Mera om flämtandning

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Mindy

Inlägg av Mindy »

TACK Cecilia S för positiv peppning! :D :thumbsup:
Just nu känns allt nedåt. Jag är så förkyld att jag lever på nässpray har feber och ingen ork... :cry: så träningen ligger på is.
Hade du tränat mycket innan? Jag har hållit mig kring 10 min/dag i badkaret på kvällen.

Har också tänkt på det här med avslappningen och inser att vissa ställningar blir ratade på en gång just för att om man t ex ska stå på knä så borde det vara VÄLDIGT svårt att vara avslappnad i de nedre regionerna :shock: .

Jag blir också så f-bannad på MVC :twisted: Jag tog upp profylaxen och Anna Wilsbys nya bok och undrade varför man överhuvudtaget inte förbereds inför förlossningen så sa hon att andas gör man ju naturligt :roll: men däremot kan det vara bra att öva avslappning.

Andas gör man ju, men inte på rätt sätt och både det och avslappningen hänger ju intimt ihop. Jag har skrivit det i en annan tråd men säger det igen angående krystningen. Det är SKANDAL att de säger att man ska skita ut barnet. :twisted:

Tack igen, jag känner mig uppmuntrad! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

Tack själv, det gläder mig :D ! Men det låter riktigt jobbigt att vara förkyld och höggravid... Hoppas du kryar på dig snart.

Apropå andningsträning så körde jag också 10 minuter per dag. Det räckte bra :D :D !

Min man är lika fascinerad som jag av profylaxen. Efter förlossningen frågade han en "chefsbarnmorska" (som höll föreläsning för folk som snart skulle föda på sjukhuset) varför de inte nämnde profylax som smärtlindring. Så beskrev han våra erfarenheter för henne. Hon blängde ilsket på honom och svarade "det GÖR ont att föda barn", blängde sedan på mig och sa "ELLER HUR???" Helt otroligt, tycker jag :shock: :shock: . Undrar vad hon hade för egna erfarenheter.

I boken "Att föda utan smärta" av Adine och Pierre Vellay (lånade den på biblioteket. Ganska krånglig, men vittnesmålen från kvinnor som använt metoden var lättläst och mycket uppmuntrande) skriver de om vikten av att man inte blir uppskrämd. Då blir det så mycket svårare att slappna av och köra sin grej. Mitt råd är att slå dövörat till om du hör någon så mycket som knysta om smärta :wink: :!: .

Jag tog även lite akupunktur (hjälper bl a till att slappna av, tyckte det var superbra) och drack hallonbladsté :) . Det sistnämnda påstås vara en gammal barnmorskekur för att stärka livmoderns arbete under förlossningen och sägs även ha lindrande effekt. Kan inte svara på vilken effekt téet hade, men det finns en del skrivet om det på webben.

Å nu blev det så där långt inlägg igen... Beklagar :oops: ... Men det här ämnet är ju så fascinerande :lol: !
Mindy

Inlägg av Mindy »

:lol: Hallonbladste, ska införskaffas nu när kaffe ändå får stå tillbaka. :lol:

Är inte förvånad över barnmorskans kommentar. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Hej alla!

Ja, vad inspirerande läsning du gav oss, Cecilia S! Stort tack även från mig. Det är precis sånt man behöver läsa och bli peppad av!

En fundering: jag tror att jag kommer att vilja vara uppe en hel del och röra mig under öppningsskedet, men då kan man ju egentligen inte slappna av i hela kroppen på samma sätt som om man ligger/sitter. Är det viktiga att man under värken är helt avslappnad i mun, mage, underliv och ben eller måste man sträva efter avslappning i hela kroppen :?:

Förra gången trivdes jag med att hänga över gåstolen. När värken kom klamrade jag mig fast med händer och armar i gåstolen, vilket gjorde det möjligt att samtidigt låta resten av kroppen hänga avslappnat. Det funkade fint upp till sju cm, men sen hamnade jag i ryggläge när de tog hål på hinnorna och fastnade därefter i sängen med lustgasmasken. Hade inte kännedom om profylaxandning den gången, så min fråga nu är om det kan funka att fortsätta hänga över en gåstol i slutet av öppningsskedet med hjälp av lättandning, eller om lättandning under de arbetsamma sista centimetrarna funkar bäst i liggande, dvs så full avslappning som möjligt i hela kroppen? Eller är det helt individuellt? Vore intressant att höra lite erfarenheter kring detta med ställningar :!:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

:D Å tack, vad roligt att höra :D !

Apropå avslappning tror jag det är väldigt individuellt vilka positioner som funkar. Som svar på frågan så tror jag att man behöver slappna av i alla delar av kroppen, eftersom en spänning så lätt fortplantar sig :idea: . Om man vill vara upp och röra sig kan man kanske se till att ha nära att sätta sig när en sammandragning kommer, i alla fall mot sluttampen.

En väninna till mig, som också tillämpat profylax, berättade att hon satt i duschen med varmvatten strilande över sig och flämtandades. Det gick nästan för bra, sa hon. När hon ringde in till sjukhuset tyckte dom att hon lät alldeles för lugn :shock: för att vara nära en förlossning och bad henne återkomma senare. När hon lagt på luren började krystvärkarna :shock: ! Hon lyckades hålla sig från att krysta tack vare flämtandning hela vägen med bil in till sjukhuset. Så fort hon spände sig gjorde det ont och så fort hon slappande av och flämtandades gick det bra. (Det var första barnet, därefter har hon fött två till med profylax som utmärkt hjälp).

Själv tyckte jag att det funkade ganska bra att stå och hålla sig i något, ända tills jag då råkade spänna mig… Då kändes det som om jag var oceaner från någon plats där jag kunde sätta mig ner :( . :idea: Fast då kan det vara bra att veta att sängen med benstöd kan vara till hjälp att slappna av igen - man kan alltid komma tillbaka på banan igen. Själv hade jag stor nytta av min man som coach här :thumbsup: , för att hitta rätt igen :D . Det var han som såg till att jag fick benstöd och han sa till mig att släppa lustgasen och börja flämtandas igen. Själv blev jag lite passiv när jag började spänna mig. Men så fort jag var igång igen med flämtandningen så kände jag att jag hade koll på läget. Skön vändning :lol:!

Som någon skrev i en annan tråd, det verkar som om profylaxandningen kan medföra ett snabbare förlopp. Livmodern får arbetsro. Möjligen är det inte lika viktigt att stå upp så mycket som möjligt av just det skälet :idea: :roll: . Alltså, om man behöver halvligga för att slappna av så tror jag inte man behöver oroa sig för att sacka förloppet. Att inte flämtandas tror jag bromsar betydligt mer :evil: . OBS! Mina egna funderingar, vet inte vad experterna säger :wink: .
T.P

Inlägg av T.P »

det står i "att föda utan smärta" att när man är öppen CA 1-3 cm kan man vara uppe och röra på sej som vanligt..
att man efter det ska försöka återvinna ett maximum av krafter på ett minimum av tid..
och att hålla buk och bäckenbotten totalt avslappnad..för att undvika tryck mot livmoderns sidoväggar och nedre del (kanske kan vara svårt att göra om man står upp)

jag var själv uppe och gick..satt sen på en pall halva förlossningen..önska att jag hade sparat på krafterna för jag var totalt slut.(men barnmorskorna tjata om hur bra det var att vara upprätt så jag satt kvar)= spände mej hade ont.men då visste jag ju inget om ngn profylax...denna gång hoppas jag på att ligga i sängen fast med ryggstödet uppe så man sitt/ligger plus att vara kopplad till ctgn eller va det nu heter så min sambo och vän kan hålla koll på värkar osv..då det är viktigt att börja profylax andas INNAN värken börjar..

tror oxå som cecilia att det är viktigare att slappna av och andas bra än att gå runt..men man märker vad som funkar för en själv när det är dags..

ska bli så spännande att få höra era förlossnings berättelser sen..för det får vi väl :wink: :D

hallonblads the..hade för mig att det stimulera amningen/mjölken oxå??
mvh t.p
barn födda 04/06/08
Lillsprudlis

Härligt att höra att så många tror p&a

Inlägg av Lillsprudlis »

Har nu suttit och läst på denna hemsida i tre timmar nu, säger min man. :lol:
Men jag kan inte sluta och klockan är sen. Blir så lugn och peppad av att höra alla era berättelser och hur ni, liksom jag, ligger i hårdträning. Skulle se om jag kunde få svar från min guru Anna.W men har hittat svaret av en annan i detta suveräna forum. Det gäller hur man får till sig syrgas en när man ligger där och ytandas. Hon skrev att hon hade tagit syrgasen mellan kontraktionerna. Har ni annan erfarenhet?
Tack Cecilia för alla dina goda råd! Jag har tränat att andas endast genom näsan ska nu prova att andas ut genom munnen vid ytandningen.

Kramar till er alla!
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hej kära du :lol: Tackar för epitetet :oops: och förlåt att jag missat dig :!:

Kastar bara in en syrgaskommentar: det hade varit en nåd att stilla bedja om, men sådana djur fanns inte på min tid. Man fick skaffa sig sitt syre själv och det gjorde jag genom att andas in (genom näsan) tills lungorna var sprängfyllda och blåste sedan ut fort och häftigt med öppen mun, och så in igen. Kör man sex sådana omgångar på varandra brukar syretillförseln verkligen kännas och pigga på :!:

:D Varmt välkommen är du :heart: och LYCKA TILL :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lena

Inlägg av Lena »

Tjena alla!

Och tack cecilia och t.p för synpunkter på min fundering om ställningar under öppningsskedet. Det var väldigt värdefullt att reflektera över detta lite, jag har liksom varit fast i gamla tankebanor att röra mig och inte fastna i sängen, men inser nu att med andningstekniken kanske det kommer att kännas annorlunda denna gång hur man vill göra. :wink: Man får väl som sagt känna efter i stundens ögonblick :D Det ska bli så spännande. Vi är ju några här på forumet som närmar oss detonationsdatum med stormsteg, hehe :lol:
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Tack Anna för ditt varma välkomnande! och tack för ditt svar.
:D
Menar du att du inte tagit någon syrgas alls när du fött dina barn? Enbart dragít djupa andetag mellan sammandragningarna?
Läste att man slutade att ge profylaxutbildning på 80- talet för att så många mödrar hade börjat hyperventilera, kan det verkligen vara den egentliga orsaken? Vad kan jag tänka på för att inte börja hyperventilera när jag ytandas?
Måste få passa på att uttrycka min irritation :shock: över dessa "föräldrarutbildningar". Det talas så mycket om själva förlossningsförloppet, vilket naturligtvis är bra, och man talar om alla olika typer av smärtlindring allt från akupunktur till EDA men INTE ETT ORD om att det finns en andningsmetod som har hjälpt så många kvinnor att underlätta sitt födande. Vad beror allt detta på????? :? Vill andra kvinnor (barnmorskor) att man ska HA så ont som möjligt?! och det enda som är "godkänd smärtlindring" är den de på sjukhuset kan erbjuda? Nej, man blir upprörd!

Soliga kramar!
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

:lol: Hoppas ni skriver och berättar sedan om era förlossningar när de små sötnosarna har kommit :lol: ! Ser fram emot att höra om era erfarenheter från flämtandning m.m., när ni hinner skriva en rad :lol: .

Apropå Lillsprudlis funderingar till varför sjukhusen är så snabba med ryggbedövning nuförtiden, har min man en tes. När vi var på förlossningen hörde vi en hel del hojtade från rummen intill pga smärta. "Epiduralen måste vara en arbetsmiljöfråga för personalen", sa han :roll: . "Det måste vara jobbigt när alla har så ont". Vi fick det delvis bekräftat av en avdelningschef som sa att det krävs mindre personal på rummen med epidural... :evil:

Eftersom profylaxen kräver regelbunden träning före förlossningen är det min gissning att MVC tar den enkla vägen dom också, precis som sjukhusen :x . Men dom kunde väl åtminstone göra oss tjänsten att nämna profylaxen!?? En del blivande mammor tror t ex att dom ska andas djupt under sammandragningarna, eftersom MVC sagt lite svepande att "det är viktigt att andas under förlossningen"... :twisted:

Det är skandal, eftersom profylaxen är en så god hjälp för att ge - inte bara mamman - utan inte minst barnet en skonsam förlossning.

Till sist tror jag att inte ens de som håller kurser i profylax alla gånger törs sticka ut hakan och verkligen propagera för det :evil: . Eftersom det kräver träning, eftersom man kan råka tappa flytet (som jag gjorde ett litet tag under min förlossning) och eftersom en del, t ex pga riktigt dåliga erfarenheter av tidigare förlossningar, kan ha svårt att få det att funka.

Ursäkta mitt utbrott, men vi blev så förskräckta av allt vi hörde på sjukhuset, det bara bubblar fram nu... :oops:
Cecilia_S

Inlägg av Cecilia_S »

:lol: Hoppas ni skriver och berättar sedan om era förlossningar när de små sötnosarna har kommit :lol: ! Ser fram emot att höra om era erfarenheter från flämtandning m.m., när ni hinner skriva en rad :lol: .

Apropå Lillsprudlis funderingar till varför sjukhusen är så snabba med ryggbedövning nuförtiden, har min man en tes. När vi var på förlossningen hörde vi en hel del hojtade från rummen intill pga smärta. "Epiduralen måste vara en arbetsmiljöfråga för personalen", sa han :roll: . "Det måste vara jobbigt när alla har så ont". Vi fick det delvis bekräftat av en avdelningschef som sa att det krävs mindre personal på rummen med epidural... :evil:

Eftersom profylaxen kräver regelbunden träning före förlossningen är det min gissning att MVC tar den enkla vägen dom också, precis som sjukhusen :x . Men dom kunde väl åtminstone göra oss tjänsten att nämna profylaxen!?? En del blivande mammor tror t ex att dom ska andas djupt under sammandragningarna, eftersom MVC sagt lite svepande att "det är viktigt att andas under förlossningen"... :twisted:

Det är skandal, eftersom profylaxen är en så god hjälp för att ge - inte bara mamman - utan inte minst barnet en skonsam förlossning.

Till sist tror jag att inte ens de som håller kurser i profylax alla gånger törs sticka ut hakan och verkligen propagera för det :evil: . Eftersom det kräver träning, eftersom man kan råka tappa flytet (som jag gjorde ett litet tag under min förlossning) och eftersom en del, t ex pga riktigt dåliga erfarenheter av tidigare förlossningar, kan ha svårt att få det att funka.

Ursäkta mitt utbrott, men vi blev så förskräckta av allt vi hörde på sjukhuset, det bara bubblar fram nu... :oops:
T.P

Inlägg av T.P »

hmm blir lite fundersam när du skriver att man inte ska djupandas under värkar..på profylaxen lärde vi oss att under latens fas ska man djupandas under värk..när man är öppen ca 1-3 cm.. :) el kanske jag missförstod dej

i övrigt tror jag som dej :wink:
barn födda 04/06/08
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Fy, man vill inte veta!! :shock: Ja, Cecilia man undrar vart vi är på väg? Jag ska ha med mig en doula när jag ska föda eftersom jag har så dålig tillit till sjukvården (har själv jobbat där).Hoppas jag inte för över någon oro på någon annan nu, min brist på tillit får stå för mig. Min doula är min bästa vän och barnmorska. Nu är hon bortrest i några dagar men vi ska träffas tillsammans med min man i slutet på veckan. Jag ska fråga henne hur hon ser på detta med informationen om andningsteknik.
Ang din fråga T.P så har i alla fall jag läst mig till i "Att föda barn utan smärta" att man djupandas och slappnar av i början när sammandragningarna börjar dvs i början av öppningsskedet, men sedan börjar man med ytandningen (flämtandningen) när sammandragningarna kommer tätare och är mer intensiva. Man kan börja med ytandningen tidigare också bara för att bekräfta för en själv att det verklige fungerar. Men man bör ju spara sina krafter. Viktigt är också att påbörja ytandningen strax innan kontraktionen börjar.
Ja, hoppas ni alla vill dela med er om era erfarenheter efter förlossningen. :)
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Lillsprudlis! :D

Jag hade en helvetesförlossning den första gången. :cry: Visste inget om profylax då. Ingen berättade ju om det :!: Det tog över ett år innan jag ens kunde tänka tanken på en ny graviditet. :shock: Läste Barnaboken, och eftersom AW har rätt i så mycket annat, så varför skulle hon inte ha rätt ang. profylax också :?: resonerade jag. :wink:

Så jag läste på, och blev gravid. Gick kurs, och övade som besatt en timme om dagen.
Och så gick jag på Aurorasamtal, eftersom skräcken trots allt satt i.
Jag frågade henne om varför det inte längre lärs ut profylax. Hon svarade att det på den tiden till slut kommit så många olika varianter på profylax, att barnmorskorna istället valde att sluta lära ut det helt :evil:
Inte klokt! :twisted:

Vill du ha min profylaxförlossningsberättelse, så skicka mig din mail-adress! :D Det var något helt annat att jobba MED sin kropp istället för emot, det kan jag lova, trots sätesbjudning!
Jag klarade av förlossningen utan smärtlindring, enbart en akupunkturnål för avslappning, men den sattes så sent, att den inte hann verka.
Jag tog ingen lustgas (men det kanske är ren syrgas du menar?) eftersom jag trodde jag skulle bli snurrig och ofokuserad av den.
Men de sa på kursen att OM man skulle ta lustgas, skulle man ta den i början av värken, tills mitten, då skulle man släppa den.
Har du sett på www.growinlife.com hemsidan? Läs där under specialteman, och vidare under träning och förberedelser inför förlossningen. Där står det massor av bra övningar, och hur man ska andas i de olika skedena!

Ang. hyperventilering hände det inte mig, men det kan vara bra att ha med en papperspåse att andas i, det lär hjälpa.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"