Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
goabullen

Re: Standardmodellen för min femveckors - lite tips?

Inlägg av goabullen »

Hej!
Tack för ditt svar! :D Ska testa med katrinplommon i gröten :-) Gjorde det idag men hon åt väldigt lite - tror hon var för hungrig..

Vad snällt att du tittade på schemat! Jo den kanske kommer lite tätt..Ska försöka och dra ut på det lite.. Vissa dagar gör jag det beroende på hennes humör :-)

Hon vill aldrig ha frukost direkt när hon vaknar. Å andra sidan har hon oftast ätit vid 5 snåret på morgonen. Är lite inne på att ta bort det målet. Då kanske hon äter bättre på dagen. Vissa mål äter hon just nu bara ur ett bröst - känns som hon äter lite.. Fast idag vid halv elva målet åt hon bara lite bröstmjölk och skrek sen bara. Följde upp med gröt vid 11 - hon åt kanske två skedar och var väldigt missnöjd sen. Gjorde en ersättning på 160 ml och hon åt hela den. Undrar om det är amningen som spökar - dvs att hon ratar mitt bröst nu sen hon började få flaskan..

Har ni något tips för att få henne och sova hela natten utan mat. Har funderingar på att lägga henne i vagnen (hon sover nu i spjälsäng) och vagna henne till sömns. Eller är hon för stor för det?
:heart:
Kramar
Dotter född 2011-04-22 Start med standardmodellen

Son född 2009-03-12
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Vill bara rapportera att det visat sig att hon säkert är hungrig när hon vaknat under natten. Har börjat att fylla upp med ersättning varje gång hon ammar - och vips så klarade hon sig i 12 timmar utan mat. Så kan det gå :-)

Ska kämpa vidare med smakisar nu.
Kramar
Karin

Son född 2009-03-12
aso

Inlägg av aso »

Härligt att du fått till så fina nätter och härligt för henne att hon blir mätt å go i lilla magen :D !

Kommer att gå fint med smakisarna :wink: .

aso
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
goabullen

Inlägg av goabullen »

Hej!
Nu behöver jag lite tips igen. Lilltjejen är redan fem månader nästa vecka :-) Maten går superbra och hon äter inte på natten längre. Däremot har hon senaste veckan vaknat flera gånger per natt av att hon rullat runt. Då hon fortfarande tar napp så har det räckt att jag vänder på henne och stoppar in nappen så somnar hon om.. Men det är ju lite jobbigt att bli väckt hela tiden. Framför allt för min sambo som har sömnproblem hinner tyvärr inte somna om under natten förrän hon vaknar igen.. Imorgon är hennes rum klart så då tänkte hon få flytta in där.

Nån som har några konkreta tips om vad vi ska göra? Funderar på att göra en minikur (med det menar jag att den nog inte blir så jobbig för henne då hon i övrigt följer sömnsschemat bra och somnar själv på kvällen.). Eller ska jag börja med att flytta över henne i vagn och vagna henne (då slipper jag också problemet med att hon rullar runt..).
Vad tror ni?
Kramar!
:heart:

Son född 2009-03-12
videunge

Inlägg av videunge »

HEj :D

välkommen till vändningscirkusen ; ) :lol:

det här inlägget fick jag inklippt i min egen tråd när det var dags.

Redigera inlägg Svara med citat

Om jag är så klok vet jag inte, men jag har lite tankar ändå :D. Mina har inte sovit i uteslutande vagn så länge som Malte, utan sovit i båda sedan typ 3 v ålder. Men jag funderar på om man nu HAR haft det trångt och ombonat och mysigt i 4 goa månader så kanske spjälisen känns som ett helt hav, eller öken, eller så... Så precis som man gör med småttingar i spjälisen i början, rulla filtar, frottélakan eller dylikt och lägg runt om honom så han fortfarande har det ombonat. Inte så mycket chans för honom då att krypa runt och känna att INGENSTANS tar det här havet SLUT :shock:, typ.

Sen hade jag också en liten vänderska. Och där får man välja strategi, helt enkelt, och ha superattityden för just den strategi man väljer, och STÅ för den fullt ut. Så man inte börjar vela fram och tillbaka. För det är nog DET, framför allt, som bidrar med vargarna.

Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.

Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ.

Oavsett strategi, så gäller förstås magläge i vaket tillstånd HELA tiden, nästan. Det där vet jag ju att du har superkoll, med kryptid och allt, men jag skriver det ändå, för om någon annan läser detta. Ju mer de får träna i vaket tillstånd, desto snabbare fixar de sina egna vändningar på natten och behöver inte använda sovtiden till egna små träningspass :wink: :lol:.

Jag försökte med strategi 1 först, för det kändes sundast. Men efter 45 min ihållande ilska, som övergick i trött ledsenhet, bytte jag till strategi 2 och det höll i sig någon vecka, om jag minns rätt. Sen kunde hon det hon skulle.

Lycka till!

Kram Ewa
Sen tränar man vändningar INTENSIVT på dagen. så liten slipper det på natten. Sikta på att bli så där härligt trött som man blir efter en dag i skidbacken så ut och upptäck, träna så skall ni se att det ger med sig.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
aso

Inlägg av aso »

Hej goabullen!

Precis som videunge skriver, så träna, träna träna på dagtid (gärna i spjälsängen) och så välj EN strategi inför natten.

Vi har cirkus här hos oss också nu :lol: :cry: men den är på väg att dra vidare till någon annan stad :wink:...
Vi flyttade från vagn till spjälsäng när det började eskalera med vändandet och då blev det bättre. I vagnen var det för trångt för att han skulle ha en chans att vända sig rätt igen...
Tar visserligen ett tag för lillen att lära sig hur stor sängen är och hur man ska bära sig åt för att komma på rätt köl när täcket är i vägen, men jag resonerade som så att förr eller senare måste han lära sig det oavsett. Nu har han fint med plats för att snurra runt på egen hand.

aso :heart:
Z är född 22/3 2011 - introducerade SM vid 3 veckor
goabullen

Inlägg av goabullen »

Tack för tipsen tjejer! Tror jag har en liten sjuk tjej som just nu har lite svårt och äta ordentligt på gagarna då hon är sliten.. Tror hon vaknade 7 ggr inatt.. Ska se till att hon äter ordentligt så nätterna blir bättre o använda mig av femminuterslurar under dan. Bra tips med rullträning på dan! Ska försöka se efter om hon vill ha det trångt när hon sover eller större plats så hon kan rulla som hon vill.

Kram på er
:heart: :heart:

Son född 2009-03-12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"