Vi Föräldrar nr 11, oktober 2006

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hu, ja, jag har läste "Sova hela natten" (Cappelen förlag) och det var ingen rolig läsning. Det var det gamla hemska vanliga, om man säger.

Emellertid var den boken först ut med just denna titel och därför får inte "vår" Sova hela natten heta detsamma på norska. Man har i all hast bestämt sig på Spartacus för att döpa den till LÄR DITT BARN ATT SOVA HELA NATTEN och lagt den typografiska tyngdpunkten på Sova hela natten.

Jag skulle hellre velat ha "HJÄLP" än "LÄR" men det var det ju för sent att göra något åt.

Oktoberkrönikan i morgon kommer också att berätta denna härliga nyhet, att Norge är först ut, utanför Sverige, med att sprida Sova hela natten-kuren!

Dock ansåg man sig inte ha råd att bilägga instruktions-dvd:n. Enligt uppgift från förlaget ska man kunna rekvirera den gratis från Spartacus men det måste göras separat. Tydligen.

Kul är det i alla fall! Små norska barn ska få sova så gott - de som inte redan gör det :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

:D

Nu har jag läst artikeln i sin helhet, jättebra och framförallt så fint med alla bilder och förklarande text :D

Ett extra plus är att standardmodellen tas upp. :D :D Den tycker jag förtjänar en större spridning. :!: :!: Jag har ju själv ingen erfarenhet att följa den ( visste inte om den när Vega var liten bebis) men de flesta vittnar om dess förträfflighet samt att den är så logisk. Perfekt mellanting mellan fritt ammande och den strikta 4 timmarsmodellen.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack för de orden, de värmde :lol:

Och ja, Standardmodellen har verkligen gjort, och gör, en enorm nytta, vet jag och får jag ständigt höra. Det är stort. Men det är sällan den låter tala om sig i media. Den är väl för bra, helt enkelt :shock: :lol: :lol: :lol:
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Kanonartikel - verkligen! Grattis Anna! Grattis alla barn!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Jag tycker som LindaVega - det är konstigt attt standardmodellen inte har större spridning :?
Tänk... :-k om någon kunde göra ett litet häfte (många tycker kanske "barnaboken" ser lite häftig ut :wink: ) som beskriver standardmodellen... Ett infoblad som kunde delas ut på BVC, BB, av oss föräldrar...
Kanske kunde en fond eller nåt startas upp för kostnader att tillverka en sån :?:
SÅ många skulle få stara bebbetiden på RÄTT sätt, istället för att i desperation och vacklande av trötthet sent omsider hitta sig hit...
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej alla som har läst Vi Föräldrars artikel!
Har ni sett i tidningen att de frågar "Har ni provat någon sömnmetod? Hur har den fungerat? Mejla insandare@vf.bonnier.se ". Tänk om alla vi som lever goda liv efter SHN-kuren skulle skicka varsin insändare, då kan de ju inte undgå att fatta att SHN faktiskt är bra och fungerar! Jag har i alla fall skrivit, och jag kan dessutom jämföra med 5-minutersmetoden (visste ju inte bättre när storasyster var bebis... :cry: ) Det finns hopp för mänskligheten! :heart:
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Bra idé! Jag ska skriva - absolut!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Idén om att alla här skulle maila till Bonniers är förträfflig tycker jag! Skulle inte den "uppmaningen" platsa som sticky :?: :D :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :D Underbar idé att faktiskt maila dem. Med lite goda nyheter, för en gång skull - om man säger :wink: :lol:

Antonias mamma - en sticky i detta känns för "reklamartad" för mig, om du förstår (blir genast misstänkliggjort) men i mailen till tidningen kunde man kanske bara länka till/tipsa om den underbara tråden "LIvet efter kuren - en uppmuntran" :?: :!: :lol:
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jovisst förstår jag :D ! Det är ju bara det att man önskar att så många som möjligt verkligen skulle maila, och då ska dom ju råka läsa just den HÄR tråden :? för att "håxa" sig, som vi säger här i Västra Finlands sista utpost... :wink:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

tanke... :-k

Idémakaren själv (go KarinÖ!!!) kanske kan lägga in uppmaningen som en egen "ny tråd""... :?:

:thumbsup:

/Fjällmor
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:) Antonias mamma, du kan ju starta en tråd på diskussionsforum om det också :idea: så blir det fler som ser.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

:oops: Jaha, var det Karins ide, hade visst lite bråttom.
Therese

Inlägg av Therese »

Grattis!
Hoppas de får upp ögonen även för Barnaboken. Det känns verkligen som att den behövs i flera hem, i dessa tider när det blivit så "konstigt" att ha barn. Tycker det gnälls både till höger o vänster över små barn, som egentligen bara behöver bli sedda, behövda o respekterade.

Men ett steg i rätt riktning är det i alla fall, med fler utsövda barn (o föräldrar) så funkar allt så mkt bättre.

Så NJUT nu av allt envist slit. Det bär frukt till slut.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Här njuts :lol: Och man blir både överraskat förtjust och lite skrämd när man inser vilken genomslagskraft Vi Föräldrar har. Mina barn (jättevuxna) rapporterar om hur folk, jobbarkompisar, bekantas bekanta, alla möjliga, pratar. "Din mamma är ju ÖVERALLT!" Och det är folk som inte visste vem jag var för en vecka sedan, ungefär... :shock: Ännu mindre Barnaboken. Allra minst SHN.

Men jag tror det vänder. Den här "trenden" att se barnen som fiender, motkombattanter, monster - måste vända.

I Aftonbladet Söndag rubriceras t ex ett reportage på Martin Stenmarck, som ska bli pappa igen: "Livet som småbarnsförälder är inte bara en dans på rosor" med jättebokstäver, och i artikeln: "Utan Hanna (mamman) hade det gått åt helvete och båda två har jobbat otroligt mycket. Som småbarnsförälder skulle man ljuga om man sa att det bara var en dans på rosor..."

Vi gör vad vi kan för att "ljuga" då, eller hur :lol: :lol: :lol:

PS Inget ont om Martin Stenmarck :roll: Det är tidningens ton som är så trist. Största rubriken: NU SKA MARTIN BLI PAPPA IGEN serveras som en invit till rena styrkekramen. Stackars, stackars :!: Hur ska han stå ut :!: :!:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"