Skarvtrubbel - det som började så bra...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Tetz
Inlägg: 1148
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:49

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Tetz »

Vilket lördagsgodis det är att läsa ditt senaste inlägg! :D =D>
GulligaA skrev:Men vaddå hallå liksom, VEM kan somna om när man ligger på rygg, huvudet under täcket och med båda benen i ett och samma pyjamasben?
:lol: :lol: :lol:
GulligaA skrev:Nu kryps det här hemma också.
Underbart för henne att kunna ta sig framåt! =D> Mina ungar har strulat ordentligt precis innan de börjat krypa. Skönt att hon kan det nu :D

:heart:
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Cony »

Vad fint, verkligen lördagsgodis. Det går ju helt åt rätt håll, så en galen blå gubbe som gör tummen upp får du av mig :thumbsup:

Superkul att hon kryper, ju. Det är dock inte försent att uppmuntra till viktig ålning med ikeatunnlar och små åla-under-saker-uppgifter.

:D Hajhaj
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Vilka fina svar jag får, och snabba! Synd att jag själv är så seg med att logga in.
Kanske för att allt går så bra just nu. :-D

Märker tydligt på lillasyster att världen behöver vara liten just nu, som det går att läsa på så många ställen här på forumet. En lugn dag hemma, fin och lugn natt. Besök åt det lite mer livade hållet, eller att vi hittar på något, då blir natten mer stökig. Eller snarare kvällen kanske. Hon har flyttat sina strultimmar från 2-4 till 22-24 istället, vilket vi tackar för. Nu har det ju visserligen bara strulat 2 ggr på en vecka, men 2 ggr är en vana, eller hur?

Så, nu har vi kastat ut ungen! Inatt blir det dela rum med storasyster. Läggningen gick bra, några minuters gnöl och jämmer bara. Hon leker ju därinne varje dag, så rummet är ju inte helt främmande. Nu får vi se hur natten blir [-o< Jag ska sova på madrass utanför.

Vi ska snart lägga storasyster. Hon har ju också egentligen läggning sju, men på fredagar har vi börjat med fredagsmys för henne, och hon får vara uppe HUR länge hon vill. 20 över sju brukar hon be om att få läggas :)
Gemensam läggning känns det som vi väntar ett tag med.

Kryptunnel från IKEA ska jag absolut köpa. Den kryper storasyster i varje gång vi är där, och det är väl ingen nackdel för henne att träna lite också.

Fortsättning följer :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Cony »

Satt såhär :D hela tiden när jag läste ditt senaste inlägg.

Gulligt med storasysters sena fredagskvällar. :lol:

Hejåhå! =D>
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Nu sover systrarna så gott i samma rum, efter en lite trasslig start. Första natten gick bra, men sedan fick lillasyster hostan med stort H, och höll alla utom sig själv vaken flera nätter. Nu har det lugnat ner sig och de stormtrivs ihop. Storasyster ramsar lillasyster vid ev uppvak. Visserligen med dagramsan, men ändå :D Det funkar. Inatt kissade de ner sina respektive sängar samtidigt också. Snacka om synkade.

Jag har en fundering om lillasysters krypande i sömnen. Borde inte det avta nu när hon kryper hela dagarna? Nästan varje kväll när jag går och lägger mig så lyfter jag ner henne till fotänden av sängen, då ligger hon och trycker med huvudet mot något av de övre hörnen. Ändå går vi in flera gånger i veckan under natten och lyfter ner henne igen. Alternativt vänder på henne om hon ligger och trycker med huvudet mot fotänden. Jag hör direkt på gnölet att det är detta som stör. Så då går jag in och lyfter ner innan hon vaknar. Ibland har hon hunnit vaknat och står på alla fyra mot spjälorna men somnar om så fort jag flyttat på henne. Jag ramsar inget, bara lyfter och går.

Gör jag fel som alltid hjälper henne?( Förmodligen :oops: ) En gång för över en månad sedan tänkte jag vänta ut, men då blev det storgråt efter en stund. Sedan dess har jag inte vågat.

Hon kryper ju hela dagarna. Jagar efter storasyster tills hon är så trött i kroppen att hon lägger sig ner och gråter en stund, innan hon släpar sig vidare. Hon borde vara HELT slut fysiskt.

Någon som haft liknande problem, eller kan komma med råd ändå?
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Irmasmamma »

Hejsan! :D

Vilka härliga inlägg, har läst ikapp lite i din tråd! :lol: =D>

Jag har också en liten nattkrypare (hon har gjort det minst halva sitt liv) och jag har alltid resonerat som så att om hon kan ta sig till hörnet och inte vill ligga där får hon också ta sig därifrån. 8) :lol: Annars blir det lätt en varg som flåsar där tror jag. Att liten BEHÖVER att mamma flyttar tillbaks innan det går att somna om.
Jobba med ramsan vettja. Heja, heja! \:D/

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Oj, här gick det undan med svaret! Härligt! :heart:

Ja, jag misstänkte starkt att så var fallet. Då börjar vi inatt då.

Ladda ladda :D
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Irmasmamma »

GulligaA skrev:
Ladda ladda :D
Hurra! :heart: \:D/ :-D
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Tre mycket lugna nätter här nu, så inga åtgärder mot hörntrassel har behövts än. Sitter nu här tokförkyld och hoppas på att lugnet fortsätter för jag sååå trött.

Finns det något kurforum för mammor 30+? Jag har så svårt att somna om på nätterna. Lillasyster har en ovana att tokvråla i ca 3 sek en eller ett par gånger per natt (inte riktigt varje natt), drömmar eller något. Hon sover lugnt vidare, likaså pappa och storasyster. Men jag kan ligga vaken i timmar ibland efter. Har öronproppar i ibland men kan vakna ändå, så högt kan hon låta. Eller är det mammagenen som hör igenom? Hur som helst skulle jag vilja ha någon som ramsade mig till söms igen, ett litet nätt "natti, natti" utanför dörren skulle uppskattas...
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av SusanD »

:lol: oj vad jag känner igen mig, här hemma sover allihopa som små grisar och hör ingenting av det som faktiskt händer i huset på natten. Visst sover jag också bra men så ropar något av barnen i sömnen och då vaknar jag, lyssnar på barnet som tystnat och fortsätter sova som om ingenting har hänt, vilket även resten av familjen gör och så ligger jag vaken, länge. Fast egentligen vet jag inte hur länge jag är vaken för jag tittar aldrig på klockan men det KÄNNS ju hur länge som helst och det måste ju ändå vara känslan som räknas.

Hm, har ingen bra lösning på problemet mer än att det gäller att ta ut sig fysiskt dagtid. Har jag sprungit, boxats eller tränat på Honungsberget med Kettlebells så sover även jag som en stock. Så mer fysiskt träning, precis som för våra barn som också sover så mycket bättre när de varit igång under dagen och gärna mycket utomhus.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

FY för magsjukor :-&

FY för förkylningar som tar om och om och om igen

FY för halsont

FY för envis och elak hosta som aldrig vill ge med sig

FY för total sömnbrist

FY för att vi blev så trött till slut, så jag tog och sov med lillasyster på madrass i deras rum och storasyster sov i vår säng med pappa, TVÅ NÄTTER I RAD! #-o

Men TACK O LOV för attityden, kärleken till rutinerna och verktygens förträfflighet som gjorde att det tog EN ramsomgång till lillasyster och EN omstoppning (ja, inget äkta BB-verktyg kanske :wink: ) av storasyster under första natten efter samsovningen så var vi HELT tillbaka på banan, och har så varit i tre nätter till. Jag är förstummad över mina barn, som trots att de hostar fortfarande, föll in i rätt mönster så fort och sover igen. Trots att vi föräldrar tappade fotfästet där ett tag.

Men nu så behöver jag lite schematips, eller mattidstips kanske. Trots mycket sjukdomar under en tid som har ställt till det en del, så har jag märkt att lillasyster behöver vara vaken minst 2,5 h mellan fm-lur och långlur för att inte vakna i skarven och inte vilja somna om. Schemat ser då ut som följande:

07 Gröt
09 Sova 45
11 lunch
12:15 Sova 1,5
14:30 Mellis
17:30 Middag
18:30 Gröt
19 Sova

Det blir lite för långt mellan lunch och sov, men det går inte att skjuta upp lunchen mer. Hon är jättehungrig vid 11. Någon andra frukost är hon inte intresserad av, äter lite leverpastej på sin höjd. Så nu så ger jag en banan innan sovet, men det blir ju som en väldigt utdragen lunch, och jag vill helst få bort det.
Vad tror ni om ett litet mellis strax före eller efter fm-sovet istället. Och lägga lunchen 11:45?
Jag har slutat amma nu (läs slutat truga), annars var ju gröten frukost nr 2 förut. Inte är damen nå vidare intresserad av flaska heller.

Och JA, jag SKA börja träna. Nyligen blev jag klappad på magen och fick ett "Titta, här har vi en till". Så det är dags att sätta igång nu. Ska bara bli frisk först. [-o<

:heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av SusanD »

Hej,

det sköna med barn som sover gott om nätterna är att de klarar av lite kludd med sjukdomar och märkliga sovplatser utan att falla av banan fullständigt. Det brukar vara lätt att återställa ordningen efteråt och så sover barnen lika bra som innan kluddet.

Om du ger en banan innan långa luren eller om du ger den efter fm-luren kan ju kvitta tänker jag. Du får testa och sen utvärdera när det var som bäst att ge den.
Viktigast är ju att det sovs gott och att magen är mätt.

Och när du kommer igång med träningen så kommer ingen klappa dig på magen och dessutom kommer du sova riktigt, riktigt gott. :)

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Mm, det kanske inte måste vara superuppstyrt med spikade mål för varje sak barnet får i sig. En banan strax före lunchluren får väl hänga med ett tag till.

Det smyger runt en bananvarg hemma här. Är livrädd att vara utan banan en dag, så jag mosar och fryser in i isbitslådor. Visst gör sig Anna lite lustig över att man förut kunde köpa mosad banan i burk, någonstans i BB? Faktum är att det går att köpa nu också, inte på burk men i någon slags påsliknande förpackning. Och gissa vem som har ett stort antal i skafferiet, och minst en i varje väska... :oops:

Jag har tittat in några gånger i träningstråden under kackelforum, blir det en ny nästa år kanske man skulle hänga på. Om jag törs, det är ju så många ambitiösa med nu. Men kanske kan det ge mig inspiration.

Trevlig helg! :heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Cony
Inlägg: 143
Blev medlem: mån 08 aug 2011, 12:31
Ort: Trosa

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av Cony »

Åhherreguuud nu är jag nog lite trött. Sitter och :!: fnissar :!: som en galning åt tanken på en "bananvarg". Hjälp... :oops: :lol: Jag hade en turkisk yoghurt-varg hemma när Bobo var yngre, den fick jag skrämma bort ett par gånger. Glöm inte att Lilla L är ganska stor nu, hon kan leva ett fullgott liv helt utan banan om det skulle krävas. :D :heart:

Men alltså, vad skruttigt ni haft det då med förkylningar och hosta och magstrul. Skönt att ni är på gång igen nu.

Vågat beteende att klappa någon på magen... :roll: Läste idag i tidningen att nya rön säger att tolv minuters träning i månaden räcker. Tror dock inte att man sover så gott på den mängden. :?

Trevlig helg! :heart:
Bobo levererad med kejsarsnitt pga säte 23/11-11 (39+0). Barnabokad från början. Bobo har två fullständigt utsökta bröder födda 02 och 04, som bor med oss på halvtid.
GulligaA
Inlägg: 570
Blev medlem: tis 07 jun 2011, 18:25

Re: Skarvtrubbel - det som började så bra...

Inlägg av GulligaA »

Ja, jag glömmer bort att hon snart är...få se nu...10 mån snart! :o Hjälp, vart tar tiden vägen!?

Bananvargen är inte ensam, det finns fler matvargar. Hade ju så hemska skarvproblem där ett tag, och maten var ju helt klart bästa hjälpen mot det hela. Och det sitter i hela tiden, "måste äta, måste äta". Även om det börjar släppa nu.

Jag VET att hon sover hela natten, även om det varit en dålig matdag. Jag VET att det snarare är otillräcklig vakentid innan långluren, som ger skarvuppvak, än missad banan. Men ändå kan jag inte helt slappna av än. 8-[

Och nu börjar hon dessutom vägra bebismat till middag. Lunch går bra, men på kvällen äter hon tre tuggor, sedan är det [-(
Ofta slutar middagarna med att storasyster slevar i sig lillasysters mat, medan jag petar i lillasyster det som storasyster lämnade på tallriken. Så jag läser på om plockmat, och försöker skrämma bort mat(sömn :?: )vargarna med rejäl kvällsslurk i grötform.

12 min i månaden? Räcker till vaddå? Mycket ska man höra... :roll:

:heart:
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"