Hej,
nejmen oj hur kunde jag missa ditt svar, ber sa mycket om ursakt.
Nu ar jag har.
Är det vanligt att bebisen fortfarande frågar såhär långt in i SM?
Japp, sa kan det vara. Fraga far man, ligga och smaprata for sig sjalv med. Man har ju ratt till ett privatliv aven om man ar liten.

Ar man ledsen daremot blir man bjussad pa en ramsa for att overtyga. Min andra alskling slutade aldrig att fraga pa eftermiddags lurarna, de andra lurarna var hon ok med.
Funderar på att lägga henne i spjälsäng från 4 mån, ar det bra?
Ok, ingen sang emellan nar ni val byter till spjalis. Direkt till spjalis. Varfor vill ni byta fran vagnen? Den brukar funka fint tills liten kan sitta upp. Enklare att vagna bort mal i vagn. Annars far man buffa eller rycka i spjalis vilket ar mera jobb. Men det gar.
Vilken leder mig till nasta fraga.
Kan jag ge smakprov vid flera måltider? Och kan jag börja mata på mer än ett par teskedar per gång?
Ja och ja. Vill liten ha mat (mina var matvrak fran borjan ocksa) sa mata pa. Det kommr ut i nan ande om det ar for mycket.

Ta hand om lilla magen med lite katrinplommonmos efter varje maltid och se till att det ar smor i maten du lagar.
Vi brukar inte rekommendera att rycka det sista nattmalet utan att liten har 2 ordentliga portioner av riktig mat under dagen. Sa jobba pa maten innan ni rycker nattmalet. Sen rekommenderar vi alltid att man last Sova Hela Natten boken och har en plan for agerandet under natten.
- ska jag ramsa efter att jag vagnat på natten, när nattmålet avvänjs?
Alltsa ramsan och vagningen (och buffning, hudljud, ingenting) ar alla olika starka verktyg. Ramsan ar ett svagare verktyg an vagningen, om ni redan har smygit in ramsan kan det racka med ramsning under natten. Och sa har ni vagning att ta till om det blir kris, ar du med?
Sa, viktigaste budskapet har ar att fokusera pa dagen, ordentligt med mat, fysisk aktivitet, skratt till godnatt, utomhusvistelse och en PLAN for natten. Las boken.
Kram Tin
PS! Det ar ocksa vanligt att vanta till 5 eller 6 manader att rycka sista malet aven om det gar att gora vid 4. Just for att fa till maten ordentligt samt att hinna lasa boken mer an en gang. Hejja er.