Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Vägledning, 4 månaders som .. Vet inte vad!

Inlägg av mamaA »

=D> =D> =D>
Det går verkligen år rätt håll!
Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vilken härlig läsning! :D

Finfina râd av mamaA, Dumlekolan och Java2006, precis sâ fungerar forumet när det är som bäst. =D>

Tappa nu inte bort Attityden utan kör pâ bara sâ ska du se att lillen snart blir lika fäst vid rutiner som du. :thumbsup:

:heart:

PS Och jag skriver verkligen under pâ râden om tidigare läggning pâ kvällen. Det är lätt att tro att barnet inte är trött, men övertrötthet kan ofta se ut som "mycket pigg". :shock: :^o :lol:
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hur går det för er ?

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Hej!
Nu har lite tid gått och han lägger sig tidigare på kvällen nu, mellan 20-21 brukar han läggas vilket är en enorm skillnad från 23/12/1! Men han vaknar fortfarande mycket. En gång i timmen fram tills 1/2 på natten. Sen sover han fram till 4/5 och börjar vaknavarje timma igen. Jag vet inte riktigt varför, inte ens när han äter en portion gröt så sover han så jag tror inte det är hunger, tänder kanske?

På dagarna fungerar allt perfekt! Vi är tillbaka i rutin och han gillar det. Jag känner mig säker och bestämd hela tiden så söva honom är inga problem utan det är att få honom att fortsätta sova på natten. Sover han i mina armar så vaknar han inte alls.

Nu har han iaf slutat att somna när han äter, han tittar runt, tittar på mig, pratar med tutten :P han äter ordentligt också eftersom han inte somnar och det är skönt. Men ett plus är att hans snuttande innan (när jag nattade med amning) har ökat produktionen så jag kan pumpa dagligen och spara undan om jag vill!

För mig har det dock varit jobbigt att inte ha haft honom i sängen och på något vänster då hamnar han tillbaka hos mig ändå runt småtimmarna, hehe :P
Lillfis född med akut kejsarsnitt 28 september 2012 <3
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

spontan tanke är att han läggs väldigt sent o det tror jag påverkar oron på natten, att han vaknar till så ofta. Men han läggs i egen säng? Somnar in på egen hand? När han vaknar på natten, skriker han eller gnyr han? Kan du avvakta? Vad gör du? Hur somnar han om?

Skönt att du ser framsteg, och känns glädje för de små små stegen, att det går i rätt riktning, ibland blir det lite bakslag, och sen lite utveckling och så framåt, om vartannat :D bra att du ÄR bestämd och litar på dej själv, liten tycker om när vi vuxna tar ledningen, då kan de slappna av :D

Kram från gotland
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Jag tror mest att dent är en gammal dålig vana att vakna på natten och om mamma ibland lyfter över till sängen så kanske man då måste fortsätta att vakna ofta och se vad som gäller :wink: . Det blir ju lite dubbla budskap när du tar upp honom, Hm det kanske är farligt att sova själv :-k ,undrar liten. Förstår att det är svårt för mammahjärtat men om det gynnar både din och hans sömn i längden så..

Du har fått jättebra svar av Dumlekolan också =D> , se om han kan lösa det själv att somna om först annars jobba på med buffningen.

Mer riktig mat är nog också en tanke för att sova bättre. bebisar i den åldern börjar bli väldigt hungriga även om de inte är så intresserade av att amma länge :shock: . Du kan kanske ge honom gröt ett mål till om dagen om du inte vill ge puréer än?

Jätteroligt att höra att dagarna går så bra :thumbsup: !

kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack tjejer! :D

Jag tror inte jag kan lägga honom tidigare just nu, det är givetvis målet att han ska lägga sig ännu snäppet tidigare men det måste få ta sin tid. Jag skjuter på sömnen cirka en halvtimme i taget så om någon vecka eller två :) jag vill inåt stå och natta honom i 2 timmar för att jag plötsligt vill lägga honom tidigare liksom. Det har blivit stor skillnad då han tidigare vaknat efter 45 min typ och slagit upp ögonen. Det gör han inte längre :)

Han somnar inte på egen hand, det kan han inte. Han skriker lungorna ur sig om jag försöker något sånt. Jag söver honom i famnen vilket har gynnat oss för nu klarar han att läggas ner efter att han nattats, det är jätte viktigt för vår livsstil att Hannas läggas ner oavsett vart han somnat. Han gråter när han vaknar, öppnar inte ögonen längre men gråter med tårar och hela paketet. Jag går in först och försöker med nappen alltid men oftast är han för ledsen. Då försöker jag klappa på kinden och buffa lite men i slut ändan måste jag ta upp honom och han somnar om igen hos mig. Så lägger jag ner honom igen. Tar kanske 5-10 min.

Kanske att han vill komma till mig, känns inte så dock, jag har en bebis som i stort sett alltid gråter om han ligger ner (han kan sitta själv ordentligt sen runt 3.5 månader) så det känns som att han gråter för det, han tycker det suger. Han hamnar inte i min säng förrän tidigt på morgonen, runt 5 tiden, borde sluta med det jag vet men.. Saknar min bebis :( :)

Angående gröt så har han fått det. Vi äter alla tre middag tillsammans, då har han fått gröt med lite puré i och har börjat gilla det så att han äter. Jag ammar honom även på det innan läggdags för att "fylla på". Han vaknar ändå?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

jag har skumma din tråd och tänkte komma med lite input.

Vill du ha framsteg måste du göra baksteg. Du pratar mycket om att söva, att det tar tid och känslan jag får är att det är ett jobb som kräver en del.
Grabben din börjar bli en liten stor kille som mina barn säger och nu kan han gott somna på egen hand och det är du som lär honom hur det ska gå till.
Små stora killar vill ha och behöver mycket riktig mat för att sova gott, för att växa och orka med allt spännande som livet bjuder på.
Rutiner behövs för att man ska må bra, det gäller ju både stora som små. Skapa ett schema som passar er med sov och mattider, du kan ha väckning klockan åtta och läggning 20 om du väljer 12-tim natt vilket är att föredra.

Du som mamma får ta ledningen och visa hur saker och ting ska gå till. Det skapar trygghet hos barnet likväl att du väcker efter varje lur, det gör att barnet sover hela luren eftersom han inte själv behöver hålla reda på när det är tid att vakna.

Men det är ju helt upp till dig att bestämma hur du vill ha det i ditt liv men ingenting kommer förändras av sig själv utan det gäller att ta tag i saker och genomföra dem.

Hälsn Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Håller med SusanD fullständigt :thumbsup: , satt själv och funderade på ett liknade svar. Att lära sig att somna själv är liksom hela poängen :-k , lär han sig inte det så kommer han att fortsätta att vakna och "behöva" din hjälp. Det är ingen som säger att det är lätt :wink: men det GÅR

James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
LillaK

Inlägg av LillaK »

Jag är vad ni säger och jag håller med, men jag är helt emot att låta honom ligga och gråta så jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag vägrar att min bebis ska till slutresultatet gråta för att "det inte är någon idé, mamma bryr sig ändå inte" jag har inte hjärta till det. Jag försöker allt möjligt, idag har vi ställt hans vagndel i spjälsängen, den har skenor så att den kan vaggas, jag har blivit smidigt på att söva honom i vagn så försöker med det nu men än så lönge bara skriker han så han kippar efter andan..
LillaK

Inlägg av LillaK »

Han är för övertrött helt enkelt, jag får se till att det bara firrar att lägga honom tidigare.. 19:30-20 senast. Tror det kommer göra skillnad.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Har väldigt ont om tid nu, men vill bara säga det här:

VERKTYGEN :!: Det är vagning(INTE vaggning) eller buffning du ska använda dig av för att lära honom att somna själv. Läs på tills du känner att du kan det utantill,titta på filmklippen öva. Vitsen är att LUGNA inte söva.

Det kan bli en del skrik i början och då svarar du med verktygen.

Du kan!
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej LillaK :D
LillaK skrev:Jag är vad ni säger och jag håller med, men jag är helt emot att låta honom ligga och gråta så jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag vägrar att min bebis ska till slutresultatet gråta för att "det inte är någon idé, mamma bryr sig ändå inte" jag har inte hjärta till det.
Detta är precis vad hela forumet bygger pâ. Ingen bebis ska känna sig övergiven eller grâta sig till sömns. Förbjudet [-X De flesta här inne, om inte alla, skulle nog ocksâ hâlla med mig om att det är en fin gâva att lära sin bebis att somna själv, att göra sömnen till barnets egen. Man sover när man är trött helt enkelt, lugnt och skönt i egen säng/vagn. :wink:
LillaK skrev:det är jätte viktigt för vår livsstil att Hannas läggas ner oavsett vart han somnat.
Jag tror tyvärr att det blir ohâllbart för er alla om ni fortsätter att söva honom i famnen (t ex) för att sedan lägga ner honom i säng/vagn och hoppas att han ska sova vidare lika gott. Det som händer är att han inte fattar var han är när han vaknar: det var ju inte här jag somnade :?: ? Vad har hänt :shock: ? Hjälp :!: Och alltsa behöver han er hjälp (igen) för att somna om. En bebis som själv somnat i sin säng konstaterar vid eventuellt uppvak att allt är precis som det ska och kan somna om själv.

Det jag uppskattar mest med Anna Wahlgrens tyckande och tänkande om barn är hon ger väldigt konkreta râd pâ hur man kan göra, om man vill. Om jag fattar rätt sâ sover inte er son i vagn? Det har aldrig vâra gjort heller, sâ jag har buffat/solfjädrat frân början.

Vid läggning (efter ett vakenpass dâ han fâtt ALLT han behöver): skratta upp honom sâ mycket det gâr, lägg honom lugnt och säkert - NU ska du fâ sova, âh sâ skönt! :D Lägg tillrätta, buffa om du vill, eller solfjädra lite kort - markera att det nu är sovdags, att det är dags att vila. Gâ. Se till att ha ordentligt med husljus (tvättmaskin, musik, osv...) och lyssna, utan oro i kroppen. Skriker han upp sig, gâ in igen och buffa (lugnt och fint, fortfarande samma budskap: NU ska du fâ sova, âh sâ skönt!). Ju lugnare och tryggare du är, ju lättare kommer han att tro pâ dig.
Var noga med att lyssna ordentligt: HUR skriker han? Är han kanske mest irriterad över att inte hitta sömnen alldeles pâ stört, trött som han är? Vissa bebisar behöver fâ ur sig lite frustration innan de lugnt somnar. Andra lägger ner kinden och somnar direkt (jag har haft en av varje :wink: ).

Läs gärna dessa krönikor: suveräna attitydbyggare:

:arrow: Säkerhet är trygghet
:arrow: SHN pâ Safari
:arrow: Synd om lilla barnet?

:heart:
LillaK

Inlägg av LillaK »

Tack för att du tagit dig tid! Jag har fått nog av hur jag mjäkar mig och nu har jag satt mig ner och gjort ett schema, det ser ut såhär:

08:00 Godmorgon
09:30 -10:15 Vila
11:45 - 13:45 Vila
15:15 - 16:00 Vila
19:00 Godnatt

Det blir 3 vila på 45+2h+45 och sen läggdags på 13h. Kanske att set blir för länge med nattsömnen men han är så hysteriskt övertrött! Trots att alla i den här tråden sagt det till mig om och om igen har jag inte riktigt lyssnat för att jag varit lite osäker på om det här är det rätta för oss. Så kan jag inte hålla på.

Vad tycks om mitt upplägg? Vi börjar från och med imorgon, kl 8 ställer jag klockan. Bör jag väcka honom på natten för att amma? För mig är det okej att han inte sover 12h i sträck, vet att det är något minska eftersträvar men han får mer än gärna ha två uppvak för att ammas.

Han sover i vagn! Det är så jag får honom att sova 2 timmar. Det jag menade med att han inte sover i vagn är att jag inte känt att jag kunnat lita på det men idag när jag så lätt och självsäkert kunde söva honom två gånger i vagnen insåg jag att det handlat om tajming. Blir lite trött på mig själv, när han var 2 månader följde jag schemat fläckfritt och hade en bebis som sov 5-6 timmar på raken TROTS att han ammas bara. Vagnen hjälper dock inget på natten, det är en omöjlighet för oss att ha den i lägenheten eller att köpa en till och ha stående. Då har vi ingen golvyta kvar.

Jag tycker dock inte att jag är en mesmorsa som springer och tar upp honom vid minsta pip så det ska nog kunna fungera bra iaf.

Jag håller med dig, speciellt för mig som har en sömnstörning (som jag är livrädd ska smitta av sig tack vare att jag själv inte har sömnrutin) så vore det en av de största gåvorna jag skulle kunna ge honom - ett normalt sömnbeteende. När jag tänker efter på mina egna problem så är jag själv extremt övertrött, kan hålla igång hela natten och "tack vare det" så lider jag aldrig av sömnbrist med sonen. Jag är alltid pigg nästa dag. Skulle göra vad som helst för att bli trött kl 22-23 som en normal människa och kunna gå och lägga mig.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!
Schemat ser ok förutom natten, mer än 12 timmar är inte att rekommendera. Kör antingen 07-19 eller 08-20. Jag hade 7.30-19.30, funkade bra det med :D . Det är bättre att sätta ett "rätt" schema som han kan behålla ett tag än att försöka kompensera för övertröttheten. Glöm inte att lägga in fasta mattider också!

Jag hade inte väckt honom på natten för nattmål om han inte vaknar själv. Men det gör han väl, eller? Hur gammal är han nu, 4 månader? Han borde klara sig på ett nattmål(under 12 timmar) Se vilken tid han brukar vakna och vara hungrig i så fall så kan du ju bestämma en tid för att väcka om du hellre vill det. Så fort ni kommer upp i mer mat så slopa nattmålet eller se om det faller bort av sig själv. Kan du inte ge gröt till lunch också? OCH, jag säger det igen,börja med grönsakspuréer. Visst är det mysigt att amma men det ena utesluter inte det andra.

Buffa på natten! Går precis lika bra som att vagna.

Kom ihåg, gosa kan man göra på dagen - på natten sover man [-X . Sonen ska ju inte behöva vara vaken bara för att du är det :wink:

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"