Det viktigaste först. "det är inte det viktigaste att man sover varenda min som schemat säger, utan att man har förutsättningarna".
Så man fortsätter ge förutsättningar oavsett om de sover eller ej. Att ligga och snacka med fötterna och andra saker är hans eget privilegum och privatliv. Det lägger vi oss inte i och vi kompensations tänker INTE. Max marginalkvart om det är så, typ lägga 15 min tidigare så han får prata av sig en stund innan han somnar osv...
Glidvänliga kläder typ velour utan tryck, inga stumpor-barfota och rena golv utan mattor, det är vad man övar ålning på. Ner med dig själv också och lägg ut trevliga saker som speglar och annat skoj.
Ge mosad banan innan långa luren är mitt tips. det innehåller tryptofan som man sover gott på.
Sist, du är inne på det! MÖRKLÄGGNINGEN. det måste vara kolsvart för att man skall sova gott. Persienner räcker aboslut inte. Utan mörkläggningstyg som man antingen sätter upp med karborre, eller en skena i taket och tyget typ från tak till golv och 50 cm utanför på väggen är grejen. KOLSVART måste det vara. Funkar också bäst på dagen är min erfarenhet. Då är det tristare att ligga och snacka.
Så upp igen och ta tag i allt så skall du se. Mer mat, mer motion och mer sömn är receptet för att allt skall hänga ihop.