Hur införa schema

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
kokos

Inlägg av kokos »

Tycker inte jag hittar några direkta "fel" på schemat. Möjligtvis hade jag försökt se till att sista luren hamnade lite tidigare (då får man skruva kanske direkt på första sovpasset en halvtimme tidigare, 8.30-10, andra sovpasset 12-14.30) - alternativt bara var en 20-minuterslur som sista lur eftersom han får en sån rejäl långlur. Men det känns lite tidigt att säga så mycket om detta ännu. Ge schemat 1 vecka och utvärdera därefter.

Att sista luren strular beror nog mest på att han tror att han är utsövd, som Nancy säger. Du får traggla på med den ett tag. Han MÅSTE inte sova varje minut: men ge honom förutsättningarna. Använd marginalkvarten och lägg 19.45 om han är jättetrött på kvällen!

Och kom ihåg att man aldrig blir KLAR med schemat. Allt eftersom barnet växer behöver det anpassas. Sömntimmar dras sakta bort. Se allt som en process.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Nancy

Inlägg av Nancy »

Instämmer med det du skrivit kokos :wink:

Rica: glömde säga att jag tycker att ni gör en strålande insats Olle och du :D Mina "förmaningar" är enbart med goda föresatser :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"