Behöver råd och stöd till min 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Okej, nya tankar och frågor... tack till er som orkar läsa, svara och engagera er i vår situation :heart:

Så som Alice mådde och agerade inatt vid 00:10-00:50 var som jag skrev tidigare väldigt jobbigt för oss alla. Hon visade på alla möjliga sätt att hon inte ville ligga i sin säng - så tolkade vi det i alla fall. Om vi hade kört kuren, skulle vi då låtit henne ligga kvar? Det känns för mig helt fruktansvärt. Min lilla tös var ju helt desperat i sitt skrikande och grät så tårarna rann. :cry:

Eftersom dagarna också kan va krångliga och hon oftast är ledsen då också, kan man köra samma kur då? Har läst att man ska ha annan ramsa dock :idea:

Vissa skriver att man ska vara bägge föräldrarna när man går in i sovrummet vid nattning och att båda ska va där på morgonen, medans andra menar att man bara ska vara en förälder och att den andre kan uppsluta vid morgonen -vad gäller?

Var hittar jag mer info här på hemsidan om det glada uppvaknandet som flera av er nämner?
Min kärlek till dig lilla Alice är oändlig.
060420
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Alice mamma :D

Okej, jag tycker det verkar som om du vill köra shn-kuren, och då tycker jag faktiskt att du sak börja med att läsa boken :!:
Du SKA inte hålla på att göra saker halvdant, bryta, tvivla... Det blir INTE bra! Både du och Alice kommer att må dåligt av det.
Gör slag i saken nu, beställ boken här på forumet, så har du den om ett par dagar :!:
Inga små barn ska behöva vara desperata i sina sängar, det hade inte din docka behövt vara om du börjat i rätt ände, så innan du gör nåt mer, måste jag be dig läsa på :!: Det blir väldigt svårt för dig att köra kuren om du inte gör det, och det vill vi ju inte - eller hur :wink: :?:
Vänliga hälsningar Mia :D
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Vill bara meddela :idea: att vi ännu inte bestämt oss helt om vi ska kura eller inte. Men var på biblioteket igår och lånade hem Barnaboken (SHN var utlånad och många i kö...). Ska förmodligen köpa SHN i veckan och läsa mer.

Min söta mamma :heart: har även engagerat sig i detta nu och med 70 mil från varandra så har vi pratat mkt på telefon och hon har läst mycket här på hemsidan. Skönt att ens egen mamma ställer sig positiv och tycker AW´s filosofi är kanon :lol:
Hon ska till och med bege sig till en bokhandel och bläddra i boken :heart:
060420
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Bra, bra, ingen blir betjänt av att stressa :thumbsup:
Hälsa mamma, man inser hur viktiga de är när man själv får barn :wink:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

Ja, mammor är så kloka på nåt sätt :wink: :wink: :wink:
060420
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Så som Alice mådde och agerade inatt vid 00:10-00:50 var som jag skrev tidigare väldigt jobbigt för oss alla. Hon visade på alla möjliga sätt att hon inte ville ligga i sin säng - så tolkade vi det i alla fall. Om vi hade kört kuren, skulle vi då låtit henne ligga kvar? Det känns för mig helt fruktansvärt. Min lilla tös var ju helt desperat i sitt skrikande och grät så tårarna rann.
Hej
I tisdags skrev du som ovan, att hon grät och förtvivlat ville upp ur sängen. Varför är det just det ni "läser" i hennes skrik?
Jag skulle snarare se det som att hon är förtvivlad över att hon inte kommer till ro själv och kan sova. Nog så jobbigt.
Om ni hade kört kuren så hade ni haft verktyg att få henne lugn - det är vad hela kuren går ut på.

Bra att ni ska läsa boken och att du har stöd av mamma. Vi är, som du märker, många här som också bryr sig och vill stötta :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Alice mamma

Inlägg av Alice mamma »

LO: svarar dig direkt. Eftersom vi försökt att lugna henne i sin säng och hon ändå fortsätter vara ledsen och arg har vi utgått från att hon behöver närheten från oss med tanke på att hon tystnar när hon får komma till famnen.
Alla barn kan väl inte "nöja" sig med att bli lugnade och komma till ro utan närheten från mamma o pappa??
060420
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Alice mamma :!:

Om du ser ditt barns skrik som frågor istället för som "kärlekstörst" till mamma, blir det lättare!

Alice skriker när du lägger henne "är det OK för mig att ligga här, är jag trygg :?: Om du lugnar henne i sängen ger du henne beskedet: "ja, du är trygg, jag vaktar dig (och skjuter vargen om den kommer)" tar du upp henne "nej, du är INTE trygg i sängen, bara hos mig kan du sova". Vilket besked vill DU ge din flicka, och vad tror DU hon mår bäst av :?:

Om ett barn skriker och ormar sig vid andra tillfällen, t ex vid matning, då skulle vi inte drömma om att ta upp, trösta och låta bli att mata. Äta MÅSTE man lära sig, annars överlevar man inte, lika viktigt är det att lära sig sova gott - eller hur :?:

Visst kan man kånka, bära, trösta, samsova i evinnerliga tider, men barnets sömn blir INTE bättre eller godare av det, tvärtom :!:

Vi hjälper gärna till och stöttar dig och Alice till god och sund sömn här på forumet, men du kan inte ge henne det om du inte själv vill. Det är du som sitter bakom ratten :wink:

Kram Mia
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"