nu skall hon banne mig lära sig sova...hjälp!!!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Tilde och Englas mamma

Inlägg av Tilde och Englas mamma »

Mammut Maria:

:idea: Tack för tipset :D :thumbsup:

Värmer gott att veta att hon inte är helt utelämnad ialla fall.

Idag efter middagsluren vaknade hon exakt efter 40 min, precis som igår. Fick henne dock att vara kvar i sängen tills det hade gått 1 tim och en kvart. Sen fick jag hoppa in mellan skrikattackerna. Hon verkar vara programmerad för det klocksalget :-k

Nu ikväll vid läggning var det inte ett knyst. Hon visar kraftigt att hon inte vill gå och lägga sig men väl i sängen lägger hon sig direkt på mage och är knäpptyst. Vaknar samma tid som igår kväll efter ca 40 min.... magisk tid!!!

Men mindra gnäll för varje kväll som går ialla fall. Kan köpa att hon är lättstörd med snor, feber och skrällande hosta. Stackars lilla :heart:.
Frikostig med Alvedon och nässpray.

IDAG skall jag ta tillfället i akt att försöka gå och sova tidigt. Svårt när man inte är van att kunna det :D
Ligger och väntar på att hon skall vakna och böka nätterna igenom men icke sa nicke!!!

Sussa gott. Kram från oss :heart:
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
Jag älskar Er mina änglar, från topp till tå och rakt igenom.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Vid 45 minuter efter insomnandet är det en vanlig "sömnskarv" där barnet kommer upp i en lättare sömn. Om barnet kan somna om själv så gör det det. Om inte så hör det av sig :wink: . Alltså är detta något som går förbi så fort hon är en Säker Sovare och kan somna om efter att ha glidit upp till ytlig sömn :thumbsup: Alla människor vaknar till på natten - huruvida omgivningen märker det eller inte beror på den egna förmågan att somna om själv!

:idea: Jag brukar säga att om barn vaknar efter läggning så är det oftast vid 45 minuter efter läggningen, sedan kl 22, 01 och därefter kl 05.

:idea: Om du funderar på det så gör man ofta så själv - i alla fall jag. Barnen är precis som vi är - hur skulle det annars vara?

:D Sussa sött!
Tilde och Englas mamma

:cry: Blev som vi befarade. Igår e.m var jag tvungen att åka in med Engla till barnakuten då hon hade det väldigt jobbigt med andningen. Visste att det skulle bli så. Förbannade astma :evil:. Inlagda över natten och blev utskrivna idag på e.m.
Så natten där var ju inte direkt någon hit. Skruttan somnade inte förrens kl 22, och då efter att jag hade dragit henne i vagnen för att hon skulle komma till ro. Speedad på all Adrenalin hon fått under kvällen. Natten igenom kom dom in varannan timma och inhalerade henne. Så sömnen var usel.

Men, :) , lyckades ändå hålla vårat schema med sömn under dagen, så hon somnade sött i spjälisen 19.00. Dock ett par protestskrik så jag fick ramsa x 2 för henne sen blev hon tyst. Väntar mig dock en natt som från kurstart.

Något som förvånar/ förvånat mig är att hon ALDRIG vaknar/vaknat under vargtimmarna :!: :!: :!: . Peppar, peppar ta i trä :).

Vi tar nya tag och blickar framåt :wink:

Bli frisk mitt lilla :heart: . Mamma jagar vargen hela natten...
Mamma till Tilde född okt-03 och Engla född maj-05. Kompismamma till Madeleine född 92.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Å jag som skrev att ni inte får ta upp henne annat än om ni ska till akuten :oops:
Trodde väl inte er lilla tös var SÅ sjuk, så jättetråkigt :cry:
Vad duktig du är som kör på schema ändå, det skulle nog inte alla orka efter en sån natt.

Hoppas flickan kryar på sig nu
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag ville bara sända en liten tanke till er! Jag vet hur jobbigt det är med andningsproblem, och med den där jäkla inhaleringen. Hur var det, inhalerar ni hemma också? Det har vi gjort mot infektionsastma, och det har hjälpt mycket och känns inte alls så jobbigt som att bli inlagd på akuten.

Och- så fort hon är frisk kommer det inte vara några problem att komma in i sömnrytmen igen :wink: .

KRAM från Åsa
Tilde och Englas mamma

Tack för all omtanke :heart: .

Miar 70:

:) Vet vad du menar med att inte ta upp henne... men jo, hon blir tyvärr väldigt dålig när hon får astma men stora tjejen hade samma problem som man känner sig ganska hemma när det sätter in. Ingen fara.
Känner jag att jag måste ta upp henne så gör jag det. Hennes väl och ve går i första hand, kuren kommer sen :wink: . Men nu mår hon bättre så det är bara att köra på.

Åsa B:

Jo, vi inhalerar hemma också. Gjort det sen hon var 7 månader dagligen, ibland upp till var tredje timma när hon är som sämst. Hon har en svår infektionsastma som behöver underhållas hela tiden men jag tyckte att hon hade varit så bra under sommaren så jag tänkte prova med uppehåll, men tji fick jag. Fick vara utan helt i 2 v och det räckte tydligen för en ny attack. Bara att köra på i samma linje som för igen.

Hon har också varit inlagd ett flertal gånger på sjukhus för att det inte går att häva hennes andningssvårigheter. Innan denna gång var vi inlagda i 9 dagar i maj så du kanske förstår varför sömnen har varit så kass som den varit... :(
Men hon har fixat detta med kuren fantastiskt bra i alla fall trots sjukdomen.

Min dotter har sovit sin första hela natt igår tors 10/8 av sin ringa ålder av 15 mån och 3 dagar :D :D :D . 19-07.30 utan ett pip
Inte en dag för tidigt tycker mamman och pappan :)

:idea: ...så den som gapar efter mycket, kan ibland FÅ hela stycket... :D

Vi är mycket nöjda över våran älskade dotter och hennes insatser under kuren. Otroligt tacksam även mot Anna Wahlgren som har lagt fram ett så otroligt starkt redskap som detta. Trodde aldrig att vi skulle få våran dotter att sova mer än ett par timmar i stöten men tji fick vi :oops: .
Jag formligen trycker upp BIBELN :wink: under nosen på folk som numera klagar över deras barn som inte sover. Vet ju att det funkar. För 1 v. sållade även jag mig till den skaran som aldrig fick sova.

Tack Anna. Du har räddat våran familj :heart: :heart: =D>

Och ett STORT tack till Er andra som har ställt upp med stöd och råd ang allting jag tjatat om. Love ya :heart:

Kommer nog att dyka in här lite titt som tätt och kolla läget och lära mig ännu mer om detta underbara redskap. Samt uppdatera Er om hur vi lyckas här hemma.

Puss och kram /Linda

:heart: Mina älskade döttrar, mitt livs gåva och glädje. Ni gör min dag ljus av solsken och min natt klar av stjärnljus. Jag älskar Er mer än livet självt. Glöm aldrig bort det... :heart:
K-ina

Inlägg av K-ina »

Underbar läsning!

Och vet du vad Tilde och Englas mamma, DU behövs här på forumet för att lära och stötta andra! Så våga inte annat än att dyka upp!
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: \:D/ :heart: Toppen!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, kära rara för så varma ord :oops: :lol:

Jag är så glad för lilla barnets skull, och för allas er skull :D

Och det skulle inte förvåna mig om hon faktiskt bokstavligen sover bort sin astma :wink:

Pussa på lilla näsan från mig :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åh, så ljuvligt! :heart:

:lol: :heart: =D>

Kram!
/Fjällmor
Tilde och Englas mamma

Huston...., we´ve got a problem :!: :!: :!:

Vet inte vad som hänt??? Lilla skruttan som sov sin 7.e och 8.e natt helt problemfritt utan pip tolv timmar på raken har nu ikväll redan vaknat ett par gånger.

Ligger och gnyr i sin säng med jämna mellanrum :? . Har behövt ramsa henne till ro ett par gånger. Och hon är inte sjuk.

Kan det vara ett av de där berömda återfallen jäntan tagit sig???. Inga gallerskak eller skrik, mera ett icke nöjt läte.
Livrädd för att vi skall vara tillbaka på ruta ett med nattvak och svarta ringar under ögonen. Hua! Hemska tanke. Tänker jag inte gå med på :x

Känns bara som om vi blivit så bortskämda med ett par kvällar utan att nån av guldklimparna gjort något väsen av sig.
Självklart kör vi på som vanligt :D , ingen trodde väl något annat heller!!!?

Vill mest få det bekräftat att det är helt normalt att backa ett par steg innan vi hoppar framåt igen. Vi har inte ändrat något på vårat schema som gjort henne förvirrad heller. Allt går på som vanligt.

Ja ja, det löser sig säkert. Vi motar vargarna och håller humöret på topp :D

Puss och kram i höstmörkret :heart:

Psssst!!

Måste berätta vad min snart 3-åriga dotter sa till mig idag.
Står i köket och lagar mat i vanlig ordning till utsvultna valpar. Tyst bakom mig hör jag någon väser
-snorunge....
Varav jag far runt och frågade vad hon just sa.
-lusjänta...
Här kan jag inte längre hålla mig utan börjar skratta lite diskret och frågar igen med en bestämd min vad hon just kallade sin älskade mamma för.
Hon tittar frågande på mig.
-Vad sa du?, frågar jag igen.
-Drar du katten i svansen klår jag dig, det vet du., kom det snabbt till svar.

(Herregud tänkte jag, ungen har blivit schizofren. Jobbar själv som sjuksköterska inom akutpsykiatrin)

Varav hon studsar i väg och nynnar på introt till Madicken... :D som om inget har hänt.

Tänkte då för mig själv vad underbart det är med små ungar som så totalt lever sig in i något som dom anser vara väldigt tokigt och roligt. Och inte ser något konstigt alls med att ha en dialog om något som dom just upplevt. Sen att kära mamman inte fattade ett smack, gav hon sjutton i. För på henne verkar det inte som om mamman alls vissa stunder fattar någonting :D

Ungar är helt enkelt som sockervadd runt hjärtat :heart: :heart: . Dom kletar sig fast!!! :D

På återseende.
Tilde och Englas mamma

Vet inte vad som hänt??? Lilla skruttan som sov sin 7.e och 8.e natt helt problemfritt utan pip tolv timmar på raken har nu ikväll redan vaknat ett par gånger.

Ligger och gnyr i sin säng med jämna mellanrum :? . Har behövt ramsa henne till ro ett par gånger. Och hon är inte sjuk.

Kan det vara ett av de där berömda återfallen jäntan tagit sig???. Inga gallerskak eller skrik, mera ett icke nöjt läte.
Livrädd för att vi skall vara tillbaka på ruta ett med nattvak och svarta ringar under ögonen. Hua! Hemska tanke. Tänker jag inte gå med på :x

Känns bara som om vi blivit så bortskämda med ett par kvällar utan att nån av guldklimparna gjort något väsen av sig.

Vill mest få det bekräftat att det är helt normalt att backa ett par steg innan vi hoppar framåt igen. Vi har inte ändrat något på vårat schema som gjort henne förvirrad heller. Allt går på som vanligt.

Psssst!!

Står i köket och lagar mat i vanlig ordning till utsvultna valpar. Tyst bakom mig hör jag någon väser
-snorunge....
-lusjänta...
Här kan jag inte längre hålla mig utan börjar skratta lite diskret och frågar igen med en bestämd min vad hon just kallade sin älskade mamma för.

(Herregud tänkte jag, ungen har blivit schizofren. Jobbar själv som sjuksköterska inom akutpsykiatrin)

Varav hon studsar i väg och nynnar på introt till Madicken... :D som om inget har hänt.

Tänkte då för mig själv vad underbart det är med små ungar som så totalt lever sig in i något som dom anser vara väldigt tokigt och roligt. Och inte ser något konstigt alls med att ha en dialog om något som dom just upplevt. Sen att kära mamman inte fattade ett smack, gav hon sjutton i. För på henne verkar det inte som om mamman alls vissa stunder fattar någonting :D

Ungar är helt enkelt som sockervadd runt hjärtat :heart: :heart: . Dom kletar sig fast!!! :D

På återseende.
Tilde och Englas mamma

Psssst!!

-snorunge....
-lusjänta...

På återseende.
Tilde och Englas mamma

Ursäkta :D

Inte bara ungen som fått tuppjuck, även datorn verkar det som...

Ciao!
Elle

Inlägg av Elle »

Ta det lungt och förstora inte upp det som skedde :!: Kuren är en process som måste få ta sin tid, det blir några steg fram och något tillbaka. Tänk framåt och odla mer ATTITYD, dottern blir defenitivt inte hjälpt av din oro för vargen :evil:

Vilken underbar berättelse om stora tösen :D

Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "