Varför somnar inte lille S?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MammaNina

Re: Varför somnar inte lille S?

Inlägg av MammaNina »

Hej,
vi har inte infört något schema än men jag måste bara få berätta att lille S sov 9,5 timmar inatt!! Från 22.45-8.15, då jag fick väcka honom!

Vi funderar på att i stort sett ha de tider vi talat om, men att gradvis smyga ihop de två sista måltiderna så att vi får natt vid 20. Istället för ett pang-på-schema. Vi lade gossen en kvart tidigare igår, och det gick ju bra. Daglurarna varierar fortfarande, igår flöt det på som en dröm men dagen innan var det mycket krångel. Jag har blivit lite bättre på att låta honom vara ifred och inte rusa till vid varje gny 8)

Det kommer ju att bli bara 4 måltider då (och 11 timmar natt), men det är väl ok så länge han går upp i vikt och mår bra!? Han är stor och välmående redan nu :) . Jag vill minnas att dottern var nere i 4 mål efter ett par-tre månader.

/Nina
:heart: lilla N född 19 april 2009
:heart: lille S född 17 december 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

"Jag har blivit lite bättre på att låta honom vara ifred och inte rusa till vid varje gny".

:arrow: Underbar lärdom! Om dom är rejält mätta så klarar dom av mer själva än man kan tro :D

Om han sover gott så är han mätt. Om det behövs kan du alltid peta i en extra slurk där det behövs ex inför långlur eller natt.

Härlig rapport, bra jobbat!

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Låter klokt att gradvis tidigarelägga kvällen och dra ihop målen. Så gjorde vi också. Tänk fyra mål + nattslurk (+ nattmål)

:heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej!

Nu behöver jag hjälp igen!

Allt har funkat bra sen jag skrev sist, lillen var uppe i 11 timmars nattsömn förra veckan och dagarna funkade också hyfsat (fortfarande inte populärt att sova daglur men med lite verktygande+ is i magen från min sida blev det ändå drygt 15 timmars sömn per dygn).

För några dagar sedan började S plötsligt krångla rejält. Han vrålar sig igenom daglurarna. Jag buffar och vagnar och lämnar ifred och försöker allt. Jag erbjuder massor av mat, 4 rejäla mål + nattflaska. Vi är ute varje dag. Jag är noga med att han ska få social delaktighet, ensamlek, umgänge, stoj och stim när han är vaken.

Han är väldigt nöjd och glad när han bara får vara uppe!

De senaste två nätterna har han också vaknat, igår kl 6 (sover annars till 7) och i morse kl 4. Vi genomled ca 45 minuters hysteriskt vrålande, maken buffade som besatt och till slut somnade S.

Kräver vi för mycket av S när vi tycker att han ska sova 20-07? Vi har smugit in allt tidigare läggning och det har hittills funkat bra, han har sovit till 7 i alla fall. När vi gick från 20.30 till 20 funkade det första natten men sen har han alltså vaknat. Vi har förstås minskat på dagsömnen i takt med att vi förlängt natten, dels har vi senarelagt förmiddagsluren med en halvtimme, dels förkortat sista luren.

Buffandet: jag försöker verkligen att buffa bestämt och kort för att ge besked. Men han börjar ofta skrika samma sekund jag slutar. Vad ska jag göra då? Gå ut ur rummet? Börja buffa igen?

En observation: S suger och biter på sina händer hela tiden och dreglar kopiöst. Kan det redan vara tänder på väg?

En annan fundering: kan det vara så att mjölken (lite bröst+mycket ersättning) inte räcker för att mätta honom? Ska jag köra igång med fast föda (han har precis fyllt 3 månader)? Jag minns inte när min dotter började med det, tror att de rekommenderar 4 månader på BVC men ser att AW skriver från 3 mån i BB.

Hoppas någon kan råda mig!
Hälsn Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad har ni för tider? En tremånaders behöver ungefär 15.5 timmars sömn fördelat på hel natt och tre lurar.

Vi började med gröt när vår yngsta var 3.5 månad. Då upplevde jag att min mat inte räckte längre. Han tog tacksamt emot, efter bara några dagar var vi uppe i ganska stora mängder. Magen hängde inte riktigt med, så det blev lite stökigt några nätter. Vet inte om tre månader är för tidigt. Har ingen egen erfarenhet.

Återkom

Linda
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Linda,

vi har kört så här ett tag:
21-7 natt (ibland har det blivit läggning redan 20.30)
9-11 sova
13-15 sova
17-18.30 sova

Nyligen ändrade vi till läggning 20 och halverade då sista luren.

Ikväll bestämde jag mig dock för att lägga honom 21 i alla fall så då gick jag tillbaka till den längre kvällsluren. Det är säkert dumt att vela hit och dit men efter två stökiga nätter blev jag orolig att 11 timmar är för långt för honom. Han har sovit 10-timmarsnatt utan problem i flera veckor.

/Nina
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Om jag förstår dig rätt så sover han helt utan nattmål. Vid tre månader kommer det en ökningsperiod för många igen. Jag upplevde månaden mellan 3-4 mån som lite skakig. Uppvak lite tidigare för nattmål osv. Skulle gissa att det handlar om mat om han börjar vakna för tidigt helt plötsligt. Det är inte jättevanligt att tremånaders sover så lång natt på bm (+ ersättning) Funkar det så är det ju tacksamt, men strular det så är det antagligen mer mat som behövs.

Förstår att det känns konstigt att tänka nattmål om ni är utan nu, men du skulle kunna förlänga natten och ge ett nattmål och samtidigt förkorta lurarna på dagen.

T ex 12-45-2-45

Då har ni nattmål runt 04 i en månad till ungefär (till det kommer kraftigare mat in i bilden) För oss blev det hela nätter ganska omgående efter en portion gröt på kvällen + lunchsmakis på fm.

Vad tror du?

Linda
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Linda,

Hm, nej precis som du säger så känner jag mig inte benägen att införa nattmål nu. Men det är ju bra att veta att det är ökningsperiod, det hade jag inte koll på. Jag lägger honom hellre aningen senare och behåller hel natt. Igår somnade han 21.15 och sov till 7.15 då vi väckte. Vi kan ju förlänga natten om några veckor istället.
Vi ska till BVC imorgon, då får jag se hur det går med vikten också. Han är rund och go så det går nog ingen nöd på honom :)

Får jag fråga igen, det här med buffningen på dagarna? När han sätter igång att skrika omedelbart när jag slutar buffa/vagna, vad ska jag göra då? Buffa igen eller lämna rummet? För det är faktiskt daglurarna som är det svåraste, det är då han skriker som mest. Idag har han dock varit from som ett lamm! Egentligen tror jag att hans beteende har direkt koppling till hur jag själv mår. Utsövd mamma=säker attityd=lugn liten S. Och omvänt :roll:

Hälsn Nina
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej MammaNina,
där skrev du allt något klokt eller hur? :D

Egentligen tror jag att hans beteende har direkt koppling till hur jag själv mår. Utsövd mamma=säker attityd=lugn liten S. Och omvänt :roll:

Vissa stunder är det så lätt att se, i andra inte. Och att göra sig lugn kräver att man är medveten om det. Bra jobbat säger jag!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

MammaNina skrev: Får jag fråga igen, det här med buffningen på dagarna? När han sätter igång att skrika omedelbart när jag slutar buffa/vagna, vad ska jag göra då? Buffa igen eller lämna rummet?
Hej Nina! :)

Omedelbart när du slutar vagna/buffa börjar han skrika. Det är ju så skönt att bli vagnad/buffad så han vill ju så klart att du fortsätter :D :wink: Här har du hamnat i ett litet träsktillstånd menar jag. Backa lite mer och lita på att han kan fixa det här själv. Sluta buffa/vagna så fort han slutat skrika och avvakta. Om det behövs upprepa. Förstår du hur jag menar här?

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Tack Nimrah, det var väl det jag trodde. Vagningsträsket. Jag ska jobba på att låta honom vara ifred (även om han låter helt ursinnig ibland!!). En utmaning!

Idag har han fått sin första vaccindos och hela dagsschemat är ur led. Han har sovit när han skulle vara vaken och tvärtom. Vi får ta tag i strukturen imorgon igen!

Tack, Clara, jag tyckte själv att jag slog huvudet på spiken :lol: Det gäller bara att komma ihåg den visdomen även de trötta dagarna!

Hälsn Nina
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

MammaNina skrev:Egentligen tror jag att hans beteende har direkt koppling till hur jag själv mår. Utsövd mamma=säker attityd=lugn liten S. Och omvänt
Clara Cecilia skrev:Vissa stunder är det så lätt att se, i andra inte. Och att göra sig lugn kräver att man är medveten om det. Bra jobbat säger jag!
:thumbsup:

Att rama in och sätta upp pâ väggen!

:heart:
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej igen!

Nu kommer en ny fråga! Lille S ska flytta ihop med storasyster - hur gör vi?

S har just fyllt 5 månader, han sover natt 19.30-7.30 men har en tendens att vakna tidigare (ofta runt 6 el halv 7)och göra allehanda ljud. Stök, bök, prat, joller, rop och slutligen, när han inte tycker det är kul längre, SKRIK. Ibland somnar han om, men det är inte ofta. Vanligast är att han är vaken ända tills vi tar upp honom. Detta känns ju inte så kul att flytta in till storasyster som sover klockrent nuförtiden (också 19.30-7.30). Hon har nyss fyllt 2 år.

Vi har ett rum till men skulle helst vija ha det "obebott" till förmån för arbete och gäster. Är det någon mening med att slussa S via detta rum? Låta honom sova helt ensam ett tag? Eller ska vi flytta storasyster medan vi skolar in S i det gemensamma rummet? Eller är det bara att köra och hoppas att de vänjer sig vid varandra och sover ändå?

För övrigt sover S jättebra nu, inga problem med daglurarna längre. han sover varje långlur på balkongen och stortrivs med det. Han har börjat äta pureer till lunch och gröt till kvällen.

Vill gärna höra hur andra har gjort när syskonen ska dela rum!

Hälsn Nina
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Nina,

För det första ska ni ha ett riktigt, riktigt rolig inflyttningskalas tycker jag, det ska vara något gott att äta och ballonger och gärna något tal. :D Pompa och ståt så det räcker till och blir över.

Vi har flyttat in den yngsta när 12 tim natten sitter runt 4 månader. Linus som nu är fem månader flyttade in när han var fyra månader men sover fortfarande i vagnen. Spjälsängen är klar det är bara larmet som inte blivit överflyttat.

De senaste fyra nätterna har han vaknat kring fem så Pappan har fått gått upp och vagna. Det är lite förkylningsastma som ställer till det, inget allvarligt men besvärligt. Även om Linus gråter och Pappan vagnar så vaknar ingen av de andra tre barnen. De sover så gott helt förvissade om att vi tar hand om lillebror på natten.

Så oroa dig inte för att storesyster ska vakna, använd dig av ramsan så kommer hon höra att ni har koll på läget.

Det finns nästan inget mysigare än ett gäng små barn som sover i samma rum. Trygghet och kärlek.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
MammaNina

Inlägg av MammaNina »

Hej Susan,

tack för fint och snabbt svar. Inflyttningsfest ska vi definitivt ha - vilket bra tips!! :D Jag tycker också att det är så mysigt med en gemensam barnkammare, och storasyster är peppad :D

Ok, jag förstår vad du menar. Problemet är bara att vi aldrig har lyckats få honom att somna om i sängen medelst verktyg - det enda som funkar är att låta honom vara ifred och då KANSKE han somnar. Vagning funkar däremot. Vi har kört liten minikur med pappa+son i gästrummet och då har pappa vagnat. Nu ville vi ha över honom i sängen igen när vi tyckte det "satt", men kanske ropade vi hej för tidigt :roll: ?

Ramsan funkar bra på kvällen men de gånger jag har ramsat (eller buffat) i arla morgonstund har S bara blivit uppretad!

Måste vi kura igen? Eller ska han sova i vagnen i syskonrummet trots att sängen är klar? Känns inte jättebra tycker jag...men å andra sidan funkar ju vagningen bäst...

Om vi nu gör som vi har tänkt och flyttar in honom till spjälsängen i barnkammaren - hur beter vi oss då om han börjar ropa vid sextiden? Ramsar utanför dörren? Går in? Känner mig helt klart osäker på detta!

Kram
Nina
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"