Kura 4,5 månaders SM-bebis

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Kura 4,5 månaders SM-bebis

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Så Moa är nu strax 9 mån? Hur ser schemat ut? mat?

Vid detta laget brukar fingermat vara poppis, se till att hela familjen äter samtidigt utan koncentration på henne. :wink:

9 mån tycker jag personligen absolut behöver 12 tim natt, speciellt om ni har förskola i tankarna före 3 års ålder.

9-11 mån ändras ju sömnbehovet till 14-14,5 tim sömn/dygn.

Hur är mörkläggningen?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen

Inlägg av Trisen »

Ursäkta att jag glömde skriva ålder, Moa är 9,5 månader nu.

Schemat ser ut så här:
07:00 vakna, amma
07:45 grötfrukost
08:45 sova 20 min
11:00 lunch
12:00 sova middag 2 timmar
14:15 mellis, oftast gröt och frukt eller macka
17:15 middag
17:45 potta, bad m.m.
18:15 extramål, oftast gröt
sedan amning
18:45-19 God natt

Första luren tas för det mesta i vagnen då vi lämnar syrran på dagis. Idag uteblev den dock och det kan ha berott på att hon äntligen fick bli väckt vi kl 07! När tar man bort den här första luren? Är det när middagsluren börjar strula? Hittills har hon ju oftast vaknat för tidigt på morgonen och då har båda dagslurarna funkat klockrent

Vad menar du med att 12-timmarsnatt behövs speciellt om man har förskola i tankarna innan 3 års ålder? Jag är bara nyfiken på att höra anledningen. Vi vill gärna att hon ska sova 12 timmar på natten men det var bara det att vi började misströsta efter lång tids strul med tidiga morgnar. Nu tror jag dock att vi är lösningen på spåren med det där extramålet innan amningen...hoppas framgångarna håller i sig mer än en dag.

Mörkläggningen är total så det kan inte vara det som strular. Jag har smugit in i rummet och sovit där sedan ett tag men sambon ramsar utifrån när hon vaknar och hon kan inte heller se mig från sin säng. Det bör väl inte vara ett problem?
Mamma till Amelie född 2012-02-05
(kurstart 2013-01-13) och Moa född 2014-04-02
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

2 lurar har man till ca 12-15 mån så det lär nog hänga kvar ett tag till. :wink:

Ja det där extra målet vid 18.15 är ju för att fylla på det man missat på dagen. Och vissa kvällar kan det vara en jättemåltid och andra kvällar en munsbit. Men man behöver ganska länge lite extra på kvällen, amning är också ok på toppen av det. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Trisen

Inlägg av Trisen »

Okej. Det var en engångsföreteelse att lillan sov hela natten. I morse vaknade hon 06:10 som "vanligt" och så var det samma visa med först gnäll som övergick i skrik och vid 07:15 var hon riktigt ledsen. Min sambo säger att vi var mer konsekventa med storasyster och aldrig plockade upp henne skrikande. Jag förstår inte hur man ska kunna undvika det inom tidsramarna med lilla Moa. Det är inte direkt så att skriket avtar.... Jag ramsar nu direkt med en kraftfull ramsa x 4 för att tydligt klargöra att det forfarande är natt och därefter får hon hållas. Efter ett bra tag då hon arbetat upp sig får hon en ramsomgång till och möjligen blir det ytterligare en framåt sju.

I går fick Moa verkligen massor av mat så jag är näst intill säker på att det tidiga uppvaknandet inte kan bero på hunger. I dag strulade även middagsluren då hon vaknade en halvtimme för tidigt och det hela avslutades i hulkande gråt (min sambo hade barnen och jag kom hem 5 min innan hon skulle tas upp så jag har inte hela historien bakom).

Jag står inte riktigt ut att ha det så här var eviga morgon med slemmig och rödgråten bebis så nu går funderingarna så här:

-Ska vi köra om hela kuren från början med buff, bekräftning o.s.v.?

-Är detta bara "normalt" strul som beror på utvecklingsfasen, så som du Anna skrev i tidigare inlägg, eller är det något vi kan ändra på som skulle göra det bättre?

-Ska vi vänta med att ta upp henne ur sängen om det så drar över uppåt 30 min - 1 h på tiden för att få henne tyst/lugn (dock oklart om det är möjligt).

Jag vet ju hur härligt det är när allt funkar så det känns nesligt att det strular så trots att det faktiskt funkat bra periodvis och att det var så länge sedan vi kurade Moa.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Var snäll och läs runt här på forum om "tidiga morgnar" vi har mängder om detta. I vissa EXTREMA fall så har jag rekommenderat att man direkt på morgonen går in och då ställer sig med en solfjäder i typ 45 min, tills barnet har somnat och sen stått och räknat till 200 och sen går ut.

I andra fall rekommenderar jag att man jobbar med ramsa och mozart HÖG GLAD Mozart tills de somnar om oavsett tid på klockan för att de skall "lära sig" att man inte SKRIKER till sig morgon. När de sovit EXAKT 5 min gör man morgon. Och sen gör man så i några dagar för att befästa att det är somna om som gäller inget annat!

Jag måste få ställa en motfråga?

Det är mycket få barn som faktiskt sover EXAKT som schemat säger, men ALLA SHN och BB barn har FÖRUTSÄTTNINGARNA som schemat säger. Resten av tiden har man vad jag kallar för egen tid eller privat tid, vad man "väljer" att göra med den är ju upp till alla barn. De flesta föräldrar rapporterar att de oftast ligger och jollrar, pratar med gosedjuren osv... Min son har nog aldrig sovit hela schemat men egen tid/privat tid har han haft massor och mycket och har än idag. Han gråter inte och det är inte "synd" om honom för det.

Så även om hon har varit ledsen i 5 eller 65 min på morgonen är det inte synd om henne, om du kommer in och beklagar, tycker synd jag då köper hon ju det med hull och hår! Men ser du henne och har en bild av henne att hon ligger och är glad, jollrar och har mystid för sig själv. Då kommer det bli så, det är jag övertygad om. Men om du misströstar gör hon det med!

Små barn är som antenner och förstärkare av oss själva. Du måste här rannsaka dig själv och utstråla att du är glad positiv att hon har det bra där hon är och det är inte synd om henne.

Jag hade en ganska så jättesvår förlossningsdepression som jag inte förstod mig på förrän sonen var ett par månader. Anna har skrivit om detta i Barnaboken på ett underbart sätt.
Tänk dig att du är en arbetsledare, är dina anställda intresserade av att du sköter ditt jobb, leder bra och finns där för att hjälpa dem, eller tror du de vill höra om dina privata bekymmer som hindrar dig? När jag lärde mig att bli mera "sakligt" inställd till min son och hans sömn och vågade göra BAKSTEG så blev hans sömn som en dröm. Jag lade mig själv och mina känslor åt sidan, hade problemen för mig själv och fick ta på mig "arbetsrollen" som jag var van vid som gruppchef, och sen körde jag den tills min depression var under schack.

(nu säger jag inte att du har det eller är så, utan det var jag! 8) )

Men jag säger rannsaka dig själv, dina känslor och din sakliga attityd till detta. Så kanske du kommer på en och annan grej som kan ge en fingervisning. Barn är ju liksom nästan alltid under utveckling. :lol: 8)
Tor 2006

Trisen

Inlägg av Trisen »

Tack för svar. Det är tydligt att sova hela natten är lika mycket en process för föräldrarna som barnet. Jag tror jag hajar vad du menar och ska försöka tillämpa det på mig själv och i förlängningen på Moa.

Jag har kollat runt på forumet och läst på angående de tidiga morgnarna så nu har jag i alla fall redskapen.

Angående att Moa inte sover alla lurar helt så tänker jag att det är okej så länge hon inte skriker. Men än har vi tyvärr inte fått höra det där härliga jollret så många gånger utan det är påtaglig klagan och skrik. Får jobba på det.

Tack för hjälpen så länge! Jag återkommer kanske om det strular mer längre fram.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt, jollret kommer att komma. Tänk att man måste inte sova varje minut som schemat säger, men man skall ha förutsättningarna. Ligga en stund i sängen och filosofera är inte heller farligt. :wink:
Tor 2006

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"