Hej Lillsprudlis!
Jag hade en helvetesförlossning den första gången.

Visste inget om profylax då. Ingen berättade ju om det

Det tog över ett år innan jag ens kunde tänka tanken på en ny graviditet.

Läste Barnaboken, och eftersom AW har rätt i så mycket annat, så varför skulle hon inte ha rätt ang. profylax också

resonerade jag.
Så jag läste på, och blev gravid. Gick kurs, och övade som besatt en timme om dagen.
Och så gick jag på Aurorasamtal, eftersom skräcken trots allt satt i.
Jag frågade henne om varför det inte längre lärs ut profylax. Hon svarade att det på den tiden till slut kommit så många olika varianter på profylax, att barnmorskorna istället valde att sluta lära ut det helt

Inte klokt!
Vill du ha min profylaxförlossningsberättelse, så skicka mig din mail-adress!

Det var något helt annat att jobba MED sin kropp istället för emot, det kan jag lova, trots sätesbjudning!
Jag klarade av förlossningen utan smärtlindring, enbart en akupunkturnål för avslappning, men den sattes så sent, att den inte hann verka.
Jag tog ingen lustgas (men det kanske är ren syrgas du menar?) eftersom jag trodde jag skulle bli snurrig och ofokuserad av den.
Men de sa på kursen att OM man skulle ta lustgas, skulle man ta den i början av värken, tills mitten, då skulle man släppa den.
Har du sett på
www.growinlife.com hemsidan? Läs där under specialteman, och vidare under träning och förberedelser inför förlossningen. Där står det massor av bra övningar, och hur man ska andas i de olika skedena!
Ang. hyperventilering hände det inte mig, men det kan vara bra att ha med en papperspåse att andas i, det lär hjälpa.
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.