Förtidigt född, vilket åldersfack tillhör hon?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
krisberg

Re: Förtidigt född, vilket åldersfack tillhör hon?

Inlägg av krisberg »

Ps. Min svägerska, en SHNmamma, funderade på detta med sovtider - får hon för mycket på dagen därav alla bråk och kanske inte tillräckligt trött? 15,5h: 12-45-45-2 (08.00 - 20.00) Men kan förvarna att det är lite ojämt eftersom hon stökar så... Vad tror ni?

Idag 5mån eller 3,5mån gammal.
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Maten
Lâter jättebra att ni börjat med smakisar. Ta det lugnt i början och hâll koll pâ magen sâ ska du se att ni snart fâr längre sömnpass.
Men att vara mätt tror jag inte är nyckeln till lugnare läggningar, där gäller rejält med attityd och sâ tror jag pâ... :roll:

Magläge :P
Att fâ kura ihop sig, gosa in sig och hitta läget dâ man ligger som skönast, det tror jag har stor effekt pâ själva läggningen. Och det är ju sâ mycket lättre pâ mage än pâ rygg. 8)
Jag har efter en snabbkoll inte hittat nâgot om larm i din trâd, visst har du andningslarm? (Babysense 2 är kanonbra). Det rekommenderas oavsett hur hon sover, ryggläge garanterar ju tyvärr ingenting alls.

Spjälsäng
Det var bara en tanke. :heart: Känner du dig trygg med vagnandet sâ kör vidare med det.

Vagning
krisberg skrev:Hade varit så bra med en film om bebisar som skriker upp sig...
Det fanns en sân här pâ Annas sida, men den fick plockas bort efter att fâtt stark kritik. :? Det var ju självklart att det var Annas vagning som fick det lilla barnet att skrika sâ förfärligt. :shock: :evil: Att bebisen lugnade sig och somnade, det gick alla dessa kritiker helt förbi. :roll: Anyway, den filmen har ersatts av filmklippet "Tryckpressen" sist i raden av filmklipp pâ SHN-fliken.

Nätter
Ja, det är jobbigt med upphackad sömn. Det enkla receptet :wink: till goda nätter är goda dagar med Mycket Mat, Lagom vakentid som är lagomt fysiskt ansträngande och mycket Frisk luft. Allt detta via RUTINER som förmedlar trygghet till barnet och gör att det vâgar slappna av och njuta av att fâ sova. Alltsâ tâlamod och tillit och sâ lugnt och fint jobb in mot just era rutiner.

Utöver
=D> =D> =D>

ps
Jag tror inte att det är för mycket sömn dagrid som är boven i dramat. Hur ser schemat ut? Var noga med hur lânga vakenpassen är sâ att hon inte hinner bli övertrött innan läggning. Samma ât andra hâllet :wink: , försök att inte lägga henne FÖR tidigt.

Kram tillbaka!

:heart:
krisberg

Inlägg av krisberg »

Hej! Nu var det ett tag sen jag var inne och det borde väl betyda bra - och så är det! Hon sover allt bättre var dag; vissa dagar mer fantastiska än andra.

Vi testade sömnen om det var för många timmar/dygn och hon sov då sämre den dagen och natten, så det bekräftade att vi håller på 15,5h/dygn (12-45-45-2). Någon dag samt idag sov hon igenom 20, 45 och 1h-skarvarna (!!) på långa sovpasset samt kvällsläggningen. Hon vaknar ibland mitt i natten men oftast får jag väcka henne för mat mot fyratiden. Vargtimmarna är fortfarande tunga men vi har satt upp "arbetspass" så vi båda hinner vila ordentligt under natten och därmed känns det inte lika bittert. Dessutom är jag övertygad att pappa och vovve får henne ur sömnen just då, hon sover väggivägg till köket och ljus/ljud är omöjliga att dämpa.

Vagningen känns fortf trygg. Vi vagnar allt mindre, hon gråter mindre och nappen är en utgång om hon är riktigt ledsen, solfjädern på mage känns tryggt och att hon får kika på trädtopparna när vi är ute. Toppen!!

Jag är helt säker på att maten har dragit sitt strå till stacken - hon får pure, gröt, bär/frukt varje dag till varje måltid (mer eller mindre). Hon ammar lika mycket men jag tror mjölken sinar då hon blir mer och mer irriterad när mjölken inte rinner till snabbt nog.

Vi beslöt oss för att detta verktyg vi nu hittat fungerar - inte felfritt men tillsvidare så kör vi stenhårt på SHN sen när hon är gammal nog för att skippa nattmaten.

Svar på andningslarm; nej vi har faktiskt ingen sådan - vi har dock en mycket känslig babyvakt som tar ljudet såfort det rör på sig. Samt att vi kollar ofta och vänder henne till sidoläget innan vi lägger oss. Känns bra. Vid SHN tror jag på sidoläget med solfjädern alt rygg med buffra - det har fungerat på döttrar nära.

Uppdatering följer! Stor Kram!
Tuva, född 110730 (vecka 34) kurad jan -12
Oliver, född 140715 (vecka 35) kuras jan -15
SaraMilana

Inlägg av SaraMilana »

krisberg skrev:Hej! Nu var det ett tag sen jag var inne och det borde väl betyda bra - och så är det! Hon sover allt bättre var dag; vissa dagar mer fantastiska än andra.
Vad KUL! Superfint jobbat! =D> =D> =D>
krisberg skrev:Dessutom är jag övertygad att pappa och vovve får henne ur sömnen just då, hon sover väggivägg till köket och ljus/ljud är omöjliga att dämpa.
Ljud spelar mindre roll, men ljuset gör stor skillnad! Täck över fönstrena och lägg en handduk för dörrspringan.
krisberg skrev:Jag är helt säker på att maten har dragit sitt strå till stacken - hon får pure, gröt, bär/frukt varje dag till varje måltid (mer eller mindre).
Maten gör jättestor skillnad!! Ju mer riktig mat hon får desto bättre kommer sömnen bli.
krisberg skrev:Vi beslöt oss för att detta verktyg vi nu hittat fungerar - inte felfritt men tillsvidare så kör vi stenhårt på SHN sen när hon är gammal nog för att skippa nattmaten.
Jag tycker att ni verkar ha hittat en jättebra väg, kanske behöver SHN inte ens bli aktuellt! :D

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"