I & ur sängen?

J och Å

Inlägg av J och Å »

annawahlgren skrev::D VA :!: Kors i Göta kanal :!: :!: Det funkade :!: :!: :!:

Nu ramlade jag av stolen. (Vem ramsar :?: :lol: )
Lyckades jag nu då??????

Stolen är framtagen, datorn står precis utanför hans dörr. Men pappa får ta en bok och läsa koncentrerat.

Ska bli intressant med öppet ut, tror aldrig han har somnat så, men han är ju faktiskt en stor kille nu, som snart ska få två små att pyssla om.

Får se om han kan ta sig i också, han är lite kortirocken, men vig som en gymnast.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

DET FUNKAR, NU FATTAR JAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

TACK SÅ :heart: MYCKET KIT
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
J och Å

Inlägg av J och Å »

Jaha

En och en halvtimmes ur och isättning i sängen. Inte en blund. Börjar bli rätt trött på detta nu.

Vad göra?
Gäst

Inlägg av Gäst »

J och Å skrev:Men vaknade innan 1½ tim och var ur och sprang och kollade dörren,
:idea: Det är HÄR du ska möta med bus - inte när han trixar vid nattningen!
Kit

Inlägg av Kit »

J och Å skrev:DET FUNKAR, NU FATTAR JAG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
KLANG OCH JUBEL FÖR DIG, ÅSA \:D/ OCH FÖR DIG, ANNA! \:D/

Får jag lägga mig i lite, för vad det kan vara värt? 8-[ Lille Karl verkar inte vara så värst trött vid middagsluren, kan det vara därför han är så aktiv? Kunde kanske luren senareläggas en halvtimme?

Sedan funderar jag på, att om pappa sitter på stol utanför dörren, som Anna föreslår, med riktigt stora öron :lol: hinner han inte då ramsa innan lille Karl tagit sig ur sängen?

Från min horisont tycks det som att Karl tycker att det här med dörren har blivit något roligt, eftersom han gick dit även på morgonen och stod och kikade bakom dörren. Kan det vara så?
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Vill inte förvirra med fler råd, men... Får jag komma med en fundering?

Min äldsta hade i den åldern en tendens att bli övertrött, med stor livslust antogs även denna känsla och följaktligen busade hon glatt vid middagsluren
:roll:

Det som funkade då var att tidigarelägga luren! Jag la henne en halvtimme tidigare och vips så sov hon så gott :sleep: utan läggningsbus... :heart:

Detta har också varit ett ypperligt verktyg att tas fram vid behov under mina år på förskola.. :wink:

Hoppas jag inte virrat till det för er nu, lycka till!!!

/fjällan
J och Å

Inlägg av J och Å »

Dagens rapport.

Igår kväll klev han ur två ggr. Pappa nattade, efter första ggn satte han sig i dörren så Karl såg honom. Klev ur en gång till och somnade sedan. I morse väckte vi honom, sov som en stock.

Idag la vi honom en kvart senare. Kan ju bara säga så här att efter 45 min hade pappa solfjädrat honom till sömns.

Börjar bli väldigt trötta på detta nu. Är han verkligen trött halv tolv. Innan detta började har han alltid visat tecken på trötthet, gnuggat ögat osv. Men nu ser vi inte en skymt av att han skulle vara trött.

Hur mkt sover egentligen 2 åringar, dag och natt?
Karl sover sina 12 timmar natt. Fram tills nu har han sovit 1½ tim på dan.
När sover andra 2 åringar sin middagslur.

Idag väckte vi efter 45 min. Lite seg, drog sig en stund och på bra humör. Så sömnen behöver han, frågan är bara hur vi bryter detta?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Haha, lille Karl :lol: Nu ska vi röra till saker ytterligare... :lol: :lol:

Dagens förslag: ge honom en BOK att "läsa" i, när han läggs för dags"vilan", och tala om med läskigt inlindat gullig röst (som vibrerar av beslutsamhet) att nu är han så STOR :roll: så nu kanske han vill LÄSA lite innan han somnar, precis som STORA människor brukar göra. Han ska ju snart bi STOREBROR och allting så nu är faktiskt dags att han får göra lite STORA saker." Bla bla. Och gå, utan ramsa :idea:

Välj en bok som verkligen är "lättläst", med stadiga pärmar och sidor. Införskaffa en ny, är mitt förslag, och reservera den för sängläsning :wink:

Det jag tänkt mig är att han ska somna som en gris när han "läst" färdigt. Smidigt kan man senare låta honom bestämma själv, i praktiken, om han ska sova eller inte, men ligga sängen ska han :!: Vila behöver han i vilket fall. Men jag håller en femma på att han somnar inom tio minuter :shock: :lol:

Emotser med spänning den rafflande fortsättningen :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
J och Å

Inlägg av J och Å »

Helt otroligt.

Sade till den ömma fadern idag efter luren att "Karl är ju så stor nu att han nog vill ha ngt att pyssla en stund med för att varva ner innan han sover"

Men lustigt nog hade vi inte en tanke på en bok. Hur dum får man va? Hur dum som helst!

Karl har nästan alltid norpat med sig en bil eller kloss eller ngt vid middagsluren. Men sen han började hoppa ur har vi tagit bort allt roligt i rummet för att han inte skulle lockas. Men det hade kanske varit smart att låta honom ta med ngt, och vad kan vara bättre än en bok. Det är ju så en annan gör.

Fick faktiskt hem två böcker idag från bokklubben som handlade om djur. Det hade varit perfekt, tyvärr så är det inte hårdpapp utan vanligt papper. Han får hålla tillgodo med djurboken i morgon(mamma är ensam utan bil) så inhandlas ny till på lördag.

Vad spännande det ska bli. Idag hann pappa knappt sätta sig på stolen innan han var ur sängen. Och det är ju verkligen inte meningen att man ska solfjädra en son stor kille vid middagsluren.

Eftermiddagen spenderades ute hos mormor och morfar, med korvgrillning. En nöjd och glad Karl sitter nu i badet med pappa.

Rapporterar vidare i morgon.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"