Min ledsna 3 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Ja det ÄR ju faktiskten av Sveriges vackraste fjällbyar :D
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

:lol: :heart: :lol:
Så nu vet du var jag finns!

Tillbaka till Din Lillprins... Du har fått många bra svar. Mat, mera mat och lite till på det är grunden för den goda sömnen. Men också fasta tider. Har du spikat eller klurat på något schema...?

/Fjällmor
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Nej inget schema ännu. Tycker detär så svårt då jag inte lyckas alls med sömn på dagen. Och att jag inte har något andningslarm ännu besvärar också lite.

Som jag skrev tidigare: Hur ska jag göra om han efter 1,5-2 timmar fortfarande inte somnat och sovit sammanhängande? Fortästta eller börja om med ny måltid o lek osv?
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej igen! :D

Jag vill verkligen rekommendera dig att läsa om lille Ludvig 3,5 mån (länkade i mitt tidigare svar), men jag kopierar in AW's schemaförslag därifrån...

:idea:

Du skulle kunna tänka på tider som dessa (bara som förslag):
6-7 äta (med de andra "programpunkterna" under och efter)
8.30-10 sova 1,5 tim
10-11 äta
12-2 sova middag 2 tim
2-3 äta
4-5.30 sova 1,5 tim
5.30-6.30 äta
bad 7
nattslurk 7.30
skratt och sova 8

Fundera på det! Som du ser äter han här direkt efter varje lur och lär sig somna själv inför lurarna (med lite hjälp när det behövs) efter den sociala delaktigheten, utan att äta det sista han gör.

Och minns att det hela är en process :!: :wink: Rom byggdes inte på en dag...med det stod kvar länge!
Sätt dig/er ner, och tänk, med papper och penna. Hur passar dessa tider för er familj?

Vi börjar där :D
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vårbebis skrev:Som jag skrev tidigare: Hur ska jag göra om han efter 1,5-2 timmar fortfarande inte somnat och sovit sammanhängande? Fortästta eller börja om med ny måltid o lek osv?
Det är därför du ska ha schemat "klistrat på näsan"...
Bestäm tiderna, och genomför! :heart:
Ge lillhjärtat några dagar så sätter tiderna sig. Om du vet VAD du ska göra, NÄR du ska göra det...och VARFÖR du gör det...
Så läs, fråga, läs igen....och fråga IGEN...tills du känner dig säker.

Vi finns här för dig!
/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Länk till en jämngammal älskling med kloka svar från Anna W!

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7451
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Såfort jag fått andningslarm ska jag genomföra SHN-kuren. Hoppas jag är tsrak nog att klara det bara.
En fråga. Är det ok att lära Jakob att sovadagslurarna i sin säng innan jag genomfört SHN? Eller ska jag börja med SHN och introduvera buffningen där?
Världens vackraste son
Bild
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vårbebis skrev:Såfort jag fått andningslarm ska jag genomföra SHN-kuren. Hoppas jag är tsrak nog att klara det bara.
ÅH, men du är ju redan nu så duktig! :D

Du läser, tänker och tar beslut som visar att du är en ansvarsfull mor. En mor med både vilja och styrka att förändra en ohållbar situation :!: :heart: =D>
Redan nu har du inlett "kuren", anser jag, genom att förbereda dig :wink: Vilket är inte bara bra, utan också nödvändigt (!) för att lyckas..

Visst kan du lägga Lillprinsen i sängen innan du startar kuren. OM du vill :!:
Samtidigt...
Du är så nära nu. SNART har alla :?: blivit :!: Snart är du påläst och säker. Snart kan du både buffa och vagna i sömnen 8)

Kram! :heart:
/Fjällmor
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Klart du är stark nog :thumbsup: :D Och här på forumet finns det stöd att hämta! Vet ju inte om du har en partner närvarande, om du har det så är det ett enormt stöd om han/hon är invigd i Barnabokstänket så att ni är två som kan avlasta och peppa varandra! Min man är en riktig "Barnaboksman" och som det känns skulle jag inte klara mig utan honom :heart:

Jag tycker inte att du ska vänta med att styra upp dagarna - gör det direkt, det kommer ni att må bra av båda två! Och styr upp natten när du är redo att kura på allvar. Gör ett schema och inför det - utan att tveka! Vet att det kan kännas lättare sagt än gjort - men vad är egentligen alternativet? Du verkar ju inte vilja fortsätta som ni har det nu :wink:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Åsa R skrev: Jag tycker inte att du ska vänta med att styra upp dagarna - gör det direkt, det kommer ni att må bra av båda två! Och styr upp natten när du är redo att kura på allvar. Gör ett schema och inför det - utan att tveka! Vet att det kan kännas lättare sagt än gjort - men vad är egentligen alternativet? Du verkar ju inte vilja fortsätta som ni har det nu :wink:
Håller med föregående talare här! :wink:
Vare sig du väljer att behålla vagnen eller lägga i sängen.

:D
/Fjällmor
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Ja dagarna håller jag redan nu på försöka styra upp och jag vill att han ska kunna sova i sin spjälsäng på dagen och inte bara i vagnen. Var rädd att jag skulle förvirra honom eller något om jag började buffa innan jag börjat med nattkuren.
Tyvärr har jag inte någon barnabok-sambo så jag får börja själv så kanske han hänger på när han ser reslutat. Så när det är sovdags på dagen kan jag lägga ned honom i spjälsängen och buffa alltså? Han kommer ju fråga massor o massor. Ska jag ramsa på dagen också? Ska jag alltså genomföra typ en SHN men utan ordet natt i ramsan bara?
Han blir inte förvirrad om han får sova ena dagen i spjälsängen och nästa dag vagnas? På dagen har jag honom på mage men på natten när jag inte har koll vågar jag inte ha det utan larm.
Världens vackraste son
Bild
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Kan jag förresten när han är vaken låta honom ligga på rygg i sin spjälsäng och greja på eller blir han förrvirrad då när han lärt sig att ligga i den på mage och sova?
Världens vackraste son
Bild
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vårbebis skrev:Så när det är sovdags på dagen kan jag lägga ned honom i spjälsängen och buffa alltså? Han kommer ju fråga massor o massor.
Absolut! Och ja - han kommer att fråga massor de första gångerna, var beredd på att det kan ta 20-45 minuter allra första gången! Men bara du har koll på buffningstekniken och är uthållig så kommer han snart att förstå vad du är ute efter :D :wink: Tips är att alltid vara konsekvent med "tillrättaläggandet" och "solfjädern" när du lägger honom. Då kan du snart få honom i ro med enbart detta och slipper fastna i buffandet!

Ramsan ska du vänta med till han är 3,5-4 mån. Men du kan börja smyga in den genom att säga den (använd dagramsa utan ordet natt) i samband med att du lägger ned honom i sängen t ex. Men då använder du den inte som ett verktyg för att lugna honom vilket du gör senare i samband med kuren.

Jag har fått svar tidigare att det är ok att växla mellan vagning i vagnen och buffning i sängen, men att du helst ska vara konsekvent med vilken lur han sover var så att det är så lika som möjligt från dag till dag. När du kört kuren använder du ramsan för att lugna oavsett vart han sover så då blir det "renare".

Du kan absolut ha honom på rygg i sängen på dagen, men rensa ur sängen från det som känns "natt" som ev tjockare täcke och sovsnuttedjur osv så att han känner skillnad. I Barnaboken står bra om ensamlek och den kan man mer än gärna förlägga till just sängen :D :D
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Tack för ditt svar Åsa.

Han är ju nu 3,5 månad men ska jag ändå bara använda ramsa när jag lägger honom och inte mer :?: (på dagen)

Så just nu räcker det med att buffa honom till sömns på dagarna utan ramsa och sedan efter att han blivit kurad med SHN så kan jag använda ramsa även på dagen men utan natt?

Kämpar fortfarande med att få till ett bra schema för dagen. tycker det är svårt då det ju ofta kan dyka upp saker. Säg att han ska sova mellan 12-13.30 men kl tolv blir vi bjudna på lunch. Eller hur gör man om man måste åka iväg?

Vi ska snart iväg på en resa till stan 25 mil bort så då blir det ju mest bil och vagn?
Världens vackraste son
Bild
Vårbebis
Kontakt:

Inlägg av Vårbebis »

Fjällfolket kan inte du komma och vara kursledare hos mig ett par nätter efter att du varit hos Anna och lärt upp dig till mästare :lol:
Världens vackraste son
Bild
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"