Tack för svar!

Inlägg av Sullan »

Jag svarade på hans frågor i natt och han somnade om efter ca 15 minuter (han vaknade 00.30) sedan vaknade han 05.45 istället för 06.30. Han tystnade under själva ramsan men sedan skrek han mest hela tiden fram till 06.20 då han tystnade och jag gjorde morgon snabb som ögat! det känns bara lite jobbigt att låta honom ligga och skrika så länge, speciellt nu när han är sjuk.

Gick upp och skulle pangramsa vid 05.45 men eftersom jag oxå är vrålförkyld så kom det inget ljud så hes var jag :D så jag fick gå iväg och harkla mig för att sedan ramsa, stackarn måste ju undra.......

jag antar att jag kan låta honom sova längre på dagen så han tillfrisknar snabbare?

Sullan
Sullan med tv? pojkar. Henrik september 03 och Markus 14 juni 2006
hjhelena

Re: Tack för svar!

Inlägg av hjhelena »

Sullan skrev:Gick upp och skulle pangramsa vid 05.45 men eftersom jag oxå är vrålförkyld så kom det inget ljud så hes var jag :D så jag fick gå iväg och harkla mig för att sedan ramsa, stackarn måste ju undra.......
:lol: Krax :lol:

Utnyttja marginalkvartarna, åt båda håll om du tror han behöver lite extrasömn!

Kram H
Sullan

tack för svar!

Inlägg av Sullan »

har låtit lillkillen sova lite extra på lurarna. Han har varit trött idag och har protesterat ordentligt vid varje lur. det känns inte helt bra att låta honom ligga och skrika när man har ramsat, när man lägger honom på dagarna och när han vaknar på natten. Hoppas han slutar med det snart för det skär i mammahjärtat.

Hjelena, hur får du dina att leka själva i en hel timme??? Markus protesterar högljutt redan efter 5 minuter :cry: .

Sullan
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Ensamlek är ett fantastiskt påfund, en gåva till små barn som får leka och utvecklas i lugn och ro. Vi körde ngn variant av ensamlek redan från början och vid 4 mån var den en timme (senare kom vi upp till 2 timmar!). Om du inte haft ensamlek innan börja med kort tid och avbryt innan det blir ledsamheter. Roliga saker måste det vara som presenteras på trevligt sätt och varieras. Utöka sedan tiden gradvis!

Kram H
Sullan

13e natten avklarad

Inlägg av Sullan »

Redan 13 nätter!!!! Märkte igår att ramsan inte fungerar speciellt bra nu när jag är hes :cry: han svarar inte på den utan blir jättearg! Maken är på tjänsteresa. Som tur var sov han mellan 19.00 och 06.00 inatt, så jag fuskade och gjorde morgon 30 minuter för tidigt.

Han vaknar alltid mellan 05.30 och 06.00 och vägrar somna om därefter utan ligger bar och gallskriker. Ska jag kämpa på ett tag till eller ändra om schema och lägga honom lite senare så ha nförhoppningsvis sover längre och sedan lägga honom tidigare om ett tag igen???

Eftersom han är riktigt förtvivlad på morgonen (först riktigt förb... sedan ledsen) så känns det inte helt bra att låta honom ligga och skrika. Är jag mesig??? Jag brukar bara ge en pangramsa och sedan vara tyst.

Sullan
nilam

Inlägg av nilam »

Jag är här ute, har inte glömt dig :oops: :oops:

Mannen är på semester, så tiden räcker inte till.

Har du testat musiken :?: Vargtimmen kan spöka länge, jag förmodar att du läst andra trådar om förtidigt uppvak, du gör helt rätt med pangramsa och sen minimal (obefintlig) trafik.

Ang din andra tråd om storebror, han kan inte få vara hemma under denna "turbulenta" tid, eller somnar han inte hemma heller?
En 20 min är aldrig fel och du vet om det påverkar läggning mm, gör det inte det så kör.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sullan

Kul att du är tillbaka!

Inlägg av Sullan »

Var lite orolig så att du inte hade strul med bebisen!!!!!

Har fått bevis på att ramsan fungerar, är just nu vrålförkyld och har tappat rösten. Markus är jättearg när jag lägger honom eftersom ramsan antagligen låter fruktansvärd! Maken är på resa och kan inte ta över :cry:

Inför eftermiddagsluren och nattluren preparerade jag med lite whisky :oops: (urk) och massa Läkerol och fick lite röst tillbaka och vips så somnade han på ett par minuter igen! Önskar att jag hade pangramsan inspelad inför natten!

Tack även för svar om storebror, jodå han somnar när han är hemma. Anledningen att jag har honom på dagis är att jag precis börjar få bukt med matrul med Markus (tidigare tråd han vägrade äta!!).
Sullan

Det går inte bra!!!!!

Inlägg av Sullan »

det känns som om vi har kört fast och det började med min förkylning! Han lyssnar inte längre på ramsan känns det som varken dag- eller nattetid! Vad gör jag nu???

När vi lägger honom vrålar han i minst tio minuter och somnar sedan av utmattning och det är ju inte meningen? Likadant under vargtimmen när han vaknar då vrålar han i en timme, somnar av utmattning och vrålar sedan igen tills det är dags att gå upp (svårt att hitta en lungt minut att plocka upp honm på). Sängen är helt blöt av tårar och svett från stackarn! Det som är bra med metoden är ju att de inte ska behöva ligga och vara förtvivlade (ställa frågor ja) men nu fungerar det bara inte för oss, vad gör jag för fel, hur kan jag hjälpa honom???
nilam

Inlägg av nilam »

Nu gäller det att verkligen inte misströsta, all oro som du känner själv överför du nu till din son och han får dubbla budskap du säger en sak och menar en annan :shock:

Har maken kommit hem? Sätt er ner i så fall tillsammans och lägg upp en plan.
:arrow: Hur vill NI ha det?
:arrow: Varför då?
:arrow: Hur gör ni för att komma dit?

Jag tror tyvärr att den elaka förkyldningen också tog lite av din attityd. Kom igen nu Sullan du vet hur det ska vara och du har gjort det så bra hela vägen, ramla nu inte på upploppet. :x

//N

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Sullan

Katastrof!

Inlägg av Sullan »

Hej Nilam!

Tack för att du orkar hänga med mig! :D

Just nu går sdet inte så bra och det är mitt fel! vi får nog börja om :(
jag har bihåleinflammation och lillen med dunderförkylning!

Anledningen att det inte har gått bra är att han har haft 39,5 i feber så jag har inte vågat låta honom ligga och skrika när han vaknat under vargtimmen. Han har vaknat och varit hysterisk direkt! (inget gnöl utan gallskrik meddetsamma) så vi bestämde att börja om när vi är friska igen. (Inte ens buffning hjälpte för att lugna ner honom!, Vi plockade upp honom och först efter att ha burit honom i 20! minuter lugnar han sig! (samma två nätter i rad).

Du undrar säkert vad jag håller på med och det gör jag oxå :oops:. Börjar jag nu om från början, med buffning etc? Är det verkligen ok att ha nligger och skriker högt och ledset i 1 - 1,5 timme tills det är dags att vakna? (Det är den biten som inte känns bra för han är förtvivlad och helt genomsvett när det är dags att vakna).

Hoppas ¨du orkar med mig :oops: :oops:
Lua

Inlägg av Lua »

Jag är nu inte Nilam men jag ska pröva mig på ett svar i alla fall! Nej, det är inte okej att han är ledsen i 1-1.5 timme. Men SHN-kuren bygger på att han lugnas i sängen :!: Det är t.ex. er uppgift att se till att ramsan tar.

När de är sjuka måste förstås särskild hänsyn tas men inga vargar ska släppas in :!: Nu behöver han, mer än nånsin, sömn och trygg saklighet från er sida. Om du känner dig otrygg kan du ligga på madrass i hans rum, för att höra minsta pip. Din (eller nu när du är sjuk kanske det är gubben) omvårdnad, oavsett om det är att ge vatten, näsdroppar eller febernedsättande ska ske sakligt och betryggande, helt utan vargar i hasorna. Förmedla: "När man är sjuk gör man så här! Jag vet och tar ansvar och du kan vara fullständigt trygg!" Om du måste ta upp honom eftersom du till exempel tänker åka till akuten eller så, :) så ska det också ske fullständigt lugnt och betryggande! Inget "tröstande" eftersom du då bekräftar hans rädsla.

Hoppas att detta gav något i alla fall!

Kram Lua. :heart:
Sullan

Vi har nog kört fast!

Inlägg av Sullan »

Tack för ditt svar :D Ramsan slutade ta när jag blev hes, och nu så tystnar han inte längre när vi ramsar utan bara skriker vidare och jag är osäker på hur vi kan få honom att ta den igen, utan att ha honom skrikandes jättemycket under vargtimmen. Är det bara att köra på eller kan vi göra en minikur i kuren på något sätt :?: :?:

Ha det bra :D
nilam

Inlägg av nilam »

Hallå sjuklingen :(

Låter inget vidare det ni har åkt på, Lua gav dig ett alldeles fantastiskt svar så där finns det inget att tillägga.

Idenna tråden finns många bra tips ang vargtimmen, kanske kan något däri vara till hjälp för dig också :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9036

Skulle bara vilja efterlysa gubben/maken/sambon, vad gör han när du går på alla fyra :?: , nu om någon gång behöver du hans hjälp, stöd, handlingskraft. Kurningen är inte "one mans show" som många karlar tycks tro. (nu generaliserar jag, det finns MÅNGA därute som stöttar, men lika många som inte gör det).

Kurera er och kom tillbaks med massor av härlig attityd, kanske ska stå framför spegeln och ramsa så du ser hur du ser ut när du ramsar HÖGT och SÄKERT, mjukt och lugnt, glatt och hurtigt och lite argt också.

Krya på sig I'm out here

//N

Sullan

Jodå!

Inlägg av Sullan »

Nu är vi igång igen! Håller med om att det inte är en "one man´s show" men just nu kör jag racet!

Efter att lillen har fått ha nappen i två nätter så tog vi bort den igen och började i princip om med buffning och separat bekräftelseramsa, det tog honom 30 minuter att somna (första gången tog det en kvar tror jag). Denna första natt kör jag buffning för att helt slopa det igen natt no 2. Håll tummarna att det går bra nu! Förstår inte att ramsan slutade ta :( men nu har jag övat! Jag tappade nog attityden i vargtimmen och hans gallskrik då. Känner mig fortfarande som en buffel när han får ligga och gallskrika men nu ska ramsan fungera!!!

Kram och tack för att du finns här :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"