7 v, har börjat vakna "för tidigt", vad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarika

Inlägg av Sarika »

Hej Jennie,
jag har samma problem med matningen. Och det var samma sak med min dotter. Så jag vet inte om jag är rätt person att råda. Har lagt in en tråd om detta på mat och mage och hoppas på bra tips.

Just nu funkar det bättre i alla fall om jag ligger och ammar. Det jag gjort och gör är; ömma järngreppet, lägger på axel och rapar ofta dvs jag tar kommandot (fast han kanske inte behöver rapa) avbryter några minuter för att titta på något annat eller bara för att prata lite han och jag på tu man hand. Men det blir mycket upp och ned och ibland har jag inte orkat truga på men då visar det sig i dålig sömn då han inte fått tillräckligt med mat i sig. Han släpper också bröstet precis när mjölken rinner till ordentligt så all den fina mjölken kommer vid sidan om :(

Min dotter kräktes inte direkt. Däremot kräks Viggo en hel del men det är lite olika olika dagar. Det blir en hel del byten och trasor som går åt. Det där om spralliga barn vet jag inget om, min dotter och min son är/var lika spralliga när man ammar och hon kräktes inte men det gör han.
Det jag kommit underfund med som funkar lite bättre känns det som i alla fall det är att inte banka honom i baken för att rapa utan jag lägger honom på axeln och går runt så får han rapa av sig själv så att säga. Upplever i alla fall att det då gått lite bättre.

Det är jobbigt när de kräks mycket, mina matvargar kommer då fram och oroar sig för att han inte får tillräckligt i sig och så blir det ju jobbigare då vi måste kämpa ännu mera för att få i mer mat som kompensation.

Viggo tar ännu inte flaskan ordentligt, jag önskar verkligen att vi kunde få till det för jag vill fylla honom extra inför natten. Och det vore skönt som omväxling då det verkligen är hårt arbete när det sprattlas och bökas och han blir arg för att han inte vill ta bröstet, men efter många försök så tar han alltid bröstet ändå tillslut så någonstans är han ju ändå hungrig.

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Tror att de flesta mormödrar har gemensamma släktdrag *fniss*
jennie27 skrev:Hur gör man när bebisen tjurar vid maten? Han äter bra och koncentrerat när han är riktigt hungrig men när det ska fyllas på, trugas eller matas när han inte är utsvulten eller trött blir han rasande och skriker argt när jag försöker insistera.
:oops: :) Kommer faktiskt inte riktigt ihåg om det var så med storebrorsan. Jane krånglade vid bröstet runt 7 veckor när hon behövde större portioner. Jag körde med ömma järngreppet. När hon krånglade och frågorna blev för högljudda så "låtsasrapade" jag henne - dvs tog upp henne till axeln som om hon skulle rapa. När hon hade lugnat sig så körde jag på igen. Så höll jag på tills jag trodde att hon fått i sig, även om hon bara sög några tag varje gång. Efter ett tag så slutade hon och våra brottningsmatcher försvann :D Jag har precis samma mönstrer med Jane just nu, men med flaskan istället för bröstet. Så det kanske kan vara något som "hör till åldern", hmmm...

Kan det inte helt enkelt vara så att han inte vill ha mer när du trugar? Någon gång runt 3 månader så har jag läst om flera som ammar som har märkt att barnen helt plötsligt börjar äta snabbare och mer effektivt, så att matningen går snabbare än tidigare. Då tror man själv att de äter mindre, trots att det inte är så. Gäller kanske inte när han är trött, men annars?

Gällande kräkningar så har jag tyvärr ingen som helst erfarenhet - ingen av älsklingarna har varit kräkiga alls. Men det finns säkert andra som kan dela med sig av pepp och tips kring det!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Kanske är matkrånglandet åldersrelaterat, låt oss hoppas, kanske beror det just nu på att det inte finns tillräckligt med mat i brösten? :shock: :?: Här har jag lite vargar vilket är skitfånigt. Första 10 dagarna hade jag för dålig mjölkproduktion (var sjuk) och tilläggsmatade, sedan dess har jag haft massor av mjölk men det sitter kvar i huvudet.... :( Jag har väntat på den där nedgången vid 8 veckor som aldrig kom då, kanske är det den jag upplever nu?? :?: :? Jag har tilläggsmatat 200 ml två dagar i rad nu, för bara fyra dagar sedan fick jag fortfarande gå upp på småtimmarna och pumpa för det kände som brösten skulle spricka :!: Kan det gå så fort när efterfrågan ökar?? Kom nämligen på att då han är 11 dagar före BF så är hans egentliga 8 veckor nu. Fast det kanske är helt individuellt?

Men det är frustrerande när man vet att han kan tömma brösten ordentligt (helt nytt för mig här) om han jobbar, men bara bråkar i stället. :( Man vill ju så gärna att ens lilla älskling ska få tillräckligt i sig.

Det där med att suga tre drag och sedan vrida bort huvudet så hela bebben blir marinerad i mjölk känner jag också igen.... :roll: :wink:
Har förstått att det blir ännu värre runt 5 månader när de blir lättdistraherade och släpper bara någon pratar i närheten. :roll:
:wink:

Jo, jag tror också att Vilhelm äter snabbare nu än för bara någon vecka sedan, bara jag som inte hängt med riktigt.

Åter igen en jobbig läggning då vi kom hem sent och han sov i vagnen till 20, men nu har han fått fullt program och klockan är 21.40 så han borde däck i sängen inte kämpa så. :cry:

Hoppas att ni får en bra natt!
/Jennie
En goding till son född 0603 :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Man kan behöva gå undan i lugn och ro. Och verkligen "tjata", med bröst, s k rap (som man bryter med som om det vore nödvändigt), bröst igen, tjat igen, osv osv, uthålligt och lugnt. Tills man kreverar. Då kan en paus på tio minuter - en kvart göra all skillnad, för båda parter :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"