Några frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
MatildaD

Re: Några frågor!

Inlägg av MatildaD »

Bara 4 dygn iofs... =)
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Ja men då tycker jag ni kör EN pangramsa och sedan får väckerklockan säga när det ÄR morgon. :wink: Inte klockan fem på morgonkulan. Hua! :lol:

Noel har nog bara börjat få krafterna tillbaka och tror sig utvilad, men det vet ni ömma föräldrar att så är inte fallet. :D

Värme!/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Hej på er! Nu har jag inte varit här på jättelänge men det är för att det har gått så bra! =) Vi ändrade faktiskt natt till 20-00-19.00 eftersom han somnade 20.00 innan vi började med kuren och efter detta så vaknar han sju varje morgon! =)

Det jag undrar över nu är om vi ska fortsätta ramsa... Noel vaknar nämligen fortfarande 2-3 ggr varje natt. Innan fick vi gå upp och lägga handen på hans rygg så somnade han om, nu ramsar vi istället. Men tanken är väl att han ska lära sig att somna om själv?
För vi är jättenöjda över framgångarna men det hade varit fint att sova en hel natt=)

En andra fråga är dagslurarna. Noel har ju som sagt alltid bara sovit halvtimmar i sträck. Enligt Anna är detta mitt i djupsömnen. Men det låter ju väldigt konstigt att han skulle somna bra, sova en halvtimme och sen vakna pigg och glad mitt i djupsömnen. Han är dessutom jättesvår att väcka efter 20 min. Kan det vara så att detta är lite individuellt? Att Noel faktiskt hamnar i djupsömn redan efter 20 min och är uppe ur den efter 30?
Inte för att det spelar någon roll nu, nu sover han bara ett långt pass per dag, men undrar mer av ren nyfikenhet=)

Jag har Annas sova hela natten kuren men jag köpte dessutom barnaboken på blocket för ett tag sen, men från -86 (tänkte att ju grunden borde vara densamma). (Antar att det i den nyare versionen inte står att det är ok att röka och dricka vin när man ammar=)) Där står det att man lindade mammans mage för att slippa putmagen. Är detta något jag borde gjort för att slippa putmagen som jag ju faktiskt har nu?
Inte alls detta ämne och jag kanske inte ens ska ta upp det här, tänkte bara kolla om ni visste=)

Kramar på er och tack för all hjälp!

MVH Matilda, pappa och Noel
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Ställer han några frågor när han vaknar om nätterna? Dvs behöver han er hjälp om man säger? Eller stör ni kanske bara?

Anledningen till mina frågor är att vår lilla tjej har ljudat ganska mycket i sömnen i perioder av utveckling, utan att vakna. Om jag ramsat då hade jag väckt henne...

Ge en SUPERGLAD, fyra verser, ramsa när ni lägger honom - ALLTID.

Lämna sedan till honom själv att klara - lyssna OM han frågar och i så fall hur han frågar. Ett icke-svar, dvs att mamma faktiskt inte svarar utan somnar om, kan vara svar i sig på en fråga.

Avvakta och lyssna av... lita på honom. :thumbsup:

Gällande daglurarna, om han har "sin" skarv efter 30 minuter så har han, det är säkert så. Gällande putmagen har jag inga tips annat än att träna... att linda magen skall man nog göra direkt efter graviditeten i så fall, vad jag förstått från BB, Barnaboken. Kanske kan nån med erfarenhet fylla i här. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MatildaD

Inlägg av MatildaD »

Hej! Jag är nog ganska snabb på att ge ramsa på natten, jag gör det nästan i sömnen utan att tänka på att jag gör det=). Ska testa att avvakta, precis som du säger så ar han kanske inte ens vaken...
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"