Tack för svar Clara!
Våra dagar ser ut som följande.
7.00 god morgon
7.30 grötfrukost och morgonfix
8.30 lillebror har ensamlek, har lite ätbart med sig i sängen oxå, storebror slutade med sin lek för några månader sen. Bröderna störde bara varandra i leken och det hela slutade ofta med att storebror hade kastat alla sina leksaker i lillebrors säng. Provade oxå en period att ha skild ensamlek, storebror i annat rum... men han ville liksom vara i deras rum eller inte leka alls. Nu brukar det vara så att storebror och jag går ut och ger hundarna mat, dammsuger, diskar eller så när lillebror leker. Eller oxå myser vi i soffan tillsammans framför fåret Shaun eller med några av storebrors böcker, en skål med nötter och frukt som lite mellis.
9.30 (10.00) går vi ut allihop (alternativt hälsar på farmor, mormor, kyrkis (1 dag i veckan) eller annat besök). Oftast arbete på gården, kratta, skotta snö, klippa gräs, bära ved, hänga tvätt, slänga sopor, hämta post etc... Bröderna hjälper till efter förmåga, lust och tålamod.
10.30 (11.00) går in och lagar lunch, storebror hjälper till ibland, dukar gör han ofta.
11.30 äter lunch sen bär bröderna bort sin tallrik och hjälper till att torka bordet osv.
12.00 Lillebror sover i 2 h, storebror följer med och säger sovgott och överlämnar snuttetigern.
12.30 (13.00) storebror sover i 45 min - 1,5 h. Här har vi haft lite tots de senaste veckorna av olika grad. Storebror babblar och donar i sängen och vill inte sova, men somnar i stort sett varje lur, med ytterst få undantag även om det tar ett tag. Ibland sover han dock gladeligen sina 1,5 h... har även en del tidiga mornar så min tanke är att behålla bara 45 min lur på dagen. men storebror ger ändå sken av att vara trött på dagen (läs grinig och less på eftermiddagarna) så han behöver sova, samtidigt som vi dras med tidiga mornar ibland.
14.00 smoothie och mys i soffan under filten allihop.
14.30 går vi ut, om det inte finns mer arbete kvar på gården så tar vi en promenad med lillebror i vagn och storebror går, ca 1,5-2 km. Går längs en grusväg så även lillebror kan gå vissa sträckor ibland, storebror plockar och fixar, tittar och undersöker det mesta han ser.
16.00 lagar middag, samma aktivitet som lunchen, ömsom lek ömsom "hjälpa till"
17.00 middag hela familjen
17.30 "fria aktiviteter" tills det är baddags ca 18.15 bröderna brukar bada tillsammans, ibland var för sig, storebror gillar även att stå LÄÄÄÄNGE i duschen för sig själv.
18.30 (18.45) smoothie eller nötter och frukt i soffan framför tvn.
19.00 godnatt, ofta sjunger vi 3 sånger med rörelser, typ , imse, en kulen natt osv innan vi släcker och säger godnatt. Lillebvror somnar på stubben storebror kan vara vaken en stund (15-20 min) men är sällan arg, bara babblig. 8)
Jenny