Redigera inlägg Svara med citat
Om jag är så klok vet jag inte, men jag har lite tankar ändå

. Mina har inte sovit i uteslutande vagn så länge som Malte, utan sovit i båda sedan typ 3 v ålder. Men jag funderar på om man nu HAR haft det trångt och ombonat och mysigt i 4 goa månader så kanske spjälisen känns som ett helt hav, eller öken, eller så... Så precis som man gör med småttingar i spjälisen i början, rulla filtar, frottélakan eller dylikt och lägg runt om honom så han fortfarande har det ombonat. Inte så mycket chans för honom då att krypa runt och känna att INGENSTANS tar det här havet SLUT

, typ.
Sen hade jag också en liten vänderska. Och där får man välja strategi, helt enkelt, och ha superattityden för just den strategi man väljer, och STÅ för den fullt ut. Så man inte börjar vela fram och tillbaka. För det är nog DET, framför allt, som bidrar med vargarna.
Strategi 1:
Ju mindre (onödig) hjälp man får, desto snabbare lär man sig att vända tillbaka sig själv. Alltså går man INTE in och vänder, utan ramsar som vid vilken annan smärre kris som helst. Och väntar tills de sovit i 10 min, då man går in och vänder i sömnen.
Strategi 2:
Man går in utan minsta knyst, snabbt och effektivt och vänder runt och sen direkt ut UTAN ramsa, med attityden av att man inte ens varit inne, för vände sig - det fixade de själva, typ.
Oavsett strategi, så gäller förstås magläge i vaket tillstånd HELA tiden, nästan. Det där vet jag ju att du har superkoll, med kryptid och allt, men jag skriver det ändå, för om någon annan läser detta. Ju mer de får träna i vaket tillstånd, desto snabbare fixar de sina egna vändningar på natten och behöver inte använda sovtiden till egna små träningspass

.
Jag försökte med strategi 1 först, för det kändes sundast. Men efter 45 min ihållande ilska, som övergick i trött ledsenhet, bytte jag till strategi 2 och det höll i sig någon vecka, om jag minns rätt. Sen kunde hon det hon skulle.
Lycka till!
Kram Ewa