Nelly checkar in...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Nelly checkar in...

Inlägg av Sarisparis »

Hej emu :D

Lyxigt för lilla tjejen med eget rum! :thumbsup:
emu skrev:Börjar fundera på mat också men det är lite tidigt än, jag är lite skeptisk till att föda upp ungar på spannmål och fick en fin barnmatsbok från England med tips om att börja med plockmat och sånt och inte bara gröt och pureer. Hon kan inte sitta bra än heller men börjar bli bra på att suga på tummen...
Jag hade nog börjat med mat till min lille grabb som är en dag yngre än din redan för nâgon vecka sen om vi inte lagt in vâr Sverigeresa precis förra veckan. Nu hâller jag pâ att finputsa inköpslistan och sâ fort bananerna är pâ plats sâ kör vi igâng. Med detta svammen vill jag bara säga att jag visst tycker att du kan köra igâng med smakisar redan nu :D , ta det lite lugnt i början bara och hâll koll pâ att magen hänger med.

:heart:
emu

Inlägg av emu »

Fyra och en halv månad har man hunnit bli minsann och matchvikten är ca 5,2 kg, stora damen! Allt funkar löjligt bra nu och framför allt sover hon tolvtimmarsnätter. Fast ålningen vill sig inte riktigt än. I torsdags kom hon framåt lite på plan mark men sen nästa dag gick det inte alls igen så vi får kämpa vidare.

Mat har vi inte riktigt börjat med men eftersom hon ändå sover bra känns det lugnt. Vi har testat lite banan bl a fast det var inte helt poppis, men lite leverpastej på ett finger gick minsann hem... :shock: inte helt enligt regelboken kanske! Nåja det är inget hon kommer få dagligen och det var kul att se att hon gillade det.

Skönt när vardagen flyter på så bra, förra helgen sov liten och jag över hos mormor och då var det cirkus på natten för det var fel säng. En natt klarar man av men det skulle vara hemskt att ha det så jämt, det är guld värt att lita på att hon kommer sova! [-o<
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Vad härligt att ni har det sâ bra. :heart:

Det är sâ kul med vâra smâ som är nästan precis pâ dagen lika gamla (fast vâr grabb är cirka ett kilo tyngre :shock: ).

Intressant att leverpastej uppskattades, det tyder ju pâ att ni har en blivande gourmet i huset. :wink: Har du kollat in Johanna Vestmans Andra Mosboken? Jag har precis skaffat den och nu kan jag verkligen instämma i det "alla andra" här pâ forumet säger: DEN ÄR SUVERÄN! =D>

Njut vidare av era fina rutiner, vi ser framemot fortsatta rapporter. :D

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

:D :D Så flott med nettene!!!
En ting som vi gav ganske tidlig var purè på pastinakk. Det er såå godt (synest også jeg), og lillesøster var vill etter det. (etter at hun forstod litt mer av det å spise i hele tatt!)

Kos dere!
emu

Inlägg av emu »

Mosboken har jag kollat på men inte köpt än, jag ska nog göra ett nytt försök. Vi har nu testat lite olika saker bl a blomkål och palsternacka, blomkålen gick nog bäst men sen blev det stopp i lilla magen och vaknade i natt vid 6-tiden och hade ont. Det har löst sig på egen hand nu men vi ska nog ta det lugnt. Hon har fått sempers magdroppar sen start när vi kommer ihåg, kan inte skada liksom.

Suga på en bit gurka var poppis och köttbullar med gräddsås också... Hon får smaka lite på ett finger när vi äter bara, inga mängder direkt!

Sen har hon börjat ta sig fram på plan mark till slut! Ingen ålning tyvärr utan upp i krypställning och sen liksom ramla framåt är tekniken för dagen. Vi ska fortsätta träna men det är ändå kul att hon tagit steget upp ur växtriket till slut :D . Tror vi behöver köra lite patterning...
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:shock: Redan i krypställning lilla tjejen? Det är jättekul att läsa om er "träning", berätta gärna mer! :D

Har magen vant sig vid skedmaten nu?

AMAMA

Inlägg av AMAMA »

Oi - nestenkryping allerede!
Dere kjører med bare føtter og bukser, eller? Glatt på knærne og godt feste til vesle tærne skal det være for ålingen. :D
Hvordan går det med maten?

amama
emu

Inlägg av emu »

Vi skedar på med lite av varje, potatismos med gräddsås är en hit, blomkålsmos funkar också ganska så bra. (Fast vitlökssmör var visst inte lika kul! Värsta sötaste minen men vi ska nog vänta lite med det.... hehehe)

Vi har ju en krypbana som maken byggde i somras och hon fattar att i den kan man ta sig framåt, men hon har liksom inte knäckt ålningskoden än. Hon har alltid haft händerna i backen i stället för armbågarna och då är det svårt att åla. Hon är nog inte på golvet riktigt så mycket som hon borde, heller. Men det är ändå kul att hon faktiskt kommer framåt och snart nog kommer nog korsvisa rörelser också.

Vi köpte ett helt kit med Domangrejor till henne i somras från nån som inte hunnit träna, med böcker och prylar. Vi hade ett par schackrutiga planscher som var väldigt fascinerande när hon var ca 1-2 månader, bra investering bara det! Nu har vi faktiskt börjat lite med matteprickar också och hon tycker det är kul. Benen sprattlar rejält särskilt när det kommer nya kort.

Annars är det en ganska så trevlig ålder det här, det känns att hon liksom har koll på tillvaron (tills vi introducerar nåt nytt som man inte hade nån aning om att det fanns, typ vitlökssmör eller nya personer att hälsa på) och hon klagar sällan om hon inte blir för trött.

Träffade en bekant i helgen som har två äldre barn och det visade sig att de också var Barnaboksungar =D> Skönt att snacka med nån som har samma bild av hur det ska vara, och att ungar ska sova på natten t ex!
Nelly f. 28 maj 2011
videunge

Inlägg av videunge »

Vilken underbar läsning =D> :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
emu

Inlägg av emu »

Fem och en halv är man nu och jag börjar fundera på att justera schema. Vi gled in på 12-45-2-45 av oss själva med ca 2-2.5 tim långa vakenpass, men hon sover numera sällan hela långpasset i sträck plus att hon brukar låta lite vid 7-tiden. Vi har morgon vid 8 så jag hinner käka frukost själv också... Det blir i och för sig ganska ofta justeringar i lunchsovet p g a utflykter på olika håll.

På morgonsovet är hon ofta tröttis, hon verkar eg ha ca 30 min som rytm i stället för 45 så jag brukar väcka inom en timme max. det kanske får bli att sikta mot 20 min sov på sista passet de dagar som hon sover 2 tim på lunchen, men ha kvar längre sov vid behov, om det nu låter vettigt?

Mat har man börjat få lite mer av och det är poppis och man vill gärna äta själv med egen sked =D> . Jag tänker fortsätta delamma ett bra tag och komplettera med käk. Gör egen gröt med havregryn och paltbrödssmulor och sen tar vi undan av vår mat ibland och mixar när det passar.

Nu har hon nästan lärt sig att vända sig, hon är lite efter på det men har liksom inte varit intresserad... Hon är på g med ålning och krypning också men det har inte heller riktigt lossnat. Men go och glad för det mesta!
Nelly f. 28 maj 2011
Tetz

Inlägg av Tetz »

Kram på er! :heart: Jag blir så glad av att läsa ditt inlägg.
Mamma till två barnaboksungar med apit på livet, födda i december 2008 och juli 2011
emu

Inlägg av emu »

Oj vad dagarna flyger iväg... Det är liksom inget att rapportera, inga bekymmer åtminstone!

Vi har överlevt en snor-i-näsan-period trots att man tror att man ska bli dränkt allraminst när de elaka föräldrarna kommer med koksaltslösning. Som tur är gick det över ganska fort och nu har vi klarat oss från vidare förkylningar. Hoppas det håller i sig ett tag till!

Vi har fortfarande kvar schemat ganska oförändrat, har inte börjat dra ner på sovpass än.
Kl 8 är det morgon och frukost (amning). Sen är vi uppe till 10 eller strax efter det när det är dags för förmiddagsluren. (Konstigt hur trött man blir av att ha sovit hela natten...!)
Kvart i 11 ca kommer vi upp och sen vankas det lunch vid 11-tiden, amning och nån form av käk, antingen köpta burkar eller hemlagat. Idag blev det nästan sheperd's pie med hemlagat rotmos och köttfärssås i en enda mosig röra.
Kl 13 är man tröttis igen och då är det sovadags. Hon får som tur är fortfarande plats i mjukliften och kan sova på mage i den, så om vi är ute blir det den.
Kl 15 kommer vi upp, ibland blir långluren lite ändrad typ om vi går till öppna förskolan där de har sångstund 14-14.30 (brukar hoppa sången och komma dit precis efter) eller ibland har man bara inte lust att sova så länge, särskilt om vi är ute på ärenden.
Då får man mellis med mer amning plus nån extra grej typ avokadobitar eller lite yoghurt eller en skorpa med smör på. Sen orkar man vara uppe till strax efter 17. Sista soven blir kortare, från 20 till 45 min ca.
Sen är det förstås middag med mer riktig mat eller gröt vid 18 plus amning, och sen får man kvällsslurk (amning igen) efter badet strax innan 8.

Första små risgrynen har precis siktats i underkäken, det var lite gnöligt i natt när man skulle somna, antagligen var det lite ömt plus att det blir svårare att suga på tummen...

Nu har hon precis börjat på allvar ställa sig i krypställning och gunga fram och tillbaka, så förhoppningsvis trillar poletten ner snart. Hon kan dra sig fram på armbågarna i krypbanan om hon håller i nån leksak, men hon har fortfarande inte fattat vitsen med det... :roll: Tror nog att så fort hon kommer på att man faktiskt kan ta sig fram och att det kan finnas en poäng med det så kommer det gå fort. Hon vänder sig inte heller åt något håll än, men hon gillar att ligga på rygg och suga på stortårna...
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

emu skrev:Oj vad dagarna flyger iväg... Det är liksom inget att rapportera, inga bekymmer åtminstone!
:lol: Visst är de ett härligt sällskap de där smâ sexmânadersbebisarna som fâtt mer eller mindre ordning pâ allt det jordiska? :lol: Sen att det blir lite snorigt ibland, det fâr man ta. 8)
Nu har hon precis börjat på allvar ställa sig i krypställning och gunga fram och tillbaka, så förhoppningsvis trillar poletten ner snart. Hon kan dra sig fram på armbågarna i krypbanan om hon håller i nån leksak, men hon har fortfarande inte fattat vitsen med det... :roll:
Jag tror att det kommer. 8) Har du testat att lägga nâgot ätbart framför henne, en liten majskrok kanske eller nâgot annat hon brukar gilla?

emu

Inlägg av emu »

Ojojoj tiden flyger förbi, sju månader redan! Stora damen!

Det har varit lite väl mycket cirkus på natten på sistone, hon vaknar till och låter ett par gånger under natten och hon verkar vara pigg vid 7-tiden (vi har morgon vid 8 ). Lite störigt tyckte de lite större i familjen och gick tillbaka till manualen. Hoppsan vi har visst fortfarande 3-4-månadersschemat, inte konstigt att man blir lite för piggelin! En hel timme för mycket sovet :shock: .

Här blir det ändring. Nu har vi kapat långa luren till 1,5 timme i stället för 2 och sen blir det bara max 20 min under sen eftermiddag i stället för trekvart. Vi började igår så två hela dagar har vi kört, första natten var det ingen egentlig skillnad men vi får väl se hur det går nu. Hon var så trött så trött nu till kvällen, stackars litet troll gnuggar ögonen en hel timme innan det är sovadags. Om hon bara sover bättre på natten blir det nog ganska lagom.

Krypa har vi fortfarande inte kommit på vitsen med. Jobbar vidare med mycket mage och saker framför men det har inte släppt än. Däremot är hon bra på finmotorik och har nog pincettgrepp snart. Äter själv om man bara lassar upp mat på skeden och lägger den framför henne, eller om man erbjuder annat kul som avokado eller paprikastrimlor.
Nelly f. 28 maj 2011
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D Det låter som att ni har det riktigt härligt!
Visst är det otroligt att man missar hur stora de blir, att det går så fort? :shock: Ge ert nya schema tre-fyra dagar minst innan utvärdering, det kommer att ge med sig.
emu skrev:Däremot är hon bra på finmotorik och har nog pincettgrepp snart. Äter själv om man bara lassar upp mat på skeden och lägger den framför henne, eller om man erbjuder annat kul som avokado eller paprikastrimlor.
Tack för tips! Idag högg min lille jämnårige Nisse det äpple jag tänkt äta och tyckte att det var mycket smakligt. Tror att jag (igen) missat att han blivit så stor. :lol:

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"