Tim 20100612 - koll på upplägg och många små uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Acnaib
Rådgivare/advisor

Re: Tim 20100612 - koll på upplägg och många små uppvak

Inlägg av Acnaib »

Hej Malin!

Hur går det för dig och lille Tim? Fick du ordning på dagslurarna?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej Bianca!

Nej faktiskt inte... :) Nu sovs det 1 timme på fm och 1:30 på em. Och ALLTID 10:30-11 timmar på nätterna. Har aldrig lyckats med en 12 timmars natt men det är helt ok med mig. Alla är ju olika tänker jag, och Tim är pigg och glad för det mesta viket talar för att han mår bra.

Han blir 1 år i juni, hur ska jag ändra schemat då? Idag kör vi så här;

06:30 vakna
07:00 flaska
08:40 lite mellis
09:00-9:45 eller 10:00 sova
11:00 lunch
13:00 sova
14:45 mellis
17:30 middag
19:00 välling och sova

Han verkar vissa dagar vilja sova endast en lur på hela dagen, hänt några ggr att han inte sovit ngt från 10:30 tills läggning strax innan 19:00. Så klart super trött på slutet, men ändå glad och lekfull. tecken på att jag ska tabort en lur nu?

Tack för att du hörde av dig och din omtanke!

Kram

Malin
Malin - mamma till Tim 100612
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej igen Malin!
Kul att höra från dig!

Jag tycker det är helt okej med 11-timmars natt! Öka dagssömnen med en timme bara, så att det sammanlagt blir "rätt antal timmar sömn" ;) det vet du ju såklart redan.

Min lilla Ronja blir 1 år den 22 Maj. Hon har bara en lur, mitt på dagen 12-14:30 typ. (ja, hon har lite för mycket sömn, men hon vill ha det så)

Om din älskling visar tecken till att bara vilja ha en lur, så tycker jag att du kan dra ner på den andra. Ha en 5-min i beredskap ett tag, om han blir gnällig. Låt honom vila 5 min då, så klarar han sig till middagsvilen :D

Kram
:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Hej igen!

Funderar lite... de senaste veckorna så har det varit väldigt fram och tillbaka med sömnen... Stort närhetsbehov känns det som just nu, och på väg att lära sig gå.

Om Tim sover från 19:30-05:20 i ett svep utan små uppvka så sitter han och snackar med sitt gosedjur fram till 05:50 då det är kört...

Om han sover 19:30 med två uppvak så sover han till 05:45, och somnar inte om.

Vi kör 45 min på fm och 1:30 på em som sovtider. Han blir 1 år om två veckor, ska jag justera något nu? Om han får sova mer på dagen så är han svårare att natta på kvällen. (apropå att jag ska lägga till den förlorade nattsömnen på dagen istället?)

Lite rådvill och behov av lite vägvisande, då det inte känns som vi har kvar det vi byggde upp i feb/mars när vi startatde... :?

Ha en fin kväll
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Lite ettårsfrustration tror jag bestämt. Det kan du läsa om på forumet Barnafostran och Favoriter.

Vår lilla tjej var MYCKET frustrerad denna tid, eller "i behov av närhet" om man så vill. Det viktigaste är att inte bekräfta och "rädda" upp i famnen. Utan tänka att man istället sätter sig ner hos dem och bara är liksom, ett stöd att räkna med, inte alltid så ordrikt heller. Handling säger mer än tusen ord.

Du kan alltid korta ner fm-luren till 20 minuter och lägga lite tidigare på kvällen. Min erfarenhet säger att det lönar sig att lägga lite tidigare på kvällen, morgonsömnen tenderar att bli bättre då.

MEN, om han pratar en stund med sitt gosedjur - det är väl inga problem. :shock: Lyssna och njut vetja. Vad händer efter 05.50 - då du skriver att "det är kört"?

Här har vi också haft korta perioder av dels kvällsprat, morgonprat och även daglursprat... men DET GÅR ÖVER, helt plötsligt är det skönt att sova igen liksom. Det enda ni kan göra är att ge honom förutsättningarna till att sova gott, ni kan inte tvinga honom, visst?!

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Tim & Malin

Inlägg av Tim & Malin »

Halloj!

Tack för ditt svar! Jo... när "det är kört" så menar jag att han är så pass pigg att han inte somnar om, utan det är morgon för honom. Babblandet är bara mysigt, så det gör mig inget, men tänker lite på den missade sömnen. Och det där att jag ska lägga till den tiden på dagssömnen, när jag tycker det verkar som att dagssömnen idag är tillräcklig. :)

Bra med tips om ettårs frustration! Ska genast läsa på om det! På dagarna så försöker jag ta med honom idag jag pysslar med, allt från dammsugning, diskning till att jag bara sitter med och pysslar medans han leker och far runt själv.

Jag tar aldrig upp honom när han vaknar till eller pratar med honom, för utom när jag kör en ramsa.

Hur många timmars sömn ska han få när han blit ett? Schemaändring på G?

Tack för att ni finns!!
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Generellt bör man inte "kompensera" för förlorad sömn, men du kan alltid lägga upp till 30 minuter tidigare på kvällen. :wink:

AWs rekommendation för andra levnadsåret är 13.5 timmars sömn över dygnet.

BRA att du kör social delaktighet systematiskt - det är såååå bra i frågvisa tider och i tider av osäkerhet. :thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"