Hej LillaK
LillaK skrev:Jag är vad ni säger och jag håller med, men jag är helt emot att låta honom ligga och gråta så jag vet inte hur jag ska bära mig åt. Jag vägrar att min bebis ska till slutresultatet gråta för att "det inte är någon idé, mamma bryr sig ändå inte" jag har inte hjärta till det.
Detta är precis vad hela forumet bygger pâ. Ingen bebis ska känna sig övergiven eller grâta sig till sömns. Förbjudet [-X De flesta här inne, om inte alla, skulle nog ocksâ hâlla med mig om att det är en fin gâva att lära sin bebis att somna själv, att göra sömnen till barnets egen. Man sover när man är trött helt enkelt, lugnt och skönt i egen säng/vagn.
LillaK skrev:det är jätte viktigt för vår livsstil att Hannas läggas ner oavsett vart han somnat.
Jag tror tyvärr att det blir ohâllbart för er alla om ni fortsätter att söva honom i famnen (t ex) för att sedan lägga ner honom i säng/vagn och hoppas att han ska sova vidare lika gott. Det som händer är att han inte fattar var han är när han vaknar: det var ju inte här jag somnade

? Vad har hänt

? Hjälp

Och alltsa behöver han er hjälp (igen) för att somna om. En bebis som själv somnat i sin säng konstaterar vid eventuellt uppvak att allt är precis som det ska och kan somna om själv.
Det jag uppskattar mest med Anna Wahlgrens tyckande och tänkande om barn är hon ger väldigt konkreta râd pâ hur man kan göra, om man vill. Om jag fattar rätt sâ sover inte er son i vagn? Det har aldrig vâra gjort heller, sâ jag har buffat/solfjädrat frân början.
Vid läggning (efter ett vakenpass dâ han fâtt ALLT han behöver): skratta upp honom sâ mycket det gâr, lägg honom lugnt och säkert - NU ska du fâ sova, âh sâ skönt!

Lägg tillrätta, buffa om du vill, eller solfjädra lite kort - markera att det nu är sovdags, att det är dags att vila. Gâ. Se till att ha ordentligt med husljus (tvättmaskin, musik, osv...) och lyssna, utan oro i kroppen. Skriker han upp sig, gâ in igen och buffa (lugnt och fint, fortfarande samma budskap: NU ska du fâ sova, âh sâ skönt!). Ju lugnare och tryggare du är, ju lättare kommer han att tro pâ dig.
Var noga med att lyssna ordentligt: HUR skriker han? Är han kanske mest irriterad över att inte hitta sömnen alldeles pâ stört, trött som han är? Vissa bebisar behöver fâ ur sig lite frustration innan de lugnt somnar. Andra lägger ner kinden och somnar direkt (jag har haft en av varje

).
Läs gärna dessa krönikor: suveräna attitydbyggare:
Säkerhet är trygghet
SHN pâ Safari
Synd om lilla barnet?