Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
SaraMilana

Re: Hjälp på traven med 1,5 mån tjej!

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nu tänker jag högt här! :)

Det kan ju finnas andra anledningar till detta trassel än just magont. Kanske hon är så jättehungrig att det är svårt att få ro att äta. Eller så blir hon frustrerad över att det kommer för fort eller för långsamt. Eller så sväljer hon en massa luft när hon äter så att det blir en stor jobbig luftbubbla i magen. Kanske så blir hon distraherad av en massa synintryck och får svårt att äta därför.

Oavsett varför - när det händer, bestäm dig för att det är dags att rapa och gör det med besked. Prova sen igen med ömma järngreppet, kanske kombinerat ett med att gå runt och gunga lite så att hon är lugn när hon äter. Det kan också vara värt att prova att sitta i ett lugnt och lite dunkelt rum så att hon får ro att äta.

Kanske är det sådär lugnt på morgonkvisten för att hon fortfarande är lite halvsovande. Nattmålen är hos oss de allra lugnaste också, då slukar liten hela flaskan utan att öppna ögonen och somnar sen om utan ett pip. På dagen får jag jobba lite mer för att ge liten matro.

:heart:
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Tänka högt är bra :wink:

Ja, hon visar aldrig tendens till att ha ont i magen annars, endast när hon äter.
Har också tänkt på att det är ju jättemörkt i vårt sovrum när hon äter på morgonen och kanske går det därför bättre?
Men eftersom det bullrar så i magen när hon äter så borde hon ju svälja luft också? Hon är superduktig på att rapa, det låter som en hel karl :lol:

Nu har jag iaf bytt till Nan och båda målen idag har hon ätit allt utan att klaga \:D/ så vi håller alla tummar nu [-o<
Jag har även haft henne i mer upprätt ställning när hon äter, kanske kan det ha med saken att göra också?
Bytte napp för drygt en vecka sedan, då hon fick hålla på hur länge som helst och äta med den gamla, jag upplever trots allt att hon är mer nöjd med den nya.

Jag brukar rapa henne när hon börjar skrika, och då lugnar hon sig, men blir jättearg så fort jag lägger ned henne igen :?

Tack snälla för att ni svarar och engagerar er så :heart: det är så värdefullt för mig/oss :heart:

Kram :heart:
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Jag provade Semper men bytte snabbt till Nan (som mina killar också fick), tyckte att hon fick så ont i magen av Semper. När det krånglar, får man prova sig fram lite i denna djungel.
Har du provat med lite gröt eller smakisar? Kan hon vara redo för att prova lite? :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Nu har vi kört Nan sen i måndags, och måndagen var ju helt fantastisk :D Men sen blev det tyvärr "som vanligt" igen igår :cry:
Jag tror trots allt att magen är i olag av antibiotikan.. Ja ja, jag ska till bvc på måndag, de kanske har några bra råd :lol:
Nej, skämt å sido, det är nog här man får de allra bästa råden :heart:

Nu kanske jag låter helt opåläst, men kan man börja med lite gröt redan nu? Trodde det var 4 mån som gäller? Känns som att det ska bli skönt när hon kan äta annat än från flaskan :)

Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

de bästa råden har jag verkligen fått härifrån, jag går ytterst sällan till BVC!!! :wink: bara när det är läkarkoll typ! och vaccination...

Jag började med gröt och smakisar till Nomi när hon var 3 mån, och det gick hur BRA som helst, oj vad hon gillade sötpotatis med smör o persilja. Finfina grejer. Man får bekanta sig med det, ta det lite pö om pö, och se hur det går. Det var mysigt att sitta i babysittern o bli matad med annat än flaskan tyckte hon. :D :!:

Kram!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Nej bvc är vi sällan på också! Endast läkarbesök och vaccination!

Kanske ska låta henne smaka lite snart då :-k Gröt på kvällen skulle ju bädda för ännu längre nätter :sleep:

Mycket I-landsproblem här nu, men jag kör; Nu sover hon oftast 20:30-06:30 utan mat och uppvak, kan hända att hon äter lite tidigare ibland, tanken är sedan att natten kanske ska vara 20-07:30, ska jag bara köra på några veckor till och se om det löser sig av sig själv med den sista timmen sömn på morgonen, eller vidta åtgärd nu? Hon somnar om när hon ätit på morgonen och jag väcker henne nu kl 8! Hon är jättehungrig när hon vaknar 06:30 och det gäller att lägga på en rem då med att värma mat :lol:

Hon är ju ganska precis tre månader nu, så det känns ju som att vi har en månad "på oss" att få till den där sista timman :)

Trevlig onsdag där ute :heart:
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

En sak till som jag funderat på, E:s blivande rum är ett "genomfartsrum", vi passerar genom det till vårt sovrum. Min magkänsla säger mig att det inte är bra, på kvällen tror jag inte att det kommer störa henne, då sover hon så djupt, men på morgonen har jag en känsla av att det kan bli stökigt.. #-o
Tror dels det kan bli svårt att få detta rum helt mörkt, och sen är det ett gammalt hus vi bor i med knarriga golv.. Tänker att hennes morgon ska börja när storasyster åkt iväg med skolbussen och då vill jag ha de bästa förutsättningarna för det också :D

Är jag nojjig?

Tänker lite på att vi skulle byta rum med henne, men tror det kan bli svårt att få med my dear husband på det :wink:

Hur skulle ni gjort?

SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag tror att den där sista timmen på natten kommer lösa sig av sig själv när lilltjejen får lite riktig mat i sig. :D Tills dess kan man ju ge en liten påfyllning, säg vid 22, innan man själv går och lägger sig. För att slippa gå upp och servera mat mitt i natta. ;)

Angående sovplats tror jag nog att hon vänjer sig vid att folk tassar förbi, så länge det är mörkt. Vet att en del här inne har gjort mörka "rum i rummet", sök på mörkläggning så finns massor av tips!

:heart:
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Tack SaraMilana för att du skjuter mina vargar :heart:
Attityd av självklarhet ska införas när hon får eget rum om ett par månader eller så :-D

Ska söka på mörkläggning och försöka få till något bra här :thumbsup:

Ska också testa påfyllning vid 22 och se om hon sover till 07:30 då :D

Fortsättning lär följa :wink:

Kram Emma
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

ett snabbt inhopp för att tipsa om Sempers magdroppar som du köper på apoteket, väldigt bra för små magar som inte mår bra.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej Susan! Vad roligt med ett namn jag känner igen sen "förr" :D (Sommar var jag)
Våra äldsta är ju precis lika gamla :heart:

Vi har kört magdropparna fram till igår när de tog slut, tyvärr ingen skillnad :(

Har börjat låta henne smaka på gröt och katrinplommon nu, och det är tummen upp från Elna :D Idag blev hon jättesur när hon inte fick mer, men jag vågar ju inte ge henne för mycket åt gången än!

Den 8/10 ska vi till sjukhuset på kontroll, håller alla tummar för att vi får sluta med antibiotikan sen [-o< och att det förhoppningsvis är den som är boven i vårt matdrama!

EmmaS

Inlägg av EmmaS »

En liten schemafundering...
Vårt schema ser ut så här:

8:00 God morgon!
9:00 Mat
10:00-12:00 Sova
13:00 Mat
14:00-15:30 Sova
17:00 Mat
17:45-18:30 Sova
19:45 Mat
20:15 God Natt
ca 05:00 Nattmål

Borde jag ändra något?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Sommar!!

Fattade inte alls att det var du, en gammal bekant. Vad roligt.

Antibiotika får nog alla magar ur balans så här tarvas tålamod och magdroppar så ska du se att magen kommer i balans så småningom.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Ja du har nog rätt! Får åka och köpa mera magdroppar imorgon! Och rusta mig med mer tålamod :wink: Hon är ju alldeles underbar och glad för övrigt vår lilla kontakt på sladden som någon sa :heart: :heart:
Tack :heart:
Kram Emma
EmmaS

Inlägg av EmmaS »

Hej igen!

Maten går bättre och bättre! Och gröten slukas med god aptit, snart är vi nog uppe på en normalstor portion :D Hon gapar och gapar så fort skeden kommer nära munnen, sötisen :heart:

Men nu har hon börjat vakna lite tidigare på natten, ibland redan vid 04 :? Så det lär väl gå åt en nattmålskur här snart... I natt avvaktade jag länge när hon började gnälla vid 04, och då somnade hon faktiskt om av sig själv och åt först 05:20, skönt :D
Men mamman hon låg klarvaken och funderade på mörkläggningen i det blivande barnrummet :wink:

Ska jag starta en ny tråd på kurbarn mellan 4 och 12 månader när jag börjar nattmålskura, eller fortsätta på denna?

Höstlovet får bli "sova hela natten vecka", enklast när storasyster är ledig och inte ska upp och iväg, så klurigt att ramsa bebis och få i trött stortjej frukost samtidigt :wink: Sen kan jag ju skicka upp pappan och stortjejen till gästrummet på vinden då också så att jag får ramsa arg bebis i fred :thumbsup:

Nu är hon ju strax 4 månader, ramsan har jag sagt x4 vid läggning sen hon var väldigt liten, så den känner hon igen, kan jag snart börja ramsa mig ut när jag lagt henne? Nu lägger jag henne tillrätta, buffar medans jag ramsar x4, sen går jag bara därifrån och hon somnar.

Mycket funderingar nu :D

Daglurarna funkar förresten också väldigt fint numera, livet med bebis är underbart :heart:

Kram Emma
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"