Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Clara Cecilia

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
bra reflektion Youni!
Övertrötthet och överhunger också för den delen kan gå på 0,8 sek.

Annars skickar jag bara en styrkekram och Lovar att kräkandet kommer att ge sig - det tar bara lite tid för magen och magmunnen att mogna.
(Inte mycket till tröst när man sitter där nerkräkt för femtioelfte gången på samma dag men dock. Det kommer bli bra.)

:heart:
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

detta forum har verkligen en positiv inverkan på mig! jag får förnyad attityd och så många bra tips och snälla kommentarer! :heart:

han drog till med en 3 timmars lur mitt på dagen igår efter allt stök på fm!

väckte kl 19 från kvällsluren och matade. sen började han gäspa strax före 20 så vi påbörjade läggning då. vagnade fram och tillbaka i 40 minuter innan han somnade men han var iaf inte ledsen i vagnen. det var väl en lite för tidig läggning inser jag ju men ville inte att han skulle bli övertrött igen.

natten blev dock sämre. han har de senaste två nätterna ätit vid midnatt och sen sovit till 4-5. och somnat om själv i vagnen efter båda amningarna. inatt blev det amning kl 22.45 och 04.15. efter första målet somnade han med lite vagnig. men efter andra var han vaken till 05.30! inge vidare. hoppas på att det var en engångsgrej. :?

min nya strategi är:
* läggning för natt runt kl 20.
* att endast ERBJUDA bröstet under en mattimme och inte TRUGA. vilket jag tror gör oss båda mer harmoniska. :D
* försöka se trötthetstecknen i tid. tror jag varit lite för slapp med det och tänkt att nu orkar han 1,5-2 timmar vaken. han är ju ändå 2 månader.

en praktisk grej. ni som har vagn, hur har ni bäddat i den? jag tycker det blir lite halvbuckligt med larmplatta, handukar för att få upp madrassen till samma nivå under huvudet och så lakan och örngott. dessutom är våran vagnmadrass sladdrig. och jag får ju byta lakan minst en gång om dagen eftersom kräkningarna går rakt igenom. sover dem bättre om det är helt slätt vid huvudet?

kram- från en idag mycket gladare mamma. :D
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Clara Cecilia

Hej, bra att du är gladare, det gör bebislivet betydligt roligare! :D
lilla mia skrev:min nya strategi är:
* läggning för natt runt kl 20.
* att endast ERBJUDA bröstet under en mattimme och inte TRUGA. vilket jag tror gör oss båda mer harmoniska. :D
* försöka se trötthetstecknen i tid. tror jag varit lite för slapp med det och tänkt att nu orkar han 1,5-2 timmar vaken. han är ju ändå 2 månader.
Bra tänk. Det enormt viktigt att verkligen se sitt eget barn! Vissa tröttmössor klarar inte 2 timmar förrens efter 4 månader. (Och det tog den här mamman ungefär så långt tid att förstå det kan jag tillägga :oops: :oops: :oops: ) Minst gnugg eller gäsp kan för en liten tröttmössa vara signal om att det är dags att gå till sängs bums. Jag skulle råda dig att genomgående lägga honom 15 - 30 minuter tidigare än nu - du vet ju ungefär vilka pass han kroknar på och vilka han nästan orkar nu eller hur?
lilla mia skrev: en praktisk grej. ni som har vagn, hur har ni bäddat i den? jag tycker det blir lite halvbuckligt med larmplatta, handukar för att få upp madrassen till samma nivå under huvudet och så lakan och örngott. dessutom är våran vagnmadrass sladdrig. och jag får ju byta lakan minst en gång om dagen eftersom kräkningarna går rakt igenom. sover dem bättre om det är helt slätt vid huvudet?
Jag har haft båda mina i vagn - vi bäddade med larm, madrass, lakan och sen ett dubbel eller trippelvikt lakan vid huvudgärden just för att slippa byta allt vid varje kräksomgång. Om madrassen är sladdrig skulle jag köpa en annan så du slipper joxa med handdukar osv.

:?: En helt annan sak - om man har en liten kräkare så är just Rapen jätteviktig - rapa noga, ofta och rejält efter varje mål (det kanske du redan gör men det är värt att påminna om) Det kan göra det hela lite bättre.

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Härligt att höra!
Håller helt med dig att detta forum verkligen ger en hopp och ny energi. Gud vilken lyx med läggning utan skrik! Låter helt fantastiskt :D . Jag tror säkert nätterna kommer komma iordning om ett tag, Elias har ju fått läggning för första gången vid 20. Vi får hoppas och lita på att det kommer.

För egen del sov Tia hela 9h (!) fördelat på 4 daglurar igår. Helt galet, hon måste ha varit så oerhört trött. Det bidrog självklart till att hon endast hade ca 6h vakentid och att läggningen inte kom igång förrän 22. 22.45 somnade hon sedan efter en rejäl dos vagning och en hel del stök, bök och skrik. Men natten var stabil. 1 matning vid 03 (somnade därefter om på 10 min) och sov sedan till 07.

Tia sover i barnvagn och vi kör med plastad frotté, samt ett underlakan. Uppepå det kör jag som Clara Cecilia skrev ytterligare ett lakan som är vikt många gånger så kan jag enkelt vika undan den del som lillan har kräkits på.

Kramar
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

dagen gick bra idag. fram till kvällstrasslet igen. jag blir sååå himla nere. :cry:
arg och irriterad blir jag också. frustrerad. fy sjutton. att det ska vara sååå xxx svårt att sova då!!
han vaknade 15.30 efter ett tvåtimmars pass. påbörjar läggning efter en timme. kommer inte till ro ordentligt förrän kl 17. sover 30 minuter. vagnas sen i 30 min till. maken ger upp. bad och mat strax efter sex. visar trötthetsteckan. lägger igen 18.45. somnar. sover ordentligt. väljer ändå att bara ge en powernap på 20 minuter. plockar således upp honom sovandes strax efter 19. matar mer och påbörjar läggning kl 20. för sent?
skrik, skrik och superövertrött vad efter tiden går. vagning fungerar inte, vankning fungerar inte, somna i bilstolen fungerar inte. däremellan försöker jag proppa i mer mat. han totalvägrar. men när jag lägger ner honom för ett nytt försök i vagnen suger han frenetiskt på sina små händer. testar nappen- suger lute om jag trycker in den i munnen men spottar ut så snart jag släpper. letar åter igen efter händerna. kl 21 får jag honom att ta bröstet en stund. sen fortsätter skriket. halv tio ger jag upp och ringer hem maken från jobbet. nu sover han men oroligt. vagnas till och från fortfarande....
jag tycker så synd om honom. han ska inte behöva skrika så här på kvällarna. var det dumt av mig att ta upp kl 19?
han kanske ska få styra kvällarna ett tag till? men han kunde ju lika gärna vaknat framåt halv åtta och blivit övertrött vid halv nio istället....

nya tag imorgon. från en igen ledsen mamma. :cry:
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia :D

Ny dag, nya tag! :D Hoppas ni fick en okej natt till slut.

Min erfarenhet är att nattningen gâr lättare om den följer pâ dagens längsta vakenpass (men sâ har jag haft morgontrötta bebisar sâ det har liksom fallit sig sâ naturligt), tror du att Elias skulle orka med ett lite längre vakenpass pâ kvällen? Att fylla med trevliga saker som bad och mat och lek med storasyskon. Sâ att han är riktigt mätt pâ alla plan: mätt i magen, ren och go', fylld med skratt - redo att sova! :D
Funderar ocksâ pâ om en powernap pâ tjugo minuter kanske kan störa nattningen? Jag har bara kört femminutare och dâ har resten av sovpassen inte störts alls.
Lite lösa funderingar, hoppas ni fâr en bra dag idag :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej! :)

jo, kanske var det 20 minutaren som ställde till det igår. 23.30 somnade han till slut bredvid mig i sängen. sov till 05!!! borde ju fokusera på det och vara glad men det känns inte så.

jag har aldrig riktigt fått till det där med 5-minutare på nån av mina barn.

jag är verkligen villrådig. ena sekunden tänker jag att han inte får bli övertrött. minimera vakenpassen. nästa får jag höra att ett ordentligt vakenpass innan nattning kanske vore på sin plats- och det låter ju logiskt... han orkar 1,5-2 timmar. men då hinns det med ett par gäspningar men han är ju inte ledsen...

kanske skulle han vilja ha napp ändå. han söker FRENETISKT efter sina händer varje sovpass och på kvällarna ännu mer. han snuttar en stund på nappen men släpper/tappar den så fort jag släpper den.

nu alldeles nyss var han åter igen svårsövd. till slut gav jag nappen och då låg han med huvudet i madrassen så den blev ju liksom kvar. buffade till sömns och det funkade. men napp och magläge är väl ingen höjdare??

han gillar verkligen inte vagningen. börjar skrika så fort jag sätter igång. jag undrar över en sak. när man vagnar och bebisen skriker upp sig ska man fortsätta och bara köra på eller ta upp och lugna för att sen göra ett nytt försök? har han inte tystnat/lugnas sig på ett par minuter så plockar jag upp. en annan sak om han smågnäller med lite pauser emellan.

jag känner att jag inte har koll på hur han vill ha det ännu. ena morgonen sover han över dagislämningen och kan sova 1,5 timme för att nästa morgon vakna i 45 minutersskarven och inte låta sig sövas om. gillar långlurar mitt på dagen/em- det har jag märkt iaf.

vi får se vart det bär ikväll. hoppas så att jag slipper kvällstrasslet. [-o< tycker så himla synd om honom. han kniper ihop sina ögon och är alldeles slut och matt av allt skrikande men ändå kommer han inte till ro.
kanske ska jag försöka mer konsekvent så han lär sig ta nappen? även om det känns lite motigt. då måste jag ju vänja honom av med den sen igen....

kram

Clara Cecilia

Hej,

SM är en process. Det finns ingen patentlösning eller quick-fix. För vissa barn/föräldrar går det fort och lätt för andra tar det lite tid :D
Men jag vill påminna dig om att du har en liten rackare, livet kan vara skumpigt ibörjan men ni har inte hållit på så här i 6 månader! Chin up!
lilla mia skrev:ag är verkligen villrådig. ena sekunden tänker jag att han inte får bli övertrött. minimera vakenpassen. nästa får jag höra att ett ordentligt vakenpass innan nattning kanske vore på sin plats- och det låter ju logiskt... han orkar 1,5-2 timmar. men då hinns det med ett par gäspningar men han är ju inte ledsen...
Det kan vara så precis samtidigt! Jag skrev
Clara Cecilia skrev:- du vet ju ungefär vilka pass han kroknar på och vilka han nästan orkar nu eller hur?
Om du har kortare vakenpass tidigt på dagen och parerar övertröttheten då så kan det mycket väl fungera med ett längre kvällspass på 2 timmar.
lilla mia skrev:han gillar verkligen inte vagningen. börjar skrika så fort jag sätter igång. jag undrar över en sak. när man vagnar och bebisen skriker upp sig ska man fortsätta och bara köra på eller ta upp och lugna för att sen göra ett nytt försök? har han inte tystnat/lugnas sig på ett par minuter så plockar jag upp. en annan sak om han smågnäller med lite pauser emellan.
Vagningen i sig är till för att lugna. Men det kräver att din egen Attityd är på topp (fejkat eller äkta spelar ingen roll bara du övertygar honom :D ) Om du inte känner dig trygg med att vagna honom så buffa honom i vagnen och ge solfjäder. Att plocka upp och lägga ner sänder helt fel signaler, han ska lugnas på plats.

Rejäla skrik vid läggning som håller i sig säger övertrötthet eller hunger. När han lägger sig ska han känna "oh herrejösses så skönt" eftersom han är mätt, road, varit utomhus en stund eller byggt lego med syskonen, typ.. Så mata på, upplev i det lilla och pararera övertröttheten är mitt råd. Och lugna på plats.
lilla mia skrev:kanske ska jag försöka mer konsekvent så han lär sig ta nappen? även om det känns lite motigt. då måste jag ju vänja honom av med den sen igen....
Jag har ingen egen erfarenhet av napp men vissa små har stort sugbehov under en period. Om han vill ta emot den ge den, så plockar du bara bort den utan åthävor när allt sitter bättre. Annars är mer mat mitt svar på "plockeri" vid läggning.

Lite mer mod i barm och lugn i händerna hjärtat - det här trasslet kommer lösa sig. Ny dag nya tag är faktiskt ett bra stridsrop. Gå igenom på kvällen vad som fungerat under dagen och vad som inte har gjort det och satsa på nästa dag istället.

Clara
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hej syster Mia!

Jag skriver i din tråd igen, vill att du ska veta att du inte är ensam om denna cirkus.

Vi har nu försökt läggning vid 20-tiden i drygt 1 vecka. Ibland somnar hon runt 20.30, men har aldrig lyckats sova längre än till 22 då jag har matat och haft 1 -2 h vagningsrace. Jag upplever att jag varje kväll gett tjejen olika sorters förutsättningar för att kunna göra natt 20 - jag hoppas på så vis hitta en modell som fungerar för oss. Kanske är det dumt, man kanske ska vara konsekvent, men jag känner mig inte alls säker på hur hon vill ha det ännu.

Vår kväll/natt var också helt otrolig! Mellan kl 19-22 var det 30 min sova och däremellan matning. Kl 23 ammade jag henne tillslut bredvid mig i sängen varpå vi båda slocknade i sängen. Sen hade vi hela 4 (!) nattamningar, eller nattsnuttningar ska jag säga. För hon åt inte riktigt ordentligt utan snuttade mest.

Idag känner man sig lite överkörd av ett tåg och visst är det motigt...kräk-motigt.

Men lilla mia. Nu kämpar vi på!!!
Vi sitter i samma situation och nu ska vi banne mig uthärda (och försöka njuta, de stunder som ges). Förr eller senare kommer den ena saken falla på plats och jag tror då att det kan bidra till en positiv spiral - den finns där och väntar på oss, vi kommer dit tids nog.

Kraaam
**Youni**
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

åhh, tack för snälla ord! nu är det nära till det brister. blir helt gråtfärdig.
dålig sömn i kombination med att sköta allt runt de andra flickorna, sköta resten av hushållet som håller på att förfalla och få elias att somna tär på mig nått enormt. attityden är som bortblåst.
maken jobbar "det är mycket just nu" sedan i september.... men nästa vecka är planerat att han ska vara ledig. idag har vi kört 45 minuters sovpass. jag orkar inte ens försöka söva om honom. möjligen har jag mer energi imorgon. kanske lyckas jag få en femminutare själv om elias behagar sova en stund nu...

/lilla mia

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia :D

Styrkekram kommer här! :heart:

Visst kan det vara lite kaotiskt med flera smâ barn, och sâ hus och hem pâ det. Jag fick mycket styrka ur en av Nancys trâdar "SM, Syskon och skak i handtag" när lillebror var pytteliten (och jag hade 'bara' tvâ :wink: ). Här följer ett utdrag som kanske kan hjälpa dig att fâ lite perspektiv. Det är ruskigt lätt att "bara" se dammrâttorna pâ golvet osv, men du, tar du bort dem nu sâ kommer det nya imorgon! Dra ner pâ de materiella ambitionerna ett tag, vila sâ mycket du kan. Du fixar det här. :heart:

9. Syskon och SM

Prioritera vilket barn som behöver dig mest för stunden, stå för ditt agerande och ha inte dåligt samvete för de andra barnen!

(orkar du inte läsa resterande punkter kan du stanna här, fixar du detta så lovar jag att resten ordnar sig det med)

ex. Lussi är ledsen och förkyld. Lani förkyld hon också men även i skriande behov av mat. Sitter på golvet och matar Lani då Lussi klättrar i famnen och vill ha hela mamma för sig själv. Det är frestande att lägga ifrån sig bebisen en kort stund. Men Lussi får nöja sig med halva famnen. Vilken slags trygghet är jag i längden om Lussis tröst sker på bekostnad av Lani? Just här får Lani spela ut sitt ”minst först”-kort och Lussi får nöja sig med att dela mamma med Lani.

ex. Hungrig bebis går inte alltid före. Ett syskon som slagit sig eller behöver omedelbar hjälp skall naturligtvis prioriteras först. Bebisen hinner inte svälta ihjäl på några minuter även om det kan låta så av ljuden att döma.

ex. Leia är lovad att få hjälp med ett pussel men så behöver bebisens blöja bytas. Be inte om lov att få byta, beklaga inte, tyck inte synd om Leia som får vänta. Bara genomför och deklarera lugnt att bebisen har bajs i blöjan. Tycker du inför dig själv ändå synd om Leia som får vänta så finns det ett tankeknep som hjälper suveränt: tänk dig att du sitter 20 år framåt i tiden och pratar med dina barn. Fråga dem om du borde ha låtit bebisen ligga med bajs i blöjan eftersom det äldre syskonet skulle pussla? Har du lyckats fostra dem till någorlunda vettiga personer tänker jag mig att de rimligtvis tycker att du skulle byta på lilla bebisen först.

ex. Ibland får man prioritera utifrån praktiska skäl. Om ett äldre barn kan få snabb hjälp med ngt för att därefter klara sig själv så vinner du tid att ta hand om de yngre barnen. Använd dock detta med urskiljning så att det inte verkar som om du låter småsaker gå före större katastrofer.

AW:s ”Vad tänker du göra år det?” är ett mantra du bör ha med som en naturlig del av vardagen. Du matar Lillan, Mellanflickan har en rolig leksak och det Äldsta syskonet vill ha samma leksak. Vad tänker hon göra åt det? Jag har sett att det ofta räcker med att just fundera över en strategi! Lättnaden som följer överskuggar ofta behovet av själva Saken.

”Alla får vara med” är ytterligare ett mantra. Lugnt och sakligt och med rejäl pondus.

Passa dig noga för att skapa problem som inte finns! Ex: ”Oj vad bebisen låter, stackars er som inte hör vad de säger på tv”. Beklaga inte bebisens existens eller behov. Antingen får man titta på tv ändå eller så stänger man av och gör nåt annat.

Skapa inte osämja bland barnen genom att göra väsen av saker som går sönder. Även om du innerst inne tycker att det är bedrövligt att lillasyster rivit sönder en sida i boken som storasyster fått i dop-present så gör du inte situatioen bättre genom att uttrycka detta. En lätt axelryckning och ett "det går att laga" gör att syskonen lär sig detsamma. Människor är alltid viktigare än saker.

Identifiera kritiska perioder på dagen. Hos oss är det måltiderna på fm och em då det kan köra ihop sig. Jag har ännu inte lyckats klura ut vilket som är smidigast, mata bebisen först, samtidigt som den andra äter eller efter de andra ätit. Oavsett vilket man gör gäller följande regel: alla trix är tillåtna. Efter hand som tiden går mildras ångesten och ersätts av en förhållandevis uthärdlig oro.

Precis som AW skriver så bör man inte ta överdriven hänsyn till bebisen gällande ljud. Om alla skall tassa på tå i panikångest inför att väcka bebisen blir tillvaron ganska bedrövlig. Hellre att bebisen vaknar och lär sig somna om för att efter ett tag lära sig sova oberoende av ljud.

Märker du redan på BB att du begåvats med en liten tröttis går det utmärkt att köra en variant av SM där du matar på fasta tider redan från start. Vakenorken styr och sen låter du bebisen sova tills det är dags att mata nästa gång. Anpassa efter syskonens tider.

Om du flaskmatar: du kan med stor sannolikhet byta till större hål i flasknappen tidigare än vad tillverkaren anger. Nöjd och mätt bebis och du behöver inte ägna hela vakenpasset åt matning.

Vänj barnen tidigt vid att sova daglurar i säng. Får du barn tätt vill du kanske inte vara beroende av vagnpromenad till en 13-månaders samtidigt som du har en nyfödd att ta hand om.

Om barnen har olika sovtider dagtid smäller du upp en resesäng eller två i olika rum. Med attityden kommer man hur långt som helst.

Ha kritor och papper lätt åtkomligt. Perfekt sysselsättning som äldre syskon kan ägna sig åt tillsammans medans du kanske matar eller byter blöja.

Ha även ess i rockärmen som favvo-program eller halvförbjudna leksaker att ta till om du vill kunna mata bebisen och samtidigt ha koll på vad storasyskon gör.

Byt kisseblöjor i soffan, lagom höjd för syskonen att hjälpa till med att ta av och på.

En unge som inte kan klättra ur spjälsäng kan alltid dumpas i spjälsäng om det krisar. Ibland har nöden ingen lag och lite gråt och tandagnisslan kan vara värt att få reda ut kaos och hämta andan.

Om ett eller flera barn gråter och klänger samtidigt och du känner paniken komma krypande: sätt dig ned på golvet och låt dem klänga bäst dom vill. Det är mycket lättare att behålla lugnet om man inte är rädd för att ramla omkull med bebis i famnen och äldre syskon virade runt benen.

Ju mer kaos desto lugnare mor. Koppla på urkraften och mentala skygglappar och vandra genom hemmet med stoiskt lugn.

Var nöjd med det lilla. Ena dagen är det EN lugn och fin stund. Nästa dag två. Och en vacker dag är det lugnt och trevligt mest hela dagen och du undrar vad i hela fridens namn det var du var så nervös inför?

Jag upprepar: ha inte dåligt samvete för de barn du inte sitter med för stunden. Om alla är nöjda och glada, norpa den unge du längtar extra efter just då och gör det för ditt eget höga nöjes skull. Vad vill du skall stråla ut från din kropp där ni sitter: ”Åh min lilla skatt vad jag älskar just Dig” eller ”åh din stackare vad synd det är om dig för att din usla mamma inte gosat med dig på hela dagen”

* * *

10. ”En skitmorsas tiostegsplan till barnens kärlek och tröst för sitt usla hjärta”

1. Eftersom man hänger på AW-forum sover barnen förhoppningsvis gott om nätterna. Det kommer de långt med. De har kraft att stå ut med dig även när du inte direkt glänser i din mammaroll.

2. Vid minst ett tillfälle per dag lägger du dig raklång på en madrass på golvet och är till barnens förfogande som levande klätterställning. En övning som varken kräver eftertanke, pedagogisk insikt, förberedelser eller ens att man öppnat Barnaboken. Och skulle du råka få en fot i ögat eller en armbåge i bröstet är det värt det för den enorma ”pay back” du får i form av glädje och tacksamhet från barn med tindrande ögon och lyckligt rödblossande kinder.

3. Filmjölk, blodpudding eller banan är också mat. Man kan väl servera banan som middag och sen tidigarelägga vällingen en smula? Oavsett vad som pratas på forumet om ”barnens inre klocka” så kan de flesta barn inte klockan så noga att de märker att man istället för lunch och middag fick mellanmål mest hela dagen och välling en timma tidigare…

4. Tänj på dina egna gränser. Låt din 15-månaders sitta brevid storasyskonet och kladda med vattenfärg. Ok, det kommer färg på bordet, kläderna och storasyskonet kanske målar lillasyster med svart färg i örat. Och? De är antagligen nöjda och glada och färgen går att tvätta bort. Själv kan du njuta av ditt kaffe och inbilla dig att du låter dem hållas för att du är en sån härligt liberal och fritänkande förälder.

5. Det tog mig två barn och ett tredje på väg att inse att social delaktighet är vad vi gör det till. Mina förväntningar på barnen och mig själv har varit skyhöga och nästan kvävande. Kan inte tro en sekund att det var AW:s avsikt. Hon vill ju tvärtom fria från skuld så varför faller vi så lätt i den fällan ändå? Märkligt nog fattade jag inte grejjen förrän jag var på annan spelmark. Jag uppmanade en söt liten Sofia att hålla i en paprika och då jag såg hur nöjd och viktig hon kände sig så fattade jag att det inte behöver vara mer komplicerat än så. Steg fem är alltså att inhandla paprikor och gärna en söt Sofia. Man måste ju ha någon som håller paprikorna, eller hur?

6. Om det är grått ute och du bara inte har lust att gå ut med barnen uppfinner du ”mammas och hennes gullungars mysdag”. Drar fram ditt stora, gosiga vuxentäcke till soffan, tänder ljus på behörigt avstånd, läser boken ”Djurens ungar” med samma entusiasm som om det vore första gången (inte femhundrade den veckan), utlyser skendemokrati gällande vilken dvd som skall ses (du kanske inte har lust att se Byggare Bob en gång till just då) och då barnens mysork tryter fortare än din letar du fram nåt halvförbjudet ätbart och mutar dem att mysa vidare lite till med dig i soffan. För deras egen skull såklart.

7. Man kan maskera sitt behov av att frossa i musik från sin tonårstid som ”bredda barnens musiksmak”. Dansa till favvo-cd:n eller kura ihop er framför Youtube. Dröjer inte länge förrän barnen kan stava till både Madonna, Metallica och världens bästa Mamma.

8. Lita på dina barn. Lita på att de fattar skillnaden mellan rutiner och avsteg från dem. En mindre lyckad dag kan man pynta på genom att göra saker tvärtemot hur man brukar. De fattar. De köper idén. De kräver inte att det skall vara så varje dag. Dina ungar är smartare än vad du själv är för de har större förmåga att njuta av det lilla och fokusera på det som är bra.

9. En mysig start på dagen och en sjyst avslutning på densamma förlåter ganska mycket skit däremellan.

10. Om dagen ändå blev skräp kan man innan sängdags utlysa bannbullor över allt vad Robin Williams och ”Carpe Diem” heter och istället nynna sig själv till sömns till tonerna av Christer Björkmans ”I morgon är en annan dag”.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

lilla mia skrev:
jag är verkligen villrådig. ena sekunden tänker jag att han inte får bli övertrött. minimera vakenpassen. nästa får jag höra att ett ordentligt vakenpass innan nattning kanske vore på sin plats- och det låter ju logiskt... han orkar 1,5-2 timmar. men då hinns det med ett par gäspningar men han är ju inte ledsen...

Det kan vara så precis samtidigt! Jag skrev
Clara Cecilia skrev:
- du vet ju ungefär vilka pass han kroknar på och vilka han nästan orkar nu eller hur?

Om du har kortare vakenpass tidigt på dagen och parerar övertröttheten då så kan det mycket väl fungera med ett längre kvällspass på 2 timmar.
Nyckeln ligger i det Clara Cecilia säger pâ slutet, och dâ har du dessutom en god chans till en bra natt eftersom han varit rejält vaken innan läggning. Lyhördhet inför hans rytm, men ändâ ett litet öga pâ klockan sâ att man har koll pâ den total vakentiden pâ dagen. :wink:

Önskar er en god natt!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

en riktigt bra dag idag!

nancy- vad jag saknar henne här på forumet. tur att hennes bästa trådar finns kvar att läsa! :heart:

och tack för pepp! tänk att man kan svänga så i humöret. att man inte bara kan tänka "jaja det är så här nu- det blir bättre". för det blir det ju. det vet jag ju. är det sömnbristen som tar ut sin rätt kanske?

ha en fin helg nu med era nära och kära alla snälla medsystrar!

kram.

Clara Cecilia

Clara

Och du, har du låtit mannen din läsa din tråd? Kan hjälpa. Det är ibland svårt för "den andra" att fatta hur hjälplös man kan känna sig och hur Trött man blir. Bara ett stilla tips.
Kram C
younikawa

Inlägg av younikawa »

Vad fint att höra att ni fått en bra dag! Visst påverkar sömnbristen humöret och tålamodet. Jag har en dipp varje dag (speciellt under det dränerande kvällspasset).

Att få en dipp tycker jag bara är mänskligt, man har nära till känslor av alla typer = bra!

Om du vill kanske vi kan börja skriva lite PM till varandra? Skulle gärna hålla en konversation med någon som just nu befinner sig i denna berg och dalbana, som jag också upplever nervpirrande och lite fööör spännande för min smak ibland :D .

Ha en fin helg!

Kramar
**Youni**
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"