för mig har det också alltid varigt SHN som gäller, även då det varit lite motigt med perioder med tuffa frågor från liten så har jag aldrig tvekat på själva metoden. Det är skönt, då har man ingen sån varg att dras med i allafall. Jag har alltid vetat att vi kommer nå imål, och liten ska minsann få svar på alla sina frågor. Så är det bara,
Jag tycker att om ni känner att ni behöver ta nya tag under semester så gör det, jag läser lite mellan raderna att det är där ni är och då är det där och då ni kommer ha mest attityd. Men en gång säker sovare är alltid säker sovare så ni behöver inte omkura, liten kan sova och kan ramsan. Det är därför en del små säkra sovare blir så arga när man fnurr ramsar dom.
Men man kan ju ändå bestämma sig för att ta nya tag genom att:
- Skriv ner schemat för liten och sätt upp på väggen, planera in uteaktiviteter, social delaktigt, mattider, vila och massor med skrattet till godnattet.
- Skriv ner och sätt upp på litens dörr hur ni ska agera vid uppvak:
1. gör ingenting först utan avvakta
2. ramsa
3. musik
eller vad som funkar bäst hos er, det vet ni ju vid det här laget. Håll er till det, stenhårt! Välj inte ett verktyg som gör liten arg, utan en som liten svarar på. Hos oss är det ramsan, Men om ni väljer musik, så använd det som just ett verktyg och inte hela natten. Musiken är också ett svar, inte ett bakgrundsljud, inga musik träsk här inte.
- Återta ledningen, visa liten hur det ska vara!
Och tills ni är redo för en omstart, var ändå konsekvent. För om ni svajar på rutiner fram till semestern planteras bara nya frågor hos liten.
kram Tin