Mat, mera mat...

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej Linda :P
Håller med Tessan, vilken ljuvlig tjej och såååå liten hon var. :P :P
Jättefina bilder. :heart: :heart:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

När har ni börjat ge era sötsaker kött? Jag har låtit Kejsaren avverka de vanligaste grönsakerna och frukten. Aprikos och mango har väl varit mera exotiskt då.

Anledningen till frågan är att gossen har minskat i vikt lite drygt 100 gram sedan förra vägningen en månad sedan, och det är ju inte meningen! :shock: :? Så jag tänkte börja med kött pronto presto! För tillfället väger han alltså 9660 mot förra månadens 9775. :-k Han har ju följt de övre kurvorna, men, men: minska ska de ju inte. Pratade precis med min svägerska, som nu har lugnat ner den värsta hysterin hos mig :roll: , men skulle ändå tycka att det var intressant att höra vad ni har börjat kött-introt med, och när.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!
Hur kan han gå ner i vikt, som äter så mycket :D :P
Ingen fara på taket, Emma har vid 2 tillfällen stått stilla också men ätit jättemycket.
Vad gäller kött så är det ju så att jag inte gör egen mat utan kör på burk. Då har jag i omgångar gett alla som finns från 4-5 månader.
Bland dessa finns
Biff Stroganoff
Potatis, grönsaker och Nötkött osv.
Jag har gett Emma det sen hon var 5 månader så börja nu du, ingen fara! När jag läste i Barnaboken stod det att magarna nu klarar i princip vilken föda som helst. :wink:
De kan äta samma som vi till middag men utan kryddor så då tolkar jag det som att kött är helt ok!

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja du, det undrar jag också! HUR kan han gå ner i vikt så mycket som han äter? :shock: Och att stå still och minska är enligt tanterna inte riktigt samma sak... men visst - vi kör med kött from nu! :P
lillan

Inlägg av lillan »

Jo jag håller med...kolla in det jag har skrivit...ger min lilla dam kött m.m det som finns i barnmatsburkarna...*ler*

Är däremot försiktig med det som innehåller tomat, hon får lite prickar då...men det brukar inte vara nån fara, alla mina barn har reagerat på tomat när de var små men icke nu...*går mycket ketchup här hemma* :D

+ att jag har kokat köttfärs och pureat, + lite kött har jag kokat och pureat, så jag brukar numera variera med egenhändig mat...går snabbt att ta fram ur frysen, gjort så även med broccoli, ärtor och morötter, majsen däremot är på burk :oops:

så börja mata hugo du...*ler*

Ett tipps kan vara att börja lite smått att introducera plusvällingen...är juh från 6 månader, är lite kraftigare än nan2...

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen, jag igen...

Jo, plusvälling har han ätit till kvällen redan ett par veckor! Ang. att puréa köttfärs: koka? :shock: sedan finfördela, eller? Och finfördela hur?
Ska nu fördjupa mig i Lillans tidigare inlägg.. 8)
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Tessan, jag vet precis hur du känner angående storlek på portionen. Jag brukar tänka när det gäller Vega att bara hon är det minsta intresserad av maten hon äter så är det ok. Då tycker hon att det är gott, men är inte så hungrig just nu :lol: :lol:

När vi kurade Vega ( för två veckor sedan) började hon helt plötsligt äta mindre...jag fick panik ( så mkt för den avslappnade inställningen :oops: ) I SHNboken stod det ju att de skulle få större aptit :evil: :evil: , men sedan efter ca fem dagar började hon äta bättre på dagarna. :D :D Då blev jag mitt lugna, coola jag igen :shock:

Jag vet inte hur mkt Emma väger, men det är nog orättvist att jämföra hennes portioner mot en stor kille ( som Hugo te x :P ) Dietisten på sjukhuset, som vi har haft en del kontakt med ( och som jag har stort förtroende för) säger att bebisar bör äta mellan 100-200 ml/kg. Dvs om barnet väger 6 kg bör det äta mellan 600-1200 ml/dygn. En del äter lite mindre och en del lite mer, bara de följer sin egen viktkurva någorsålunda är det ok.

Ja det där med vikt är ju som det är. Ibland har Vega gått upp jättemkt i vikt trots dålig aptit och ibland har hon stått still trots att jag tycker att hon ätit bra. Men det är verkligen inte kul om de går ner i vikt såklart. Hugo verkar ju vara ett riktigt matvrak så det är nog bara att ösa på med kött. Han kanske är såpass aktiv på dagarna att han gör av med all energi :D :D
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) "Matvrak" Ha! :P Du vet inget alls, du skulle se honom istället... :P "Hmm, hmm, HMMM-mm, hmmm..." Vilket jag ledigt översätter till: Mat! Gott! Mera, meeera! 8) (När han låg i magen hade jag som smeknamn "Ahmakaatio", vilket fritt översatt blir "mårdinstitution". Typ. 8) )

Stridsplanen lyder som följer:

07.00 Frukost plusvälling istället för Nan2 :240 ml

10.30 Havregrynsgröt (introducerade jag idag) med sockerfri hemmagjord äppelmos

14.30 riktig mat, nu med kött (kött! - om pojken själv får välja... :P )

17.15 banangröt med hel banan

18.40 200-240 ml plusvälling

Vad tror ni, blir det bra..? :)
lillan

Inlägg av lillan »

Hej!
*ler*
Japp koka köttfärs...smula ner det så gott det går i uppkokt vatten, sen kokar du det i 10 minuter, skumma av det lite.
Sen med lite osaltat smör + lite vatten så purear du det...FÄRDIGT.... :D

Kanonenkelt...sen satte jag det i bullformar och frös ner, konsistensen blir lite torr men det funkar;)

mvh lillan
Stolt trebarnsmamma till flicka f?dd -95, pojk f?dd -97 och hemma med lillan f?dd 05-05-05
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Alltså jag blir så imponerad av er som gör egen mat. Nu måste jag göra ett riktigt försök känner jag :oops: :lol:

Om man inte tar köttfärs, hur purear (konstigt ord) man lättast vanligt kött och hur kokar man det?

/Tessan

anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Vilka söta barn ni har allihop!! Och vad kul att se hur NI ser ut också! :D
Om man bara visste hur man gjorde...med att lägga in kort på ungarna i profilen...Usch, ja :oops:

Ang. att puréa kött. Jag gjorde såhär t.ex.
Stor gryta.
I stor gryta lade jag potatis, morot, lök, en bit kött, saltfri buljong, några svartpepparkorn och ett lagerblad.
Kokade.
Silade av det mesta spadet, körde i matberedaren. Frös i bullformar.
Så enkelt så! :wink:
Jag brukade göra 5-6 olika storkok på samma dag, sedan hade man ju mat för en månad framåt!

Övriga tips: (kokas som ovan med buljong så det täcker, samt 2-3 svartpepparkorn)

tunn pasta, köttfärs, lök, tomat.

potatis, kött, ärtor, morot

potatis, kött, kikärtor, broccoli

potatis, blandade frysta brönsaker, kött, grädde

potatis, köttfärs, gröna bönor, morot

potatis, fisk, grädde, dill, ärtor

potatis, 1 ask leverpastej, grädde, ärtor

När flickorna blev bortår halvåret blandade jag även i lite vitlök ibland :wink:

Det ÄR inte svårt, och man känner sig VÄLDIGT "duktig" :wink:
Det känns även skönt att VETA vad man stoppar i de små liven. Ekonomiskt är det ju med förstås!

Hoppas jag kunnat inspirera! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
lillan

Inlägg av lillan »

ÅH! vilka härliga tipps Anna!!!
Fast kan man ha lök i???
Det är juh kanon det...för annars smakar det juh inte så mycket...:/

Ps: Har sparat ditt inlägg...och ska skriva ut det...Ds :D

Mvh lillan
lillan

Inlägg av lillan »

Lite mera frågor till dig anna...

Leverpastej?? Vad för sort??? kan man ge det nu?
Tomat? vanlig eller burk?
Grädde??? vilken???

Gud vad jag känner mig frågvis nu... :oops:

Men det var så bra tipps...har juh som börjat laga eget så förslag är såååååååååååå välkommet :D

Mvh lillan
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej igen! :D

Vad roligt att mitt inlägg inspirerade! :D

Lök, ja, det har jag ju själv i nästan all mat jag lagar, så jag tyckte det var bra för dom att vänja sig vid från dom var små. :wink:
Eftersom AW skriver att deras magar är rustade för all sorts föda vid 4 månader, tyckte jag det borde vara o.k med lök.
Dom protesterade i alla fall aldrig, och dom lever och frodas... :wink:
Det enda man ska vara försiktig med är ju just salt, inte kryddor i sig.
Därför kryddade jag även med örtkryddor, glömde skriva det.
Försiktig med ägg ska man också vara första levnadsåret.

Leverpastej, vanlig ask, inget särskilt märke. Visst, det kanske är LITE salt i det, men en liten ask utblandad i en hel stor gryta tyckte jag inte borde vara farligt.

Tomat: burk, eller vanlig, men tar man vanlig bör man "skålla" den först, skalet blir annars små hårda strimlor.

Grädde: jag körde mellangrädde, annars vispgrädde, inga light-varianter!

Jag tog lite ur minnet innan, här kommer lite till, som jag hittade på en gammal lapp jag sparat (allt kokat i buljong med svartpepparkorn och örtkryddor):

4 vegetariska först:
Potatis, morot, gröna bönor (denna har jag skrivit var populär!)

Blomkål, palsternacka, potatis, ärtor

potatis, broccoli, majs, morot, lök (obs! Majs är svårt att mala, om det ska bli puré)

potatis, morot, lök, kikärtor

köttfärs, potatis, tomat, lök, morot (populär!)

leverpastej, potatis, palsternacka, ärtor, blomkål (men på denna rätt står det "sådär" :wink: )

Kött, potatis, broccoli, blomkål

kycklingfilé, majs, potatis, gröna bönor

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Oj oj oj, nu måste jag börja göra maten själv :oops: :lol:
Imponerande Anna!!

Tack så jättemycket för tipsen och jag säger som Lillan, recepten är utskrivna.

Kramar Tessan

Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"