Dags för en "liten" ny uppdatering. Ni får ursäkta allt "spammande"
Vi fick helt enkelt ta ytterligare några steg tillbaka, lägga ner allt och börja om från början. Vad vi nu har gjort är att låta lilleman helt själv bestämma vad han vill ha. Vi har lagt fram kalsonger, blöjor och byxor inne på hans rum. Har sagt till han att man väljer antingen kalsonger eller blöja inte båda. Här är vi ganska ofta oense, han ska ha båda. Istället för att börja tjata på han om det så frågar vi nu istället, "Behöver du både blöja och kalsonger på dig idag?" Det händer att han ändrar sig, men vi tjatar inte vidare utan vill han ha det så får det vara.
På morgonen har vi lyckats få han att direkt när man vaknar tar man av sig blöjan, slänger den och springer och sätter sig på toa. Detta fungerar riktigt bra även om det inte alltid kommer något.
Vi försöker när vi ska gå ut i trädgården fråga om han verkligen behöver blöja när vi ska gå ut. Han brukar fundera lite o ibland räcker det med bara kalsonger
Det är samma sak när vi kommer på han med att göra nummer två. Vi försöker fråga lite försiktigt om han inte behöver gå på toa. Men det blir nej direkt så det är bara låta han vara. Ingen ide att tjata vidare. Men vi har fortsatta problem med att han inte vill erkänna att han har bajsat. Hemma bryr vi oss inte längre utan försöker vänta tills han själv säger till men jag tycker det börjar bli lite retligt när vi är ute.
Tex. i helgen åkte lilleman o jag till en lekpark. Nu är det väldigt sällan han bajsar någon annanstans än hemma men inte denna gång.. Utan jag väntade tills han såg klar ut och försökte få med han till bilen o byta lite snabbt innan det blir allt för "utkladdat". Men det var omöjligt. Istället säger han högt o tydligt så folk runt omkring tittar på oss, att han minsann inte hade bajsat. Så det var bara att ta några steg tillbaka o be han säga till om han behövde bajsa. Även min syrra som var med gjorde ett försök, men inte. Att han fortfarande ska vara så envis och hemlighetsfull rörande detta. Vi har försökt säga åt han att han får bajsa i blöjan men att han sen måste säga till när han e klar. Sambon har även flertalet gånger försökt visa och berätta hur man gör det på toan. Att det är mycket lättare och går mycket snabbare om man gör det där. Men det lockar inte.
Fattar inte vad vi har gjort för fel eller hur vi kan få han intresserad av att göra det på toan istället för att göra det i blöjan. Eller i alla fall säga till när han har gjort det i blöjan och inte gå med det så länge. Han borde själv känna att det inte är så trevligt att gå runt med massa kladd. Tidigare kändes det som om han gjorde det för att han ville "bråka". Men sen jag tog ett par steg tillbaka och inte längre börjar jaga efter han så har det blivit betydligt lugnare, inte alls dessa utbrott längre som var tidigare.
Nu är det bara ett par veckor kvar av ledigheten och hade kanske hoppats att vi skulle komma en bit längre med tränandet även om vi har kommit en liten bit på vägen. Har fått lite tips på att testa att införa belöningssystem igen eller införskaffa en mindre storlek på blöjorna och få han att inse att han är för stor för dessa. Men jag vet inte vad vi ska försöka med eller om vi ska försöka med något alls. Känns som om att vi har testat det mesta men inget har fungerat. Det bästa är kanske bara att köra vidare som vi gör nu och låta sonen själv ta sina steg framåt? Sambon gjorde ett litet försök med en "muta", att han skulle få en sparkcykel om han började bajsa på toan. Men det har han som väntat inte börjat göra än.
Tacksam för alla tips o råd om hur vi kan gå vidare