finns någon dipl. kursare i aspudden/hägersten el. omnejd?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Tillrättaläggande = armarna upp, benen ner, huvudet åt sidan = en signal till barnet att nu är det dags att sova.

Lägga tillrätta = trassla ut eventuella ben från spjälorna, lägga barnet på mage om det krypit ner i fotändan och ligger ihopknölad eller lägga på lilla täcket som kanske fallit av när lilla barnet letade efter den bekvämaste sovställningen.

Vår lille har vaknat några ett par gånger och varit lite kall om fötter och händer. När vi väcker honom ligger han alltid på täcket och täcket ligger precis där vi la det fast då låg han under det såklart. Vi brukar aldrig behöva lägga vår lille tillrätta men nu smög jag in efter 10 min, han sov gott ovanpå sitt täcke, och la på ett annat litet täcke så han inte skulle frysa. :) Snällt va :?: Det kan jag säga att det tyckte inte vårt lilla barn som vaknade arg som ett bi :evil: efter fem minuter. Jag kikade in och där satt han och drog i det nya täcket som helt klart inte skulle vara där :oops: . Kvickt kastade jag mig in, snodde täcket och ramsade ut igen. Kikade in i smyg och då mumlar den lille bara lite surt och så lägger han sig på mage på täcket och somnar gott :!: :roll: . Så nu håller jag mig därifrån helt enkelt. Blir han för kall ålar han väl in under täcket igen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Jao lägga rätt menade jag, men fann inte ordföljden :lol:
Jag får prova det då, för hon verkar ibland ta en god stund på sig att somna... det kan komma lite "brum brum" efter 15 min. eller så :wink:

Nätterna går fortfarande strålande! Inatt fick jag själv lite sömn då jag lyckades sova 6 timmar utan att vakna :idea: :!:

Jobbar vidare på daglurarna... nu har hon legat i vagnen o gnällt/gråtit över en halvtimme :roll: :(
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej
kan jag få lite feedback på schemat som jag gått efter de senaste 12 dagarna. (Majsan är 10 mån.)
- morgon 7.30 med mys, ammning om hon vill, blöjbyte mm.
(vi har lyckats väcka henne 2 ggr! hon vaknar som en klocka kl 7.00 hon ligger kvar nöjd 10-15 sen protesterar hon sista 10, vi har aldrig tagit upp henne innan 7.15)
- frukost kl 8.00
- förmiddags vila kl "10-11 " sover 45 inom denna timme (men ibland extra 15 min, när hon inte sovit 11,5 på natten)
- lunch 11.30
sen leker vi, går ut mm
- 14.30 mellis
- 15 -16.30 sova långa vilan
- 18 middag
- 19 bada mysa amma/ välling om hon vill ha men hon är ingen välling tjej!
- 20 sova

ser ni ngt som är direkt fel! så kommentera gärna.
annars måste jag säga att det känns som om det fungerar rätt bra! det är väl det att hon vaknar vid 7, så jag har ju funderat på om natten ska komma vid 7 redan och sen vakna 7 men det känns förtidigat att ändra på ngt vi avvaktar och ser om inte 7.30 ger sig så småningom.

kram Mickis o majsan o pappan
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej igen Mickis,

Ert schema ser helt bra ut. Om det dessutom fungerar bra för hela familjen ska ni absolut inte ändra på något. Så småningom kommer Majsan att sova till 7.30, ge henne förutsättningarna bara.

Har det gått bra med sovandet sista tiden :?: Är nyfiken :!: :)

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej Susan!
Jo det går fortsatt bra! Hon tar upptill 15 min somna in natten sover och somnar om ända till kl 7 eller strax efter.
I morse vakna hon 7 men de 3 senaste har vi väckt kl 7.27.
Det är så skönt att vi kan lägga henne båda två och att hon sover hela natten!
Dagslurarna tar någon enstaka gång upptill 40 innan hon somnar, men oftast 1-15 min.
Hon kan nu ligga vaken en lång stund innan hon somnar, det är tyst jag tror hon sover men så hör jag hon ligger o bubblar för sig själv! Låter mkt mysigt!
:)

Så allt bra här! Vi sover och njuter!
Kram Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Åh, så härligt :) . Hon behöver ju inte sova varenda minut utan bara ha möjlighet att göra så. Att få ligga och babbla för sig själv och avhandla allt som händer i ens lilla liv utan att vuxna stör är en fröjd för små barn. Majsan låter som en go och glad tjej med en synnerligen god sömn.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej!
Här är läget fortsatt bra! Majsan snart 11 mån sover så sött o gott i sitt eget rum! Vissa bakslag någon natt ibland men efter någon timme av avaktan o ramsor har hon somnat om.
Hon har fått tänder och varit lite sjuk och sover så gott på nätterna!
Dagslurarna i vagn får jag inte att fungera! Det tar upp till 1 timme innan hon somnar och då finns inte mkt sovtid kvar om schemat skall hållas!
Inne fungerar de bra! - vad göra???

Nu till min lilla fråga: Vi ska resa iväg denna helgen OCH nästa helg, vi kommer sova i samma rum alla 3 osv. Vill ha lite tips o råd och vägledning om vad vi ska tänka på osv så vi inte får attitydproblem o därmed sömnproblem.
Tacksam för hjälp.
Kram Mickis
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Du får säkert påfyllning med fler goda råd, men här kommer mina svar på dina frågor! Skönt att nätterna sitter bra, och att ni inte fastnar i några bakslag! Ni har fattat attityden :D !

:D Låt daglurarna vara inne i sängen generellt, om hon sover mycket bättre där. Jag vet att Miar70 låter sina barn sova inne i sängen alla lurar, och min lille sover också alla sina lurar inne. Utevistelse är jag noga med under vakentiden :!: Ibland måste man dock sova i vagnen, om man är ute på upptåg. Men om det bara är enstaka gånger så gör det inget om luren inte sitter perfekt. Tycker jag :roll: .

Vid resa:
:idea: Håll schemat så mycket som det bara går. Försök planera dagarna, resor osv så att tiderna är desamma som vanligt!

:idea: Helt ok att dela rum, men se till att ni inte delar säng! Ta med resesäng eller se till att det finns något eget till lilltjejen!

:idea: Mörkläggning underlättar, ta med eget mörkläggnignstyg om ni kan, eller ett mörkt lakan/filt e l. Om det inte går att mörklägga helt, se till att lilltjejen är avskärmad, så att hon inte kan se er på natten.

:idea: Njut av resan! Någon enstaka gång som schemat inte kan hållas är inte hela världen, om attityden är på plats. Men det ska vara enstaka gång!

:idea: Förstår att ni måste låta Majsan sova i vagnen en del lurar när ni är på resande fot - åh, så skönt att få vila nu i din mysiga vagn, ska vara budskapet! Låt henne bara ha förutsättningarna att sova (inga synintryck, ramsa, osv) :!:

Hoppas ni får härliga reshelger!
/Jenny
Mickis

Inlägg av Mickis »

Tack för bra råd!
Rätt attityd, håll tiderna ge förutsättningarna och njut!
Det ska gå bra och bli skönt att komma iväg lite.
Vi har både säng till henne och mörkläggningstyg att ta med! Funderar på hur jag ska skärma av oss...det är etträtt litet rum men jag kommer nog på ngt väl på plats...
Ha d fint
kram Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Berätta gärna hur det gick efter era utflyckter :!: Naturligtivs förutsätter jag att allt går bra :) .

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

hej hej
Åter hemma efter resa 1, och hmmm gick inte så bra! eller ...nej...
natt 1:
Hon somna som en dröm kl 20.15 det tog mindre än 5 min inget gråt eller frågor utan lite bubbel o sen somna hon in...MEN hon vaknade kl 23.15 precis innan vi tänkte gå o lägga oss, vi ramsade avaktade ramsade osv men hon bara grät o grät o grät när hon gråtit i 1 tim stod jag inte ut längre hon lät ledsen och jag lyckades inte ramsa henne lugn o just den spjälsängen är för hög jag når inte ner o kan buffa så pappan gick in o buffa och hon lugnade sig just då o men sen ny fart.... så det hela slutade med att jag tog upp henne ur sängen! ooopps!!!!...Dåligt kan man tycka men det kändes då helt rätt. Och när jag tog upp henne så kände jag att hon legat o bajsat så vi bytte blöjan utan lyse och sen la jag henne brevid mig i min säng på mage höll solfjäder tills hon lugnade sig vilket gick fort och sen somnade hon och sov tills jag väckte henne 7.45.

-Hon tog förmiddagslur i vagnen, eftermiddagslur i spjälsängen inne det gick :) BRA!

natt 2 hon somnade in lika fort o knappt utan frågor! kl 20.15
:)
hon sov till 03.35 men sen började hon ställa frågor och guuu´va svårt det blev att vara i samma rum, efter mkt om o men gick pappan ut o ramsade men det blev inte bättre utan istället blev hon riktigt arg med fler o högre frågor o så började hon bajsa så klart...jag gav väl upp helt enkelt efter ca 45 min!
så det blev repris från natt 1, bytte hennes blöja o sen lade jag henne brevid mig i min säng och hon somnade in fort o jag väkte 7.45

- på dagen sov hon tidiga luren i vagnen och sena luren i min famn på tåget.
bra!
Nu här hemma somnade hon in på 5 min inga frågor...
Nu sitter jag som bäst o funderar på om hon kommer att klara av att somna om själv i natt eller om jag måste upp o besvara frågor.
Jag vill så gärna att hon känner skillnad på sin säng o sitt rum och sover lika gott i natt här hemma som hon brukar göra.
Men men jag har väl ställt till det och får väl ställa allt tillrätta igen!

- Inför resa 2 måste hon ha eget rum!!! så känner jag just nu!
Du får gärna höra av dig med lite feedback o pepping!
kram Mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

När du blir varm i kläderna, trygg och säker så kommer du få henne att sova vart ni än är och hur ni än sover :)

Det som har hänt har hänt och det ni gjort har ni gjort så nu glömmer vi det och traskar vidare rakt framåt och ingen annanstans. Självklart kommer du kunna besvara eventuella frågor på precis rätt sätt. Inga problem, det var det ju inte innan resan och ingenting har ju förändrats. Eller hur :?: :)

Är det möjligt att fixa eget rum till henne när ni är på resande fot så är det fint men ibland är det inte det och då får man gilla läget.

När vi far upp till Farmor i huvudstaden ligger Emil i samma rum som oss vilket innebär att han vaknar för tidigt, ställer sig upp, ler som bara han kan och hojtar på de ömma föräldrarna som ignorerar honom helt och hållet. Vi tar upp honom för tidigt, ibland upp till 30 min för vi vet att detta är bara en tillfällighet som vi fixar till när vi är hemma igen. Det har aldrig blivit något problem av vårt handlande då vi tagit upp honom med samma ATTITYD av självklarhet som vi får honom att sova till kl 7 när vi är hemma. :)

Tveka inte, oroa dig inte, ni vet vad ni gör och ni kan besvara alla frågor som lillan ställer så sträck på er, tro på er själva och lilla barnet. Ni fixar detta galant, jag lovar.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hon sov hela natten här hemma i sin säng o hon vaknade på morgonkulan o somna om själv ca 30 min innan det var dags att gå upp!
Härligt och skönt!
Idag sov hon i vagnen igen på förmiddagen och just nu innelur i sin säng!
Tack för råd jag läser o tar till mig!
Kram mickis
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

:) :thumbsup:

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej Susan eller någon annan som tar sig tid att svara på mina funderingar.

Nu är det så att Majsan har passerat 1 år och nu börjar det strula lite med dagslurarna vi tror ev. inte att hon behöver sova 45+1,5 tim på dagen och att 2 lurar är för mkt.
- så som det har varit en tid är att hon sover " för lite " dagtid men nätterna är mer eller mindre 11,5-12 tim per natt.
Dagslurarna tar även lång tid för insomning med mkt protester osv medans nätterna går som smort(...peppar peppar ta i trä!)!
Om vi är ute o går så somnar hon o sover bra i vagnen, men inte inne.

På söndag ställer vi om klockan och vi funderar på att ändra schemat samtidigt så tar vi allt på en gång!
Men behöver lite stöd i nya schemat, hur ser det ut för din 1 åring?

Tacksam för hjälp,
och vi har kört på samma schema from kur start mitt aug fram till nu!

Mvh Mickis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"