Går vi baklänges??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Anna09

Re: Går vi baklänges??

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Runt 1 år kan vissa frågor dyka upp, dock bör samma svar levereras som tidigare, dvs inga ändringar av rutiner. Ert schema ser bra ut tycker jag, men var uppmärksam för övertrötthet här.

Jag tycker du kan lägga henne 30 minuter tidigare på kvällarna under en tid och se hur det påverkar morgonsömnen, samt dagsömnen - sömn föder sömn. Vi har gjort så här ett par gånger för att komma tillrätta med piggistendenser som egentligen varit falska.

Och till bajset, sover barnen tillräckligt djupt så vaknar de inte för att de bajsat, de bajsar för att de vaknat.

Under magsjuka och feber... under feber behöver man all sömn man kan få, då då stör man så lite som möjligt. Går in när de sover och känner på en panna eller hals, kollar temp i rummet etc. Inte störa.

Magsjuka... vet inte, vi har inte haft det här - men om vi haft det gäller attityden av självklarhet. Minimalt med ljus under natten, minimalt med prat och kommunikation. Ögonkontakt och trygga handlag, sen tillbaka till sängen igen.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej Anna!

Okej, så då gör jag som nu, fast läggning 18.30 istället för 19.00? Under några dagar eller hur länge? Tills sovningen fungerar bättre?

Så om hon vaknat på natten och bajsat efter hon vaknat, så är det bara att byta blöja, snabbt och enkelt utan prat?

Ha det så gott!

/Kajjans Mamma :heart:
# Kajsa, född 2011-01-14 #
# Kurstart 2011-11-11 #
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!

Okej, så då gör jag som nu, fast läggning 18.30 istället för 19.00? Under några dagar eller hur länge? Tills sovningen fungerar bättre?

Pröva en tid, se hur det funkar. Märker ni någon skillnad?

Så om hon vaknat på natten och bajsat efter hon vaknat, så är det bara att byta blöja, snabbt och enkelt utan prat?

japp precis så! 8)

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Vi har tyvärr förstört en tidigare så bra kurning...

Fortsätter på min gamla tråd, hoppas det inte blir för förvirrande...

Dottern är 2,5 år snart, och har bara blivit värre och värre att lägga. Nu tar det upp emot 1,5 timme, och varken jag eller tjejen är glad :( Det ska ju inte vara såhär. Det började bli besvärligt någon månad efter 2årsdagen, och sedan dess har det som sagt bara eskalerat. Förr kunde man lägga henne i sängen, hon låg och pratade för sig själv ett tag och sedan var det sova som gällde. Nu har det slutat med att vi ligger brevid, hon myser först men sen vill hon inte sova och har 100 frågor om allt möjligt och hon försöker krypa iväg. Till slut tröttnar jag och håller om hennes midja så att hon ligger löst och ledigt men inte kan krypa iväg. Då blir hon arg och skriker (såklart) ”Nej mamma! Vill inte sova! Vill inte sitta fast! Nej Nej nej! Stopp! Sluta! Osv... Jag känner mig hemsk, hon blir ledsen, ingen bra kombo... efter ett tag vill hon hålla handen och så somnar hon, ledsen.

För 3 veckor sedan fick hon en stor säng, eftersom hon klättrade ur sin spjälis och sa att den var för liten, hon fastnade med fötterna i den och krånglade. Hon är en stor 2,5 åring, 1 meter snart. När jag surfat runt här på forumet så förstår jag att ni inte rekommenderar att man byter till stor säng än, men hon kastar ju sig bara rakt ut och har slagit sig. Vad tror ni, vågar jag prova att kura med den stora sängen, eller skall jag byta till spjälsängen och hoppas på att hon inte blir hysterik och kastar sig ur? Skall jag stå brevid och vakta, men då försvinner ju vitsen med att man lägger ner och ramsar ut?

Om jag behåller den stora sängen, hur gör jag när hon klättrar ut? Som det är nu så är hon ju påväg ur innan jag hinner stänga dörren? Tidigare har jag försökt att vara glad, och säga, men vännen, har du glömt att du skall sova, upp igen, och sedan godnatt lilla gumman sov så gott! Men hon är ur igen innan jag hinner ut ur rummet och så får man hålla på, i evighet tills det slutar med att vi ligger brevid och hon somnar. Så nu gör vi som sagt som beskrivet ovan, vi ligger brevid med en gång.

Min plan är:

sova natt 19.00 – 07.00 och middagslur 45 minuter (på förskolan)

läsa saga i kojjan på rummet, busa och kittlas och därefter flyga ner i sängen (kommer såklart bli protest men inget svar på frågorna utan rakt ner och ramsa ut).

Stora frågan: Hur hanterar jag att hon klättrar ur?

Otroligt tacksam för svar!!
# Kurstart 2011-11-11 #
Kajjansmamma

Inlägg av Kajjansmamma »

Hej igen!

Ang. omkurningen :D

Jag läser boken och här på forumet, och så fick jag en aha: Är det meningen att jag ska lägga ner i sängen efter bus och skratt och köra en solfjäder tills hon slappnar av innan jag går ut med ramsa första gången?

Har tänkt och börja på söndag, så laddar som bara den nu!

Med Vänlig Hälsning
# Kurstart 2011-11-11 #
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ja! 8)
Säger jag. :mrgreen:
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208