Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

Inlägg av Katarina-Mamma duracell »

jaha då uppdaterar vi oss lite då.

idag var vi till bvc, 8420gr och 70cm var vår lilltjej. Men viktkurvan dalar stadigt och naturligtvis var det lite ojjande om att hon inte vill äta pure. Men vad gör man, tvinga barnet att svälja? nä knappast, men de tyckte att jag borde truga lite mer än nu.
i övrigt har vi inte ändrat mycket på schemat, lilltjejen gillar att sova, till skillnad mot storebror :D
Mamma till två barn som får Emil i Katthult att blekna

blogg om pyssel och allt därtill: krumelurans.blogg.se
Mia79

Inlägg av Mia79 »

...
Senast redigerad av Mia79 den tor 06 apr 2006, 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

oj va skoj!!! :o Får jag vara med...? :wink:

Min Lillprins har sovit så gott, så gott med hjälp av verktyg, schema och attityd...men efter 3:e mjölkstockningen (!) och påföljande dunderförkylning hos lille herrn havererade nattsömnen :cry:
Så från och med ikväll kurar vi :P

Håll tummarna :!:

Min sömntutas schema-

8.00 God Morgon! Ammas frukost i storsängen...kärt återseende! :heart:
Ensamlek på filten i vardagsrummet (hans favoritplats då han ser fjällen genom fönstren!)

9.30-10.15 Sova i vagnen

10.30 Lunch! Hemlagad mat (motsvarande en 8-månburk) + halv banan och halvt rivet päron + vatten.
Busa/leka/social delaktighet (kasta tvätt är jätteskoj! :lol: och göra eld i vedspisen..)
Ammas...mer myza än mat..

12.30-14.30 Sova i sängen eller vagnen

14.30 Mellis med syskonen! Gröt på 2 dl vatten + halv banan/halvt päron/halv burk fruktpuré
Göra läxor med syskonen. Hjälpa till i köket. Laga mat. Skura badrumsgolvet med tidningspapper och stapla (läs: riva ner) vedträn i köket. Hur skulle vi överleva utan honom...? :wink:

16.15-17.00 Sova i vagnen

17.15 Middag hela familjen! :heart: :heart: :heart:
Hemlagad mat eller 8-månburk + frukt + vatten
Busa/leka/mysa med syskonen och pappa

19.00 Kvällsgröt! Gröt på 2 dl vatten + en matsked puré + 1,5 dl välling i mugg....(var får allt plats... :?: )

19.15 Bada/massage med pappa!

19.45 Ammas!

20.00 Godnatt Lotass! :-({|=

Dagarna fylls av många bus och skratt, han förstår vad man säger den lille mannen! :lol: Han sitter själv, försöker krypa och pratar massor =D> men tänderna behöver man då inte för att tugga mat!

Sitter nu här och njuter av att min lillprins sover så gott i sin säng första kvällen på kuren :!: \:D/ :heart: =D>

Det är nästan för bra för att vara sant... :-k

/fjällan
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Inte så konstigt att det värker lite i ryggen:-)
Min lille väger nu 9,4 kg och är 74 lång... brås inte alls på mig 8) Mest på sin 1,92 pappa :D :D

Annars bajsas det ofta här med och jag får knappt plats med honom i handfatet för att skölja av :oops: :oops: mkt våtservetter förbrukas hrä hemma:-)

Han äter otroligt mkt, har god aptit.
Och vill sova längre på morgonen, vill inte vakna förrän 9, (får dock välling fortfarande 6)

Kram på er
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

hej!
Idag var det en stort leende mamma som fick lilltjejen att faktiskt äta gröt. Antar att om man lagom hungrig så kan det vara riktigt gott. Fick in mer än en sked i munnen som faktiskt stannade kvar :D :D :D

I övrigt är det att kana på mage som gäller, hon far på som en liten orm över golvet,och kämpar för att klara av att krypa på alla fyra. Två tänder som ska borstas har vi också, men det är däremot lite smått hopplöst, åtminstone om inte hon själv får hålla borsten och tugga på den :D

alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Alltså tänder... Det känns Vääääldigt långt borta. Inte en tand i sikte. Men massa massa dreggel.

Och här hasas det med bakåt bakåt bakåt och STOPP, sen vänder han och hasar bakåt igen. Han sitter som en kung. Och vill lägga sig ned på magläge från sittläge.
Och älskar sin gåstol... Tyvärr har vi för "små" ytor så han krockar ofta...
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

oj sitta, det är min lilltjej dålig på, i barnmatstolen går det bra, men på golvet, nä då faller hon som en fura med huvudet först i golvet. men vi tränar, det är roligt att öva tillsammans med storebror som rullarboll över golvet, så hon sitter på golvet framför mig och brorosan sitter mitt meot och så rullar de boll tillvarandra.
Tur att storebror älskar sin syster

ambra

Inlägg av ambra »

Men vad ääääääär det som är tokigt :?: I den tidigare långa tråden vi skrev i bestämde vi ju, lite inofficiellt sådär, att vi skulle blunda för åttamånadersångesten, att inte låtsas om den stora elefanten i rummet, typ. Men nu börjar jag dock undra. Lillen kan bryta ihop fullständigt - för absolut ingenting :!: :? T ex om jag råkar försvinna ur hans synfält en sekund eller om han sitter och äter kan det t ex plötsligt komma ett illvrål med stora tårar som överumplar oss båda, tror jag. Mycket verkar väldigt "jobbigt" för honom, kommer inte på något annat sätt att beskriva det.

Tänder ser jag i ärlighetens namn inte ens skymten av, så jag tror inte det gör ont i munnen direkt. Han har visserligen varit lite dålig med feber och snorighet, men det är svårt att veta vad som är vad :!: Sömnen har inte påverkats, än i alla fall.

Har ni några kloka tankar om detta :?:
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Katarina-Mamma duracell
Kontakt:

har du kollat att lillen inte har ont i öronen?
vår lilltjej höll på sådär att det kom riktiga ångestattacker för några veckor sedan, och då hade hon öroninflammation. oavsett, släpp inte in vargen :D
Vår lilltjej sover bra på nätterna, men hon sover i samma rum som storebror, som inte har lika lätt att sova eller snarare att somna, och nu har lilltjejen börjat vakna när han gråter och krånglar på kvällarna. Nu funderar vi på att låta henne få eget rum istället, så att hon inte lär sig kvällskrånglet av storebror. Vad har ni för åsikter ifrågan? Är det dumt av mig att tänka så?

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Jag måste erkänna att det är väldigt gnälligt och ledsamt här också :cry: :?

Hm :?
Det går över :wink:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ambra

Inlägg av ambra »

Här kommer lite nya siffror :!: Lillen är nu 7,5 månader, väger 9,5 kg och är 72 cm lång.

BVC tyckte att det var dags att börja ge två mål lagad mat nu ( i stället för gröt till middag), så vi börjar med det idag. :D

Lite gnälligt är det fortfarande här, men det känns som att det bara är att gilla läget - vi gör ju liksom allt vi kan - kan man göra mer än så :?:
Ambra
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej hej,

När jag kollar på andras scheman så kan jag tycka att vi har ett mål mat för "lite"

Ambra, hur ser det ut för er... vi har ju kört relativt lika tidigare...

För mig ser det ut så här

6,30 Välling 250 ml
10 Gröt 1,5 portion plus frukt, banan osv
13 Lagad mat med små bitar, motsvarande 8 månadersburk, vatten, frukt
15 Mellis frukt
16.30 Lagad mat lite mindre portion plus frukt, ibland gröt beroende på hungern
19 Välling 300 ml

Ska man tajta ihop målen och klämma in ett mål mat till???
Vad är "normalt", standard??

Han verkar glad och sover bra. Men viktigt att han blir mätt.

Kram
ambra

Inlägg av ambra »

:D Inte serverar du för lite, Alfsmamma :!: :D Vårt matschema ser ut så här:
7 välling 220 ml (ibland dricker han bara 100 ml)
9.30 gröt
12.30 lagad mat + frukt
16 lagad mat + frukt
19 välling 220 ml (här har han börjat "inte vilja ha"... i kväll blev det tex bara 50 ml)

Att lillen vägrar vällingen är ett STÖRANDE moment för mig, av någon anledning, kan inte förstå varför, men ja ja, han får väl ha det som han vill då...

Ang ett extra mål mat - en del har ju två mindre mellanmål, men jag vet inte hur man får ihop det schemamässigt. Själv tycker jag det är bättre med fem stadigare mål med 3-3,5 timmar emellan :!:
Ambra
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Jaha :?
Jag vill bara in och säga att någon form av ångest har krypit in här. :cry:

Sover för korta dagslurar, trött trött trött. :x Klängig, fruktasvärt gnällig och mammig. :cry: Och det värsta somnar inte på kvällen som hon brukar. ](*,) Har nu vaknat och skrikit rejält fyra gånger på 1 ½ timme. Trist. Undrar hur natten blir. :?:

Dessutom bajsar hon fortfarande så där JÄTTEMYCKET, hon är såååå röd i stjärten. :shock: Det gör så ont på henne. :cry: De senaste nätterna har jag fått bytt bajsblöja Två gånger. En när jag går och lägger mej och en ungefär vid fyra-fem.
Usch! :!:

Så har hon feber, igår upp till 40.5 grader, sen i söndags. :(
Idag har det bara gnällts, bytt blöja och jobbats med både mat och sovtider. ](*,)

Nu blev det mycket gnäll :oops: men vad har man inte ett kackelforum till?

Ha det bäst

:heart: Kram Carina

PS Nej, jag tycker absolut inte Alf äter för lite DS 8)

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ambra

Inlägg av ambra »

Olyckligt även här... lillen vill inte vara själv, gråt och gnäll, stånk och stön. Han tycker att det är såååå synd om honom, men det är det ju inte :wink: . Han vill dock sova oftare än de två lurar jag serverar honom (kanske för att han vaknar så tidigt just nu), han blir trött redan under promenaden till storebrors dagis och somnar i vagnen. Jag låter honom sova en stund, faktiskt, och låter långa luren bli 1,5 timmar istället för 2.

Vad jobbigt med röda stjärten och feber för lilltjejen :cry: . Lillen hade också hög feber i två omgångar på 5 veckor och det var så himla långdraget, ville aldrig ge med sig. Hoppas hon kryar på sig snabbt :!:
Ambra
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"