Kura 8 månaders, lite frågor först

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bellan

Re: Kura 8 månaders, lite frågor först

Inlägg av Bellan »

Nu behöver jag hjälp igen!

Vi har backat på ramsorna och solfjädrar inte längre... men sömnen har bara blivit värre se senaste dagarna. Vi är inne på dag 14 sen vi började kuren och jag fattar inget och är såååå less på att hon inte får sova på nätterna ännu.
Hon vaknar minst 4-5 ggr per natt (19-07) och somnar inte om själv. Vi har backat på ramsandet så hon ska klara av att somna själv. Men hon somnar inte själv. Det börjar kännas som skrik-metoden. Hon skriker och protestarar och är arg och somnar inte själv. Det enda som funkar är att vi går in och tillrättalägger henne igen (utan solfjäder) och ramsar ut. När vi bara ramsar blir det bara värre och hon blir jätte ledsen. Hon kan hålla på i över en timme innan hon somnar av att vi tillrättalägger en andra gång. ](*,)

Sen har middagsvilan blivit likadan. Förrut somnade hon på någora minuter men nu skriker hon i 30-35 minuter och vi måste tillrättalägga för att hon ska somna.
Eftermiddagsvilan har vi tagit bort för att hon bara skrek sig igenom den plus att hon blir 9 månader om 3 dagar och inte verkar behöva sova på eftermiddagen utan klara av att vara vaken tills läggdags. Men nu när nätterna och middagsvilan inte funkar känns det som om hon får för lite sömn och att det gör att det bara blir mer problem med insomningen. ](*,)

Snälla hjälp [-o< ! Det här går inte längre! Vi får det inte att fungera :cry: .
/Bellan
Lillan - 10, Kurad och sover gott sen -11
En ängel som kom och vände - 16
Liten, nyår -18
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej!

Jag skulle bli jätte tacksam om någon kunde hjälpa oss. Vet inte hur vi ska fortsätta. Hon vaknar flera gånger på nätterna och somnar inte om själv. Dagsvilorna har bara blivit kortare och kortare, hon tar lååång tid på sig att somna och vi måste hjälpa henne med tillrättaläggning för ramsa funkar inte. Sen vaknar hon långt innan det är dags att vakna på vilorna och vi får henne inte att somna om då heller. Hon är jätte trött på dagarna och vi ser på henne att hon behöver mer sömn. Jag har läst att man kan få bakslag men jag vet inte om det är det som vi har, eller om vi inte har lyckats kura klart henne helt enkelt. :cry:
Det här är inte hållbart ](*,) Vad ska vi göra? Hur ska vi göra?
Skulle bli såååå jätte tacksam för hjälp. Vi vet inte vad vi ska gör...
/Bellan
Liten, nyår -18
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej! :heart:

Klart lilla älsklingen behöver sin sömn :( :heart:
Det känns som om ni skulle sitta fast lite. Hur har ni det med ramsan? Känner du att den tar, eller känner du att den inte har någon effekt?

Om den inte tar så kanske det kan vara läge att backa bandet lite? :-k antingen till natt 1 igen - buff vid minsta pip , eller till natt 2 - ramsa vid minsta pip.

Tankar kring det?

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej Bianca!
Ja, det känns som vi sitter fast #-o
Du har rätt, ramsan känns inte som den tar. När vi lägger tillrätta vid nattning och ramsar ut börjar hon alltid låta och protestera. Vi låter henne hålla på ett tag eftersom hon har rätt att reagera, så har vi tänkt i alla fall. Men hon tystnar inte. De gånger vi ramsar påminnelse blir hon bara mer arg/irriterad. Vi får aldrig sista ordet hur många gånger vi än ramsar. Och någon pang-ramsa tar hon inte. Det enda som funkar är att tillrättalägga igen. Och då somnar hon tillslut. Men sen vaknar hon flera gånger per natt och vi får gå in och tillrättalägga en eller flera gånger. Morgonvilan är hon oftast så trött att hon somnar på max 15 minuter men lunchvilan (12.30-14) har tagit upp till 65 minuter för henne att somna dom senaste dagarna. Eftermiddagsvilan har vi tagit bort helt eftersom hon är 9 månader om någon dag (och det kanske var jätte fel att göra det, men hon låg bara och var ledsen i 20 minuter och inte vidare trött efteråt i alla fall). Förstår att man inte ska ändra schemat och hon klara av att vara vaken från 14-19 även om det inte är optimalt. Hur tänker du med det? Ska vi flytta fram lunchvilan 15 min nu eller bara låta det vara eller göra på något annat sätt?

Jag känner att det blivit fel på vägen från vår sida och det är ingen dum idé att backa. Men hur långt tillbaka tror du vi behöver gå för att hon ska börja ta ramsan? Hon verkar ju gilla att vi går in...så hon skulle nog inte ha något emot att vi buffar och solfjädrar igen (igår la hon nästan sig själv tillrätta när jag gick in). Kan man backa till att ramsa vid minsta pip men inte gå in eller blir det fel då? Men hur får man i så fall henne att ta ramsan? Ska vi börja med bekräftelseramsan igen? Och det där med sista ordet? Hur många gånger ska man behöva ramsa i sträck? Hon har ju inte tystnat ens vid x8 hittils. Och vilket tonläge? Känns som om vi inte fattar hur vi ska kommunicera med henne. :(

Tack för dina tankar och idéer!
/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

jag tycker ni behöver få grepp om ramsan, som verktyg. HUR man använder den, VARFÖR man använder den osv osv.

Att hon gillar att ni kommer in är en fingervisning om att ni INTE skall backa hit och börja här. Då desarmerar ni ramsan. Ni måste få ramsan att sitta - först då kommer hon att ta en pangramsa i morgontimmarna. Då måste den vanliga ramsan sitta först.

Ramsan är som en dialog, ett samtal där man enbart har tonfall och vollym att jobba med. Orden är oviktiga men skall vara samma. Antalet verser anpassas efter frågetyp. När jag fick ramsan att ta "pratade" jag vissa verser, sjöng vissa, höjde vissa och pratade lågt vissa. Jag tänkte på VAD jag ville ha fram, vilken känsla jag ville förmedla. Så öva tonfall och volym i enskildhet, utom hörhåll.

I ert fall bör NI HA SISTA ORDET. Du skriver att ni inte får det hur länge ni än ramsar - skall vi slå vad? :wink: Det är bara att bestämma sig.... lägg tillrätta och ramsa ut - och fortsätt sedan ramsa, anpassa "samtalet" efter hennes frågor. Och när hon tystnar - DÅ - och inte förr, kommer en bekräftelse som förmedlar att "just så, nu kan vi sova så gott" Det är det bekräftelsen skall ge, ett understrykande på att det är bra att hon är lugn igen.

Att ändra schema måste man göra när de blir äldre. För oss var det inga problem att ta bort sista luren vid den åldern. Det tar 3+7 dagar att införa en förändring, med attityden av självklarhet innan man utvärderar ett resultat.

Bestäm er för hur NI skall göra, vilken strategi NI vill ha och kör på den, även om frågorna kommer. Frågorna är till för att ni skall svara som ni bestämt - inte för att ni skall leta fel.

Kör hårt! Målmedvetenhet och perspektiv. :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
ebson-2010

Inlägg av ebson-2010 »

Hej!

Ville bara skicka med en massa peppning till dig!!! Det här kommer ni klara ut galant! Jag tror på er!!!!

Massa varma tankar till er!! Håller tummarna för er!!

Pepp,pepp,pepp...PEPPNING!!!!!

:heart: Kram Maria :heart:
Mamma till
Ebba född 3april 2010
Kurstart 30/12-10
Axel född 2feb 2013
Kurstart 4/10-13
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack för all peppning!

Vi håller med om att vi inte ska gå in, för det är det hon vill :wink: . Men nu undrar vi hur vi ska ramsa. Vi har båda två läst på igen men vi förstår inte hur vi ska göra :oops: ,och vi försöker verkligen men blir bara snurrigare och snurrigare.

Hur ska vi höra vad hon säger om vi ramsar hela tiden, då måste vi ju vara tysta och lyssna på henne #-o Och hur ska vi få sista ordet om vi ska låta henne reagera på ramsan? Hur ska hon somna när någon står och ramsar hela tiden? Hur ska vi veta om hon bara är sur eller om hon är sur och behöver hjälp? Vi fattar inte. Snälla, kan någon förklara [-o<

/Bellan
Liten, nyår -18
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ramsan är inte till för att söva, utan för att lugna.
Hur ska vi höra vad hon säger om vi ramsar hela tiden, då måste vi ju vara tysta och lyssna på henne
Ni HÖR hur responsen blir om ni står alldelesutanför dörren som är tillstängd. Det är ingen tvekan. Hur har ni gjort hittills? Det skall inte vara någon paus mellan verserna. Vår nattramsa är "Sov så gott, vi ses imorn." Den versen upprepade jag om och om igen, i olika tonfall beroende på hennes frågor. Tills hon lugnade sig - DÅ gav jag som nästa vers en bekräftelse med det tonfall jag beskrev i mitt förra inlägg.
Och hur ska vi få sista ordet om vi ska låta henne reagera på ramsan?
Okej, tänk er att hon börjar fråga när ni är på väg ut ur rummet med ramsan - då fortsätter ni ramsa utanför rummet när ni stängt dörren, i olika tonfall beroende på hur hon frågar och på vad ni vill uppnå. Tonfall: uppmuntrande, mer bestämt om hon blir arg, betryggande om hon blir ledsen osv osv. När ni nu vill få sista ordet fortsätter ni att ramsa TILLS HON BLIR LUGN. När ni uppnått detta några gånger, dvs några läggningar eller uppvak - DÅ backar ni till att enbart ramsa 4 verser och sedan låta henne reagera.

Men NU måsta ni befästa ramsan igen, få den att ta, visst?!

SEN när den sitter, då kan ni låta husljud följa efter de 4 obligatoriska verserna som sägs vid varje läggning, dag och natt - under lång tid. Vi gör det fortfarande, oavsett om vi nu har knäpptysta läggningar med en tjej som ger slängpussar när jag går ut. :heart:
Hur ska vi veta om hon bara är sur eller om hon är sur och behöver hjälp?
Genom att LYSSNA AV när ni står där och ramsar, HUR låter hon, VAD behöver hon få som svar. Det är bara ni som kan göra det. Genom att ramsa i olika tonfall, med säker röst och betryggande röst kommer ni upptäcka respons från henne och då avgöra vad ni behöver göra.

Lita på er själva och på henne.

:) 8) :)
//Anna
Bellan

Inlägg av Bellan »

Tack så jätte jätte mycket för ditt svar! :D :D Vi var nära att ge upp men nu kör vi vidare. För nu vet vi hur vi ska göra. Tack tack tack! :heart:
/Bellan
Liten, nyår -18
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Vilket jättebra svar Anna! Lycka till i natt Bellan!

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack Emma! :heart:

Kör nu på Bellan! :thumbsup:
//Anna
Bellan

Inlägg av Bellan »

Hej och tack för all peppnig!

Vi kommer inte fram till hur vi ska få henne att somna trots att vi vet hur vi ska ramsa nu. Att få sista ordet har inte gått. Hon blir inte lugn utan bara så jätte arg och jätte ledsen. :evil: :cry:
Såg ett inlägg som Anna09 skrev till Johanna K
Är han arg - ja då ramsar ni fyra STENSÄKRA verser på väg ut från läggningen, sedan går ni direkt på något behagligt husljud att lyssna på. Ett argt barn tar varken till sig ramsa, buffning eller annat verkryg. Däremot är husljud toppen, särskilt om den som utför dem visslar, nynnar eller på annat sätt svarar (för detta är också svar på frågor) att allt är OKEJ och att han kan sova hur bra som helst.
och nu funderat vi på om det är så att vi har tolkat att vår dotter är ledsen när hon är arg. Eftersom hon bara skriker mer och mer och mer och bara blir argare och jätte ledsen. Hon lugnar sig inte helt enkelt när vi ska ha sista ordet. Det som hänt de här senaste dagarna är att vi tillslut fått gått in och solfjädra och till och med buffat! :shock:
Så det som hänt är att det blivit ännu svårare att få henne att sova, vid både nattning och dagvilorna. Frågan är då om vi ska satsa på att börja om får början helt, natt 1? Hur ska vi i så fall göra fram till dess? Vi har inte möjlighet att kura om nu i helgen utan först om 10 dagar. Eller ska vi försöka hoppa på där vi var förut, med tillrättaläggning och ramsa ut och efter det husljud först och sen ramsa och tillrättaläggning då det behövs? :?:
/Bellan
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag tror ni har "fastnat" i kurandet. Inte att ni måste kura om. Utan ni fortsätter på typ natt 2-3 någonting. Det gäller att göra baksteg så barnet kan göra framsteg. :wink:

Här kommer peppingtrådar jag vill att ni läser.

Thaimassage
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?p=91777

Konsten att backa
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=12068

Trygghet är säkerhet - krönika
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bellan

Inlägg av Bellan »

:heart: vad skulle jag göra utan alla er på forumet? :heart:
Sambon är på jobbet och har inte läst ditt inlägg än, TorsMammas. Men jag ska sätta datorn i knät på honom så fort han kommer hem, för vi har fastnat i kurandet :) TACK TorsMamma! :heart:

Natten var förövrigt jätte jobbig, med lite sömn och mycket spring [-X . Vilorna har gått bra eftersom jag bestämde mig i morse att "jag tänker inte gå in", hon får klara sig själv och jag kan ramsa om det går helt åt skogen. Hon somnade på 9 min och på 16 min :D med en ramsa vid andra vilan (hade säkert kunnat strunta i den med, eller hur :wink: )
/Bellan
Liten, nyår -18
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Du vet att ni är inte de första som fastnar. Det var därför Anna skrev sin fina krönika. Man hittar ett sätt att lugna och söva. MEN man litar inte 100% på att ramsan och husljud kan göra samma lugnande jobb. Men med lite attityd, självförtroende och tilliti till barnets förmåga att vilja sova, så går det! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"