Hej!
Det här finfina rådet fick jag av Mia i min tråd.
Min yngsta tjej hade alltid lite livat innan hon skulle somna på kvällen, ända till hon var nästan två år, medan en av flickorna somnade nästan innan huvudet lades på kudden. Jag tyckte också det var jobbigt ett tag med min gnölare eftersom ingen av de andra betett sig som hon, det som hjälpte mig - och henne framförallt! - var att se till att ha nåt att göra när jag lagt henne. Dammsuga är det "klassiska", då hör barnet att man donar och fixar, att världen rullar på. Och man behöver inte gå till dörren för att ramsa, man kan ramsa från där man är och anpassa ljudvolymen på ramsan efter avståndet . Det är så lätt att fastna vid dörren, lyssna och oroa sig och det känner han, tro mig .
Tänk också på att ramsan ska vara extra glad och hurtig när han är sur, så när du går ut ur rummet ramsa GLATT och gå iväg och gör nåt som låter ordentligt! I brist på annat vet jag att några har suttit och läst texten på text-tv högt och inlevelsefullt för att inte fastna i lyssnande och analyserande. Bara fantasin sätter gränser . Och känner du att näe, detta går inte så kom ihåg att gå inte in direkt efter en ramsa. Då mister den sin kraft. Men det där kan du ju redan
Sier jeg remsen for lite???? Skal jeg holde han nede med solfjæra??? Blir litt ledsen av å høre at han skriker i 15 min hver kveld, selvom han faktisk selv roer seg til slutt.
Hur låter hans skrik? Arg eller ledsen? En arg människa kan man inte verktyga. När du lägger ner honom i sängen killa och busa ordentligt så att
det sista du får av honom är ett leende, helst 2 innan du avslutningsvis bjuder på en bred, härlig solfjäder lite snabbt över kroppen och går ut. Ramsa högt och glatt. Du säger att han har varit så trött så det är svårt att få några leenden, lägg 10 minuter tidigare på kvällen, lite insomningstid kan han gott få. Är man övertrött är det svårt att komma till ro. Jobba med mycket husljud utanför, dammsug, diska, slamra med kastruller så han hör att du donar där ute, hjälper också dig. När du känner att du vill gå in igen, kan du ge honom en ramsa till samtidigt med dammsugaren
Här kommer lite tips från AW
Står upp i sängen
Jag hinner inte ens ut ur rummet, så har Alexander, 10 månader, ställt sig upp i spjälsängen och står där och gapar och skriker. Det hjälper inte hur många gånger jag lägger ner honom. Han kommer på benen lika fort igen.
Små älsklingar som hoppar upp till stående – låt dem stå! Avlyssna som vanligt. Är lilla ungen arg, sur, protesterande – tyvärr, inte mycket att göra åt! Det är inte förbjudet att stå upp, särskilt inte när man kan lägga sig själv (och det kan man, om ingen annan gör det åt en). Och det är inte förbjudet att reagera; tvärtom, det vill vi inte hindra någon ifrån. En ilsken unge måste få svära klart.
Det som är förbjudet är att bli riktigt, riktigt ledsen. Då ber barnet om hjälp, och det är också först då lilla barnet är mottagligt för hjälp.
Tillrättaläggande alltså, i det läget men inte förrän då; ramsa på väg ut och utanför, hopdragen med bekräftelseramsan som får sista ordet.
En liten unge som verkligen bett om hjälp, ligger också kvar.
Kram Jenny