Nea 4mån, dags att sova på natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Norahsmamma
Rådgivare/advisor

Re: Nea 4mån, dags att sova på natten!

Inlägg av Norahsmamma »

Neas mamma skrev:Har lite funderar på nästa veckoslut om storasyster är på sommarstugan. De har rum bredvid varandra så kanske bättre så...
Ja, men det låter ju som en bra plan :D . Passa på nu att läsa boken om och om igen (ursäkta mitt tjat :wink: ), så att du kan den nästan utantill när du sätter igång kuren. Räta ut alla eventuella frågetecken innan.

Och så finns ju vi här för hjälp och stöd :D
Norah :heart: , född 110123, kurad juli 2011
Almin :heart: , född 160521, SM från start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Nu börjar alla i familjen vara så himla trötta. Det blir sämre o sämre varje natt sen jag införde natt 20-8. Nu vaknade hon varje timme på natten och efter kl 7 sov hon inte, tog upp 8.
Förra veckan sov hon bra från 21, åt nattmat 3-4 tiden och sov till 7. Dvs 10h natt 5h dag.
Kan det vara att sedan man börjat buffa på natten för att förlänga nattmålet och morgonen så har hon lärt sig somna så?

En fråga angående kuren - om hon vaknar o är helt pigg o glad på natt/tidig morgon vad göra då?

Jag är så trött nu så jag är färdig att köra kuren i natt. Har inte hunnit läsa hela boken vilket inte är så bra. Klarar jag mig med lathund som stöd?

Hur är det med konkret hjälp av någon här på forumet, finns det ett sånt alternativ? Min man är borta mycket o nu oxå hela denna vecka. Vet int snart vad göra med tröttheten o hur orka vidare....
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Kan jag annors ge 4:rde målet kl 19.30(gröt) o sen nattslurken 22 i sömnen. Hon har nämligen varit så trött på kvällen så hon ha vägra äta. Har sen vaknat av sig själv 30 min efter hon somnat, då jag gett den.

Nu på morgonen orkar hon vara 30min på bra humör sen skrik. Borde hon sen oxå sova mer på dagen?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej och välkommen säger jag! :D

Försök att vänta tills det datumet du satt för att börja kuren, nästa helg om jag läst rätt?

Viktigt för att få ett varaktigt och stadigt resultat är att just läsa, läsa och läsa - hur trött man än är och känner sig. Resultatet sitter inte i exakt hur du buffar eller hur många verser du ger av ramsan utan i hela grundtänket med Lugnet, säkerheten och sedan njutningen.

Dvs att kunna se frågor och kunna ge svar, att känna sig lugn i det man nu inför och se det som något långsiktigt och varaktigt. För att förstå det, fick jag läsa och köra huvudet i väggen flera gånger kan jag lova. :wink:

Därför är mitt tips att läsa och att försöka hålla dig från att införa olika verktyg redan nu innan kuren, hur "fel" det än kan kännas att köra vidare på det gamla när du läser om hur det kan vara och hur man gör i SHN.

Vi gav vår dotter ett mål vid 22 i sömnen, det gick hur bra som helst. Vi tände inte upp i rummet utan satte oss i en stol i hennes rum i mörkret och gav henne mat och rapade henne och sedan bara la ner henne i sängen. Fast när vi startade kuren slutade vi med det vill jag minnas.

Försök, jag vet att det är svårt, att läsa med perspektiv. Dvs se de stora dragen först och främst. Frågorna och svaren, rutinerna.

Ju säkrare och LUGNARE du är när du ger dina svar och din ramsa och i allt du gör, desto snabbare kommer också frågorna att minska och avta. Det är mitt främsta råd genom hela kuren och genom hela tillvaron.

Och en häftig sak med det här med frågor och svar, som Anna W så fint ser det, när man börjar tänka så upptäcker man att barn i alla åldrar ställer sina frågor till föräldrarna på alla möjliga sätt - och att de är just frågor. INTE tecken på att något är fel eller att man vill ställa till besvär alls.

Vi på forumet finns här och ger så konkreta råd och stöttningar vi kan. Du kan alltid PMa någon av oss, sen finns diplomerade kurare att ta hjälp av om man vll, mot ersättning då förstås.

Men om du läser och kör själv blir upplevelsen något annat, även utvecklingen för dig.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej!
Börjar med att fråga var jag kan få hyra/köpa andningslarm?
Vår fungerar inte mera. Köpte det från Sverige när vi bodde där men nu bor vi i Finland och har inte hittat här.

Vi började SHN igår kväll. Har lite hektiskt här just nu och det här var nu enda möjligheten så jag läste på allt vad jag kunde igår.

Natt 1 gick enligt följande:

Middag 18.15(gröt). Nea var inte alls hungrig till kvällsurken 19.45 så vi lade henne kl 20 utan den.
Svårt att få henne att skratta men hon var på bra humör.
Buffade ca 5 min o ut med ramsan.. Hon blev urförbannad!
Lät henne vara och gick sen tillbaka. Buff igen+ramsa, lugnare skrik. Sen tyst och bekräftelse ramsa. Somnade 20.20.

Nästa uppvak 2.42. Buff 2min+ramsa. Började suga på tummen sedan tyst.
En fråga - Om det varit tyst en stund typ 1min och sedan börjar gny så ska man genast ge påminnelse ramsax4?
Vaknade igen 3.27, buffade ca 2min+ramsa och protesterade. Sedan lugnade skriket 3.29 och då sade jag bekräftelse ramsanx1. Tyst.
Vaknade 3.45, buffade 5min sedan ut+ramsa. Tyst.
Vaknade 4.45. Spang ut o in 3gånger. Kl.6 skrik, buffade+ramsa och nu var hon arg. Lät vara. Lugnade ner sig, då bekräftelse ramsa och sedan tyst ända tills 7.15 då det var morgon. Har egentligen morgon 7.30 men hon var på gott humör och pratade.

Hur låter detta? Det var mycket uppvak mellan 2.30-6. Med en längre paus från 3-4 och 6-7.
Idag har hon haft dålig aptit men varit på bra humör. Lite trött nog.. Det lär vara normalt med sämre aptit eller? Kanske bättre imorgon?
Sovit bra på dagen. Bättre än tidigare. Sista luren svårt att somna med protester. Tog 20 min. Måste sedan väcka.

Nå, nu har vi natt 2 framför oss. Har ni några tips inför natten. Blev lite och fundera över påminnelseramsan, svårt att veta när den skall ges. Om hon är arg, ska man helt låta vara el ramsa?

Hur ser det här schema ut?

Morgon 7.30 gröt
Sova 9.15-10.45 1.5h
Mat 11 batat/potatis+grönsak o mjölk(är inte värst hungrig)
Sova 12.45-14.45 2h
Mat 15 mjölk ca 200ml (tar inte frukt)
Sova 16.45(17)-17.45
Mat 18 gröt (dricker inget)
Bad
Nattslurk 19.45, Men vill inte ha! Kan hon vara så mätt av gröten?
Godnatt 20

Iom att hon inte har tagit slurken så vaknar hon av sig själv efter ca 30 min. Då har hon ätit.
Påfyllning 22 tiden. Igår risvälling 180ml.

Ser detta ok ut? Kommentera gärna om bättre förslag?
Skulle helst av allt ha schemat 45-2-45. Men hon är sån tröttis på morgonen. Men kanske ändrar sig om hon sover bra natt?!

En fråga om ensamleken på morgonen. Sall men skoja o skratta före el just före ska sova?

Tack igen!

Vill aldrig ha mera mat inom timmen. Äter allting på en gång, är det ok eller?

Fråga: om hon tystnar till ramsan men börjar prata, ska man påminna?

Nea var inte hungrig till kvällslurken så vi
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Tjuvstarten verkar ha gått fint! :)

Det kan gott hända att all trafik i rummet med buffning de senaste nätterna och nya tider har fått henne att bli osäker och därför vaknar hon så ofta. Kör alltså nu med benhård konsekvens och förmedla ett lugn! Det är klart att hon ställer frågor och är säkert flyförbannad för att thaimassören plötsligt avbryter sin behandling och börjar tramsa en ramsa istället ;) (Det skulle jag vara!)

skippa påfyllnignar kl 22 nu då ni kurar! kroppen msåte vänja sig vid de nya mattiderna och då måste du hålla schemat. Hon äter nog på dagen om hon är hungrig!

Natt 2 skall du backa med buffandet och gjuta in ramsan. Då är det mycket viktigt att få in bekräftelsen. Tänk att du ALLTID skall ha sista ordet på diskusisonen med ett lugnt och bekräftande tonfall. Om hon är arg låt henne skälla ur sig sina argument och svara sedan med ramsan lugnt och bestämt. Hon kommer med nya påståenden - svara igen. Ändra tonfall, låt inte hennes påståenden rubba ditt lugn. Ramsa högt och bestämt vid behov och bekräfta alltid lugnt och mjukt. Även om det är frestande att skippa bekräftelsen då det äntligen är tyst är det mycket viktigt att du får sista ordet i diskussionen! Buffa vid KRIS men backa allt mer, just då du är på väg in för att buffa - ramsa istället.

Angående andningslarm - jag köpte mitt på huuto.net, ifall ni bor i huvudstadsregionen kan du få låna mitt ett tag då vi inte för tillfället behöver det. PM:a mig om du är intresserad.

Lycka till med natt 2! :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hjälp, glömde shn boken på sommarstugan.
Kan någon vänlig repetera hur dag 2 och natt 3 och dag 3 går?
Ska dag 2 vara som natt 2 i stort sett?

Skriver just och berättar om 2;ndra natten
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Alltså, nu är jag tillbaka. Hoppas någon hinner svara på mina frågor ovan.

Förde storasyster i går till sommarstugan och vet inte om tröttheten har gjort mig glömsk...men den allra viktigaste sak just nu - boken - blev där. Panik, men måste nu bara kämpa vidare. Min man på resa i 1 vecka så kan inte nu köra tillbaka.

Men om jag får lite hjälp här med dag2, natt 3 och dag 3.

Skall ramsan ta helt över på dagen också? Är vagning nu bara i kris situationer?

Natt 2 gick helt bra. Skrikig läggning, tog 20 min. Var 1 gång o buffa då och sen ut. Om det är så att man MÅSTE buffa vid läggningen, så ska man göra det kort eller tills helt lugn(om det är som påminnelse dvs du har redan gått ut med ramsan)?

Vaknade igen 2.30 skrek 1 gång sen tyst. 2.45 började gny och åla omkring, men tystnade. 2.50 börjar gny och verkar fråga mera, då ramsax4. Lugnade sig men frågorna fortsatte och jag ramsade. Somnade om till 5- 10 min och dethär fortsatte i 1 timme.

Fråga 1: om bekräftelseramsan: Skall man säga den när hon håller på att lugna sig eller när hon är nästan helt tyst?
Fråga2: Om man sagt bekr.ramsan och hon är lugn och pratar och har egna nöjda ljud(som hon pratar för sig själv), skall man ännu bekräfta efter de ljuden?

Det här hände på natten: Skrik+ramsax4x 4x4x4. Tyst+bekr.ramsa. Protest+påminnelse ramsax4x4x4. Tyst. Sen bekräftelseramsa+nöjda ljud/söker ny ställning, lite gruffande. Tyst+ bekr ramsa. Då vaknade hon till på nytt men lugnade sig själv och gav sen en ny bekr.ramsa. Tyst 3.45-7.
Var den sista bekr.ramsan underhållning till henne eftersom hon vaknade till efter sina nöjda ljud?

Vaknade 7 på morgonen istället för 7.30. Kan det vara att hon sover för mycket på dagen?(!.5-2-45) natt 20-7

Tacksam för hjälp!!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Nea har absolut ingen aptit. Några teskedar gröt till morgonmål, vägrar äta lunch. Vad ska man tänka om det här och följande natt?
Hjälp!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Hejhopp,

många barn blir kinkiga med maten under kurens första dagar, de kan även ändra humör och bli gnälliga och trötta.Allt beroende på den stora omställning som både kropp och knopp går igenom. Så ta det bara lugnt är mitt råd, det som gäller en dag behöver inte vara aktuellt nästa dag, det är iaf min erfarenhet från livet med barn - oavsett kurning el mat el vad det nu kan röra sig om :wink: .

Nu är ni inne på natt nr 3 om jag förstår det rätt? Då gäller att överge buffningen till förmån för ramsan och nu ska den användas och börja sättas. Vid uppvak, avvakta dock för att se vad som händer/hur hon löser det. Vid frågor så ramsar du. x 4 är alltid det minsta man ramsar. I det här skedet kan man få ramsa upp til x101 om man belver. Huvudsaken att du får sista ordet. är du med?

AW skriver : När du känner att det är läge att gå in, då ramsar du :wink: och det kan jag väl tycka är en ganska bra "måttstock" på när man ska fyra av den :D .

Nu gäller att stå pall, och lita och hoppas på att LUGNET infunnit sig så att hon kan LYSSNA på dig. Och du måste LYSSNA på henne. Detta är det häftiga, när man kan börja utveckla en kommunikation med sitt lilla barn. Använd rösten som ditt främsta instrument, olika satsmelodier olika betoningar olika djupa magstöd. Jag brukade tänka att jag sa olika saker med hjälp av röstläget men det var ramsan som jag uttalade, om du är med :wink: ?

Bekräftelseramsan ska man eg inte vara för sen med, tanken är ju att barnet ska få den med sig in i sömnen, så vänta inte för länge med den, men var heller inte för snabb. Luddigt svar, jag vet, men nu gäller det att lita på sin egen magkänsla och ff a på att barnet KAN.

"Måste" man gå in så väntar man ett bra tag efter att man ramsat - ramsan får inte förknippas med att den vuxne kommer in och "räddar" barnet. Har man väl gått in tycker jag att det är viktigt att man tar sitt "ansvar" och lugnar barnet på ett adekvat sätt, dvs inga snabba spring ut och in, utan då måste man stå kvar och solfjädra till lugn, i många fall innebär det såhär i början i princip in i sömnen... Men försök att lita på det här nya nu och ge henne och dig själv en chans med ramsan i första hand :) .

Jag sålde precis mitt andningslarm, synd! På http://www.tradera.com (auktionssida) samt http://www.blocket.se finns många begagnade och många säljer ju även till köpare utom Sverige. Jag köpte mitt nytt på http://www.andningslarm.se. Här på AW-forum brukar folk lägga ut larm inne på "Barnasaker" så kolla där vetja :D el lägg ut en egen tråd.

Kan varmt rekommendera "Baby Sense II" - har haft det med bägge mina "kurbarn" och det har aldrig fellarmat plus är enkelt att montera o förstå sig på :D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej och tack för svaret! Tyvärr såg jag det först i dag på morgonen.

Natten gick bra tycker jag. Men hon var jätte arg. Tog ca 30 min före hon somnade. Efter 15 min var jag inne och lade till rätta men då jag gick blev hon ännu mer förbannad. Skall man hellre lugna helt här före man går? (buffa/solfjäder

Nea vaknade första gången till vid 3 tiden men somnade själv om!!!! Nästa uppvak 5.45. Då tog det länge att somna om(45min). Efter 20 min började hon låta hysterisk, så gick in och drog henne ner från ena hörnet där hon "fastnat". Sedan ramsax4 ut och då somnade hon. Behövdes ingen bekräftelse ramsa där. Var det ok?
Jag vet att AW säger att låta dem vara/somna där var de är. Men hon lät ganska illa... Vad ger du för råd här?

Hon somnade efter 45 min kl5.60. Vaknade till kl 7 och gav ramsax4 och somnade. Sov till 7.45(egentigen morgon 7.30 men jag hade oxå somnat trots väckning..!)

Lite osäker med schema här. Alltså natt 20-7.30. Dagslurar 1.5-2-45. Är det då morgon kl.7 eller. 7.30. Skall jag se hur hon sover, vaknar hon alltid 7 så minskar jag sista luren till 20min eller hur tycker du?

Hur är det med dagslurarna? Hon sover i vagn. Ska nu ramsan helt ta över eller om det är mcket frågor kan man skaka i handtaget och sen ramsa?

Har nu vid läggningen ännu (2 o 3:dje dagen) dragit ca 10 gånger, sen sagt ramsa och börja damsuga. Hon har somnat till det. Men hur göra då om hon vaknar i skarven?

Tusen tack för alla råd?
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
klockan

Inlägg av klockan »

Låter ju som att ni är på god väg :D att hon tar 30 min på sig att somna är rätt normalt i den fasen av kuren ni nu är, så lita på henne - hon behöver få tid på sig att komma på hur hon ska göra bara - och hon signalerar ju det tydligt oxå iom att hon faktiskt blir arg när du kommer in :wink: .

Tillrättalägganden kan visst behövas, men var restriktiv så du inte blir en serviceinrättning, och gå inte in i samband med ramsan bara. Jag tycker du gjorde rätt som gick in och sen ut igen utan att ramsa; attityden ska liksom vara där att hon fixat tillrättaläggandet på egen hand... Ett tips är att börja öva på ålning/krypning/ligga på mage och rulla runt etc på dagtid så slipper hon gymnastisera på nätterna. Sen så är det så att en del trivs i olika hörn av sängen helt enkelt, min yngste sov länge i fotänden, där gillade han att vara :wink:

Jag hade satsat på att sätta ramsan även med stillastående vagn, dvs lämna vagningen nu - lätt annars att hamna i ett träsk. Blir det jätteolyckligt eller en låsning så kan du ju skaka till bestämt b] efter [/b]en ramsavfyrning bara för att visa vad det är som gäller.

Schemat utvärderar och ändrar du efter uppföljningsveckan är över, så kör på det som gäller nu. Jag tycker man ska vara noga med att det som står på pappret gäller snarare än att försöka "lyssna in barnets behov" i de här fallen, det blir lätt att man blir en kappvändare annars och det är ju inte det vi sysslar med här, utan vi tillvaratar barnets behov och visar vad det är som gäller. Tids nog, ofta inte allt för länge utan vi snackar typ 1-2 v, sover de över den där extra halvtimmen som kan tjorva etc etc. Finns många bra tips här om hur man löser sånt.

Vaknar hon i en skarv på dagen så ge en pangramsa: dvs ramsan x 4, ENBART, sen lämnar du och stöttar enbart m h a husljud. Bättre tror jag än att starta upp en hel ramskommunikation :wink:

:D
Mitt fina gäng : 3 kids födda 2006-2010
2 av dem är kurade med SHN vid 9 mån resp 5 mån.
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Tack för svaret!
Skall köra med helt stilla vagn nu vid läggning.

Natten gick bra med 1 uppvak kl.4.15. Ramsadex8 och somnade.

Nu har jag 2 problem som undrar över:
1. Hon tar inte sin kvällsurl 19.30(45). Har nu gett den ca 21. Men nu vaknade hon till 20.45. Visste att hon var hungrig. Sprang upp för att ge den före hon piggnade till. Satt i misstag för liten nappstorlek så hon blev arg. Tillbax i säng, hastigt o byta napp.
Hon hade lite nog vaknat och gnydde. Tog sen upp och gav slurken. Drack 200ml välling.
Hur ska jag få ordning på det här? Hon äter gröt kl 18.

2. Vaknade 1 timme före morgonen 6.30. Var nöjd i 20 min. Sen började hon klaga lite. Ramsade och höll på till ca 7.15. Hon lugnade sig emellanåt men somnade inte.
Halv 8 var hon nog missnöjd och var arg men gjorde då morgon. VAR DET FEL? Borde jag ha fått henne och somna/lugna sig helt före jag gått in för morgonen? Lite svårt att avgöra.
Om hon vaknar t.ex 7(30minföre) och är nöjd, är det bättre då att börja morgonen?

Tacksam för svar!!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D
Skriv gärna in dotterns födelsedatum samt daum för kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så blir det lättare för oss att svara på dina inlägg i tråden.

Jag är lite konfunderad! :roll: ger du nattslurk vid 21 fast du kurar?

Det räcker inte med välling klockan 18.00 för att liten ska sova hela natten utan hunger. HELA dagens matintag spelar roll! :D Samma gäller vid tidiga mornar...

Håll schemat och se till att lillan få i sig 4 fullmatade mål dagtid samt nattslurk innan sänggåendet. Uppvak under natten måste du bemöta med svaret "på natten sover man" äta och umgås gör man på dagen. :wink:

jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Neas mamma

Inlägg av Neas mamma »

Hej o tack! Nu fick jag in födelsedatumet.

Jo, alltså det där är ett problem med kvällsurken. Hon äter aldrig den. Jag tror att hon inte är hungrig då. Äter en tallrik gröt kl 18( ca 3 msk grötpulver blandat med 1dl nan). Erbjuder l 19.30-(45) kvällsurk men vägrar.
Hon har i och för sig aldrig ätit då hon är övertrött, så det är oxå en möjlighet?

Natten gick bra. Hon sov ända tills 6.30. Vilket aldrig har hänt! Sen somnade hon inte.
Undrade tidigare om hon kanske borde sova 20min på kvällen istället för 45?
Har nu schema 20-7.30 natt. Dagslurar 1.5-2-45.
Vad tror ni?

När kan man göra justeringar med shema? Är det 2 veckor efter man startat schema?
Var kan jag hitta lite tips om schema och mat för 4-5mån?

Måst tillägga att hon aldrig sovit så bra som nu. Hon är liksom mycket lugnare på alla sätt. Fast trött på morgonpasset iom att hon vaknar 1 h för tidigt.

Tack ska ni ha!
Nea, född 15.4.2012
Kurstart må 20.8 2012
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"