Bebis skriker mellan bröst 1 och 2
-
herrochfru
Re: Bebis skriker mellan bröst 1 och 2
Jo en sak till, han är väldig svår att ge flaska - hälften av gångerna vill han inte ha, har provat i början. mellan och efter.. Försöker att ge honom en gång om dagen
Pojke född 13 mars
-
herrochfru
Nu är jag förvirrad, om han ska vara vaken 2 timmar och ha mat inom 1 timme, ska jag ge honom mat från två bröst sen leka och umgås en timme sen sova?
Pojke född 13 mars
-
Irmasmamma
Jag förstår hur du känner, men risken här är att du skjuter både dig själv och lilleman i foten. Han måste få kunna känna sig trygg i att somna själv, för det kommer ju inte vara så i all evighet att han somnar till vid maten och går att lägga ifrån sig....missförstå mig rätt här, jag menar att det gynnar alla att tidigt tala om i handling att "du kan vara trygg, vi håller vargen borta."herrochfru skrev:jag är bara så glad när han väl somnar och kommer till ro att jag vågar inte lägga ifrån mig honom när han är halvvaken . Jag har inte lyckats hitills att lägga honom halvvaken, men det är klart, det går säkert.
Förstår inte riktigt vad du menar, spelar du musik vid nattningen? Eller pratar du om godnatt-rutinen?herrochfru skrev:Idag ser nattning ut att vi går in i sovrummet och släcker ner. Bada är ingen favorit. Har försökt att spela musik men gett upp det.
Du ska helst aldrig låta honom somna vid bröstet, utan jobba stenhårt för att hålla honom vaken! Då sovs det bättre under luren sedanherrochfru skrev:På dagen när han ligger ammar tills han släpper, ska jag väcka honom då innan jag lägger ifrån mig honom?
Precis! Men du behöver inte alltid mata direkt när han vaknar givetvis.... Ibland kanske han är vaken en timme först och sen matar du timmen innan luren.herrochfru skrev:Nu är jag förvirrad, om han ska vara vaken 2 timmar och ha mat inom 1 timme, ska jag ge honom mat från två bröst sen leka och umgås en timme sen sova?
Hur ser era mattider ut nu?
Läs på igen i BB i kapitlen Tre veckor och Två månader.
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
herrochfru
Tack för bra svar. Jag har läst och läst men jag lite trög
ok ska jobba på att lägga honom vaken. Jag tycker det är svårt att veta om han bara blundar och äter eller om han sover och bara snuttar.
Hur ska jag tänka när han vaknar. Som idag på em vaknade han efter 30 minuter. Jag försökte få honom att somna om men då munnen gick och han sög på dethan fick tag på upplevde jag att han var hungrig. Tog upp honom gav honom mat sen somnade han som en stock. Ska jag väcka honom och räkna bort 20minuter eller ska jag börja om från det att han somnade andra gången? Dvs från när ska jag räkna passet?
Hur ska jag tänka när han vaknar. Som idag på em vaknade han efter 30 minuter. Jag försökte få honom att somna om men då munnen gick och han sög på dethan fick tag på upplevde jag att han var hungrig. Tog upp honom gav honom mat sen somnade han som en stock. Ska jag väcka honom och räkna bort 20minuter eller ska jag börja om från det att han somnade andra gången? Dvs från när ska jag räkna passet?
Pojke född 13 mars
-
Irmasmamma
Hehe, jag vet...det kan vara svårt.... Men håll igång sugandet genom att dra i bröstvårtan som om du var på väg att dra ut den, då brukar de bevaka sina intressen.herrochfru skrev:Jag tycker det är svårt att veta om han bara blundar och äter eller om han sover och bara snuttar.
Min åsikt är att ett schema är till för att hållas. Påfyllning mitt under luren är till för nyfödda.herrochfru skrev:Hur ska jag tänka när han vaknar. Som idag på em vaknade han efter 30 minuter. Jag försökte få honom att somna om men då munnen gick och han sög på dethan fick tag på upplevde jag att han var hungrig. Tog upp honom gav honom mat sen somnade han som en stock. Ska jag väcka honom och räkna bort 20minuter eller ska jag börja om från det att han somnade andra gången? Dvs från när ska jag räkna passet?
Småfolk i lillemans ålder kan gott vänta på maten och somna om även om de är lite småhungriga. På så sätt hinner han jobba upp mer hunger inför nästa mål sen.
Satsa stenhårt på att mata honom proppis (och lite till) under hela timmen för SM-målet, sen stänger köket!
Det ska vara minst 3 max 4 timmar mellan (start på) måltiderna. Enda undantaget är nattslurken, som med fördel kan läggas 1-1,5 h efter start på middagen.
Irma
111108, SM från 3 veckor.
Olof
131008, SM från början.
Olof
-
herrochfru
YES, då tar jag nya tag idag. Jag tycker kvällstrasslet blev mindre igår även om det inte försvann.
Igår
8.00 godmorgon och mat
10.00 sömn (vaknar i vagn och gallskriker 20 min men somnar om)
11.45 Mat (väcker honom)
13.30 Sömn (vaknar efter 30 min, verkar hungrig får en extra slatt)
15.50 Mat väcker honom
17.40 Sömn (Vaknar 3 ggr, vagnar honom)
19.40 Mat
21.20 Mer mat (orolig)
22.30 Sömn
Därefter vaknar han och jag låter honom skrika och vaggar honom i sägen med solfjäder på (vi har tassar på sängen) Till slut somnar han efter ca 15 min.
Sover till 3.30 vilket är bra för att vara honom, dvs 4 timmar. Därefter vaknar han 45 minuter efter att ha somnat, ger honom mer mat, tänker att han inte blev mätt. Vaknar igen 6.45 och då kliver vi upp och han verkar inte panikhungrig, då ger honom mat efter 15 min.
Känner mig osäker när jag bara ska låta honom skrika och förhoppningsvis få honom att somna om när han vaknar.
Är han mätt? Han är väldigt jobbig med flaska (speciellt på kvällarna), får jag honom och ta den så äter han ofta inte mer än 20 ml. Men det är kanske jag som gett upp för tidigt.
Igår
8.00 godmorgon och mat
10.00 sömn (vaknar i vagn och gallskriker 20 min men somnar om)
11.45 Mat (väcker honom)
13.30 Sömn (vaknar efter 30 min, verkar hungrig får en extra slatt)
15.50 Mat väcker honom
17.40 Sömn (Vaknar 3 ggr, vagnar honom)
19.40 Mat
21.20 Mer mat (orolig)
22.30 Sömn
Därefter vaknar han och jag låter honom skrika och vaggar honom i sägen med solfjäder på (vi har tassar på sängen) Till slut somnar han efter ca 15 min.
Sover till 3.30 vilket är bra för att vara honom, dvs 4 timmar. Därefter vaknar han 45 minuter efter att ha somnat, ger honom mer mat, tänker att han inte blev mätt. Vaknar igen 6.45 och då kliver vi upp och han verkar inte panikhungrig, då ger honom mat efter 15 min.
Känner mig osäker när jag bara ska låta honom skrika och förhoppningsvis få honom att somna om när han vaknar.
Är han mätt? Han är väldigt jobbig med flaska (speciellt på kvällarna), får jag honom och ta den så äter han ofta inte mer än 20 ml. Men det är kanske jag som gett upp för tidigt.
Pojke född 13 mars
-
SaraMilana
Hej! 

Det handlar ju inte om att "låta barnet skrika", utan att lyssna av hur det låter. Är han ledsen, gå direkt in och buffa eller vagna. Men bara en kort stund så att han lugnar sig. Gå sedan ut och fortsätt lyssna. Är han ledsen eller bara arg? Arg får man vara, men vid minsta ledsenhet eller om skriket liksom "fastnar" går du in direkt. Om man hela tiden hjälper barnet att somna kommer det aldrig lära sig att somna själv.herrochfru skrev:Därefter vaknar han och jag låter honom skrika och vaggar honom i sägen med solfjäder på (vi har tassar på sängen) Till slut somnar han efter ca 15 min.
Jag gissar att han inte är mätt eftersom han vaknar så i skarvarna. Se till att hålla ISÄR måltiderna ordentligt. Ju längre tid det går mellan målen (minst 3 timmar, max 4), desto hungrigare blir han och ju mer äter han. En slatt här och en slatt där gör ingen glad. Eller mätt för den delen.herrochfru skrev:Är han mätt? Han är väldigt jobbig med flaska (speciellt på kvällarna), får jag honom och ta den så äter han ofta inte mer än 20 ml. Men det är kanske jag som gett upp för tidigt.
-
herrochfru
Det låter logiskt. Han äter mer eller mindre en hel timme med paus för blöjbyte. Jag väcker honom 4-5 ggr då han bara mest snuttar. Jag tycker sov passen har blivit oroligare iom att jag tagit bort sista efterträtten. Det tyder ju att han är hungrig eller? Jag fick rådet att väcka honom om han sov för länge. Alltså inte låta det gå mer än 3 timmar för att han skulle få i sig mer mat på dagen och inte vi hungrig och övertrött på kvällen. Ok men tillbaka till skrivet. Det är mer gnäll än skrik men han tystnar inte förrän det har gått 15 min och då vägnar jag rätt ordentligt. Du tycker att jag ska vagna typ 10 ggr gå därifrån? Stämmer det?
Pojke född 13 mars
-
herrochfru
Det låter logiskt. Han äter mer eller mindre en hel timme med paus för blöjbyte. Jag väcker honom 4-5 ggr då han bara mest snuttar. Jag tycker sov passen har blivit oroligare iom att jag tagit bort sista efterträtten. Det tyder ju att han är hungrig eller? Jag fick rådet att väcka honom om han sov för länge. Alltså inte låta det gå mer än 3 timmar för att han skulle få i sig mer mat på dagen och inte vi hungrig och övertrött på kvällen. Ok men tillbaka till skrivet. Det är mer gnäll än skrik men han tystnar inte förrän det har gått 15 min och då vägnar jag rätt ordentligt. Du tycker att jag ska vagna typ 10 ggr gå därifrån? Stämmer det?
Pojke född 13 mars
-
herrochfru
-
SaraMilana
Hej igen!
Han har den där timmen på sig att äta, men efter det stänger restaurangen! Jag menar 3-4 timmar mellan början på varje mål. Om du tar upp och ger mer mat när han sovit en liten stund händer två saker. Ett: aptiten är förstörd till nästa mål och ni hamnar i en tråkig spiral med lite mat och lite sömn. Två: liten tror att det är så man somnar om, man får mer mat i magen och sover lite till. Han måste lära sig att somna om själv! Det kan dock ta lite tid att övertyga honom om det.
Vagna mindre än vad du tror, det är så lätt att hamna i det berömda vagnträsket! Slutar han skrika efter 10 gånger, så gå därifrån och stötta med massor av husljud så att han bara inte kan missa att du finns i närheten och håller vakt. Slamra med disken eller ta ett varv med dammsugaren. Sedan lyssnar du av ifall du behöver vagna mer. Och så vidare!

Han har den där timmen på sig att äta, men efter det stänger restaurangen! Jag menar 3-4 timmar mellan början på varje mål. Om du tar upp och ger mer mat när han sovit en liten stund händer två saker. Ett: aptiten är förstörd till nästa mål och ni hamnar i en tråkig spiral med lite mat och lite sömn. Två: liten tror att det är så man somnar om, man får mer mat i magen och sover lite till. Han måste lära sig att somna om själv! Det kan dock ta lite tid att övertyga honom om det.
Vagna mindre än vad du tror, det är så lätt att hamna i det berömda vagnträsket! Slutar han skrika efter 10 gånger, så gå därifrån och stötta med massor av husljud så att han bara inte kan missa att du finns i närheten och håller vakt. Slamra med disken eller ta ett varv med dammsugaren. Sedan lyssnar du av ifall du behöver vagna mer. Och så vidare!
Hej
,
nu kommer jag in med färska ögon, ber om ursäkt om jag inte har läst hela tråden, jag känner att jag vill påpeka några småsaker bara
och hoppas det kan hjälpa.
Ner med så mycket som går och som ryms inom timmen, även kaffe och kaka.
Väcker honom 4-5 ggr, här känner jag. Låt inte liten somna alls. Var jättenoga med att han är vaken, inte minsta lilla slummer. Äta är en sak och sova är en annan.

När det gäller vagna så vagnar man OM liten är ledsen tills liten är lugn igen, sedan släpper man och går därifrån. Lyssna på skriket, är man bara arg kan ju det bero på att man är sur för att man inte somnar bums!
Eller att man gnäller lite som en konversation med kudden - och det får man, prova backa här och se vad som händer.
Vid ungefär din litens ålder hade vi det också lite svajigt, det vagnades friskt NÄR liten var ledsen men kortare och kortare för varje kväll. Maten redde också upp sig när liten plötsligt kom på att flaskan är full i mums. Då försvann kvällströttheten och allt fick lite mer styrfart. Man måste ju bryta mat och sov cirkeln och komma in i ett bra flyt, ofta via maten.
Det var mina tankar såhär i kvällssolen,
kram Tin
Och nu ser jag att SaraMilana också har svarat, the more the merrier.
nu kommer jag in med färska ögon, ber om ursäkt om jag inte har läst hela tråden, jag känner att jag vill påpeka några småsaker bara
Äter under hela timmen, kanonbra.Han äter mer eller mindre en hel timme med paus för blöjbyte. Jag väcker honom 4-5 ggr då han bara mest snuttar.
Väcker honom 4-5 ggr, här känner jag. Låt inte liten somna alls. Var jättenoga med att han är vaken, inte minsta lilla slummer. Äta är en sak och sova är en annan.
Varför ta bort efterrätten? Om du menar mat inom timmen, kör på, men ingen mat precis innan sovet, dv ingen knockoutslurk. Ja, han verkar hungrig, orolig sömn beror oftast på hunger, samt otylig uppdelning på mat och sömn.Jag tycker sov passen har blivit oroligare iom att jag tagit bort sista efterträtten. Det tyder ju att han är hungrig eller?
Detta är ett gott råd, om du strävar efter 2-2, ska liten vara vaken i 2 timmar varav första timmen består av mat. Och sedan sova i 2 timmar varpå du väcker honom, det signalerar också att mamma har minsann koll.Jag fick rådet att väcka honom om han sov för länge.
Här svarade SaraMilana alldeles utmärkt, man ska inte vara ledsen. Lyssna in liten och hjälp liten med vagning till han är lugn (inte tills han sover) om det behövs. Får man inte i sig tillräckligt med mat är det ju inte heller så kul att försöka somna, tänker jag. Så mycket kan säkert reda ut sig själv om ni får lite mer styr på matintaget.Det är mer gnäll än skrik men han tystnar inte förrän det har gått 15 min och då vägnar jag rätt ordentligt. Du tycker att jag ska vagna typ 10 ggr gå därifrån? Stämmer det?
När det gäller vagna så vagnar man OM liten är ledsen tills liten är lugn igen, sedan släpper man och går därifrån. Lyssna på skriket, är man bara arg kan ju det bero på att man är sur för att man inte somnar bums!
Vid ungefär din litens ålder hade vi det också lite svajigt, det vagnades friskt NÄR liten var ledsen men kortare och kortare för varje kväll. Maten redde också upp sig när liten plötsligt kom på att flaskan är full i mums. Då försvann kvällströttheten och allt fick lite mer styrfart. Man måste ju bryta mat och sov cirkeln och komma in i ett bra flyt, ofta via maten.
Det var mina tankar såhär i kvällssolen,
kram Tin
Och nu ser jag att SaraMilana också har svarat, the more the merrier.
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
-
herrochfru
Man ska inte ropa hej
men kan inte låta bli..
Två dagar har jag haft ett schema 2-2 och använt marginalkvarten. I natt sov han 4,5 timme vilket är ett stort framsteg och kvällarna är oxå mycket bättre. Jag ammar honom inte till sömn och jag vagnar honom inte heller speciellt mycket. Jag känner verkligen att jag är på rätt spår. Hoppas det håller i sig, och tack för allt stöd - det är jätteviktigt att få stöd och att få svar, vissa saker som känns omöjligt är ju inte det

Två dagar har jag haft ett schema 2-2 och använt marginalkvarten. I natt sov han 4,5 timme vilket är ett stort framsteg och kvällarna är oxå mycket bättre. Jag ammar honom inte till sömn och jag vagnar honom inte heller speciellt mycket. Jag känner verkligen att jag är på rätt spår. Hoppas det håller i sig, och tack för allt stöd - det är jätteviktigt att få stöd och att få svar, vissa saker som känns omöjligt är ju inte det
Pojke född 13 mars
Heja på! =D> 
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start