Ny här med en 12 dagars tös

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Tjorvan

Re: Ny här med en 12 dagars tös

Inlägg av Tjorvan »

Sen har hon även blivit sån att hon är kräsen:) när jag bär henne o går runt lite lugnt så slappnar hon av. Så fort jag står på samma ställe men gungar så blrjar hon knorra o vrida sig tills vi går igen. LITE jobbigt:)
Tös Född 17 september 2012
Irmasmamma

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Tiden mellan smekmånad och schemaspikning är ofta den svajigaste. Själv minns jag att vi hade svårt att få till i princip vart enda sovpass ordentligt. Trodde aldrig vi skulle få styr på det hela, men sen vips var liten två månader och vi fick ha ett schema :wink:

Jag tycker absolut att du kan börja vagna lite nu. Se bara till att låta vagntagen vara korta, koncisa svar på litens frågor, och ingen mysvaggning, för det är då du riskerar att träska. :P :shock: Har du sett den här videon där Anna visar vagning?

STRÄVA efter rytmen 2-2 (2 h sömn, 2 h vaken) nu, men inte till priset av övertrötthet. Många pluttar orkar absolut inte vara vakna 2 h i den här åldern.

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

När ni strävar mot 2-2, vagnar ni då på sovstunden om bebis vaknar innan 2 h har gått? Eller tar ni upp o matar o lägger igen??
Tetz

Inlägg av Tetz »

Ja, ungefär :D Jag satte en gräns att det skulle sovas minst 1,5 h och max 2,5 h.

Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Och grattis på 1-månadersdagen! :-D
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Tack för gratualtionen:)

Så du vagnar menar du? Och ej matar?

Sedan undrar jag hur mab gör med matning om man har en riktig kräkbebis?? Hon kräks upp efter varje måltid o då ganska mycket. Då blir hon väl hungrig igen? Känns som ständigt matande isf? Är det andra som har haft kräkbebisar??

:)
Tutan

Inlägg av Tutan »

Att småfolk kräks när de har ätit är väldigt vanligt. Det kommer upp lite eller ibland lite mer tillsammans med rapen, eller efteråt. Det betyder inte att magen är mätt, så är det mat som står på programmet så fortsätt mata efter en stund. Men ett "ständigt matande" ska undvikas bara för att bebisen kräks. Lilla magen måste få vila också, lämpligen när det är dags för att sova.

Så fortsätt mata på du!

R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Min lillskrutta har en period mellan 10-15 då hon i stort sett vill sova hela tiden. Hmmmm....

Går upp 08, vaken till 0930,, sen sover hon 1,5h o då ammar jag i sen vill hon sova o anma etc. Försöker jag väcka henne efter amningen så är det gråt o skrik:(,, hur ska man göra? Hålla henne vaken är svårt iom att man ej kan underhålla en sån liten förutom att gå runt o bära..

Känns elakt också att väcka när hon sover så gott
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Förresten vd tror ni skulle hända om jag lägger lillan 1830-19 för natten istället. ( för att slippa kvällstrasslet som startar runt 18
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Tjorvan! :D
Tjorvan skrev:Går upp 08, vaken till 0930,, sen sover hon 1,5h o då ammar jag i sen vill hon sova o anma etc. Försöker jag väcka henne efter amningen så är det gråt o skrik:(,, hur ska man göra? Hålla henne vaken är svårt iom att man ej kan underhålla en sån liten förutom att gå runt o bära..

Känns elakt också att väcka när hon sover så gott
Jag tror inte jag förstår. Om du försöker hålla dig till standardmodellen där man håller bebisen vaken när det är matdags och sen lite trevligt umgänge efter det, för att därefter sova, och DÅ ska det sovas. Det är inte helt enkelt de första månaderna men man ska i alla fall sträva mot två timmar vakentid följt av två timmar sömn. Men alla små klarar inte två timmar utan bara drygt en och då får man anpassa sig efter det.

Försök att hålla liten vaken när det är matdags. När jag märkte att mina små dåsade till vid maten så la jag dem på rygg på golvet eller på soffbordet (naturligtvis med min vakande hand på). Efter några sekunder eller så vaknade den lilla till och vi kunde fortsätta äta, bekanta oss med omvärlden eller byta blöja.

Har du sett den här sammanställningen http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887 ? Den tycker jag är toppen och den använde jag själv mycket när mina små var i din lillas ålder.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Ja det är krångligt just nu:(

Men hur vet jag om min bebis har obt i magen eller bara är arg/ missnöjd? Jättesvårt tycker jag.

Idag har varit en riktigt gnällig dag. Hon har upptäckt händerna o suger på dom o biter på mina fingrar. Hon går inte längre att lägga ner sovandes för så vaknar hon nästan direkt:( så nu är vagnen framme o hon läggs i den o jag drar. Men svårt att veta när man ska sluta.

Bara gnäll o krångel vid bröst idag,
Tutan

Inlägg av Tutan »

Imorgon är en annan dag... :D Försök ta nya tag imorgon och försök njuta av tillvaron med din lilla tjej. Vilken härlig upptäckt för henne att kunna suga på sina händer! :lol:
Tjorvan skrev:Hon går inte längre att lägga ner sovandes för så vaknar hon nästan direkt:( så nu är vagnen framme o hon läggs i den o jag drar. Men svårt att veta när man ska sluta.
Nej, efter den egentliga födelsen är det svårt att lägga ner ett sovande barn och man bör inte heller göra detta utan låta barnet börja träna på att somna själv. Någon knock-out-slurk ska barnet inte längre ha. Att vagna henne till ro är helt rätt men försök att sluta innan hon somnat helt. Men, även om du vagnar henne till sömns nån gång ibland så är hon ju så pass liten att det finns gott om tid att backa framöver.

Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Var låter ni den lilla sova på dagen?

Jag lägger i vagn på övervåningen( pga katten) Men jag är lite orolig att det är för tyst där uppe. Man ska väl vänja vid ljud?
Tjorvan

Inlägg av Tjorvan »

Hur kan man kolla om bebis har mjölk proteinsallergi? Eller reflux?

Något måste det ju vara när liten inte kan komma till ro efter 17, jag vagnar vid 18 men svår att lugna o sover bara 20 min högst. På dagen vill hon bli buren o sätter man sig med henne så blir hon ledsen o arg:(
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Tjorvan :D

Sâ länge mina smâ varit pyttesmâ har jag upplevt att de sovit bäst nära där vi är. Men vid typ tre mânader (har jag för mig) har jag upplevt att de behöver vara mer "i fred" och alltsâ lagt dem i eget rum.

Ljud är bra, radion kanske kan vara en god idé om du inte har henne där ni andra är?

Sista luren är ofta den krângligaste. Men skulle det inte räcka med 20 min vid 18snâret och sen satsa pâ läggning vid âtta?

PS Jag passar pâ dina frâgor om allergi och reflux, men râder dig att starta en trâd inne pâ Mat, mage och barnakropp. Där finns det folk som kan :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"