Hej Nathalie!
Jag har också bara skummat tråden, det var några år sedan jag hade en liten.
Jag hade en matskeptiker, som ofta blev hungrig på "fel" tider och som åt pyttelite.
Jag har haft stor hjälp av det som Sarisparis summerar så bra i den här tråden i ett tidigare inlägg.

Upphör med fokus på vad barnet gör. Fokusera på vad jag gör när barnet "svarar", t ex med att inte vilja äta. Fokusera på hur jag ger det som är det viktigaste: Förutsättningarna. Till exempel: Kan jag presentera måltiden på annat sätt, kan ett annat rum för matintag vara bättre, en annan kroppsställning, är musik bra eller dåligt, funkar det att sjunga, ska det vara helt ostört... osv. Och så oändligt många tester av olika slags blandningar.

Med min osäkerhet på vad jag kunde ge eller inte och hur mycket så fick avföringen och huden avgöra (samt då och då vikten). Var avföring och hud OK och han ökade i vikt så var matvalet OK. (I övrigt körde jag ekologiskt, men det är en annan historia. Viktigast är att man får i sig mat och att man skapar bra mat- och slurkstunder.)

Vänd egna bekymmersrynkorna inåt. Avsluta ett misslyckat mål mat och en misslyckad somning med samma glädje som ett lyckat mål/sömnstund, "tack för maten mmmm vad gott" och "nu ska vi göra något kul" och efter en sömnlös "godmorgon du fina, välkommen upp!".
Man klarar det inte med riktigt samma entusiasm som när sömn/mat gått som man velat, men testa att spela denna teater. För mig har den hjälpt att släppa det som gick dåligt tidigare, och börja på ny kula med nästa period, med förväntningar om att nu ska det gå bra. Från och med NU ska det gå bra!
När barnen är så små som ditt är det korta stunder mellan sömn och mat. Det ger många tillfällen till "misslyckanden" - men också till motsatsen! Det gäller som förälder att hjälpa sig själv i att inte fastna i de timmar tidigare på dygnet som gick åt pipsvängen, utan att försöka se att nästa lilla vaken- och sömnperiod kan funka bra....
Detta kan kanske låta konstigt. Men jag har i perioder levt på denna teater, orolig som jag varit för matintaget hos min lille. Teaterspel kan hjälpa en själv att blicka framåt, och att kunna se att också ett barn som inte sovit eller ätit som man ville, kan uppskatta livet.