5½ mån baby vaknar och måste dricka vatten för att somna om.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 5½ mån baby vaknar och måste dricka vatten för att somna

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det viktigaste först. "det är inte det viktigaste att man sover varenda min som schemat säger, utan att man har förutsättningarna".

Så man fortsätter ge förutsättningar oavsett om de sover eller ej. Att ligga och snacka med fötterna och andra saker är hans eget privilegum och privatliv. Det lägger vi oss inte i och vi kompensations tänker INTE. Max marginalkvart om det är så, typ lägga 15 min tidigare så han får prata av sig en stund innan han somnar osv...

:idea: Öva vändningarn på dagen. massor! samt ålträning minst 5min/10 ggr/dag. MINST! Så öva, öva öva, Ju snabbare han lär sig att åla korsvis och vända sig desto snabbare kommer han att somna till natten och på lurarna. Man måste vara "SKIDBACKE trött" för att sova gott. (tänk dig en heldag i skikbacken och du är helt slut i kroppen, hur gott sover du inte då?) samma med små barn!

Glidvänliga kläder typ velour utan tryck, inga stumpor-barfota och rena golv utan mattor, det är vad man övar ålning på. Ner med dig själv också och lägg ut trevliga saker som speglar och annat skoj.

Ge mosad banan innan långa luren är mitt tips. det innehåller tryptofan som man sover gott på.

Sist, du är inne på det! MÖRKLÄGGNINGEN. det måste vara kolsvart för att man skall sova gott. Persienner räcker aboslut inte. Utan mörkläggningstyg som man antingen sätter upp med karborre, eller en skena i taket och tyget typ från tak till golv och 50 cm utanför på väggen är grejen. KOLSVART måste det vara. Funkar också bäst på dagen är min erfarenhet. Då är det tristare att ligga och snacka.

Så upp igen och ta tag i allt så skall du se. Mer mat, mer motion och mer sömn är receptet för att allt skall hänga ihop.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nat

Inlägg av Nat »

<<Klistrar in frågan från annan tråd som startats gällande samma barn. Kommer att be admin stänga ner den andra tråden.>>

Semester med 4 timmars tidsskillnad. Hur ska man ändra tide
Hej
Det går jättebra med vår lilla killes sömn som är 9 månader.
Men nu ska vi snart åka iväg 8 dagar med en tidsskillnad på 4 timmar (framåt).

Han sover 19.30-07.00 varje natt.
Förmiddagslur 09.30-11.00.
Eftermiddagslur ca 13.45-15.00.

Hur gör vi bäst för att inte förstöra det vi har byggt upp nu under de sista 3 månaderna?

Ska vi helt enkelt låta honom sova motsvarande här hemma med de nya tiderna utomlands? Eller justera hamns sömntimmar en eller tvåtimmar på rätt håll? Fyra timmars justering känns mycket för bara 8 dagar utomlands.

Med samma tider som hemma skulle det bli:
Nattsömn 23.30-11.00.
Förmiddagslur 13.30-15.00.
Eftermiddagslur 17.45-19.00.

Tacksam för råd.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Nat

Inlägg av Nat »

Hejsan,

Va härligt att arbetet verkar ha gått bra för er!!

Ni skall alltså ut och resa under 8 dagar med en tidsskillnad på 4 timmar. Skulle ni varit borta i över 2 veckor tycker jag definitivt att en ändring av schemat för att passa med den nya tiden hade varit det bästa. Nu när det bara är en vecka är nog det enklaste att köra på svenska tider.
Med samma tider som hemma skulle det bli:
Nattsömn 23.30-11.00.
Förmiddagslur 13.30-15.00.
Eftermiddagslur 17.45-19.00.
Det blir ju väldigt sen läggning, samtidigt som det gör att ni alla tre kan gå ut och äta middag ihop på trevliga restauranger vilket kanske inte är helt fel.. Lurarna på dagen borde ju inte bli något problem, däremot kan ju den sena morgonen innebära att ni alla får stanna hemma ganska sent plus att det kommer att vara ljust ute. Packa ner bra mörkläggningsattiraljer så borde inte heller det vara ett problem.

Lycka till
/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"