Problem med långa nattmål

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
niqa

vakentider

Inlägg av niqa »

hej

Han sover oftast bara en timma åt gången och är sedan vaken 1-1 1/2 timma hela dagen. De sista dagarna har det sett ut ungefär såhär:

vaken 1 timma & 40 min
sover 1 timma
vaken 1.30
sov 1 tim
vaken 1.30
sov 2 tim
vaken 1.40
sov 40 min
vaken 1.40
sov 30 min
vaken 10 min och sen natt
(totalt vaken: ca 8-9 timmar/dag)

Är han vaken för mycket på dagen?
mvh
veronica
veronica mamma till
storebror f 3:e mars 2009
& lillebror f 28:e september 2010
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej niqa! :D

Jag tror att er dagsrutin blir för hackig och snuttig och att det både påverkar nätterna och gör honom övertrött och kvällstrasslig. Kanske skulle det hjälpa dig på det här stadiet att börja tänka i schematermer? Så vet du att alls hinns med och sömntid, vakentid och matningar blir på lagom intervaller.

:idea: Vid 2 mån är det lagom med 16h sömn och 8h vakentid per dygn. Fördela sömnen på en lång natt och 3 dagssömnpass, varav åtminstone två bör vara längre än en timme så att han hinner komma ned i djupsömn (förebygger kvällstrasslet). Så t ex 12h natt, 1,5h morgonlur, 2h lunchlur och 45 min kvällslur. Och om det inte räcker så kan du dessutom lägga in en 20-minlur i sista kvällspasset (men inte för sent, lägg den så att han är vaken en timme eller så före läggning).

:idea: Du skriver inte hur ofta du matar, men det är lagom nu med 4 SM-mål samt nattslurk. Ett SM-bör ta 1h nu, och påbörjas ca var 3,5:e timme. Så t ex mat kl 7-8, 10.30-11.30, 14-15, 17-18 och så kvällslurk 18.40 och läggning kl 19.

:idea: Efter ett par dagar på ett schema av den här typen bör nätterna stabilisera sig så att han vaknar för ett eller max två nattmål. Och det skulle inte förvåna mig ifall bajset börjar komma dagtid också. :D

Vad tror du själv? 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
niqa

Vagning/buffning

Inlägg av niqa »

Hej,

Det skulle nog bli bättre så, det tror jag med Chokladkaninen och vi har försökt få honom att sova längre på dagen med både vagning och buffning men vi vet inte om vi gör rätt. Varken vagning eller buffning verkar fungera för oss...snarare så skriker han bara mera. Han få mycket mat och han äter så mycket som möjligt under en timma nu...men problemet är att han vaknar efter en timma och så börjar matningen igen...så det bli ingen paus på 3 timmar mellan målen. Är det ett problem?

Tänkte också höra hur vi ska göra med vagning/buffning.
1. Vilken metod är bättre? buffning eller vagning?
2. När man ska få honom att somna själv...hur länge får han skrika innan man börjar buffa eller vagna? och hur ska skriket vara för att man ska börja räkna det som skrik? Hysteriskt eller?
3. När han vaknar efter cirka 30-40 min ska man vagna/buffa vid minsta pip tills han somnar? eller ska man sluta när han slutar skrika fast inte sover? eller ska man vänta med buff/vagn. tills han skrikigt en viss tid?
4. Hur lång tid ska man buffa/vagna under gallskrik? Jag menar ska man ta upp honom om man buffat i 5 min under hysteriskt skrik och han inte lugnar sig? eller ska man bara fortsätta? Finns det några tidsgränser?

JÄttetacksam för svar :heart:
veronica mamma till
chokladkaninen

Re: Vagning/buffning

Inlägg av chokladkaninen »

Hej niqa! :D

:idea: Läs kapitlet om Marie & Samuel under Bekymmer: sömn i 5:e delen av Barnaboken så tror jag att en del av dina schemasättningsfrågor faller på plats. :wink: Kapitlet om Hugo, 2 mån, är också värt att repetera! :D
niqa skrev: Han få mycket mat och han äter så mycket som möjligt under en timma nu...men problemet är att han vaknar efter en timma och så börjar matningen igen...så det bli ingen paus på 3 timmar mellan målen. Är det ett problem?:
Ja, det är ett problem eftersom han får i sig mindre mat totalt sett när han äter för ofta, hans (fortfarande rätt outvecklade) mage får inte vila sig ordentligt mellan måltiderna, och dessutom blir han övertrött och orkar äta ännu mindre när han inte kommer ned i djupsömn ordentligt. Två standardåtgärder brukar underlätta längre sovpass:
:idea: Att låta barnet sova på mage, med larm. Klart sömnbefrämjande så överväg det om ni inte redan gör så.
:idea: Att se till att han verkligen är vaken under vakenpassen (upp på axeln och rapa så fort han börjar slumra till); annars blir sovpassen hackiga.
niqa skrev:1. Vilken metod är bättre? buffning eller vagning?

Det är en smaksak. Själv tyckte jag att vagning var lättare när barnet var så litet. :heart: Anna visar hur det ska se ut här: http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start. Och rätt utförd vagning ska lugna barnet inom 2 minuter. Gör det inte det så är han inte tillräckligt mätt. 8)
niqa skrev:2. När man ska få honom att somna själv...hur länge får han skrika innan man börjar buffa eller vagna? och hur ska skriket vara för att man ska börja räkna det som skrik? Hysteriskt eller?
Ett SM-barn ska inte behöva skrika mycket alls, och absolut inte bli hysteriskt (vilket är ett väldigt starkt ord!)! :shock: Om du lägger honom och han börjar skrika så lugnar du honom genast med buffning eller vagning. Däremot vagnar du inte till sömns, utan bara just tills han är tyst och lugn. Detta för att han ska komma på tricket med att somna själv. :D
niqa skrev:3. När han vaknar efter cirka 30-40 min ska man vagna/buffa vid minsta pip tills han somnar? eller ska man sluta när han slutar skrika fast inte sover? eller ska man vänta med buff/vagn. tills han skrikigt en viss tid?
Eftersom han regelmässigt vaknar vid 45-minskarven tycker jag att du rent av ska vagna lite förebyggande - börja rulla med vagnen nån minut innan han vaknar och rulla tills han har somnat om. Och om ett par dagar, när du har fått lite styr på tiderna, slutar du att vagna förebyggande och vagnar bara till ro ifall han vaknar och skriker upp sig. Men det är aldrig fråga om att avvakta en viss tid - utan det handlar om att lära sig lyssa (en förmåga man tränar upp): en ledsen bebis ska få hjälp att komma till ro, men en bebis som gruffar, stökar eller rent av är arg, kan få hålla på med det i fred. Men så här i början av schemasättningsproceduren där du befinner dig tycker jag att du ska hjälpa till rätt mycket med sovtider och sånt. Backandet blir en senare fråga (och betydligt lättare när tiderna sitter). :D
niqa skrev:4. Hur lång tid ska man buffa/vagna under gallskrik? Jag menar ska man ta upp honom om man buffat i 5 min under hysteriskt skrik och han inte lugnar sig? eller ska man bara fortsätta? Finns det några tidsgränser?

Som sagt ska vagningen lugna inom 2 minuter. Annars behöver han mer mat.
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
niqa

Jättetack

Inlägg av niqa »

:heart: Tack så jättemycket :heart: Jättebra svar...känner mig mycket tryggare nu i hur jag ska göra. Vad snälla ni är här på formet :heart: Har bara en liten fråga. Kan man även buffa istället för vagna där i 45-min skarven i förebyggande syfte? Om inte, kan man göra det bara han börjar röra sig lite utan skrik? Kan man buffa/vagna tills hans somnar då? Jag gjorde det nyss och har hållit på till och från i 45 min...är det OK? Verkar som om han försöker prutta. Ska man buffa ändå? Det verkar ju fungera fast det är inte så att han sover över skarven och sen behöver jag ej buffa mer...utan som sagt har jag buffat till och från. Han har inte börjat skrika och somnar om när jag buffar för ett par minuter. Det kanske är OK de första gångerna innan han lär sig eller?

Stort tack :heart:
veronica mamma till
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej niqa :D

Om ni redan har honom sovande i vagnen sâ skulle jag absolut vagna över skarvar, under den period dâ ni 'sätter schemat". Jag tror att risken är stor att han vaknar om ni börjar buffa honom när han sover.
Var noga med att sluta vagna (eller buffa om det är det du gör) innan han somnar, tänk lugna inte söva. Somnar han inte själv vanligtvis sâ kommer han ju inte att somna om själv i skarvarna heller :wink:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"