9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen
Re: 9 månaders gråt vid läggning särskilt på dagen
Det var bra tips, jag ska införa nyckelknippa.
Nya frågor:
I natt var Albin vaken och kröp omkring i sängen en bra stund, men måste ha somnat om själv utan ramsa och utan att ge ifrån sig ett ljud. Jag pangramsade alltså inte. Kan vi nöja oss så här och tänka att han nu lärt sig somna om och får vara vaken på natten om han känner för det? Eller rekommenderar ni att jag fortsätter lyssna efter om han är vaken och pangramsar även i fortsättningen för att få honom att förstå att han inte ens ska vakna?
Nya frågor:
I natt var Albin vaken och kröp omkring i sängen en bra stund, men måste ha somnat om själv utan ramsa och utan att ge ifrån sig ett ljud. Jag pangramsade alltså inte. Kan vi nöja oss så här och tänka att han nu lärt sig somna om och får vara vaken på natten om han känner för det? Eller rekommenderar ni att jag fortsätter lyssna efter om han är vaken och pangramsar även i fortsättningen för att få honom att förstå att han inte ens ska vakna?
Jag skulle nig låta den lilla människan vara.
/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
SM rookie
Hur ska jag göra när A vaknar och gråter på natten? Det händer upprepade gånger varje natt. Har jag gjort något fel eftersom han gör det fortfarande efter 5 veckor? Ska jag ramsa på något speciellt sätt för att få det här att gå över, eller ska jag backa med ramsan? Förut backade jag med ramsandet men sedan han börjat gråta på ett ledset sätt direkt så har jag börjat ramsa varje gång. Vad räknas som att han "klarar av uppvaket själv". Får han vara ledsen då?
Säg mig, har du ramsat och gått in ngn gg strax efter? Då kan det bli lite knasigt.
/Luvisen
/Luvisen
SM rookie
SM rookie
Ja, jag har tyvärr gjort det nån gång. Fast jag egenligen visste att det var fel.
Hur ska jag jobba vidare?
Då får ramsan fel betydelse. Då blir det knöligt ett tag men ALLT går att fixa med tålamod, värme och målmedvetenhet.
Du kanske kan starta om hårddisken genom att solfjädra till sömns vid minst pip och sedan ramsa UT. Och vid nästa uppvak köra en kort solfjäder och ramsa UT. Och sedan bara ramsa. Kanske kan det vara så att när ramsan ska ta helt över så får du ramsa tills älsklingen tystnar och tar emot den. Då bakar du in bekräftelsen när du vet att du ska sluta ramsa och sedan kvickt ned i sängen med dig så du inte utsätter den lilla människan för överkoncentration.
Vad tror du om det?
Värme
/Luvisen
Du kanske kan starta om hårddisken genom att solfjädra till sömns vid minst pip och sedan ramsa UT. Och vid nästa uppvak köra en kort solfjäder och ramsa UT. Och sedan bara ramsa. Kanske kan det vara så att när ramsan ska ta helt över så får du ramsa tills älsklingen tystnar och tar emot den. Då bakar du in bekräftelsen när du vet att du ska sluta ramsa och sedan kvickt ned i sängen med dig så du inte utsätter den lilla människan för överkoncentration.
Vad tror du om det?
Värme
SM rookie
SM rookie
Det känns hemskt att behöva börja med solfjädring. Den har han aldrig gillat. Kan det fungera att bara ramsa i stället? Ramsa och ramsa och inte ge sig förrän den tar, och slippa gå in? Jag vill inte börja trafikera ännu mer.
Allt gick så lätt när vi kurade och ramsan tog direkt på andra natten. Sen har vi aldrig gjort annat än ramsat, tills han blev svår vid några tillfällen och jag började tro att jag skulle in. Jag har absolut ingen energi till detta och det är därför det har blivit fel också. Jag hade verkligen behövt att det här hade fungerat nu. Jag får ångest och hjärtklappning så fort det hörs ett pip från hans sovrum.
Allt gick så lätt när vi kurade och ramsan tog direkt på andra natten. Sen har vi aldrig gjort annat än ramsat, tills han blev svår vid några tillfällen och jag började tro att jag skulle in. Jag har absolut ingen energi till detta och det är därför det har blivit fel också. Jag hade verkligen behövt att det här hade fungerat nu. Jag får ångest och hjärtklappning så fort det hörs ett pip från hans sovrum.
Därför kan inte barnet sova ostört. Ligger ert sovrum nära din älskling? Kan du kanske flytta bort ut i soffan tex, om den nu ligger längre bort dvs?Jag har absolut ingen energi till detta och det är därför det har blivit fel också. Jag hade verkligen behövt att det här hade fungerat nu. Jag får ångest och hjärtklappning så fort det hörs ett pip från hans sovrum.
Min man kände också så där så jag bad honom flytta ut i vardagsrummet och vips så sov den lilla människan. Det kanske hjälper att bara göra på det viset.
I annat fall måste man orka för sitt barns skull och första steget i kuren är vad? Jo! Lugna, sedan ska den lilla gosa ihop sig och därefter kan man ge ramsan.
Visst kan du ramsa tills hans tystnar med då gäller det att man håller ut. Det tar tid och du måste hitta ngt som passar. Du vet, det är ju barnet som avgör om svaret var tillfredsställande.
Är barnet ledset så ramsar man ju mjukt och betryggande. Kanske hjälper det om du låtsas att du har honom i famnen och gungar honom samtidigt som du ramsar. Så du får rätt känsla?
Extra värme
SM rookie
SM rookie
Tack Luvisen för ditt värmande svar. Underbart att du hunnit svara så snabbt nu några dagar när jag verkligen behövt stöd. Tack!
Nu till de förbluffande nyheterna: I natt måste han ha klarat sina uppvak själv. Halv 7 på morgonen var FÖRSTA gången han klagade. Då sa jag en glad pangramsa och döm om min förvåning när pojken somnar om och jag får väcka honom kl. 7! Nu vet jag ju inte hur mycket han varit vaken i natt. Men det får jag strunta i. Han har då varit tyst och vi har sovit och han verkar inte alltför trött idag. Hoppas, hoppas att det här håller i sig nu. Jag ska odla mitt lugn och börja tänka att HAN SOVER! Allt annat är bara tillfälliga undantag från det normala.
Nu till de förbluffande nyheterna: I natt måste han ha klarat sina uppvak själv. Halv 7 på morgonen var FÖRSTA gången han klagade. Då sa jag en glad pangramsa och döm om min förvåning när pojken somnar om och jag får väcka honom kl. 7! Nu vet jag ju inte hur mycket han varit vaken i natt. Men det får jag strunta i. Han har då varit tyst och vi har sovit och han verkar inte alltför trött idag. Hoppas, hoppas att det här håller i sig nu. Jag ska odla mitt lugn och börja tänka att HAN SOVER! Allt annat är bara tillfälliga undantag från det normala.
Nu har jag provat lek med nycklar under påklädningen, men det funkar inte när vantarna åker på. Vi har jättekallt och jag måste klä mycket, dra upp dragkedja på åkpåse etc. Det tar tid och under den tiden gråter han. Ska jag börja prata med honom medan jag gör det? Jag har tänkt att jag skulle lägga honom tyst och sakligt.
Är det någon mer som har barn som gråter när de läggs i vagnen och hur sjutton bryter man det? Jag tror han är för trött när han läggs. För han somnar ju snabbt. Ska man lägga tidigare?
Är det någon mer som har barn som gråter när de läggs i vagnen och hur sjutton bryter man det? Jag tror han är för trött när han läggs. För han somnar ju snabbt. Ska man lägga tidigare?
Vilket schema har du nu?
Man får anpassa sig och bara sätta på precis ALLT man kan INNAN man ber om att få mutan tillbaka. När vantar åker på och åkpåse dras igen är det ju inte långt kvar. Det få man lära sig att digga. SMå barn har ju åsikter och ger uttryck för dem med skrik och gnäll.
Detta såvida inte det är ngt som måste justeras i schemat då.
Tysta läggningar får de flesta genom att ge de små liven rikligt med Social delaktighet. Om detta står det i Barnaboken som Anna skrivit. Detta finns inte beskrivet i ngn annan bok.
Grattis till en superfin natt!
Gå nu och lägg sig stora människa och tänk inge mer på älsklingen! 8)
Värme! Luvisen
Man får anpassa sig och bara sätta på precis ALLT man kan INNAN man ber om att få mutan tillbaka. När vantar åker på och åkpåse dras igen är det ju inte långt kvar. Det få man lära sig att digga. SMå barn har ju åsikter och ger uttryck för dem med skrik och gnäll.
Detta såvida inte det är ngt som måste justeras i schemat då.
Tysta läggningar får de flesta genom att ge de små liven rikligt med Social delaktighet. Om detta står det i Barnaboken som Anna skrivit. Detta finns inte beskrivet i ngn annan bok.
Grattis till en superfin natt!
Värme! Luvisen
SM rookie
SM rookie
Tack för svar!
Jag har samma schema som förut.
19-7 sova natt
7 frukost
9.15-10.00 sova vagn
10.30 lunch
12.30 - 14.00 sova vagn
17.00 middag
18.00 lektimme
18.45 kvällsgröt
19.00 godnatt
Jag får alltid väcka honom efter lurarna och då är han trött. Ser ut som han skulle vilja sova hur länge som helst. Jag väcker prick den tid han ska upp. Hade tänkt mig mer sovtid där från början när han var 8 månader, men det var det här schemat som satte sig. Då hade han kanske behövt mer sovtid, men nu när han är 9 och 1/2 månader är det väl lagom?
Jag har samma schema som förut.
19-7 sova natt
7 frukost
9.15-10.00 sova vagn
10.30 lunch
12.30 - 14.00 sova vagn
17.00 middag
18.00 lektimme
18.45 kvällsgröt
19.00 godnatt
Jag får alltid väcka honom efter lurarna och då är han trött. Ser ut som han skulle vilja sova hur länge som helst. Jag väcker prick den tid han ska upp. Hade tänkt mig mer sovtid där från början när han var 8 månader, men det var det här schemat som satte sig. Då hade han kanske behövt mer sovtid, men nu när han är 9 och 1/2 månader är det väl lagom?
Ännu en bra natt. Han vaknade halv 11 och somnade om själv. Vaknade sen vid 20 i 5 och skulle förmodligen somnat om själv om inte min man varit tvungen att stiga upp 10 i 5 för han skulle upp ovanligt tidigt och ta en buss. Så lillen blev väl lite störd av ljuden. Men jag låtsades som det regnade. Ramsade bara glatt en gång. Han var inte ledsen direkt, bara som jag lite irriterad över att bli väckt och inte kunna somna om. Men jag låg i min säng och försökte sända mycket lugna tankar till min son, åh så skönt att få ligga här i sängvärmen och bara vänta på att få somna om och det är flera timmar kvar till morgon. Och så somnade vi om på var sitt håll och jag fick väcka honom som vanligt klockan 7.
Nu är det slut med att vara nervös och deprimerad över min sons sömn. Han sover! Jag behöver inte oroa mig mer över hans sömn än de andra barnens. Då sover allihop, och är det nån som har tänkt va vaken så fine för mig. Men jag kommer inte att ändra nåt.
Jag tror att han förstår vad ramsan betyder. Jag vill verkligen hoppas det. Att han kommer att förstå den även om han behöver den på förnatten nån gång när han är ledsen. Den har ju tagit bra nu i två morgnar. Tror ni också det?
Nu är det slut med att vara nervös och deprimerad över min sons sömn. Han sover! Jag behöver inte oroa mig mer över hans sömn än de andra barnens. Då sover allihop, och är det nån som har tänkt va vaken så fine för mig. Men jag kommer inte att ändra nåt.
Jag tror att han förstår vad ramsan betyder. Jag vill verkligen hoppas det. Att han kommer att förstå den även om han behöver den på förnatten nån gång när han är ledsen. Den har ju tagit bra nu i två morgnar. Tror ni också det?
Schemat ser bra ut. Det fattas mellis kl 14 men det antar jag att du bara glömde skriva.
Sömnmängden ser bra ut. Kroknar han kan du alltid ge 20 min vid efm typ vid 16 tiden och 5 min powernap kan du ju ge närsom.
Och gör det! Din son verkar vara en tröttis. Min son är det och behöver ibland mer sömn än vad schemat säger så då får han 20 min på fm/efm eller att jag ökar på långluren med 30 min så det blir 2 timmar.
Slutkurat!
Värme! /Luvisen
Sömnmängden ser bra ut. Kroknar han kan du alltid ge 20 min vid efm typ vid 16 tiden och 5 min powernap kan du ju ge närsom.
Bravo! =D> =D> Just så! Din kan och vill sova!Nu är det slut med att vara nervös och deprimerad över min sons sömn. Han sover! Jag behöver inte oroa mig mer över hans sömn än de andra barnens. Då sover allihop, och är det nån som har tänkt va vaken så fine för mig. Men jag kommer inte att ändra nåt.
Värme! /Luvisen
SM rookie
SM rookie
Snart 1 år, schemaändring och dagisstart
Hej igen!
Nu den 26 april blir min son 1 år. Den 2 maj ska han börja på dagis och vara där på heltid. På dagis lägger de barnen att sova ca. 11.30 eller 11.45 (en sovstund).
Vi har 2 sovstunder fortfarande men jag vill gå ner till 1 för han tar lång tid på sig att somna på båda lurarna och vaknar tidigt på morgonen, ofta vid 6, men ligger kvar och drar sig till 7.
Hur gör jag konkret för att smidigast ändra schemat? Det känns som att jag borde göra det nu, i god tid innan han ska börja på dagis. Eller spelar det någon roll?
Nuvarande schema:
7.00 Morgon + frukost
9.15 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.45 Kvällsgröt
19.00 Sova natt 12 tim
Förslag på nytt schema som funkar med dagis och våra arbetstider.
7.00 Morgon (Vill ge flaska för han brukar vara jättehungrig, men hur ska han då kunna äta frukost på dagis 1 timme senare?)
8.00 Frukost på dagis
9.00 (Brukar de väl ge barnen frukt på dagis?)
11.00 Lunch
11.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.30 Middag (Tidigare hinner vi inte äta då vi båda föräldrar kommer att jobba.)
18.45 Kvällsgröt
19.00 Sova
Nu den 26 april blir min son 1 år. Den 2 maj ska han börja på dagis och vara där på heltid. På dagis lägger de barnen att sova ca. 11.30 eller 11.45 (en sovstund).
Vi har 2 sovstunder fortfarande men jag vill gå ner till 1 för han tar lång tid på sig att somna på båda lurarna och vaknar tidigt på morgonen, ofta vid 6, men ligger kvar och drar sig till 7.
Hur gör jag konkret för att smidigast ändra schemat? Det känns som att jag borde göra det nu, i god tid innan han ska börja på dagis. Eller spelar det någon roll?
Nuvarande schema:
7.00 Morgon + frukost
9.15 Sova 45 min
10.30 Lunch
12.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.00 Middag
18.45 Kvällsgröt
19.00 Sova natt 12 tim
Förslag på nytt schema som funkar med dagis och våra arbetstider.
7.00 Morgon (Vill ge flaska för han brukar vara jättehungrig, men hur ska han då kunna äta frukost på dagis 1 timme senare?)
8.00 Frukost på dagis
9.00 (Brukar de väl ge barnen frukt på dagis?)
11.00 Lunch
11.30 Sova 1,5 tim
14.00 Mellis
17.30 Middag (Tidigare hinner vi inte äta då vi båda föräldrar kommer att jobba.)
18.45 Kvällsgröt
19.00 Sova