Underbara rapporter, härlig läsning! Tack, bägge två - alla tre, ska jag säga! Lilla Astrid visste vad hon gjorde i sitt val av föräldrar
astridsmamma skrev: Ps. såklart vi kommer sprida ordet - hela världen ska få veta!!! Idag när jag gungade astrid så ringde min mamma för att höra hur det gått. När jag gav henne de glädjande beskeden tittade mamman bredvid oss nyfiket på mig. (hennes dotter hade också mörka ringar under ögonen precis som astrid) När jag lagt på kunde jag inte hålla mig utan meddelade glatt att vi gjort första natten av sova hela natten-kuren. Hon hajade till direkt och skulle hem och googla ; ) Så kanske dyker det upp en till tråd snart från henne
HÄRLIGT. Man (inte minst Barnläkarförbundet med sin bannbulla) har försökt få det till att SHN-kuren är barnmisshandel

sedan de lyssnat på nätmobben men aldrig till mig, som envist uppmanat alla lönnmördarkritiker att SE PÅ BARNET.
Man kan inte misshandla små barn till att sova så underbart gott som lilla Astrid börjar göra nu. Eller att vakna så GLAD \:D/
astridsmamma skrev: Sen var det ett uppvak en halvtimme innan väckning (som igår) och då behövdes ramsor i tre omgångar, varav en då inte 3+1-ramsa tog, utan hon behövde ramsa x6 + extra bekräftelse. Här var vi lite osäkra, men när hon somnade om 3e gången och klockan var inom marginalkvarten så gick vi in och väckte, ville inte riskera ett till ledset uppvak.
Mycket bra. Hon somnade om. Då kommer morgnarna snart att bli som de ska och vakentiden, den "förtidiga", krymper för att snart försvinna helt.
Ramsat har jag gjort ibland x8 i ett svep... till och med x10 någon enstaka gång. Man lyssnar ju medan man ramsar - rytmiskt och betryggande - för att förvissa sig om att man når fram. Ibland behövs det en stund.
Därför tycker jag också att pappa ska kosta på sig fyra ramsor i ett svep och inte nöja sig med en "vers" i stöten. Det där fyrtalet är lite magiskt, det är som ett fyrfaldigt leve, eller som takten i nästan all musik; det är rytm så det sjunger om det, nästan och bokstavligen... och sådant landar hos små barn i någonting som redan fanns. Minst ramsa x4 alltså

Fler "verser" - fortfarande i ett svep - om och när det behövs, men lyssnande, inte tjatigt eller själlöst.
Bekräftelseramsan dras ihop med första ramseomgången nu (till kanske sex "verser" inalles, eller fem) och ges inte längre separat. På det här stadiet blir den lätt bara störande, som om barnet ville säga: "Ja ja, jag VEEEET, tjata inte hela tiden, jag håller ju på att somna ju, jag ska bara böka till mig lite först, kan jag få vara i FREEED nu tack!"
astridsmamma skrev:När vi väckte så var det världens gladaste unge som mötte oss!!! Sån livgnista och direkt respons har jag aldrig sett henne i förut, det är helt otroligt vad allt som Anna skrivit stämmer in så på pricken!!!
Det där är riktigt ljuv musik för mina öron... Tack

Och allt jag kan har jag lärt mig av de små barnen. Jag har personligen, ensam, kurat över 800 stycken. (Det är mer än Barnläkarförbundet kan skryta med, tillade hon förbittrat [-X Och vad för hjälp har läkarna/BVC att erbjuda föräldrar till små barn som inte sover

Ja, vi vet det alla. Jag behöver inte skriva ut det.)
Nu när jag skriver här kan jag inte gå tillbaka till förra sidan för att citera mer av det du skrivit som jag nogsamt läst. Men jag vill tacka både dig och pappa för era personliga anteckningar! Jag hoppas och tror att de kommer att bli lästa av många, många. Vilka insikter - vilka föresatser - vilken... JA

ATTITYD AV SJÄLVKLARHET

=D> =D>
Du hade också några frågor om ett par specifika situationer och ditt handlande då, om det var rätt och riktigt som du gjorde eller om du skulle ha gjort annorlunda. Låt mig bara säga rent generellt: det du gör - och givetvis pappa likaså - utifrån en övertygelse som bottnar i förståelse av både kuren och lilla barnet, det kommer att fungera. Saker kan ta tid ibland, men vet man vad man gör och varför, kommer skutan förr eller senare i hamn - en hamn som stavas BARNETS LÄTTNAD.
Nu är ni fortfarande i första avdelningen av kuren, om man säger - efter de fyra första dygnen följer ju uppföljningsveckan, och det är då ni kommer att få uppleva hur lilla Astrid sover sitt livs första hela, sammanhängande natt i tolv timmar utan att frukta för liv och lem och utan att kräva era "räddningar" undan en varg som inte finns. (Jodå, vargen finns, men nu börjar hon förlita sig på att ni håller honom stången =D> ) Det är en otroligt fin och värdefull gåva ni ger henne - en gåva för livet. (Och ja, jag tror som du att det ligger en hel del självkänsla och gror här, på alla tre hållen

)
Som ni ser nu på både nätterna och dagarna:
Sova hela natten-kuren är en process. Saker förändras från natt till natt och från dag till dag, och det som hände igår eller igår natt upprepas inte igen på exakt samma sätt. Därför gäller det att inte se bakåt ("Gjorde jag rätt eller fel?") utan att 1) se till nuet, dvs lyssna till den där övertygelsens röst som bär upp Attityden, den säkra, lugna, 2) se framåt. Målet hägrar - lilla Astrid ska få sina njutningsfyllda, ömt omhuldade och trygga nätter, och ni två ömma föräldrar SKA sitta där och humma på kvällskulan och undra vad ni ska hitta på nu, innan ni däckar för ännu en underbar, livgivande natt (i samma rum och samma säng, eller hur

).
Måste skvallra om blommogram jag fått med hälsningen "Tack för att jag har fått min fru tillbaka i sängkammaren." Nu blir det kanske du, astridsmamma, som får tacka för att du fått din man tillbaka i sovrummet... (Nej, blommor behövs inte, men Skrammelbössan skriker alltid efter bidrag, om ni känner er överdrivet förmögna. PlusGiro 59 65 80 - 1!)
Jo - det är riktigt som jag skriver, och säger, och tycker, att "För mig får inga barn skrika alls". Men fortsättningen lyder: "Det gör de ändå, som bekant." Det där har litegrann misstolkats. Man kan ju inte förbjuda små barn att skrika - med mindre man gör som Elizabeth Pantley föreslår i sin "Somna utan gråt": håller upp hakan på dem så att de inte kan öppna munnen... (Eller tejpar ihop den

tillade hon förbittrat [-X ) Vad jag menar är att inga barn, inget enda litet barn, ska behöva skrika sig till sömns - eller skrika sig till uppgiven, ledsen tystnad, för den delen.

Nyckelordet för Sova hela natten-kuren - liksom i all barnavård, enligt min modell åtminstone - är KOMMUNIKATION.
Vi är många som ser fram emot fortsatt rapportering [-o< Pris och beröm på er. Fantastiskt vackert arbete pågår =D>
O:)