Vid 6 mån är det bara att öka farten ytterligare, då åker enorma mängder ner på bara 20 min.
Lilla Iris som haft kolik i 4månader ska försöka kuras snart
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo, en liten sak till ang. detta med mat. Mata FORT! JÄTTEFORT! Man väntar inte på att de skall svälja undan, utan man matar på direkt efter varandra. De blir mätta för fort för att du skall ha tid på dig att hinna vänta på att de sväljer undan, så mata, mata, mata mycket fortare än du någonsin anat.
Vid 6 mån är det bara att öka farten ytterligare, då åker enorma mängder ner på bara 20 min.
Det kan också vara värt att byta storlek på nappflaskan.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
KATASTROF!
Fan fan fan.
Natten gick som vanligt, lillan vaknar kl 6. Jag tar upp 06,20 och ger mat.
Ger sen över till pappan som ska ta morgonen när jag är borta.
Han lägger henne 07,50 går asbra. Han låter henne sova lite längre än vad planen var i ca 1,45 men okej. Sen får hon mat 9,40 alltså tidigare än schemat. (han sa att hon var hungrug då). Jag kommer hem och lägger henne klockan 12 - hon har svårt att komma till ro och jag buffar. Men okej tänker jag - det är ju första dagen på nya schemat. 12,50 vaknar hon och kommer inte till ro med ramsan. Pappan börjar ropa och säger att hon förmodligen är hungrig och att vi får göra schemat allteftersom... efter hennes behov. Och att hon inte ätit sen 9,40 och därmed är hungrig nu. Jag börjar vackla.
Sen gör jag ju det dumaste av allt. Tar upp henne. Efter lite försök att lugna med buffning och helvete. Hon är rätt ledsen när hon kommer upp.
Hon får mat. Men är väl kanske inte jättehungrig. Äter dåligt.
Hon är vaken. Vi bråkar om schemat och han tycker vi ska anpassa mer efter henne m.m. Men det är ju en enorm skillnad på henne sen vi införde schemat.
Nu klockan 15,15 är Iris trött och jag kände att hon ju måste sova nu. Jag lägger en hysterisk unge som måste buffas till sömns.
Känns som allt skitit sig totalt. Jag vet inte vilket schema jag ska följa och dessutom så har vi förstört ramsan. Fantastiskt.
Vad ska jag göra?
Fan fan fan.
Natten gick som vanligt, lillan vaknar kl 6. Jag tar upp 06,20 och ger mat.
Ger sen över till pappan som ska ta morgonen när jag är borta.
Han lägger henne 07,50 går asbra. Han låter henne sova lite längre än vad planen var i ca 1,45 men okej. Sen får hon mat 9,40 alltså tidigare än schemat. (han sa att hon var hungrug då). Jag kommer hem och lägger henne klockan 12 - hon har svårt att komma till ro och jag buffar. Men okej tänker jag - det är ju första dagen på nya schemat. 12,50 vaknar hon och kommer inte till ro med ramsan. Pappan börjar ropa och säger att hon förmodligen är hungrig och att vi får göra schemat allteftersom... efter hennes behov. Och att hon inte ätit sen 9,40 och därmed är hungrig nu. Jag börjar vackla.
Sen gör jag ju det dumaste av allt. Tar upp henne. Efter lite försök att lugna med buffning och helvete. Hon är rätt ledsen när hon kommer upp.
Hon får mat. Men är väl kanske inte jättehungrig. Äter dåligt.
Hon är vaken. Vi bråkar om schemat och han tycker vi ska anpassa mer efter henne m.m. Men det är ju en enorm skillnad på henne sen vi införde schemat.
Nu klockan 15,15 är Iris trött och jag kände att hon ju måste sova nu. Jag lägger en hysterisk unge som måste buffas till sömns.
Känns som allt skitit sig totalt. Jag vet inte vilket schema jag ska följa och dessutom så har vi förstört ramsan. Fantastiskt.
Vad ska jag göra?
Lilla dottern född juli-10
Bryt ihop och kom igen
. Bestäm er för hur ni vill göra, att hatta fram och tillbaka kommer göra livet surt för er. Kanske låta hennes pappa ta henne själv ett tag för att med egna ögon se att det inte funkar? Var ni inte överens från första början att kura?
Kram Emma
Kram Emma
Han har varit med om att kuren ska genomföras men har inte läst riktigt lika mycket... Men efter gårdagens kaos så tror jag att han är högst angelägen om att få detta att fungera.
Vi har återigen stökat om för att få ett schema som passar I och tänker vara konsekventa och stenhårda med det. Behöver bara okeja det med er som kan så mycket om detta då det är lite annorlunda än många av de scheman jag sett här.
06,30 Frukost
07,30 -09,00 sova förmiddag
9,30 Mellanmål
10:50 – 11. 50 sova kort lur
12,30 Lunch
13,00-15,00 sova middag
16,00 Middag
16.45 – 17,05 sova middag
19.00 nattslurk
19,30 sova natten
det blir 11+1,5+20+2+20 = 15h och 10 min och Iris fyller 5 mån imorgon.
Kan vi köra såhär?
Vi har återigen stökat om för att få ett schema som passar I och tänker vara konsekventa och stenhårda med det. Behöver bara okeja det med er som kan så mycket om detta då det är lite annorlunda än många av de scheman jag sett här.
06,30 Frukost
07,30 -09,00 sova förmiddag
9,30 Mellanmål
10:50 – 11. 50 sova kort lur
12,30 Lunch
13,00-15,00 sova middag
16,00 Middag
16.45 – 17,05 sova middag
19.00 nattslurk
19,30 sova natten
det blir 11+1,5+20+2+20 = 15h och 10 min och Iris fyller 5 mån imorgon.
Kan vi köra såhär?
Hej!
Jag personligen hade inte lagt 4 lurar, men jag har inte läst hela din tråd så noga, så ni kanske har kommit fram till att det vore det bästa.
Sen hade nog jag valt att ge lite mer mat innan läggning. Som det ser ut nu så får hon middag vid 16, och sen "bara" narrslurk innan läggning vid 19, det ser i mina ögon lite snålt ut.
Hur tänker du om följande schema:
06:30 Morgon, Frukost
08:30 - 10:00 Sova (1,5h)
10:00 Mellanmål
12:00 - 14:00 Sova (2h)
14:00 Lunch
16:00 - 16:45 Sova (45min)
17:00 Middag
19:00 Nattslurk
19:30 Sova natten
(Alternativt nattslurk 18:30 och sova natt 19:00 och då endast 20 min lur på eftermiddagen)

Bianca
Jag personligen hade inte lagt 4 lurar, men jag har inte läst hela din tråd så noga, så ni kanske har kommit fram till att det vore det bästa.
Sen hade nog jag valt att ge lite mer mat innan läggning. Som det ser ut nu så får hon middag vid 16, och sen "bara" narrslurk innan läggning vid 19, det ser i mina ögon lite snålt ut.
Hur tänker du om följande schema:
06:30 Morgon, Frukost
08:30 - 10:00 Sova (1,5h)
10:00 Mellanmål
12:00 - 14:00 Sova (2h)
14:00 Lunch
16:00 - 16:45 Sova (45min)
17:00 Middag
19:00 Nattslurk
19:30 Sova natten
(Alternativt nattslurk 18:30 och sova natt 19:00 och då endast 20 min lur på eftermiddagen)
Bianca
Jag hade precis det schemat innan igår.
Problemen med det schemat var att tjejen är hungrig och trött på morgonen ( vi har i denna tråd diskuterat att hon förmodligen måste ha i sig mer mat och tro mig jag försöker proppa henne full med gröt och pureer men än så länge har inte lyckats komma upp i några kvantiteter att tala om)
Alltså är hon vrålhungrig redan 09,30 och står sig då inte till 14,00 då det är lunchdags. Jag får alltså inte riktigt ihop det med mat och all sömn hon behöver på dagen.
Vad är negativt med 4 lurar? Och hur kan jag lägga upp kvällsmålen bättre?
Har svårt att se hur jag ska lösa detta på annat sätt tills dess att tjejen äter mer och inte är vrålhungrig på morgonen..
Problemen med det schemat var att tjejen är hungrig och trött på morgonen ( vi har i denna tråd diskuterat att hon förmodligen måste ha i sig mer mat och tro mig jag försöker proppa henne full med gröt och pureer men än så länge har inte lyckats komma upp i några kvantiteter att tala om)
Alltså är hon vrålhungrig redan 09,30 och står sig då inte till 14,00 då det är lunchdags. Jag får alltså inte riktigt ihop det med mat och all sömn hon behöver på dagen.
Vad är negativt med 4 lurar? Och hur kan jag lägga upp kvällsmålen bättre?
Har svårt att se hur jag ska lösa detta på annat sätt tills dess att tjejen äter mer och inte är vrålhungrig på morgonen..
Okej, jag ber om ursäkt att jag rör till det för dig!
Jag vet inte om man kan kalla det negativt med 4 lurar, men jag hade inte riktigt haft det, eftersom det kan bli knepigare sedan att justera schemat, då han nog åker på att justera mer än om man bara har tre. Men! - Om det passar er så ska ni helt klart köra på det!
Och maten där på kvällen, så skulle du väl kunna ge älsklingen en portion gröt vid 18:30, och sen nattslurk på det vid 19-tiden (så mycket som går ned).

Bianca
Jag vet inte om man kan kalla det negativt med 4 lurar, men jag hade inte riktigt haft det, eftersom det kan bli knepigare sedan att justera schemat, då han nog åker på att justera mer än om man bara har tre. Men! - Om det passar er så ska ni helt klart köra på det!
Och maten där på kvällen, så skulle du väl kunna ge älsklingen en portion gröt vid 18:30, och sen nattslurk på det vid 19-tiden (så mycket som går ned).
Bianca
Ja jag hoppas ju kunna ändra lite redan om någon/några månader till tre lurar då hon äter mer mat och inte behöver så mycket på morgonen utan står sig bättre. Jag förstår att det inte är optimalt men om hon har så svårt att hålla sig till ett sådant schema så vet jag inte hur jag annars ska lösa det just nu. Kommer du på något så är jag supertacksam för alla tankar.
Så middag 16, Gröt 18,30 och nattslurk på det?
Så att gröten blir som en kombinerad nattslurk nästan?!
Tack för så snabba svar!
Vad skulle man göra utan er här på forumet!!!
Så middag 16, Gröt 18,30 och nattslurk på det?
Tack för så snabba svar!
Vad skulle man göra utan er här på forumet!!!
Ja, det blir ju nästan så eftersom man ju vill ha lite tid mellan gröten och middagen, så hon hunnit få lite aptit och kan äta lite gröt. Och då blir det ju tät på med nattslurken (vilken förmodligen minskar lite) men jag tror att hon står sig bättre då. Jag hade nog gjort så med tanke på det schema ni vill ha. Middag vid 16 och sen bara kvällsslurk på det kan ju bli lite lite att stå sig på till natten. Men får hon då gröt oxå så tror jag det blir fint!SaraLang skrev:Så middag 16, Gröt 18,30 och nattslurk på det?
Bianca
Minförhoppning är att om någon månad eller så är lilla tjejen redo att sova till 07,30 och därmed bli av med den långa förmiddagsluren. >Ha en 45 klockan 9 och sen 2, och sist 20. Tror du att det kan vara en bra långsiktig plan som inte stökar om alltför mycket?
Tack så jättemycket för hjälpen Bianca!!!
Då kör vi på gröten innan läggdags och så hoppas vi på en god natts sömn:)
Tack så jättemycket för hjälpen Bianca!!!
Då kör vi på gröten innan läggdags och så hoppas vi på en god natts sömn:)
Jag tycker det låter som en strålande idé! :thumbsup:SaraLang skrev:Minförhoppning är att om någon månad eller så är lilla tjejen redo att sova till 07,30 och därmed bli av med den långa förmiddagsluren. >Ha en 45 klockan 9 och sen 2, och sist 20. Tror du att det kan vara en bra långsiktig plan som inte stökar om alltför mycket?
Det brukar ta ungefär 3 dagar tills älsklingen börjar hänga med på noterna och sen ungefär en vecka till innan allt börjar sätta sig.
Jag hade nog varit sparsam med krisverktygen (vagning, buffning och solfjädring) och arbetat mest med ramsan. Sen hade jag nog itne jort så stor grej av att det är nytt schema, utan bara kört på med en hej dundrans attityd! "Mamma vet hur det ska vara, och precis så här ska det vara, du kan vara lugn lilla älskling, mamma vet och visar vägen."
Bianca
-
frk Carlsson
Oj, här har det hänt grejer ...har börjat jobba idag, så man har ju inte lika mkt tid att hänga på nätet.
Men jag ser ju att du fått jättefina och tydliga svar av Bianca
Hoppas att det ger resultat, men som hon skriver - ni får nog kanske ge det ngr dagar innan det sitter.
Hopas på det bästa. Det kommer fixa sig ska du se! Du/ni vill det här så innerligt och då kommer det gå vägen oxå.
all min kraft till er nu!

Men jag ser ju att du fått jättefina och tydliga svar av Bianca
Hopas på det bästa. Det kommer fixa sig ska du se! Du/ni vill det här så innerligt och då kommer det gå vägen oxå.
all min kraft till er nu!
Ni är så fina allesammans! Tack för allt stöd!
Efter en gnällig kväll (inte helt oväntat efter all schemaändring) somnade lilla I utan ett knyst för kvällen. SKa bli spännande att se hur det nya schemat bir om ett par dagar... Jag håller er uppdaterade och återigen stort tack!
Hur går det med Sigge Sanna?
Efter en gnällig kväll (inte helt oväntat efter all schemaändring) somnade lilla I utan ett knyst för kvällen. SKa bli spännande att se hur det nya schemat bir om ett par dagar... Jag håller er uppdaterade och återigen stort tack!
Hur går det med Sigge Sanna?
Dagens uppdatering och dagens frågor 
Iris har börjat bli kanonbra vid läggning!! Ibland säger hon ingenting utan bara lägger sig ner och grymtar lite, så himla fantastiskt när det händer, min tjej är så duktig! De andra gångerna har hon verkat lite förvirrad typ va ska jag sova nu? (inte så konstigt i och med schemaändring) Men efter ett par vändningar till rygg så har hon legat kvar när jag vänt henne till mage och somnat utan särskilt mycket liv alls.
FRAMSTEG! För ett par veckor sen sov inte Iris längre än max 20min hemma efter en lång stunds kämpande med napp, sång och snutte. Hon sov allt i vagnen vilket innebar ett evigt promenerande:)
DAgens frågor:
- Om hon vänder sig till ryggläge ska jag då gå in och lägga henne tillrätta igen trots att hon inte tjoar utan bara ligger och tittar?
- Iris sover ju ganska bra på natten nu, men vaknar 2-4 ggr och tjoar, hittills har jag varit snabb på att ramsa när hon tjoar till och hon har då snabbt somnat om. Borde jag avvakta med ramsan lite till och se om hon somnar om själv? Ramsar aldrig vid bök, och när jag hör att hon är vaken bara när hon ropar till. Har blivit rädd att avvakta mer då jag inte vill att hon ska vakna till för mycket.
- På lördag har vi dop för lilla I, klockan 15, vilket vetyder att jag måste väcka henne en halvtimme för tidigt på den långa luren, samt söva henne i vagn på eftermiddags vilan. Något vi inte har tränat alls. Hur gör jag detta på smidigast sätt utan att skappa för mycket förvirring?

Iris har börjat bli kanonbra vid läggning!! Ibland säger hon ingenting utan bara lägger sig ner och grymtar lite, så himla fantastiskt när det händer, min tjej är så duktig! De andra gångerna har hon verkat lite förvirrad typ va ska jag sova nu? (inte så konstigt i och med schemaändring) Men efter ett par vändningar till rygg så har hon legat kvar när jag vänt henne till mage och somnat utan särskilt mycket liv alls.
FRAMSTEG! För ett par veckor sen sov inte Iris längre än max 20min hemma efter en lång stunds kämpande med napp, sång och snutte. Hon sov allt i vagnen vilket innebar ett evigt promenerande:)
DAgens frågor:
- Om hon vänder sig till ryggläge ska jag då gå in och lägga henne tillrätta igen trots att hon inte tjoar utan bara ligger och tittar?
- Iris sover ju ganska bra på natten nu, men vaknar 2-4 ggr och tjoar, hittills har jag varit snabb på att ramsa när hon tjoar till och hon har då snabbt somnat om. Borde jag avvakta med ramsan lite till och se om hon somnar om själv? Ramsar aldrig vid bök, och när jag hör att hon är vaken bara när hon ropar till. Har blivit rädd att avvakta mer då jag inte vill att hon ska vakna till för mycket.
- På lördag har vi dop för lilla I, klockan 15, vilket vetyder att jag måste väcka henne en halvtimme för tidigt på den långa luren, samt söva henne i vagn på eftermiddags vilan. Något vi inte har tränat alls. Hur gör jag detta på smidigast sätt utan att skappa för mycket förvirring?