Snart startar vi! Hjälp och stöd behövs :)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Oj oj oj här har vi nog en hungrig tös! :wink:

Om hon är 6 månader så behöver hon mycket mer mat, och riktig mat också. Jag skulle satsa på en rejäl frukost tex gröt,välling,fil eller annat. Ersättning som en påfyllnad om hon inte äter så bra. Försök få i mer mat på lunchen om hon vill ha mer. Till mellis skulle jag ge något liknande som frukosten. Sen en rejäl middag med riktig mat. Och så kvällslurk på det. 8)

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
An1

Inlägg av An1 »

Hej igen :D

Nu har vår lilla fröken M blivit hela 6 månader gammal :D (hon gick ju över tiden med nästan 2 veckor, så hon skulle ju egentligen kunna vara 6,5 månader...) och nu tycker jag att det är nånting som händer, men vet inte vad det är? Kan det vara separationsångest (redan?) eller för mycket sömn på schemat?

Vi har den senaste veckan fått sova riktigt gott, hela familjen! Lilla M har sovit morgonnatten och sina 12 h utan problem, har inte behövt minikura, och kvällsläggningarna har också gått fint med en glad och nöjd baby, men helt plötsligt nu, några kvällar i rad, så är hon missnöjd och skrikig, ställer en massa frågor..!! Och i morse vaknade hon alldeles för tidigt och somnade inte om!

Funderar på om det börjar vara dags med två tupplurar nu?

Så här ser det nya schemat ut med mera mat:

8 God morgon!
8.30 Gröt + mjölk
10-10.20 Sova 20 min
11.30 Grönsakspure (+frukt) + mjölk
12-14 Sova 2 h
14.30 Gröt/fruktpure + mjölk
17-17.45 Sova 45 min
18 Kött-och grönsakspure + frukt + vatten
19.30 Kvällsslurk, mjölk
20 God natt!

Hoppas ni snart kan hjälpa oss! :D
An1
Stora M - 220907
Lillastora M - 230310 (SM från början, kurad 100810, 4,5 månader)
Lilla F - 190114 (SM från början)
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej!

För de allra flesta barn är det för tidigt att gå över till två lurar vi sex månader. De blir bara övertrötta och gnälliga. Så jag skulle istället köra på med det gamla schemat. Mitt heta tips är att det är en tillfällig fnurra som ni lugnt och tryggt bara behöver besvara så är den alldeles snart upplöst.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
An1

Inlägg av An1 »

Hoppas du har rätt! Men hon har fortsatt att vakna ca 45 min-1 h för tidigt de senaste mornarna och det har gjort att jag har på allvar börjat fundera att hon har för många sovtimmar på schemat...? Och idag ville hon inte alls somna på förmiddagspasset, utan det blev bara en 5minutare. Men vi fortsätter som vanligt och besvarar frågorna och hoppas på att fnurran löser sig :D Vi ser vad som händer, för det händer ju en massa hela tiden! :lol:

Men jaa.. sen undrar jag också, skulle man kunna ändra på sovpassen till 12-20-2-20? Nu har hon ju 12-20-2-45. Ifall man kortar av den sista sovstunden så blir det ju i alla fall 3 tupplurar.. Tänker jag helt konstigt?

Och sen ännu: Det här forumet är helt SUPER!! Tänk att få tips och råd av sådana människor som förstår sig på småbarn och deras behov! TACK!! :D
An1
Stora M - 220907
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Hej,

ändra INGENTING, som ovanstående forumist så vist skriver. Vi hade fnurror vid 6 månader.

Samma svar, oavsett fråga är mitt råd, tills det går över - för det GÖR det, jag lovar. :wink:

Det enda ni kan överväga är att införa väckarklocka, det är en bra tid att göra det. Vi fick stensäkra morgnar när vi gjorde det vid samma ålder.

:thumbsup:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
An1

Inlägg av An1 »

Hej,
tack för snabbt svar! Ska försöka att ha tålamod och inte ändra på något :D Ska fundera på väckarklockan med pappan, tack för tipset! :D Vi hoppas att det snart går över!

-An1-
An1
Stora M - 220907
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Så klart det gör! :wink:

Här har vi en tjej sedan som sedan tre veckor pratar i en EVIGHET innan de små ögonlocket behagar att stänga sig. En timma både dag och kväll... det krävs en massa "Hon har förutsättningarna...", "Man kan inte tvinga sitt barn att sova.." osv osv man kan känna ro i det.

Men det gör jag och en sak vet jag... om jag ändrar något nu så bekräftar jag bara hennes (tillfälliga) ovilja att slockna på en gång som vi är vana vid annars. Mycket händer med hennes prat så jag antar att mycket vill bli sagt före man kan sova. :wink:

Så koppla av, leverera samma svar så slutar frågorna snart skall du se.

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
An1

Inlägg av An1 »

HJÄLP!!! Här har det spårat ur riktigt ordentligt! Det började för tre nätter sedan när lilla M höll på att bli sjuk, hon är alltså förkyld just nu. Hon vaknade på kvällen 22.30 och började gnälla, gråta, skrika och vi ramsade henne från och till i två timmar, hon somnade 5 minuter här och där. Halv ett-tiden var hon fortfarande vaken, men då nöjd och glad, pratade på för sig själv. Jag la i öronproppar och somnade, vet inte när hon gjorde det. Men efter den här natten så har hon ju såklart byggt upp en övertrötthet som redan är helt otrolig.

Sä här är det nu: Hon vaknar två timmar för tidigt på morgnarna, mellan kl 6-7 är hon glad och nöjd, och mellan 7-8 missnöjd och skrikig. Och sen är dagslurarna helt åt skogen. Jag ger henne möjlighet att sova mera mha marginalkvartarna, varje lur, men hon vaknar efter 30 minuter (ett riktigt ö-trötthetstecken!) varje lur. Ligger då antingen nöjd en stund och somnar förhoppningsvis om en liten stund eller så skriker hon tills jag hamnar att ta upp i paus. På kvällarna har vi lagt henne en halvtimme tidigare för att hon skall sova längre/mera men nix, hjälper inte. Dessutom äter hon sämre på dagarna, pga förkylning, så det kan väl vara därför som hon inte somnar om så lätt på morgonkvisten.

VAD SKALL VI GÖRA?
An1
Stora M - 220907
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Sjukdomar är ju tråkigt. :( Men jag hoppas hon snart är bra igen!

Jag tycker ni ska försöka strama upp lite, inte laborera så mycket med marginalkvart utan hålla schemat som första kurveckan så att hon lär sig tiderna igen. Hon är trött ja, men det kommer att gå över när hon känner att ni har koll på vad ni gör och hon kan sova tryggt. Ibland kan det behövas en lång solfjäder för att bryta så att man inte står och "tjatar" med ramsan för mycket. Har ni en dialog med ramsan, lyssnar hon på den? Glöm inte husljud och annat som gör henne trygg.

Hur är det med mörkläggningen? Utevistelse? Social delaktighet? Stämmer schemat med åldern?

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
An1

Inlägg av An1 »

Hej!

Och tack för svar! Förkylningen håller i ännu, hon har nu också börjat hosta.. men annars verkar hon pigg och nöjd! För tillfället sover hon bättre igen, det var bara lite sämre i det skedet när hon höll på att bli sjuk. Hoppas att hon snart är frisk igen!

I nuläget tar nog ramsan och jag känner att vi för en dialog, så det är ok :D

Det är helt KOLmörkt i lilla Ms rum, så det tror jag inte är något problem. Utevistelse blir det också två gånger per dag, 1 timme på förmiddagen och 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Båda gångerna i samband med sovpassen, hon sover alltså ute. Och socialt delaktig får hon också vara varje dag, flera gånger per dag. Hon hänger med vid alla hemmasysslor och man märker riktigt bra hur hon sedan kan leka nöjt på golvet med alla hennes saker.

Men schemat vet jag inte riktigt om det stämmer...? Hon blir 7 månader nästa vecka. Schemat har jag lagt ut här redan tidigare. Sömnschemat säger 12-20-2-45, men i verkligheten har hon på den senaste tiden sovit 12-20-1,5-45. Hur mycket sömn behöver en 7 månaders? Är det för tidigt att ändra på något? Och ifall om, hur skall jag gå tillväga..? Skall jag ta bort ett sömnpass, 20minutaren? Eller korta av 45minutaren? Eller skall jag ändra helt på schemat så att hon sover en gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen, skulle ju gärna hålla den långa luren mitt på dan kvar.. Förslag? Kanske detta inte ännu är aktuellt, men jag undrar i alla fall inför den närmaste framtiden :D
An1
Stora M - 220907
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag tycker hon har fixat till schemat superbra på egen hand! 12 20 1,5 45 är perfekt för en sjumånaders :) Min egen sjumånaders sover 12 45 1,5 20 :)

Behåller du det här schemat kan du ta bort 20-minutaren om några månader. Rekomendationerna på forumet är att vänta med att dra ner till 2 lurar tills barnet kommit genom 8-månadersångesten, men det är ju rekomendationer sen gör man själv vad man tror passar en själv bäst. Två 20-minutare tycker jag personligen verkar lite hackigt, men man kan ju göra så också alternativt att du tar bort fm-luren, tidigarelägger 2 h-luren lite och senarelägger 45-minutaren om du tror att hon är redo för bara två lurar.

Lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Acnaib
Rådgivare/advisor

Inlägg av Acnaib »

_lill skrev:Hej!

Jag tycker hon har fixat till schemat superbra på egen hand! 12 20 1,5 45 är perfekt för en sjumånaders :) Min egen sjumånaders sover 12 45 1,5 20 :)

Behåller du det här schemat kan du ta bort 20-minutaren om några månader.
Fliker in liiiite, lite bara. Vanligast är att man senare tar bort sista luren, för att få två dagslurar, den på eftermiddagen så att barnet har sin längsta vakentid innan nattsömnen.

:heart:
Bianca
:heart: Freja :heart: 2009-01-03
:heart: Ronja :heart: 2010-05-22
:heart: Franz :heart: 2015-09-20
:heart: Otto :heart: 2017-01-01
An1

Inlägg av An1 »

Hej återigen...

Nu hjälps inget, för nu är det nog dags att MINIKURA! Lilla M vaknar alldeles för tidigt på morgonen, 1-1,5 timme innan väckning och pratar, jollrar, blir tyst emellan en stund och fortsätter igen. Jag tror hon väntar att vi ska komma in då hon blir tyst.. Sen börjar hon igen, korta skrik kan förekomma, men inget mer. Men desto närmare väckningen blir så desto otåligare hör man att hon blir.

Behöver nu några goda råd så vi kan starta. Har redan sökt lite här på forumet och har hittat bra tips, men jag undrar med pangramsan. Betyder det att jag skall stå bakom hennes dörr förberedd att höra när hon ger ut det första pipet och sen säga ramsan x1 eller x4? Högt och bestämt eller hurtigt och glatt? Och hur är det med Mozart, behövs han i det här skedet? Hon brukar inte skrika, förutom då möjligen riktigt nära väckningen.

Och sen så tror jag att vi skall ta väckarklockan i bruk. Skall den ställas i hennes rum? Funderar bara att om väckarklockan börjar väcka kl 8 och hon skriker för fullt i rummet så då är det ju inte bra att gå in i rummet och stänga av klockan. Man borde ju vänta på tystnad...

Väntar på svar....... :D
An1
Stora M - 220907
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vid det här laget hade vi dragit ner till två lurar redan för vi har att göra med en riktig piggis. Kanske är det ändå något sådant som behövs?

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
An1

Inlägg av An1 »

Tack för svar! :D

Hmmm... svårt att veta nu. Nån här på forumet säger att det är för tidigt att dra ner till två lurar och du, Emma80, tycker att det kanske är dags...

Själv har jag nog funderat på två lurar ren en tid, men varit rädd att lilla M då blir övertrött. Svåra saker det här... men det går ju alltid att vänta en liten stund till, tills hon säkert är mogen. Redan två veckor kan ju göra susen! :lol:

Ifall vi nu bestämmer oss för att dra ner till två lurar, hur skall jag gå tillväga med schemaförändringarna? Hennes schema just nu är:

(Vaknar redan mellan kl 6-7)
8 Morgon
8.15 Frukost
10 Tupplur 20 min
11.30 Lunch
12 Tupplur 1,5 h
14.30 Mellanmål
17 Tupplur 45 min
18 Middag
19.30 Kvällsslurk
20 Natt

An1 undrar igen....
An1
Stora M - 220907
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"