Frågor innan start av Sova Hela Natten Kuren.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Bara kul att kunna ge lite tillbaka här i forumet efter all stöttning jag fått och fortfarande får! :heart:
Catarina - mamma till Oliver 2010-06-16 :heart:
Kurstart 2010-11-19
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Katten77 skrev:Bara kul att kunna ge lite tillbaka här i forumet efter all stöttning jag fått och fortfarande får! :heart:
:heart: :lol: :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AJAC

Inlägg av AJAC »

Katten77 skrev: Bära så att han somnar gör jag inte i vanliga fall och därmed är det svårare att hamna i ett träsk. Selen blev det självklara valet för min del.
Förstår precis hur du tänker där, tack så mycket för rådet! Det viktigaste nu är kanske att han i alla fall får lite sömn under dagen, nu när allt är så omvälvande för honom. Kanske efter kuren när nätterna sitter lite bättre (förhoppningsvis) så har han fattat galoppen och somnar i sin vagn utan problem under dagen också, med ramsan till hjälp?? Eller vad tror du?

Jag har ställt några fler frågor tidigare i denna tråd, om hur man ska bära sig åt vid dagslurarna,(om vagning, påminnelseramsa) om du har tid och lust får du hemskt gärna kika på dom, kanske har du något råd där också?? Men bara om du hinner. :) Kan citera frågan i ett nytt inlägg så slipper du i så fall leta... :wink:
Återigen, tack gode gud för att det finns människor som Du här!

Måste bara tillägga något glädjande - läggningen tog ikväll bara 22 min!! Jämför med igår, 1,5 timme! Känns som ett fantastiskt kul framsteg! Något helt otroligt är ju också att han bara vaknade EN gång första natten på kuren!! Klockan 00.49. Men då var han vaken 1 timme! Men han sov sig igenom vargtimmarna, det jag trodde skulle bli värst! Vaknade vid lite över sju på morgonen.
Så det finns ju mycket positivt också, att glädja sig åt! :D

Kram o ha en fortsatt mysig söndagskväll!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

AJAC skrev:Hej!

När min sambo la honom i vagnen så vagnade han kort, Lillkillen var tyst så han ramsade sig snabbt ut. Men hur gör man nu, när han ligger och tittar sig omkring, gnyr lite förvirrat som att "vad är det frågan om nu?" Men inte skriker? Rentav är helt tyst det mesta? Ska man då helt avvakta tills han börjar fråga högre och skrika med att ge påminnelseramsa, eller ska man säga den efter en stund även när han är lugn, som en förebyggande påminnelse om att "nu lägger du ner ditt lilla huvud så sött och sover"? Om han nu skriker upp sig,(vilket han faktiskt gör i detta nu) ska min sambo gå in direkt som gäller första natten, även nu på dagen, eller avvakta o ramsa i dörrspringan först?
Något tips angående detta? Kan vara bara att veta inför morgondagen också, det blir alltså dag två.
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Katten77

Inlägg av Katten77 »

vad glad jag blir att jag kan hjälpa dig! :heart:

Och vad skönt att läggningen gick så smidigt ikväll! Du ska se att detta kommer gå kanon. Sug i dig av framgångarna. Skriv gärna upp någonstans, det är skönt att ha att titta tillbaka på för att se vilka framsteg man faktiskt gör! :thumbsup:

När det gäller dagslurarna skulle jag from i morgon nöja mig med att lägga, kanske vagna 2 drag (tanken är ju att ni ska slippa vagna vid läggning), skaka i handtaget och ramsa mig ut. Om han är tyst redan när jag ramsar mig ut skulle jag dra ihop så att slutet av ramsan övergår till en bekräftelseramsa. Är han sedan tyst eller bara gnyr skulle jag inte göra något mer. Blir han ledsen skulle jag ge en påminnelseramsa, när han tystnar en bekräftelseramsa. Envisas med bekräftelseramsan, så att den verkligen får sista ordet även dagtid.

Bra att tänka på är det Anna skriver; tiden som du INTE ramsar ska vara längre än tiden då du ramsar. Och ge den lille tid att ta till sig budskapet. Det är så lätt hänt att man har bråttom och blir stressad och därför levererar ramsa på ramsa väldigt tätt. Ett bra tips är att hela tiden skriva upp vad klockan är när man ramsar osv. När jag gjorde det insåg jag att det ibland kunde vara bara 1 minut mellan mina ramsor, fast det kändes som myyycket längre. :) Då kan det vara bra att försöka ha lite is i magen och låta det gå åtminstone 2 minuter... ;)

Hoppas detta kan vara till hjälp för dig. Någon hjärtebarnskontrollant får gärna kolla att mitt råd är ok så jag inte ger dig tokiga tips... ;) :heart:

kram, hoppas ni får en fin natt!
Kurstart 2010-11-19
AJAC

Inlägg av AJAC »

1000 Tack Katten77, för dina fina råd! Super! :wink: Man blir lite klokare för var dag här på forumet! :D

Man tycker att man är påläst till max, men ändå uppstår det många ??? när man sedan själv sätter igång, med just sitt egna lilla barn...men det är ju som sagt en process, ett lärande! :)

En extra bonus man får när man genomför kuren är ju att man ÄNTLIGEN får liten egentid åxå! Helt plötsligt har man en hel natt framför sig med EGEN TID! Något jag inte sett röken av på år!! Härligt! :wink: Har tänt andra adventsljuset, passar på att färga ögonbrynen och lägga ansiktsmask, tar en kopp kaffe och har det så mysigt så! Tur att lilleman inte kan se mig nu, då hade han nog blivit livrädd!! :lol:

Skämt åsido, stort tack för ditt engagemang och dina goda råd!

God Natt! :)
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Ville bara smyga mig in och se om du också vakar inatt?
Vet inte om jag missförstått inläggen eller om du är på natt två nu?

Jag är på natt 1. Det är så spännande!
Lillkillen har vaknat 1 gång o somnade om med buff o ramsa, buff o ramsa på 20 min.

spänd inför vargtimman!

Hur går det för er? bra att få tipps från någon som ligger natten före liksom :P

Jo
Mamma till älskade Frankie, född:10.05.21 kurstart:10.12.05
och älskade Sid, född 12.04.29 med SM i bakhuvudet från start
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Spännande att vara igång, det verkar ju gå super!

Hur gick resten av natten?

//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej Anna och förlåt AJAC om jag kommit in o nallat på din tråd 8-[ .

Natten gick ju egentligen jätte bra tror jag. Han sov bättre än någonsin men vargtimmen var ganska så jobbig o jag blev osäker på om jag gjort rätt.. fast jag tror jag lät honom övertygas iaf...att jag visste precis vad jag gjorde.

Anna, Orkar du gå in på min tråd å se efter o kanske ge lite råd?? Jag har försökt o redogjort där för vad som har hänt :heart: vill inte bli osäker inför natt två :oops:

:heart: :heart: :heart:a...

Ps. men absolut...måste tillägga så spännande o så skönt o va igång!!!!!!!
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej MammaFrankie!

Självklart är du så välkommen in på min tråd! :D Jag var inte inne så mycket i natt, verkade vara så lugnt på forumet, synd att jag missade ditt meddelande! Hade gärna stöttat och gett tips! Alltid skönt att kunna hjälpa varandra, och inte känna sig så ensam! :)

men det verkade gå rätt bra för dig/er? :)

i natt tar min sambo över, tredje natten! Förhoppningsvis ska jag då få sova en stund! Hoppas det går bra!!

Lycka till nu, inför andra natten!!

Hör gärna av dig o berätta hur det går!

Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
AJAC

Inlägg av AJAC »

Hej!

Vi tycker att det är så svårt med dagarna, han skriker sig igenom sin tänkta lurer. Vi är på andra dagen. Pappa har haft dagarna eftersom jag haft nätterna.
Det verkar inte som ramsan "tar" det mesta, han bara skriker mer o mer. Ska preceduren för dagslurerna se ut precis som natten, alltså kort vagning, ramsa ut, avvakta,påminnelse,avvakta,påminnelseramsa ....osv osv...(fast givetvis med ljud o ljus o vanliga kläder o allt)Eller kan man vagna lite mer på dagarna??? Man ska väl helst inte vagna alls numera??
Tycker det står så lite om dagarna i boken, bara att man ska följa schema, vilket vi verkligen försöker..men misslyckas med lurerna.

Någon som kan hjälpa?
Kram.
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

Hej!

Det är tufft med dagarna i början! Det brukar ta ett tag innan de sätter sig. Dels för att det tar 3+7 dagar innan schemat sätter sig och dels för att älsklingen får mer sömn nattetid nu än innan, så han tror att han inte behöver mer sömn på dagarna då han anser att han är utvilad. Det vet ju vi att han inte är så då gäller det att man leder och visar.
Ni hanterar dagarna precis som nätterna, det är rätt! Viss små älsklingar kräver dock beckmärker även på dagen. Vår Freja gjorde och gör det. Vi försökte länge med ljust på dagen men det ville sig inte. När vi bytte till mörkt så fungerade det mycket bättre. Men ni är så tidiga i kuren ännu så hade jag varit i er situation hade jag tortsatt lägga ljust på dagarna.
Ni måste ha massor av tålamod nu. Nätterna kommer att sätta sig lättare än dagarna eftersom varje lite älskling behöver och vill sova på nätterna. Att sömn behövs även dagtid är något som vi måste visa och lära dem.
Jag hade itne vagnat mer på dagarna mest för att man så lätt fastnar i vagningsträsk (eller buffningsträsk) Lilla älsklingen förväntar sig att man ska vagna/buffa och sover tillslut bara om han blir vagnad. Ni är ju inte där ännu, men nyckel är att backa, även dagtid!

Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
Katten77

Inlägg av Katten77 »

Har tänt andra adventsljuset, passar på att färga ögonbrynen och lägga ansiktsmask, tar en kopp kaffe och har det så mysigt så! Tur att lilleman inte kan se mig nu, då hade han nog blivit livrädd!!
Helt rätt! :D Jag gjorde också en ansiktsmask en av kurnätterna. Gäller att passa på! :thumbsup: :lol:

Vad gäller dagarna ser jag att ni precis fick ett toppensvar av Bianca! :thumbsup: :heart:

Heja heja, det här kommer gå kanon för er! Kramar!!!
Kurstart 2010-11-19
AJAC

Inlägg av AJAC »

Tack så hemskt mycket för era svar, Catarina och Bianca! :) Så tacksam!

Nu inför tredje nattens läggning ska vi alltså inte vagna ALLS, inte ens så att han blir avslappnad och avspänd i kroppen, och tyst? Eller är det ok om man känner av det lite själv, vad som behövs??
Han blir ju så ARG när ramsan kommer..... men det är klart, han har ju blivit van vid att vagnas till sömns, som vi gjorde innan, det är ju därför han protesterar...
Kram!
Store K född Januari -08
Lille K född Juni -10
MammaFrankie

Inlägg av MammaFrankie »

Hej!

Hoppas du får sova gott i natt nu o er lilleman också förstås O:) :sleep: .

Det tog 5 min att lägga Frankie ikväll o jag är liksom.. jag vet inte...i shock :shock: !!

Hade en riktigt jobbig vargtimma i morse då han verkade ledsen...svårt att veta när man ska gå in o inte. Speciellt i natt...när man typ inte ska gå in alls :shock: :shock:. Hoppas mest på att om han vaknar...vilket han helt garanterat kommer att han är ARG och inte ledsen. Arg kan jag ta men tappar liksom lite mitt lugn när han börjar snyfta.

Stå på er o lycka till i natt!!!! Och imorgon dag!

kämpa, kämpa, kämpa!!!!
Heja, heja, heja!!!! \:D/ \:D/ \:D/
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"