Problemer?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Astrind

Re: Problemer?

Inlägg av Astrind »

Hei :D vel, han er iallefall mye roligere! Jeg legger han i vogna til de faste tidene og noen ganger skriker han i noen minutter (opptil 10 min) men bare når han er veldig trøtt. Det som frustrerer meg litt er at han nesten alltid gråter når han våkner :roll: Jeg leste i SHN-boken at remsen ikke behøves når man legger i vognen-stemmer dette??? det går uansett mye bedre uten remsen-han blir jetteforbannad når jeg sier den :shock:
Vet du hva jeg tror? da vi kuret han i begynnelsen av oktober gav vi virkelig järnet med nettene, (som nå fungerer veldig bra)men vi var ikke like konsekvente med remse/ikke remse, vogne etc på dagen, og derfor fikk vi disse problemene #-o
Mere mat har kanskje hatt god effekt!!! jeg tror det.
Han er superglad og det er tydelig at hans lille kropp nå er innstillt på de etablerte sovetidene-i dag var jeg ute og trillet han når det var dagslur, vi begynte å trille kl 12 og da kl var 12:15 eksakt sluknet han!!! :D men han våknet etter 1 time selvom han skulle ha sovet 1,5. Da var han glad :D
Jeg jobber med å få han til å sove sine 12 timer på natten, for han våkner vanligvis kl 06:15, glad og fornøyd og ligger og prater til jeg tar han opp kl 07:00. Jeg leste på forumet hva man skal gjøre da: minst mulig inngripen og oppmerksomhet, jeg gir han en pangregle og lager huslyder. Deretter ingenting før jeg lager god morgen til han. Syns du dette er riktig???
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Det som frustrerer meg litt er at han nesten alltid gråter når han våkner Jeg leste i SHN-boken at remsen ikke behøves når man legger i vognen-stemmer dette??? det går uansett mye bedre uten remsen-han blir jetteforbannad når jeg sier den
Vaknar han alltid av sig själv (för tidigt)? är det skillnad om du kan väcka honom i vagnen, är han gladare då? Du är ju förstås JÄTTEGLAD :mrgreen: när du väcker honom... Jag har en tanke om att du skulle kunna väcka honom några dagar lite tidigare (inom marginalkvarten) för att han ska kunna känna att du har koll på läget åt honom, han kan slappna av och sova lugnt... tiden ut. Förstår du vad jag menar? Jag ramsar både dag och natt oavsett om det sovs i vagn eller säng, men en dagramsa och en nattramsa. Det kan dock vara så att du bara behöver säga den en eller två gånger, för att markera att han ska sova, men inte tjata :wink: för han vet ju vad den betyder vid det här laget.
Jeg leste på forumet hva man skal gjøre da: minst mulig inngripen og oppmerksomhet, jeg gir han en pangregle og lager huslyder. Deretter ingenting før jeg lager god morgen til han. Syns du dette er riktig???
Helt rätt! :thumbsup: Pangramsa och husljud eller pangramsa följt av inget alls. Orkar du inte ta till dammsugaren så spela lite Mozart för honom på morgonkulan.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Astrind

Inlägg av Astrind »

Hei :D Nei, han våkner ikke alltid av seg selv, men som oftest. Første luren i dag våknet han etter 45 min, glad bare så rundt seg. Andre luren våknet han etter 30 min, (selvom han skulle sove 1,5 timer) vi var ute og gikk, han var glad men sovnet ikke igjen. Tredje luren på 20 min tenkte jeg at jeg skulle la han sove i 45 min, (siden han hadde sovet så lite før på dagen) men det skulle jeg ikke ha gjort!!!! han våknet etter 30 min og vår helt forferdelig opprørt, skrek i 15 min etter jeg hadde tatt han opp.
Skal prøve å gjøre som du sier-vekke han tidligere!!!
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej igen!

Jag följer din kurning med spänning :lol:
Jag har en tanke där att han vaknar på andra luren efter 30 minuter, när det är tänkt att han skall sova 1,5 timma. ( för jag har väl förstått det hela rätt?) Det är inte alla barn som gillar att sova i vagn på den långa vilan. Jag, och flera med mig får helt enkelt erbjuda en säng när det är dags för långluren. Kanske ni skall överväga att byta plats för luren (efter uppföljningsveckan)?

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Astrind

Inlägg av Astrind »

Hei!
vi begynte kuren den 4 oktober og jeg hadde håpet å være ferdig med kuren by now.... men akk :evil: .
Ja, det kan jo tenkes at han heller vil ha en seng :D men etter den totale FIASKO med å legge han i sengen i forrige uke (bare skrik og gråt hele luren til ende) så vet jeg ikke om jeg tørs..
i dag våknet han etter 30 min også, men sovnet igjen :D :D :D
det virker som om problemene våre endrer seg hele tiden-i dag tidlig våknet han 05:45 og begynte å prate. Han fikk ingen respons utenom pangremsen kl 05:45, men da begynte han kl 06:00 å skrike til 06:45 :? i morgen blir det mozart :roll: tok han opp i en liten pause...
og derimot har dagen vært super så langt.
ting endrer seg visst hele tiden :|
tusen tusen takk for så mange fine svar fra dere og masse oppmuntring =D>
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ja, det kan jo tenkes at han heller vil ha en seng men etter den totale FIASKO med å legge han i sengen i forrige uke (bare skrik og gråt hele luren til ende) så vet jeg ikke om jeg tørs..
ATTITYD!! :wink:

LE :mrgreen: , busa, lägg tillrätta i sängen, LE, ramsa UT. Och dammsug! :wink: :mrgreen:

Fungerar!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Astrind

Inlägg av Astrind »

Ja, jeg må helt klart skratta og le mye mer! Men han er så utrolig trøtt og det var vanskelig å få han til å skratta i går kveld. Og her i huset er det langt unna noen 2-min legging!!! Jeg så på din tråd, Manfreds mamma, at du har brukt solfjæren for å roe han i sengen. Kanskje jeg burde gjøre det? Jeg legger han bare tilrette og går ut med remsen, og han er oppe på bena på 2 sekunder og skriker! Det tar mellom 10 og 20 minutter med skriking opp og ned før han sovner. Kjennes ut som at det er litt mye på dette stadiet, over 1 mnd etter avsluttet kur.... :mrgreen: jeg føler at jeg gjør som jeg skal-med tanke på remsen, han får bare "go`natta med seg, sov så godt" fire ganger, ikke mer. Så bekreftelse når jeg hører at han er stille, men fortsatt våken der inne. Sier jeg remsen for lite???? Skal jeg holde han nede med solfjæra??? Blir litt ledsen av å høre at han skriker i 15 min hver kveld, selvom han faktisk selv roer seg til slutt. Problemet er at jeg ikke har sett noen bedring i dett, det har vært en eller to 2-min legginger den første uken under kuren, aldri siden....
I dag da han våknet kl 06:15 og pratet fikk han pangremse og mozart. Han fortsatte å prate, sovnet ikke igjen desverre. Men han gråt iallefall ikke.
Blir veldig glad for tanker og ideer her.. Dagene har gått bedre i det siste, i går vekket jeg han litt tidligere aller lurene. Fungerte bra!
stor klem til alle snille mammaer her inne :heart: :heart: :heart:
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej! :D

Det här finfina rådet fick jag av Mia i min tråd.
Min yngsta tjej hade alltid lite livat innan hon skulle somna på kvällen, ända till hon var nästan två år, medan en av flickorna somnade nästan innan huvudet lades på kudden. Jag tyckte också det var jobbigt ett tag med min gnölare eftersom ingen av de andra betett sig som hon, det som hjälpte mig - och henne framförallt! - var att se till att ha nåt att göra när jag lagt henne. Dammsuga är det "klassiska", då hör barnet att man donar och fixar, att världen rullar på. Och man behöver inte gå till dörren för att ramsa, man kan ramsa från där man är och anpassa ljudvolymen på ramsan efter avståndet . Det är så lätt att fastna vid dörren, lyssna och oroa sig och det känner han, tro mig .

Tänk också på att ramsan ska vara extra glad och hurtig när han är sur, så när du går ut ur rummet ramsa GLATT och gå iväg och gör nåt som låter ordentligt! I brist på annat vet jag att några har suttit och läst texten på text-tv högt och inlevelsefullt för att inte fastna i lyssnande och analyserande. Bara fantasin sätter gränser . Och känner du att näe, detta går inte så kom ihåg att gå inte in direkt efter en ramsa. Då mister den sin kraft. Men det där kan du ju redan
Sier jeg remsen for lite???? Skal jeg holde han nede med solfjæra??? Blir litt ledsen av å høre at han skriker i 15 min hver kveld, selvom han faktisk selv roer seg til slutt.
Hur låter hans skrik? Arg eller ledsen? En arg människa kan man inte verktyga. När du lägger ner honom i sängen killa och busa ordentligt så att det sista du får av honom är ett leende, helst 2 innan du avslutningsvis bjuder på en bred, härlig solfjäder lite snabbt över kroppen och går ut. Ramsa högt och glatt. Du säger att han har varit så trött så det är svårt att få några leenden, lägg 10 minuter tidigare på kvällen, lite insomningstid kan han gott få. Är man övertrött är det svårt att komma till ro. Jobba med mycket husljud utanför, dammsug, diska, slamra med kastruller så han hör att du donar där ute, hjälper också dig. När du känner att du vill gå in igen, kan du ge honom en ramsa till samtidigt med dammsugaren :wink:

Här kommer lite tips från AW :wink:
Står upp i sängen

Jag hinner inte ens ut ur rummet, så har Alexander, 10 månader, ställt sig upp i spjälsängen och står där och gapar och skriker. Det hjälper inte hur många gånger jag lägger ner honom. Han kommer på benen lika fort igen.

Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.

Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.

Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.

En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar.

Kram Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Astrind

Inlägg av Astrind »

Hei :D i går kveld gikk legging bedre, bare 5 min med skrik før han sovnet, la han litt før kl 19. Men kl 06:00 syns han tydeligvis det var sovet nok. Pangregle og mozart. Roet seg ikke. Skal prøve å holde ut litt lenger før jeg tar han opp i morgen :mrgreen: nå jeg tok han opp lå han selvsagt utenfor dynen. kanskje han må ha varmere rom, er jo ikke lett å få sove hvis man fryser :?

Den luren som helt klart skurrer mest her i huset er den på ettermiddagen-er den for sen??? altså, å sove fra 16:00 til 16:20 når han skal sove kl 19? jeg vet ikke, men så på råd fra "helsesøster" i norge at de anbefaler at barna ikke skal sove de siste 4 timene før natten. Hva sier AW om dette? Enten det er jeg som vekker han eller om han våkner selv er det vanskelig å få kontakt med han, han virker som om han fortsatt sover, skriker masse. Så pluttselig våkner han ordentlig og begynner å smile. (jeg har selvsagt smilt hele tiden)

nå er han snart 8 mnd. han skal vel sove ca 14,5 timer? han sover temmelig nøyaktig 12,5 timer, det er virkelig for lite.

Men natten er fantastisk :heart: så lenge den varer iallefall...
stor klem fra mammaen til Peder
LilloppansMamma

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Härliga nätter ni har! Fint jobbat. :D
Angående att höja värmen i rummet, barn sover bättre när det är svalt i rummet. Jag hade hellre tagit på en pyjamas med fötter ( alt, pyjamas och strumpor) istället för att höja värmen allt för mycket.

Den sista luren kan vara lite svår, för många. Tänk förutsättningar för sömn. Om det blir 5 minuter eller 20 minuter, han sover är ingen big deal. :wink: Snart ryker den, eller så ger man en fem-minutare vid en övergångsperiod ( vid 9 månader, en del tar bort sista luren redan vid 7 månader).

Det är bra med lite längre vakenpass innan kvällen. Runt 9 månader är min erfarenhet att de klarar ett ganska långt vakenpass- 5 timmar innan kvällen. (jag har en piggis- alltså ett barn som är piggt :wink: ).

:heart: LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
Astrind

Inlägg av Astrind »

Hei! Skulle vel aldri ha sagt noe om herlige netter kjenner jeg-denne var ikke så herlig akkurat... I går kveld når jeg la han ble han virkelig ledsen etter ca 15 min med skriking. Solfjær, han sovnet etter 1 min. Våknet etter 1 time, reglex4. Ledsen. Solfjær, sovnet etter 1 min.
Shit, tenkte jeg, nå har jeg havnet i solfjær myra :(
Resten av natten våknat han 2 ganger, men jeg tror han egentlig sov-altså pratet i søvnen.
Våknet 06:00. Har nå forsøkt mozart i 4 dager, høyt volum. Jeg syns selv det er ganske deilig, slipper jo å høre på han! haha. men etterhvert begynner han å skrike høyere og høyere. det virker ikke som om Mozart biter på ham.
Kan det være at det beste er å ikke gjøre noe i det hele tatt??? Har en følelse av at han syns det er fin underholdning på morgenen med oppmerksomhet..
Astrind

Inlägg av Astrind »

Jeg fortsetter forresten å kjøre knallhardt på dagtid, holder tidene. Han sover litt lenger på lur nr to nå, ca en time :D
Nat

Inlägg av Nat »

Hej,

Det låter bra, håll stenhårt på det schema ni satt utan att svaja på vare sig attityd eller tider så kommer den lille snart att sova lurarna igenom!
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"